Research Article
BibTex RIS Cite

ELEKTRONİK TİCARET PAZAR YERİNDE ARACILIK SÖZLEŞMESİ

Year 2023, Volume: 3 Issue: 2, 317 - 356, 30.10.2023
https://doi.org/10.59909/khm.1342999

Abstract

Yasa koyucu tarafından 2022 yılında, Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun’da (ETDHK), 7416 sayılı Kanun aracılığıyla önemli değişiklikler gerçekleştirilmiş ve bu değişiklikler uyarınca Ticaret Bakanlığı tarafından Elektronik Ticaret Aracı Hizmet Sağlayıcı (ETAHS) ve Elektronik Ticaret Hizmet Sağlayıcılar (ETHS) Hakkında Yönetmelik çıkarılmıştır. Yapılan değişikler sonucunda e-ticaret pazar yeri kavramına, bu ortamda faaliyet gösteren taraflara ve taraflar arasındaki hukuki ilişkiye dair önemli düzenlemeler Türk Hukukuna dahil edilmiştir. Söz konusu değişikliğin önemli sonuçlarından biri de e-ticaret pazar yerinde faaliyet gösteren ETAHS ve ETHS arasında kurulan aracılık sözleşmesine dair bazı belirlemelerin yapılmış olmasıdır.
Bu makalenin konusunu oluşturan aracılık sözleşmesi, e-ticaret pazar yerinde ETAHS ve ETHS arasında kurulan, isimsiz bir sözleşmedir. Aracılık sözleşmesinin, e-ticaret pazar yerinde ETAHS tarafından ETHS’ye sunulan aracılık hizmetinin kapsam ve koşullarının Yönetmelik’te belirlenen asgari içerik koşuluna uygun olarak yazılı veya elektronik ortamda düzenlendiği; sunulan hizmet karşılığında ETHS’nin ETAHS’ye bir bedel ödediği; tam iki tarafa borç yükleyen ve sürekli borç ilişkisi doğuran bir sözleşme olarak tanımlanması mümkündür.

References

  • Akipek Öcal, Şebnem. “E-Sözleşmelerin Hukuki Niteliği.” iç. E-Ticaret Sektöründe Tüketici Hukuku Uygulamaları, ed. Ali Tokbaş ve Ali Suphi Kurşun, 35-46. İstanbul: Aristo, 2017.
  • Akkurt, Sami Sinan. “Elektronik Ortamda Hizmet Sunumu ve Buna İlişkin Sözleşmelerin Hukuki Niteliği”. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 60(1), (2011): 19-46.
  • Akman, Pınar. “Regulating Competition in Digital Platform Markets: A Critical Assessment of the Framework and Approach of the EU Digital Markets Act”, (2022) 47 European Law Review 85 (last revised 30 Mar 2022): 85-114. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3978625.
  • Aydoğdu, Murat. “6098 Sayılı Türk Borçlar Kanunu’nda Düzenlenen Genel İşlem Koşullarının Konu Bakı-mından Uygulama Alanı” Dokuz Eylül Hukuk Fakültesi Dergisi 13(2) (2011): 1- 50.
  • Aygün, Esin vd. Rekabet Kurumu Dijital Dönüşümü Rekabet Hukukuna Yansımalar. Ankara: Rekabet Kuru-mu, (Nisan 2022). Erişim 01.08.2023, https://www.rekabet.gov.tr/Dosya/dijital-piyasalar-calisma-metni.pdf.
  • Baş, Kadir. “Online Platformların Acentelik Niteliği ve Bu Platformlar Özelinde Türk Ticaret Kanunu'nun Acenteliğe İlişkin Hükümlerinin Uygulanması”. Banka ve Ticaret Hukuku Dergisi 33(4) (2017): 113-153.
  • Baş Süzel Ece, “Mesafeli Sözleşmelerde Tüketicinin Sözleşmenin Kurulmasından Önce Korunması: Ön Bilgilendirme Yükümlülüğü”, Galatasaray Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 2(2), (2018): 339-369.
  • Bingöl, Mehmet Emin. “E-Ticaret Platformları Lehine Öngörülen En Çok Kayrılan Müşteri Kayıtlarının Rekabet Hukuku Bakımından Değerlendirilmesi”. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 72(1) (2023 ): 1-44.
  • Bukht, Rumana ve Richard Heeks. “Defining and Conceptuliazing and Measuring the Digital Economy”. International Organisations Research Journal 13(2) (2018): 143-172, erişim 05.08.2023. https://www.researchgate.net/publication/327356904_Defining_Conceptualising_and_Measuring_the_Digital_Economy
  • Coşgun Karaman, Özlem. “6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu’nda Teşebbüs Kavramı ve Tacir Sayılmasının Sonuçları”. Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi 21(1) (2015): 107-166.
  • Çevik, İpek. “Avrupa Birliği Dijital Hizmetler Yasası'nın Değerlendirmesi”. Yıldırım Beyazıt Hukuk Dergisi 2 (2023): 387-419.
  • Doğan, Cihan. Rekabet Hukuku ve İktisadı Bağlamında Dijital Platformlar. İstanbul: Oniki Levha Yayıncılık., 2021.
  • Demirel, Aysel. Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun Çerçevesinde Elektronik Pazaryeri Sözleşmesi. Ankara: Seçkin Akademik ve Mesleki Yayınları, 2023.
  • Ekici, Şerafettin Ekici. “B2C Elektronik Ticarette Sanal Pazar Yerinin Hukuki Durumu”. İstanbul Medeniyet Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 5 (2020): 207-227.
  • Ekingen, Erman ve Miray Özer Deniz. "7392 ve 7416 Sayılı Kanunlarla Yapılan Değişikliklerin Aracı Hizmet Sağlayıcı Olarak Çevrimiçi Çok Taraflı Platformların Sorumluluklarına ve Tüketicilere Etkileri". Adalet Dergisi 2(69) (2022): 429-467.
  • Eren, Fikret. Borçlar Hukuku Genel Hükümler. Ankara: Yetkin Yayıncılık, 2022.
  • Evans, David S. “Multisided Platforms, Dynamic Competition, and the Assessment of Market Power for Inter-net-Based Firms (March 10, 2016)”. University of Chicago Coase-Sandor Institute for Law & Econo-mics Research Paper No. 753. Erişim 05.08.2023 https://ssrn.com/abstract=2746095 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2746095 Erişim 05.08.2023.
  • Gezder, Ümit. “Elektronik Ticaret Hukuki İşlemlerinin Ayrımı-Dijital İçerik ve Hukuki Niteliği”, Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 22(3) (2016): 1119-1132.
  • Gündoğdu, Rıza “Bir Yargıtay Kararı Işığında Tacirler Bakımından Genel İşlem Koşullarının Değerlendirilmesi”, Terazi Hukuk Dergisi, 15(165), (2020): 956 -971.
  • Hatipoğlu, N.Kutluay. “Bilgi ve İletişim Teknolojileri Sektöründe Rekabeti Kısıtlayıcı Anlaşmalar”. Yüksek Lisans Tezi, Çankaya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020.
  • Hatipoğlu, N.Kutluay. “Bilgi ve İletişim Teknolojileri Sektörünün Ekonomik Özellikleri ve Rekabet”. Rekabet Derneği Rekabet Forumu (137) (2020), https://www.rekabetdernegi.org/dosyalar/OAD1613166259.pdf. Erişim 08.08.2023.
  • İnceoglu, M. Murat ve Ece Baş Süzel, “Mesafeli Sözleşme Kurulmasına Aracılık Edenlerin Tüketiciye Karşı Sorumluluğu (TKHK m. 48/f.5)”, Bahçeşehir Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 15(89-190), (2020): 475-491.
  • İnal, Hamdi Taner. Borca Aykırılık, Dönme ve Fesih. Ankara: Seçkin Akademik ve Mesleki Yayınlar, 2023.
  • Keskin, Dilşad. “TKHK Değişik m. 48 Hükmü Çevresinde Aracı Hizmet Sağlayıcının Tüketiciye Karşı Sorumluluğu”. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 26(2) (2022): 119-144.
  • Larouche Pierre ve Alexandre de Streel. “The European Digital Markets Act: A Revolution Grounded on Traditions. Journal of European Competition Law & Practice 12(7) (2021); 542-560.
  • Oktay, Saibe. “İsimsiz Sözleşmelerin Geçerliliği, Yorumu ve Boşluklarının Tamamlanması”. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası 55 (1996): 263-296.
  • Özbay Özdoğru Z, İnternet Ortamında Faaliyet Gösteren Aracılık Edenlerin Mesafeli Sözleşmeden Dolayı Tüketiciye Karşı Sorumluluğunun Şartları, İstanbul:Oniki Levha Yayınları, 2022.
  • Özbilen, Arif Barış. Sözleşmelerin Şekli ve Şekil Yönünden Hükümsüzlüğü. İstanbul, Oniki Levha Yayınları, 2016.
  • Özilhan, Derya. “Müşteri İlişkileri Yönetimi (MİY) Uygulamalarının İşletme Performansına Etkileri”. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi 1(2010): 18-30. Erişim 28 Temmuz 2023. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/84342.
  • Sağlam, İpek. Elektronik Sözleşmeler. İstanbul: Legal Yayıncılık, 2007.
  • Sarı, Onur. “Fikri Ürüne İlişkin Simsarlık Sözleşmesi”. Erciyes Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 14(2) (2019): 372-439.
  • Sarıakçalı, Turgay. “Internet Üzerinden Akdedilen Sözleşmelere Uygulanacak Hukuk”. Public and Private International Law Bulletin, Prof. Dr. Cemal Şanlı’ya Armağan 40(1) (2020): 247–297.
  • Sarıçiçek, Can vd., E-pazaryeri Platformları Sektör İncelemesi Nihai Raporu (Ankara: Rekabet Kurumu, Nisan 2022): 168, Erişim Tarihi: 01.08.2023, https://www.rekabet.gov.tr/Dosya/sektor-raporlari/e-pazaryeri-si-raporu-pdf-20220425105139595-pdf.
  • Sanlı, Kerem Cem. “Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun’da 7416 Sayılı Kanun ile Yapılan Değişikliklerin Rekabet Politikası Açısından Değerlendirilmesi I: Kanun’daki Temel Kavramlar ve Haksız Ticari Uygulamalar”. Legal Hukuk Dergisi 21(245) (2023): 1709-1748.
  • Serozan, Rona. Sözleşmeden Dönme. İstanbul: Vedat Kitapçılık, 2007.
  • Sert Sütçü, Selin. “Mesafeli Sözleşmelerin Kurulmasına Aracılık Edenlerin Tüketici Hukuku Bağlamında Sorumluluğunun Belirlenmesi”. Necmettin Erbakan Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 4(1), (2021): 276-287.
  • Sümer Özdemir, Necla v.dğr. Çevrimiçi Reklamcılık Sektör İncelemesi Ön raporu. Ankara: Rekabet Kurumu, (Nisan 2023). Erişim 01.08.2023. https://www.rekabet.gov.tr/Dosya/1-cevrimici-reklamcilik-on-raporu.pdf.
  • Uyumaz, Alper. “Elektronik Sözleşmelerin Web Siteleri Aracılığıyla Kurulması ve Bu Sözleşmelerin İfası” Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 9(Özel Sayı) (2007): 907-930.

ELEKTRONİK TİCARET PAZAR YERİNDE ARACILIK SÖZLEŞMESİ

Year 2023, Volume: 3 Issue: 2, 317 - 356, 30.10.2023
https://doi.org/10.59909/khm.1342999

Abstract

In 2022, significant amendments were made to the Law on the Regulation of Electronic Commerce (LREC) through Law No. 7416 by the legislator, and pursuant to these amendments, the Regulation on Electronic Commerce Intermediary Service Providers (ECISP) and Electronic Commerce Service Providers (ECSP) was issued by the Ministry of Trade. As a result of these amendments, important regulations regarding the concept of e-commerce marketplace, the parties operating in this environment and the legal relationship between the parties were included in Turkish Law. One of the important consequences of this amendment is that some determinations have been made regarding the intermediation agreement between the ECISP and ECSP operating in the e-commerce marketplace.
The intermediation contract, which is the subject of this article, is an anonymous contract between the ECISP and ECSP on the e-commerce marketplace. It is possible to define an intermediation contract as a contract in which the scope and conditions of the intermediation service provided by ECISP to ECSP on the e-commerce marketplace are regulated in writing or electronically in accordance with the minimum content conditions set out in the Regulation; ECSP pays a fee to ECISP in return for the service provided; and which creates a continuous debt relationship that imposes an obligation on both parties.

References

  • Akipek Öcal, Şebnem. “E-Sözleşmelerin Hukuki Niteliği.” iç. E-Ticaret Sektöründe Tüketici Hukuku Uygulamaları, ed. Ali Tokbaş ve Ali Suphi Kurşun, 35-46. İstanbul: Aristo, 2017.
  • Akkurt, Sami Sinan. “Elektronik Ortamda Hizmet Sunumu ve Buna İlişkin Sözleşmelerin Hukuki Niteliği”. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 60(1), (2011): 19-46.
  • Akman, Pınar. “Regulating Competition in Digital Platform Markets: A Critical Assessment of the Framework and Approach of the EU Digital Markets Act”, (2022) 47 European Law Review 85 (last revised 30 Mar 2022): 85-114. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3978625.
  • Aydoğdu, Murat. “6098 Sayılı Türk Borçlar Kanunu’nda Düzenlenen Genel İşlem Koşullarının Konu Bakı-mından Uygulama Alanı” Dokuz Eylül Hukuk Fakültesi Dergisi 13(2) (2011): 1- 50.
  • Aygün, Esin vd. Rekabet Kurumu Dijital Dönüşümü Rekabet Hukukuna Yansımalar. Ankara: Rekabet Kuru-mu, (Nisan 2022). Erişim 01.08.2023, https://www.rekabet.gov.tr/Dosya/dijital-piyasalar-calisma-metni.pdf.
  • Baş, Kadir. “Online Platformların Acentelik Niteliği ve Bu Platformlar Özelinde Türk Ticaret Kanunu'nun Acenteliğe İlişkin Hükümlerinin Uygulanması”. Banka ve Ticaret Hukuku Dergisi 33(4) (2017): 113-153.
  • Baş Süzel Ece, “Mesafeli Sözleşmelerde Tüketicinin Sözleşmenin Kurulmasından Önce Korunması: Ön Bilgilendirme Yükümlülüğü”, Galatasaray Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 2(2), (2018): 339-369.
  • Bingöl, Mehmet Emin. “E-Ticaret Platformları Lehine Öngörülen En Çok Kayrılan Müşteri Kayıtlarının Rekabet Hukuku Bakımından Değerlendirilmesi”. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 72(1) (2023 ): 1-44.
  • Bukht, Rumana ve Richard Heeks. “Defining and Conceptuliazing and Measuring the Digital Economy”. International Organisations Research Journal 13(2) (2018): 143-172, erişim 05.08.2023. https://www.researchgate.net/publication/327356904_Defining_Conceptualising_and_Measuring_the_Digital_Economy
  • Coşgun Karaman, Özlem. “6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu’nda Teşebbüs Kavramı ve Tacir Sayılmasının Sonuçları”. Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi 21(1) (2015): 107-166.
  • Çevik, İpek. “Avrupa Birliği Dijital Hizmetler Yasası'nın Değerlendirmesi”. Yıldırım Beyazıt Hukuk Dergisi 2 (2023): 387-419.
  • Doğan, Cihan. Rekabet Hukuku ve İktisadı Bağlamında Dijital Platformlar. İstanbul: Oniki Levha Yayıncılık., 2021.
  • Demirel, Aysel. Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun Çerçevesinde Elektronik Pazaryeri Sözleşmesi. Ankara: Seçkin Akademik ve Mesleki Yayınları, 2023.
  • Ekici, Şerafettin Ekici. “B2C Elektronik Ticarette Sanal Pazar Yerinin Hukuki Durumu”. İstanbul Medeniyet Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 5 (2020): 207-227.
  • Ekingen, Erman ve Miray Özer Deniz. "7392 ve 7416 Sayılı Kanunlarla Yapılan Değişikliklerin Aracı Hizmet Sağlayıcı Olarak Çevrimiçi Çok Taraflı Platformların Sorumluluklarına ve Tüketicilere Etkileri". Adalet Dergisi 2(69) (2022): 429-467.
  • Eren, Fikret. Borçlar Hukuku Genel Hükümler. Ankara: Yetkin Yayıncılık, 2022.
  • Evans, David S. “Multisided Platforms, Dynamic Competition, and the Assessment of Market Power for Inter-net-Based Firms (March 10, 2016)”. University of Chicago Coase-Sandor Institute for Law & Econo-mics Research Paper No. 753. Erişim 05.08.2023 https://ssrn.com/abstract=2746095 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2746095 Erişim 05.08.2023.
  • Gezder, Ümit. “Elektronik Ticaret Hukuki İşlemlerinin Ayrımı-Dijital İçerik ve Hukuki Niteliği”, Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 22(3) (2016): 1119-1132.
  • Gündoğdu, Rıza “Bir Yargıtay Kararı Işığında Tacirler Bakımından Genel İşlem Koşullarının Değerlendirilmesi”, Terazi Hukuk Dergisi, 15(165), (2020): 956 -971.
  • Hatipoğlu, N.Kutluay. “Bilgi ve İletişim Teknolojileri Sektöründe Rekabeti Kısıtlayıcı Anlaşmalar”. Yüksek Lisans Tezi, Çankaya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020.
  • Hatipoğlu, N.Kutluay. “Bilgi ve İletişim Teknolojileri Sektörünün Ekonomik Özellikleri ve Rekabet”. Rekabet Derneği Rekabet Forumu (137) (2020), https://www.rekabetdernegi.org/dosyalar/OAD1613166259.pdf. Erişim 08.08.2023.
  • İnceoglu, M. Murat ve Ece Baş Süzel, “Mesafeli Sözleşme Kurulmasına Aracılık Edenlerin Tüketiciye Karşı Sorumluluğu (TKHK m. 48/f.5)”, Bahçeşehir Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 15(89-190), (2020): 475-491.
  • İnal, Hamdi Taner. Borca Aykırılık, Dönme ve Fesih. Ankara: Seçkin Akademik ve Mesleki Yayınlar, 2023.
  • Keskin, Dilşad. “TKHK Değişik m. 48 Hükmü Çevresinde Aracı Hizmet Sağlayıcının Tüketiciye Karşı Sorumluluğu”. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 26(2) (2022): 119-144.
  • Larouche Pierre ve Alexandre de Streel. “The European Digital Markets Act: A Revolution Grounded on Traditions. Journal of European Competition Law & Practice 12(7) (2021); 542-560.
  • Oktay, Saibe. “İsimsiz Sözleşmelerin Geçerliliği, Yorumu ve Boşluklarının Tamamlanması”. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası 55 (1996): 263-296.
  • Özbay Özdoğru Z, İnternet Ortamında Faaliyet Gösteren Aracılık Edenlerin Mesafeli Sözleşmeden Dolayı Tüketiciye Karşı Sorumluluğunun Şartları, İstanbul:Oniki Levha Yayınları, 2022.
  • Özbilen, Arif Barış. Sözleşmelerin Şekli ve Şekil Yönünden Hükümsüzlüğü. İstanbul, Oniki Levha Yayınları, 2016.
  • Özilhan, Derya. “Müşteri İlişkileri Yönetimi (MİY) Uygulamalarının İşletme Performansına Etkileri”. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi 1(2010): 18-30. Erişim 28 Temmuz 2023. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/84342.
  • Sağlam, İpek. Elektronik Sözleşmeler. İstanbul: Legal Yayıncılık, 2007.
  • Sarı, Onur. “Fikri Ürüne İlişkin Simsarlık Sözleşmesi”. Erciyes Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 14(2) (2019): 372-439.
  • Sarıakçalı, Turgay. “Internet Üzerinden Akdedilen Sözleşmelere Uygulanacak Hukuk”. Public and Private International Law Bulletin, Prof. Dr. Cemal Şanlı’ya Armağan 40(1) (2020): 247–297.
  • Sarıçiçek, Can vd., E-pazaryeri Platformları Sektör İncelemesi Nihai Raporu (Ankara: Rekabet Kurumu, Nisan 2022): 168, Erişim Tarihi: 01.08.2023, https://www.rekabet.gov.tr/Dosya/sektor-raporlari/e-pazaryeri-si-raporu-pdf-20220425105139595-pdf.
  • Sanlı, Kerem Cem. “Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun’da 7416 Sayılı Kanun ile Yapılan Değişikliklerin Rekabet Politikası Açısından Değerlendirilmesi I: Kanun’daki Temel Kavramlar ve Haksız Ticari Uygulamalar”. Legal Hukuk Dergisi 21(245) (2023): 1709-1748.
  • Serozan, Rona. Sözleşmeden Dönme. İstanbul: Vedat Kitapçılık, 2007.
  • Sert Sütçü, Selin. “Mesafeli Sözleşmelerin Kurulmasına Aracılık Edenlerin Tüketici Hukuku Bağlamında Sorumluluğunun Belirlenmesi”. Necmettin Erbakan Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 4(1), (2021): 276-287.
  • Sümer Özdemir, Necla v.dğr. Çevrimiçi Reklamcılık Sektör İncelemesi Ön raporu. Ankara: Rekabet Kurumu, (Nisan 2023). Erişim 01.08.2023. https://www.rekabet.gov.tr/Dosya/1-cevrimici-reklamcilik-on-raporu.pdf.
  • Uyumaz, Alper. “Elektronik Sözleşmelerin Web Siteleri Aracılığıyla Kurulması ve Bu Sözleşmelerin İfası” Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 9(Özel Sayı) (2007): 907-930.

INTERMEDIATION CONTRACT IN ELECTRONIC MARKETPLACE

Year 2023, Volume: 3 Issue: 2, 317 - 356, 30.10.2023
https://doi.org/10.59909/khm.1342999

Abstract

In 2022, significant amendments were made to the Law on the Regulation of Electronic Commerce (LREC) through Law No. 7416 by the legislator, and pursuant to these amendments, the Regulation on Electronic Commerce Intermediary Service Providers (ECISP) and Electronic Commerce Service Providers (ECSP) was issued by the Ministry of Trade. As a result of these amendments, important regulations regarding the concept of e-commerce marketplace, the parties operating in this environment and the legal relationship between the parties were included in Turkish Law. One of the important consequences of this amendment is that some determinations have been made regarding the intermediation agreement between the ECISP and ECSP operating in the e-commerce marketplace.
The intermediation contract, which is the subject of this article, is an anonymous contract between the ECISP and ECSP on the e-commerce marketplace. It is possible to define an intermediation contract as a contract in which the scope and conditions of the intermediation service provided by ECISP to ECSP on the e-commerce marketplace are regulated in writing or electronically in accordance with the minimum content conditions set out in the Regulation; ECSP pays a fee to ECISP in return for the service provided; and which creates a continuous debt relationship that imposes an obligation on both parties.

References

  • Akipek Öcal, Şebnem. “E-Sözleşmelerin Hukuki Niteliği.” iç. E-Ticaret Sektöründe Tüketici Hukuku Uygulamaları, ed. Ali Tokbaş ve Ali Suphi Kurşun, 35-46. İstanbul: Aristo, 2017.
  • Akkurt, Sami Sinan. “Elektronik Ortamda Hizmet Sunumu ve Buna İlişkin Sözleşmelerin Hukuki Niteliği”. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 60(1), (2011): 19-46.
  • Akman, Pınar. “Regulating Competition in Digital Platform Markets: A Critical Assessment of the Framework and Approach of the EU Digital Markets Act”, (2022) 47 European Law Review 85 (last revised 30 Mar 2022): 85-114. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3978625.
  • Aydoğdu, Murat. “6098 Sayılı Türk Borçlar Kanunu’nda Düzenlenen Genel İşlem Koşullarının Konu Bakı-mından Uygulama Alanı” Dokuz Eylül Hukuk Fakültesi Dergisi 13(2) (2011): 1- 50.
  • Aygün, Esin vd. Rekabet Kurumu Dijital Dönüşümü Rekabet Hukukuna Yansımalar. Ankara: Rekabet Kuru-mu, (Nisan 2022). Erişim 01.08.2023, https://www.rekabet.gov.tr/Dosya/dijital-piyasalar-calisma-metni.pdf.
  • Baş, Kadir. “Online Platformların Acentelik Niteliği ve Bu Platformlar Özelinde Türk Ticaret Kanunu'nun Acenteliğe İlişkin Hükümlerinin Uygulanması”. Banka ve Ticaret Hukuku Dergisi 33(4) (2017): 113-153.
  • Baş Süzel Ece, “Mesafeli Sözleşmelerde Tüketicinin Sözleşmenin Kurulmasından Önce Korunması: Ön Bilgilendirme Yükümlülüğü”, Galatasaray Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 2(2), (2018): 339-369.
  • Bingöl, Mehmet Emin. “E-Ticaret Platformları Lehine Öngörülen En Çok Kayrılan Müşteri Kayıtlarının Rekabet Hukuku Bakımından Değerlendirilmesi”. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 72(1) (2023 ): 1-44.
  • Bukht, Rumana ve Richard Heeks. “Defining and Conceptuliazing and Measuring the Digital Economy”. International Organisations Research Journal 13(2) (2018): 143-172, erişim 05.08.2023. https://www.researchgate.net/publication/327356904_Defining_Conceptualising_and_Measuring_the_Digital_Economy
  • Coşgun Karaman, Özlem. “6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu’nda Teşebbüs Kavramı ve Tacir Sayılmasının Sonuçları”. Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi 21(1) (2015): 107-166.
  • Çevik, İpek. “Avrupa Birliği Dijital Hizmetler Yasası'nın Değerlendirmesi”. Yıldırım Beyazıt Hukuk Dergisi 2 (2023): 387-419.
  • Doğan, Cihan. Rekabet Hukuku ve İktisadı Bağlamında Dijital Platformlar. İstanbul: Oniki Levha Yayıncılık., 2021.
  • Demirel, Aysel. Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun Çerçevesinde Elektronik Pazaryeri Sözleşmesi. Ankara: Seçkin Akademik ve Mesleki Yayınları, 2023.
  • Ekici, Şerafettin Ekici. “B2C Elektronik Ticarette Sanal Pazar Yerinin Hukuki Durumu”. İstanbul Medeniyet Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 5 (2020): 207-227.
  • Ekingen, Erman ve Miray Özer Deniz. "7392 ve 7416 Sayılı Kanunlarla Yapılan Değişikliklerin Aracı Hizmet Sağlayıcı Olarak Çevrimiçi Çok Taraflı Platformların Sorumluluklarına ve Tüketicilere Etkileri". Adalet Dergisi 2(69) (2022): 429-467.
  • Eren, Fikret. Borçlar Hukuku Genel Hükümler. Ankara: Yetkin Yayıncılık, 2022.
  • Evans, David S. “Multisided Platforms, Dynamic Competition, and the Assessment of Market Power for Inter-net-Based Firms (March 10, 2016)”. University of Chicago Coase-Sandor Institute for Law & Econo-mics Research Paper No. 753. Erişim 05.08.2023 https://ssrn.com/abstract=2746095 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2746095 Erişim 05.08.2023.
  • Gezder, Ümit. “Elektronik Ticaret Hukuki İşlemlerinin Ayrımı-Dijital İçerik ve Hukuki Niteliği”, Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 22(3) (2016): 1119-1132.
  • Gündoğdu, Rıza “Bir Yargıtay Kararı Işığında Tacirler Bakımından Genel İşlem Koşullarının Değerlendirilmesi”, Terazi Hukuk Dergisi, 15(165), (2020): 956 -971.
  • Hatipoğlu, N.Kutluay. “Bilgi ve İletişim Teknolojileri Sektöründe Rekabeti Kısıtlayıcı Anlaşmalar”. Yüksek Lisans Tezi, Çankaya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020.
  • Hatipoğlu, N.Kutluay. “Bilgi ve İletişim Teknolojileri Sektörünün Ekonomik Özellikleri ve Rekabet”. Rekabet Derneği Rekabet Forumu (137) (2020), https://www.rekabetdernegi.org/dosyalar/OAD1613166259.pdf. Erişim 08.08.2023.
  • İnceoglu, M. Murat ve Ece Baş Süzel, “Mesafeli Sözleşme Kurulmasına Aracılık Edenlerin Tüketiciye Karşı Sorumluluğu (TKHK m. 48/f.5)”, Bahçeşehir Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 15(89-190), (2020): 475-491.
  • İnal, Hamdi Taner. Borca Aykırılık, Dönme ve Fesih. Ankara: Seçkin Akademik ve Mesleki Yayınlar, 2023.
  • Keskin, Dilşad. “TKHK Değişik m. 48 Hükmü Çevresinde Aracı Hizmet Sağlayıcının Tüketiciye Karşı Sorumluluğu”. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 26(2) (2022): 119-144.
  • Larouche Pierre ve Alexandre de Streel. “The European Digital Markets Act: A Revolution Grounded on Traditions. Journal of European Competition Law & Practice 12(7) (2021); 542-560.
  • Oktay, Saibe. “İsimsiz Sözleşmelerin Geçerliliği, Yorumu ve Boşluklarının Tamamlanması”. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası 55 (1996): 263-296.
  • Özbay Özdoğru Z, İnternet Ortamında Faaliyet Gösteren Aracılık Edenlerin Mesafeli Sözleşmeden Dolayı Tüketiciye Karşı Sorumluluğunun Şartları, İstanbul:Oniki Levha Yayınları, 2022.
  • Özbilen, Arif Barış. Sözleşmelerin Şekli ve Şekil Yönünden Hükümsüzlüğü. İstanbul, Oniki Levha Yayınları, 2016.
  • Özilhan, Derya. “Müşteri İlişkileri Yönetimi (MİY) Uygulamalarının İşletme Performansına Etkileri”. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi 1(2010): 18-30. Erişim 28 Temmuz 2023. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/84342.
  • Sağlam, İpek. Elektronik Sözleşmeler. İstanbul: Legal Yayıncılık, 2007.
  • Sarı, Onur. “Fikri Ürüne İlişkin Simsarlık Sözleşmesi”. Erciyes Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 14(2) (2019): 372-439.
  • Sarıakçalı, Turgay. “Internet Üzerinden Akdedilen Sözleşmelere Uygulanacak Hukuk”. Public and Private International Law Bulletin, Prof. Dr. Cemal Şanlı’ya Armağan 40(1) (2020): 247–297.
  • Sarıçiçek, Can vd., E-pazaryeri Platformları Sektör İncelemesi Nihai Raporu (Ankara: Rekabet Kurumu, Nisan 2022): 168, Erişim Tarihi: 01.08.2023, https://www.rekabet.gov.tr/Dosya/sektor-raporlari/e-pazaryeri-si-raporu-pdf-20220425105139595-pdf.
  • Sanlı, Kerem Cem. “Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun’da 7416 Sayılı Kanun ile Yapılan Değişikliklerin Rekabet Politikası Açısından Değerlendirilmesi I: Kanun’daki Temel Kavramlar ve Haksız Ticari Uygulamalar”. Legal Hukuk Dergisi 21(245) (2023): 1709-1748.
  • Serozan, Rona. Sözleşmeden Dönme. İstanbul: Vedat Kitapçılık, 2007.
  • Sert Sütçü, Selin. “Mesafeli Sözleşmelerin Kurulmasına Aracılık Edenlerin Tüketici Hukuku Bağlamında Sorumluluğunun Belirlenmesi”. Necmettin Erbakan Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 4(1), (2021): 276-287.
  • Sümer Özdemir, Necla v.dğr. Çevrimiçi Reklamcılık Sektör İncelemesi Ön raporu. Ankara: Rekabet Kurumu, (Nisan 2023). Erişim 01.08.2023. https://www.rekabet.gov.tr/Dosya/1-cevrimici-reklamcilik-on-raporu.pdf.
  • Uyumaz, Alper. “Elektronik Sözleşmelerin Web Siteleri Aracılığıyla Kurulması ve Bu Sözleşmelerin İfası” Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 9(Özel Sayı) (2007): 907-930.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Contract Law
Journal Section Research Article
Authors

Emel Badur 0000-0002-5133-8541

Kutluay Hatipoğlu 0000-0002-9465-7358

Early Pub Date September 19, 2023
Publication Date October 30, 2023
Submission Date August 14, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 3 Issue: 2

Cite

Chicago Badur, Emel, and Kutluay Hatipoğlu. “ELEKTRONİK TİCARET PAZAR YERİNDE ARACILIK SÖZLEŞMESİ”. Kırıkkale Hukuk Mecmuası 3, no. 2 (October 2023): 317-56. https://doi.org/10.59909/khm.1342999.

This work is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 Internationalcc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1nc.svg?ref=chooser-v1