Aim: In this study, it was aimed to determine the knowledge level of students studying at a public university in Malatya, about functional foods, and to evaluate the factors affecting their attitudes and behaviors.
Material and methods: A total of 618 individuals, 363 women and 255 men, studying at universities in Malatya were included in the study. Research data were collected by face-to-face survey method. The questionnaire consists of questions about demographic characteristics, questions about eating habits, questions about general health, anthropometric measurements (body weight, height) and functional foods knowledge level and food preference scale sections. The data were analyzed using the SPSS program.
Results: The mean age of the individuals participating in the study was 23.15±4.25 years. It was determined that 65.04% of the individuals had heard the term functional food before. It was determined that the YETBİD-Basic Nutritional Knowledge Scores were higher in females (54.66±8.85) than males (51.14±8.22) (p=0.031). Individuals' knowledge attitude scale confidence subheading score for functional foods was found to be higher in women (3.95±1.04) than in men (3.15±1.04) (p=0.044). It was observed that as the basic nutrition score increased in both women and men, the score of the attitude scale towards functional foods also increased. In the multiple regression, it was determined that the total score of the attitude scale towards functional foods was significantly affected by the variables of female gender, duration of education, basic nutrition score, and food preference score (p<0.05).
Conclusion: It was determined that as the education level of the individuals increased, the level of basic nutrition knowledge increased and it affected the attitude towards functional foods. It has been determined that women have higher nutritional knowledge levels than men, they find functional foods more reliable and they are more inclined to consume.
No
No
all participants
Amaç: Bu çalışmada Malatya ilinde kamu üniversitesinde eğitim alan öğrencilerin fonksiyonel besinlere yönelik bilgi düzeylerini belirlemek, tutumlarını ve davranışlarını etkileyen faktörleri değerlendirmek amaçlanmıştır.
Materyal-Method: Çalışmaya Malatya ilinde üniversitelerde öğrenim gören 363 kadın ve 255 erkek olmak üzere toplam 618 birey dahil edilmiştir. Araştırma verileri yüz yüze anket yöntemi ile toplanmıştır. Anket formu demografik özelliklere ilişkin sorular, beslenme alışkanlıklarına ilişkin sorular, genel sağlık durumuna ilişkin sorular, antropometrik ölçümler (vücut ağırlığı, boy uzunluğu) ve fonksiyonel besinler bilgi düzeyi ve besin tercihi ölçeği bölümlerinden oluşmaktadır. Veriler SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Çalışmaya katılan bireylerin yaş ortalaması 23.15±4.25 yıldır. Bireylerin %65.04’ünün daha önce fonksiyonel besin terimini duyduğu saptanmıştır. YETBİD-Temel Beslenme Bilgisi Puanın kadınlarda (54.66±8.85), erkeklere (51.14±8.22) göre daha yüksek puan ortalamalarına sahip olduğu belirlenmiştir (p=0.031). Bireylerin fonksiyonel besinler için bilgi tutum ölçeği güven alt başlığı puanı kadınlarda (3.95±1.04), erkeklere (3.15±1.04) göre daha yüksek saptanmıştır (p=0.044). Temel beslenme puanı hem kadınlarda hem erkeklerde yükseldikçe fonksiyonel besinlere yönelik tutum ölçeği puanının da artığı görülmüştür. Yapılan çoklu regresyonda fonksiyonel besinlere yönelik tutum ölçeği toplam puanını kadın cinsiyet, eğitim süresi, temel beslenme puanı, besin tercihi puanı değişkenlerinin anlamlı olarak etkilediği belirlenmiştir (p<0.05).
Sonuç: Bireylerin eğitim düzeyi arttıkça, temel beslenme bilgi düzeyinin arttığı ve fonksiyonel besinlere yönelik tutumu etkilediği belirlenmiştir. Kadınların erkeklere göre beslenme bilgi düzeylerinin daha yüksek olduğu, fonksiyonel besinleri daha güvenilir buldukları ve tüketmeye daha yatkın oldukları saptanmıştır.
Anahtar Kelimeler: beslenme, bilgi düzeyi, fonksiyonel besinler,
No
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nutritional Science |
Journal Section | Research Articles [en] Araştırma Makaleleri [tr] |
Authors | |
Project Number | No |
Early Pub Date | October 26, 2023 |
Publication Date | October 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 5 |
TR DİZİN ULAKBİM and International Indexes (1d)
Interuniversity Board (UAK) Equivalency: Article published in Ulakbim TR Index journal [10 POINTS], and Article published in other (excuding 1a, b, c) international indexed journal (1d) [5 POINTS]
Our journal is in TR-Dizin, DRJI (Directory of Research Journals Indexing, General Impact Factor, Google Scholar, Researchgate, CrossRef (DOI), ROAD, ASOS Index, Turk Medline Index, Eurasian Scientific Journal Index (ESJI), and Turkiye Citation Index.
EBSCO, DOAJ, OAJI and ProQuest Index are in process of evaluation.
Journal articles are evaluated as "Double-Blind Peer Review".