Review Article
BibTex RIS Cite

İÇMİMARLIK EĞİTİMİNDE DİJİTAL TASARIM

Year 2024, Volume: 1 Issue: 1, 37 - 47, 31.03.2024

Abstract

Dijital teknolojiler artık tüm bilimsel alanlarda olduğu gibi içmimarlıkta da yoğun bir şekilde kullanılmaktadır. Bu bağlamda içmimarlık eğitim programları aynı zamanda öğrencileri mesleki ortama hazırlamayı da içermektedir. Ders içeriklerinde değişiklikler yapılarak dijital teknolojileri barındıran dersler eklenmiştir. Ancak içmimarlık eğitiminde geleneksel tasarım kâğıt üzerine çizim, maket yapımı gibi uygulamalar devam etmekte ve dijital teknolojiler destek olarak kullanılmaktadır. Günümüzde de devam eden hibrit eğitim şekli dijital teknolojiye geçiş süreci olarak görülmektedir. “İçmimarlık-İçmimarlık ve Çevre Tasarımı Eğitiminde Dijital Tasarım” başlıklı bu çalışmanın amacı, Türkiye’deki sayısal ve eşit ağırlık puan türüne göre içmimarlık lisans programlarında dijital tasarım ve program derslerini araştırıp durum değerlendirmesi yapmaktır. Bu amaçla tüm Türkiye üniversitelerinin içmimarlık bölümleri çalışmaya dahil edilmiş ve bu bölümlerdeki ders ve ders içerikleri incelenerek bu dersler ve teknoloji arasında bağlantı kurulması incelenmiştir. Çalışmada Türkiye’deki tüm lisans içmimarlık bölümlerinde dijital tasarım konulu dersler seçmeli ve zorunlu, AKTS, yarıyıl, teorik-uygulama kriterlerince incelenmiştir. İçmimarlık lisans müfredatında yer alan dijital tasarım ile ilgili dersler içerik analiz yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Araştırma sonucunda Türkiye’de dijital tasarım teknolojisinin içmimarlık eğitimine dahil edilmesiyle ilgili mevcut durum ortaya konuldu.

References

  • Demirarslan, D., İç Mekân Tasarımına Giriş. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi Yayınları, 2006.
  • Demiararslan, D., Demirarslan, O., (2020). Digital Technology and Interior Architecture. Journal of Architecture and Life, Cilt 5, Sayı No , pp. 561-575.
  • Ertaş, Ş., Koç, S. (2018). İç Mimarlık Proje Dersi Sürecinde Dijital Öykünün Kullanılması. Journal of International Social Research, Cilt 11, Sayı No 59.
  • Henderson, G. (2016). “Why make models?”, https://www.architectsjournal.co.uk/opinion/why-make models/10001815.article, 07.03.2024.
  • Kandemir, Ö., Ulusoy, G. (2021). Beyaz Kâğıttan Beyaz Ekrana: İç Mimari Sanal Tasarım Stüdyosu Deneyimi. Journal of Faculty of Architecture, Cilt 3, Sayı 2.
  • Keskinel, S., (2019). Mekân Tasarımında El Çizimi ve Bilgisayar Destekli Çizim Sunumları, (Yüksek Lisans Tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İç Mimarlık, İstanbul.
  • Kılıç O., (2015). İç Mimarlık Eğitiminde Bilgisayar Destekli Tasarım ve Doku Etkilerinin İfadesindeki Rolü. İç Mimarlık Eğitimi 3. Ulusal Kongresi/Atölye, (İstanbul, 5-6 Kasım 2015), s.43-56. ISBN: 978-605-4763-36-8.
  • Köksal, H. (2005). Dijital Mimarlıkta Tasarım ve Üretim Süreci, (Yüksek Lisans Tezi). İTÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Uluçay, N. Ö., Kaptan, B. B. (2019). İçmimarlık Mesleği ve Eğitim Tarihi. The Journal of Academic Social Science, Vol. 80 Issue 80, p.436-444.
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM), “Tablo-4.Merkezi Yerleştirme ile Öğrenci Alan Yükseköğretim Lisans Programları”, https://www.osym.gov.tr/Eklenti/868,tablo4pdf.pdf?0 , 07.03.2024.
  • Soliman, S., Taha, D., El Sayad, Z. (2019). Architectural education in the digital age: Computer applications: Between academia and practice. Alexandria Engineering Journal, Vol 58, Issue 2, p. 809-818. https://doi.org/10.1016/j.aej.2019.05.016
  • Uzun, T. (2011). Mimarlık eğitiminde kullanılan dijital tasarım programlarının bellek ve tasarım sürecine katkıları. 13. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, (Malatya, 2-4 Şubat 2011), s.841-850.
  • Yankın, F. B. “Dijital Dönüşüm Sürecinde Çalışma Yaşamı”. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. E-Dergi Vol:7, No.2, 2018, pp.1-38.
  • Yıldırım, T., Yavuz, A.Ö., İnan, N. (2010). Mimari Tasarım Eğitiminde Geleneksel ve Dijital Görselleştirme Teknolojilerinin Karşılaştırılması. Bilişim Teknolojileri Dergisi. Cilt 3, Sayı No 3.
  • Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK), “İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Programı Bulunan Tüm Üniversiteler”, https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-bolum.php?b=10096 , 07.03.2024.
  • Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK), ‘YÖK Lisans Atlası”, https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-anasayfa.php , 07.03.2024.
Year 2024, Volume: 1 Issue: 1, 37 - 47, 31.03.2024

Abstract

References

  • Demirarslan, D., İç Mekân Tasarımına Giriş. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi Yayınları, 2006.
  • Demiararslan, D., Demirarslan, O., (2020). Digital Technology and Interior Architecture. Journal of Architecture and Life, Cilt 5, Sayı No , pp. 561-575.
  • Ertaş, Ş., Koç, S. (2018). İç Mimarlık Proje Dersi Sürecinde Dijital Öykünün Kullanılması. Journal of International Social Research, Cilt 11, Sayı No 59.
  • Henderson, G. (2016). “Why make models?”, https://www.architectsjournal.co.uk/opinion/why-make models/10001815.article, 07.03.2024.
  • Kandemir, Ö., Ulusoy, G. (2021). Beyaz Kâğıttan Beyaz Ekrana: İç Mimari Sanal Tasarım Stüdyosu Deneyimi. Journal of Faculty of Architecture, Cilt 3, Sayı 2.
  • Keskinel, S., (2019). Mekân Tasarımında El Çizimi ve Bilgisayar Destekli Çizim Sunumları, (Yüksek Lisans Tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İç Mimarlık, İstanbul.
  • Kılıç O., (2015). İç Mimarlık Eğitiminde Bilgisayar Destekli Tasarım ve Doku Etkilerinin İfadesindeki Rolü. İç Mimarlık Eğitimi 3. Ulusal Kongresi/Atölye, (İstanbul, 5-6 Kasım 2015), s.43-56. ISBN: 978-605-4763-36-8.
  • Köksal, H. (2005). Dijital Mimarlıkta Tasarım ve Üretim Süreci, (Yüksek Lisans Tezi). İTÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Uluçay, N. Ö., Kaptan, B. B. (2019). İçmimarlık Mesleği ve Eğitim Tarihi. The Journal of Academic Social Science, Vol. 80 Issue 80, p.436-444.
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM), “Tablo-4.Merkezi Yerleştirme ile Öğrenci Alan Yükseköğretim Lisans Programları”, https://www.osym.gov.tr/Eklenti/868,tablo4pdf.pdf?0 , 07.03.2024.
  • Soliman, S., Taha, D., El Sayad, Z. (2019). Architectural education in the digital age: Computer applications: Between academia and practice. Alexandria Engineering Journal, Vol 58, Issue 2, p. 809-818. https://doi.org/10.1016/j.aej.2019.05.016
  • Uzun, T. (2011). Mimarlık eğitiminde kullanılan dijital tasarım programlarının bellek ve tasarım sürecine katkıları. 13. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, (Malatya, 2-4 Şubat 2011), s.841-850.
  • Yankın, F. B. “Dijital Dönüşüm Sürecinde Çalışma Yaşamı”. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. E-Dergi Vol:7, No.2, 2018, pp.1-38.
  • Yıldırım, T., Yavuz, A.Ö., İnan, N. (2010). Mimari Tasarım Eğitiminde Geleneksel ve Dijital Görselleştirme Teknolojilerinin Karşılaştırılması. Bilişim Teknolojileri Dergisi. Cilt 3, Sayı No 3.
  • Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK), “İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Programı Bulunan Tüm Üniversiteler”, https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-bolum.php?b=10096 , 07.03.2024.
  • Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK), ‘YÖK Lisans Atlası”, https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-anasayfa.php , 07.03.2024.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Interior Architecture
Journal Section Makaleler
Authors

Yağmur Sarıboğa Mecek 0009-0004-0639-7819

Sema Kırıcı 0000-0002-5336-759X

Publication Date March 31, 2024
Submission Date March 10, 2024
Acceptance Date March 31, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Sarıboğa Mecek, Y., & Kırıcı, S. (2024). İÇMİMARLIK EĞİTİMİNDE DİJİTAL TASARIM. Mekansal Çalışmalar Dergisi, 1(1), 37-47.