Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmenlerin PISA 2015 Sonuçlarına İlişkin Görüş ve Bazı Önerileri

Year 2018, Volume: 3 Issue: 1, 46 - 66, 30.06.2018

Abstract

Bu çalışmada 9. ve 10. sınıf fizik,
kimya, matematik, biyoloji ve dil bilgisi öğretmenlerine ve lise müdürlerine PISA
2015 sonuçlarına ilişkin görüşlerini ve önerilerini öğrenmek amacıyla çevrimiçi
anket uygulanmıştır. Ankette OECD PISA 2015 sınavı örnek soruları kitapçığına
atıfta bulunularak, öğretmenlerin PISA sınavları hakkında bilgi ve farkındalık
düzeyi ölçüldü ve bundan sonraki sınavlarda daha iyi sonuçlar alabilmek
amacıyla öğretmenlerin ve okul müdürlerinin eğitimi ve farkındalıklarının
artırılması için bazı tedbir ve öneriler getirildi. Öğretmenleri bundan sonraki
PISA ölçümlerinde daha iyi sonuçlar alabilmek için okul dışı öğrenmeye önem
verilmesi önerisi dikkat çekmektedir. 

References

  • Anket Sonuçları, https://docs.google.com/forms/d/17S2UaLuGG7qhg0kr3MEUMrmaNKzSDGXHh-XffC-sxsM/edit 25.08.2017
  • Explore PISA 2015 Science Test Questions, http://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-science-test-questions.htm 25.08.2017
  • PISA 2015 Released Field Trial Cognitive Items http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/PISA2015-Released-FT-Cognitive-Items.pdf 25.08.2017
  • PISA 2015 MS Released Item Descriptions Final_English.pdf http://www.oecd.org/pisa/test/PISA%202015%20MS%20%20Released%20Item%20Descriptions%20Final_English.pdf 25.08.2017
  • PISA 2015 Results Policies and Practices for Successful Schools, http://www.oecd.org/education/pisa-2015-results-volume-i-9789264266490-en.htm, http://www.oecd.org/education/pisa-2015-results-volume-ii-9789264267510-en.htm. 25.08.2017
  • Research Questionnaire, Steiner-Khamsi (2003), The Politics of League Tables. Journal of Social Science Education,1 25.08.2017
  • The Definition and Selection of Key Competencies http://www.oecd.org/pisa/35070367.pdf 25.08.2017
  • The Policy Impact of PISA: An Exploration of the Normative Effects of International Benchmarking in School System Performance OECD Education Working Paper Number 71, EDU/WKP (2012)8, 22.2.2012
Year 2018, Volume: 3 Issue: 1, 46 - 66, 30.06.2018

Abstract

References

  • Anket Sonuçları, https://docs.google.com/forms/d/17S2UaLuGG7qhg0kr3MEUMrmaNKzSDGXHh-XffC-sxsM/edit 25.08.2017
  • Explore PISA 2015 Science Test Questions, http://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-science-test-questions.htm 25.08.2017
  • PISA 2015 Released Field Trial Cognitive Items http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/PISA2015-Released-FT-Cognitive-Items.pdf 25.08.2017
  • PISA 2015 MS Released Item Descriptions Final_English.pdf http://www.oecd.org/pisa/test/PISA%202015%20MS%20%20Released%20Item%20Descriptions%20Final_English.pdf 25.08.2017
  • PISA 2015 Results Policies and Practices for Successful Schools, http://www.oecd.org/education/pisa-2015-results-volume-i-9789264266490-en.htm, http://www.oecd.org/education/pisa-2015-results-volume-ii-9789264267510-en.htm. 25.08.2017
  • Research Questionnaire, Steiner-Khamsi (2003), The Politics of League Tables. Journal of Social Science Education,1 25.08.2017
  • The Definition and Selection of Key Competencies http://www.oecd.org/pisa/35070367.pdf 25.08.2017
  • The Policy Impact of PISA: An Exploration of the Normative Effects of International Benchmarking in School System Performance OECD Education Working Paper Number 71, EDU/WKP (2012)8, 22.2.2012
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Makaleler
Authors

Mustafa Hilmi Çolakoğlu 0000-0001-5634-3860

Publication Date June 30, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Çolakoğlu, M. H. (2018). Öğretmenlerin PISA 2015 Sonuçlarına İlişkin Görüş ve Bazı Önerileri. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 3(1), 46-66.