Research Article
BibTex RIS Cite

A New Language in Technological Transformation: Post Digital Printmaking

Year 2024, Volume: 2 Issue: 1, 86 - 100, 25.02.2024

Abstract

The purpose of the research is to uncover the positive and negative aspects of post-digital technologies as a production method, address artists' approach to post-digital printmaking, and examine the interaction between the works obtained through this artistic practice and the field of printmaking. The research explores intervention methods in post-digital printmaking production from early stages and examines the effects of these technologies on the final work through examples. The study aims to reveal the boundaries, scope, and impressions in the context of post-digital printmaking as an art practice, encompassing three-dimensional printers, CNC devices, and prototyping machines. The research includes an examination of current and archival exhibition catalogues and personal websites of the featured artists. Source review methods have been employed for the theoretical background of the research. In the research, it is observed that, similar to traditional printmaking methods, a physical mold is used in the production process of post-digital printmaking. Artists have been able to intervene in the software stage of the production process for their final works, using post-digital technologies not only in mold production but also in shaping other printing elements. The study notes the observation of obtaining photorealistic printmaking from wooden molds in measurement intervals that would be impossible manually, through the mold processing capabilities of these technologies.

References

  • Boyacı, M. (2021). Sanatın sonu tartışmalarına karşı bı̇r dünya tasarımı olasılığı olarak tekhne, teknı̇k, teknolojı̇ kavramları üzerı̇nden yaratıcılık ve ı̇nteraktı̇f yenı̇ medya sanatına bı̇r bakış. Sanat ve Tasarım Dergisi, 11(2), 420-437.
  • Catanese, P. and Geary, A. (2012). Post-digital printmaking: CNC, traditional, and hybrid techniques. A & C Black.
  • Chittenden, T. (2021). A digital distraction? The role of digital tools and distributed intelligence in woodblock printmaking practice. Digital Creativity, 32(3), 165-187.
  • Gündoğdu, D. (2022). Post-dijital çağda işbirliğine dayalı baskı stüdyosu ve melez sanat eseri üretimi [Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Kılıç Ateş, S. (2021). Teknik ve Kavram Bağlamında Çağdaş Bir Baskıresim Sanatçısı: Endi Poskovic. Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat, 6(12), 322-335.
  • https://www.celesteprize.com/info/idu:18918/ (Erişim tarihi: 11.05.2023).
  • https://mokuhankan.com/catalogue/item_page.php?catalogue_number=MD02 (Erişim tarihi: 12.05.2023).
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Ukiyo-e (Erişim tarihi: 12.05.2023).
  • https://mlyon.com/about/biography/ (Erişim tarihi: 05.06.2023).
  • https://endiposkovic.com/home.html (Erişim tarihi: 22.07.2023).
  • https://www.peoplepoweredprints.com/single-post/2019/04/01/interview-with-endi-poskovic (Erişim tarihi: 27.11.2023).

TEKNOLOJİK DÖNÜŞÜMDE YENİ BİR DİL: POST DİJİTAL BASKIRESİM

Year 2024, Volume: 2 Issue: 1, 86 - 100, 25.02.2024

Abstract

Bu araştırmanın amacı, bir üretim yöntemi olarak post dijital teknolojilerin olumlu ve olumsuz yönlerinin ortaya çıkarılması, sanatçıların post dijital baskıresme olan yaklaşımının ele alınması ve bu sanat pratiği ile elde edilen çalışmaların, baskıresim alanı ile etkileşiminin incelenmesidir. Araştırmada post dijital baskıresim üretimine erken aşamalardan itibaren yapılan müdahale biçimleri ve bu teknolojilerin nihai çalışmadaki etkileri örnekler üzerinden incelenmiştir. Üç boyutlu yazıcılar, CNC cihazlar ve prototipleme makinelerini kapsayan post dijital baskıresmin bir sanat pratiği bağlamında incelenmesi ile sınırlarının, etki alanının ve elde edilen çalışmalardaki izlenimlerin açığa çıkarılması hedeflenmiştir. Araştırma kapsamında yer verilen sanatçıların güncel ve arşiv sergi katalogları ve kişisel web sayfaları incelenmiştir. Araştırmanın kuramsal altyapısı için kaynak tarama yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmada post dijital baskıresmin üretim sürecinde geleneksel baskıresim yöntemlerinde olduğu gibi fiziksel kalıbın kullanıldığı görülmüştür. Sanatçılar nihai çalışmalarına, üretim sürecinin yazılım aşamasında müdahale edebilmişler, post dijital teknolojileri, kalıp üretiminin yanı sıra diğer baskı elemanlarını biçimlendirmede kullanmışlardır. Bu teknolojilerin el ile mümkün olmayan ölçü aralıklarında kalıp işlemesi ile ağaç kalıplardan fotografik görünümlü baskıresimlerin elde edildiği gözlemlenmiştir.

References

  • Boyacı, M. (2021). Sanatın sonu tartışmalarına karşı bı̇r dünya tasarımı olasılığı olarak tekhne, teknı̇k, teknolojı̇ kavramları üzerı̇nden yaratıcılık ve ı̇nteraktı̇f yenı̇ medya sanatına bı̇r bakış. Sanat ve Tasarım Dergisi, 11(2), 420-437.
  • Catanese, P. and Geary, A. (2012). Post-digital printmaking: CNC, traditional, and hybrid techniques. A & C Black.
  • Chittenden, T. (2021). A digital distraction? The role of digital tools and distributed intelligence in woodblock printmaking practice. Digital Creativity, 32(3), 165-187.
  • Gündoğdu, D. (2022). Post-dijital çağda işbirliğine dayalı baskı stüdyosu ve melez sanat eseri üretimi [Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Kılıç Ateş, S. (2021). Teknik ve Kavram Bağlamında Çağdaş Bir Baskıresim Sanatçısı: Endi Poskovic. Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat, 6(12), 322-335.
  • https://www.celesteprize.com/info/idu:18918/ (Erişim tarihi: 11.05.2023).
  • https://mokuhankan.com/catalogue/item_page.php?catalogue_number=MD02 (Erişim tarihi: 12.05.2023).
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Ukiyo-e (Erişim tarihi: 12.05.2023).
  • https://mlyon.com/about/biography/ (Erişim tarihi: 05.06.2023).
  • https://endiposkovic.com/home.html (Erişim tarihi: 22.07.2023).
  • https://www.peoplepoweredprints.com/single-post/2019/04/01/interview-with-endi-poskovic (Erişim tarihi: 27.11.2023).
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Printmaking
Journal Section Research Articles
Authors

İbrahim Korkmaz 0000-0002-8655-6127

Publication Date February 25, 2024
Submission Date January 25, 2024
Acceptance Date February 10, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Korkmaz, İ. (2024). TEKNOLOJİK DÖNÜŞÜMDE YENİ BİR DİL: POST DİJİTAL BASKIRESİM. LOKUM Sanat Ve Tasarım Dergisi, 2(1), 86-100.

12625012024112717.jpg
LOKUM Jounal of Art and Design - Karabuk University Safranbolu Fethi Toker Faculty of Fine Arts and Design
Phone: +90 370 418 86 68            E-mail: lokumstd@karabuk.edu.tr

88x31.png
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International Licence.