Research Article
BibTex RIS Cite

Birinci Basamakta Çalışan Hekimlere Yönelik Hipertansiyon Ve Kardiyovasküler Risk Değerlendirmesi Eğitici Eğitimi Programının Değerlendirilmesi

Year 2021, Volume: 1 Issue: 4, 26 - 35, 29.12.2021

Abstract

Amaç: Bu çalışmada birinci basamakta çalışan hekimlere uygulanan hipertansiyon ve kardiyovasküler risk değerlendirmesi eğitici eğitim programının değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Materyal ve Metod: Bu çalışma bir müdahale çalışmasıdır. Birinci basamakta çalışan hekimlere yönelik kronik hastalıklar izlemi eğitici eğitimleri gerçekleştirilmiştir. Bu eğitim Ankara’da 2017 yılında 195, 2018 yılında 109 hekime uygulanmıştır. Beş günlük eğitimde, eğitim öncesi katılımcıların bilgi düzeylerini belirlemek için ön test uygulanmıştır. Eğitimin bitiminde ise katılımcıların bilgi düzeyini tekrar değerlendirmek, eğitimden ne kadar yararlandıklarını saptamak amacı ile son test yapılmıştır. Testler 25 adet çoktan seçmeli soru içermekte olup her sorunun yalnız bir doğru cevabı vardır. Katılımcıların ön test ve son testten aldıkları puanlar 100 üzerinden değerlendirilmiştir. Analiz 295 kişi üzerinden yapılmıştır. Ön test ve son test karşılaştırmalarında wilcoxon signed-rank testi kullanılmıştır.
Bulgular: Analizler katılan katılımcıların “Ön Test, Son Test Sonuçları” ve “Eğitim Memnuniyeti Değerlendirmesi” sonuçları üzerinden gerçekleştirilmiştir. 295 hekim bazında yapılan ön test ortalama başarı puanı 60,6’dır. Hekimlerin son test başarı puanı ise %52,7 artışla 92,5 puan olmuştur. Bu artış istatiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0,05). Katılımcıların eğitim programıyla ilgili memnuniyet durumları incelendiğinde; %94.4’ü eğiticilerin etkili bir iletişim kurduklarını, %85.7’si eğitimin amacına ulaştığını düşündüğü, %91,3’ü eğitim programını mesleğiyle bağlantılı bulduğunu, %82,9’u bu eğitimin işlerinde kendilerini daha yeterli hissetmelerine yardım edeceğini düşündüğünü belirtmiştir.
Sonuç: Bu çalışma, kronik hastalıklarla mücadelede sağlık personelinin hizmet içi eğitimlerle desteklenmesinin mesleki bilgi düzeyini arttırmasına ve güncellemesine imkan sağladığını destekler niteliktedir. Bu alanda yapılan çalışmalar az sayıda olup daha fazla çalışmaya ihtiyaç duyulmaktadır.

References

  • Akalın S. (2002). Birinci Basamakta Sürekli Eğitimin Geliştirilmesi: Deneyim Paylaşımı Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi 11(6) 215-219.
  • Altındiş S, Ergin A. (2018). Kalite Bağlamında Sağlık Personeli Eğitim Sakarya Tıp Dergisi, 8(1):157-169
  • Aydemir, T. , Çetin, Ş . (2019). Kronik Hastalıklar ve Psikososyal Bakım . Journal of Anatolian Medical Research , 4 (3) , 109-115 . https://dergipark.org.tr/tr/pub/jamer/issue/50387/642116
  • Bilir, N.(2006). “Değişen Sağlık Örüntülerinde Halk Sağlığı Çalışanlarının Rolü: Kronik Hastalıklar ve Yaşlılık Sorunları”, Toplum Hekimliği Bülteni, 25(3), 2.
  • Eser, U. (2015).“Kronik Hastalıklar ve Aile Hekimliği”, Smyrna Tıp Dergisi, 2:55-7.
  • Geyik MF . (2013). Tıp Fakültesi Öğretim Üyelerine Uygulanan Eğiticilerin Eğitimi Etkinliğinin Araştırılması . Konuralp Medical Journal , 5 (3) , 24-28 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ktd/issue/10299/126345
  • Sayılı, U , Aslaner, Ç , Bulut Gazanfer, Ö , Solmaz, A . (2020). Sağlık Çalışanlarının Riskli Gebelikler Eğitimi Etkinliğinin Değerlendirilmesi. Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 17 (3) , 431-437 . DOI: 10.35440/hutfd.808639
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), 2018. Erişim adresi: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Yaslilar-2018-30699
  • World Health Organization (2020) Package of Essential Noncommunicable (PEN) Disease Interventions for Primary Health Care.Erişim adresi: https://www.who.int/publications/i/item/who-package-of-essential-noncommunicable-(pen)- disease-interventions-for-primary-health-care
  • World Health Organization. (2018) - Noncommunicable Diseases (NCD) Country Profiles, 2018.
  • World Health Organization. (2021). Health Topics: Noncommunicable Diseases. Erişim adresi: http://www.who.int/topics/noncommunicable_diseases/en
  • World Health Organization.(2018). Newsroom: Noncommunicable Diseases. Erişim adresi: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/noncommunicable-diseases
Year 2021, Volume: 1 Issue: 4, 26 - 35, 29.12.2021

Abstract

References

  • Akalın S. (2002). Birinci Basamakta Sürekli Eğitimin Geliştirilmesi: Deneyim Paylaşımı Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi 11(6) 215-219.
  • Altındiş S, Ergin A. (2018). Kalite Bağlamında Sağlık Personeli Eğitim Sakarya Tıp Dergisi, 8(1):157-169
  • Aydemir, T. , Çetin, Ş . (2019). Kronik Hastalıklar ve Psikososyal Bakım . Journal of Anatolian Medical Research , 4 (3) , 109-115 . https://dergipark.org.tr/tr/pub/jamer/issue/50387/642116
  • Bilir, N.(2006). “Değişen Sağlık Örüntülerinde Halk Sağlığı Çalışanlarının Rolü: Kronik Hastalıklar ve Yaşlılık Sorunları”, Toplum Hekimliği Bülteni, 25(3), 2.
  • Eser, U. (2015).“Kronik Hastalıklar ve Aile Hekimliği”, Smyrna Tıp Dergisi, 2:55-7.
  • Geyik MF . (2013). Tıp Fakültesi Öğretim Üyelerine Uygulanan Eğiticilerin Eğitimi Etkinliğinin Araştırılması . Konuralp Medical Journal , 5 (3) , 24-28 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ktd/issue/10299/126345
  • Sayılı, U , Aslaner, Ç , Bulut Gazanfer, Ö , Solmaz, A . (2020). Sağlık Çalışanlarının Riskli Gebelikler Eğitimi Etkinliğinin Değerlendirilmesi. Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 17 (3) , 431-437 . DOI: 10.35440/hutfd.808639
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), 2018. Erişim adresi: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Yaslilar-2018-30699
  • World Health Organization (2020) Package of Essential Noncommunicable (PEN) Disease Interventions for Primary Health Care.Erişim adresi: https://www.who.int/publications/i/item/who-package-of-essential-noncommunicable-(pen)- disease-interventions-for-primary-health-care
  • World Health Organization. (2018) - Noncommunicable Diseases (NCD) Country Profiles, 2018.
  • World Health Organization. (2021). Health Topics: Noncommunicable Diseases. Erişim adresi: http://www.who.int/topics/noncommunicable_diseases/en
  • World Health Organization.(2018). Newsroom: Noncommunicable Diseases. Erişim adresi: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/noncommunicable-diseases
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Articles
Authors

Müberra Erkaya Tosun 0000-0002-7195-291X

Early Pub Date December 28, 2021
Publication Date December 29, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 1 Issue: 4

Cite

APA Erkaya Tosun, M. (2021). Birinci Basamakta Çalışan Hekimlere Yönelik Hipertansiyon Ve Kardiyovasküler Risk Değerlendirmesi Eğitici Eğitimi Programının Değerlendirilmesi. Sağlık Bilimlerinde Eğitim Dergisi, 1(4), 26-35.

Flag Counter