Research Article
BibTex RIS Cite

Medyada Kadın Bedeninin Ötekileştirilmesi: Victoria’s Secret Modeli

Year 2018, Volume: 3 Issue: 2, 67 - 84, 30.09.2018

Abstract

Medya kadını görsel unsur olarak
ekranlarda kullanarak, kadına belli ölçülerde bir beden anlayışı sunmaktadır.
Reklamlarda, dizilerde, televizyon programlarında kadın bedeninin
kusursuzluğuna vurgu yapılmaktadır. Kadınların idealize edilen bedenlere sahip
olması için yazılı ve görsel medyada sürekli moda, diyet, estetik, cerrahi
müdahaleler, kozmetik gibi konularla ilgili programlar ve haberler
yayınlanmaktadır. Ekranlarda ve haberlerde kadın bedeni izlenecek nesne olarak
kurgulanmaktadır. Bu nedenle kadınların standardize edilen beden ölçülerine ve
bakımına sahip olmamaları, toplumsal yaşamın hemen her alanında kadınlar için
bir eksiklik, beğenilmeme, kınanma, dışlanma ve ötekileştirme olarak
karşılarına çıkmaktadır. Kadınlar da gündelik yaşamda kendilerine yönelen
etkileri bertaraf etmek için sıkı diyet, estetik, cerrahi ameliyatlar, fitness,
kozmetik ürünleri gibi birçok uygulamaya başvurmaktadır. Günümüzde kadınlar
için ideal vücut ölçüleri “manken” ölçüleri olarak kabul edilmektedir. Bu
çalışmada medyanın güzel kadın bedenini idealize etmesi ve bu duruma uymayan
diğer kadınları dışlaması incelenecektir. Ayrıca bir sembol haline gelen iç
giyim markası Victoria’s Secret örneğinden yola çıkılarak, medyada ideale
uymayan kadın bedeninin ötekileştirilmesiyle ilgili 01.01.2016-01.05.2018
tarihleri arasında 7 adet günlük gazetede yer alan 20 haber, söylem analizi
kullanarak çözümlenmiştir. 

References

  • Akdoğan, Hatice, Medyada Kadın, İstanbul: Ceylan Yayınları, 2004.
  • Berktay, Fatmagül-Alptekin, Duygu, Feminist Teoride Beden ve Cinselliğin Toplumsal İnşası, Ed: Fatma Zehra Fidan-Duygu Alptekin, İstanbul: Opsiyon Yayınları, 2015.
  • Bilgin, Rıfat, Tüketim Kültüründe Kadın Bedenin Cinsel Kurgu Olarak Konumlandırılması ve Sunumu, Doi number:http://dx.doi.org/10.9761/JASSS2956, 2015, ss.310-329.
  • Büyükbaykal Ilgaz, Ceyda, Medyada Kadın Olgusu, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2007, ss.19-30.
  • Dick , Teun A. van , News as Discourse, Lawrence Erlbaum Associates Publishers, New Jersey, 1988, s.15-16. Aktaran: Tezcan Özkan Kutlu- Onur Bekiroğlu, Türkiye’de Yurttaş Gazeteciliği Bağlamında İnternet Haberciliği: Bianet Örneğinde Kentsel Dönüşüm Projesiyle İlgili Haberlerin Analizi, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2010, ss.254-269.
  • Gündoğan, Ali Osman, Ben ve Öteki, (Tarih Yok), ss.1-6.
  • İmançer, Dilek-İmançer, Ahmet, Televizyon Reklamlarında Kadın Sunumuna Özgü Klişeler, Ed: Dilek İmançer, Medya ve Kadın, Ankara: Babil Yayınları, 2006.
  • İnceoğlu ,Yasemin -Kar, Altan, Kadın ve Bedeni, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2016.
  • İnceoğlu, Yasemin- Çoban, Savaş. Azınlıklar, Ötekiler, Medya, İstanbul, Ayrıntı Yayınları, 2014.
  • Kalan, Özlem, Foucalt’un Biyopolitika Kavramı Bağlamında Moda ve Beden: Vogue Dergisi Üzerinden Bir Söylem Analizi, Selçuk İletişim Dergisi, 2014, ss.141-162.
  • Kaylı, Derya Şaşman, Medyanın Toplumsal Cinsiyetle İlişkisi: Tempo Dergisinde Beden Temsilleri, Ed: Fatma Zehra Fidan-Duygu Alptekin, İstanbul: Opsiyon Yayınları, 2015.
  • Nahya, Z. Nilüfer, İmgeler ve Ötekileştirme: Cadılar, Yerliler, Avrupalılar, Atılım Sosyal Bilimler Dergisi, 2011, ss. 27-38.
  • Oğuz, Gürsel Yakıt, Bir Güzellik Miti Olarak İncelik ve Kadınlarla İlgili Beden İmgesinin Televizyonda Sunumu, Selçuk İletişim Dergisi, 2005, ss.31-37.
  • Önder, Başak Kaya, Türk Medyasının Haber Başlıklarında Fobik Temsiller Üzerinden Ötekileştirme Pratikleri, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimlere Enstitüsü Gazetecilik Ana Bilim Dalı, 2017.
  • Özgen, İpek, Tüketim Kültürü ve Medyada Güzellik Söylemi: Bir Alımlama Çalışması, Global Media Journal Tr, Yeditepe Üniversitesi, 2017, 8(15), s.2.
  • Penny, Laurie, Kapitalizmde Kadın Bedeni, İstanbul: Pales Yayınları, 2018.
  • Tokgöz, Oya, Temel Gazetecilik, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları, 2003.
  • http://www.habervitrini.com/haber/turk-mankenlerden-sifir-beden-yorumlari-239048 adresinden alındı, Erişim: 29.04.2018.
  • http://www.hurriyet.com.tr/kelebek/kazak-model-irina-livshun-intihar-etti-40071802 adresinden alındı, Erişim: 30.04.2018.
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5adf9657cfb0c8.15704556 adresinden alındı, Erişim: 24.04.2018
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Manken adresinden alındı, Erişim: 27.04.2018.
  • https://www.ntv.com.tr/galeri/yasam/victorias-secret-mankeni-olabilmek-icin-sadece-30-saniyeleri-var, Erişim: 30.04.2018.
  • https://www.ntv.com.tr/saglik/dunyada-ortalama-yasam-suresi-5-yil-uzadi, Erişim Tarihi:10.05.2018
  • https://www.turkcebilgi.com/victoria's_secret adresinden alındı, Erişim: 30.04.2018.
Year 2018, Volume: 3 Issue: 2, 67 - 84, 30.09.2018

Abstract

References

  • Akdoğan, Hatice, Medyada Kadın, İstanbul: Ceylan Yayınları, 2004.
  • Berktay, Fatmagül-Alptekin, Duygu, Feminist Teoride Beden ve Cinselliğin Toplumsal İnşası, Ed: Fatma Zehra Fidan-Duygu Alptekin, İstanbul: Opsiyon Yayınları, 2015.
  • Bilgin, Rıfat, Tüketim Kültüründe Kadın Bedenin Cinsel Kurgu Olarak Konumlandırılması ve Sunumu, Doi number:http://dx.doi.org/10.9761/JASSS2956, 2015, ss.310-329.
  • Büyükbaykal Ilgaz, Ceyda, Medyada Kadın Olgusu, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2007, ss.19-30.
  • Dick , Teun A. van , News as Discourse, Lawrence Erlbaum Associates Publishers, New Jersey, 1988, s.15-16. Aktaran: Tezcan Özkan Kutlu- Onur Bekiroğlu, Türkiye’de Yurttaş Gazeteciliği Bağlamında İnternet Haberciliği: Bianet Örneğinde Kentsel Dönüşüm Projesiyle İlgili Haberlerin Analizi, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2010, ss.254-269.
  • Gündoğan, Ali Osman, Ben ve Öteki, (Tarih Yok), ss.1-6.
  • İmançer, Dilek-İmançer, Ahmet, Televizyon Reklamlarında Kadın Sunumuna Özgü Klişeler, Ed: Dilek İmançer, Medya ve Kadın, Ankara: Babil Yayınları, 2006.
  • İnceoğlu ,Yasemin -Kar, Altan, Kadın ve Bedeni, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2016.
  • İnceoğlu, Yasemin- Çoban, Savaş. Azınlıklar, Ötekiler, Medya, İstanbul, Ayrıntı Yayınları, 2014.
  • Kalan, Özlem, Foucalt’un Biyopolitika Kavramı Bağlamında Moda ve Beden: Vogue Dergisi Üzerinden Bir Söylem Analizi, Selçuk İletişim Dergisi, 2014, ss.141-162.
  • Kaylı, Derya Şaşman, Medyanın Toplumsal Cinsiyetle İlişkisi: Tempo Dergisinde Beden Temsilleri, Ed: Fatma Zehra Fidan-Duygu Alptekin, İstanbul: Opsiyon Yayınları, 2015.
  • Nahya, Z. Nilüfer, İmgeler ve Ötekileştirme: Cadılar, Yerliler, Avrupalılar, Atılım Sosyal Bilimler Dergisi, 2011, ss. 27-38.
  • Oğuz, Gürsel Yakıt, Bir Güzellik Miti Olarak İncelik ve Kadınlarla İlgili Beden İmgesinin Televizyonda Sunumu, Selçuk İletişim Dergisi, 2005, ss.31-37.
  • Önder, Başak Kaya, Türk Medyasının Haber Başlıklarında Fobik Temsiller Üzerinden Ötekileştirme Pratikleri, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimlere Enstitüsü Gazetecilik Ana Bilim Dalı, 2017.
  • Özgen, İpek, Tüketim Kültürü ve Medyada Güzellik Söylemi: Bir Alımlama Çalışması, Global Media Journal Tr, Yeditepe Üniversitesi, 2017, 8(15), s.2.
  • Penny, Laurie, Kapitalizmde Kadın Bedeni, İstanbul: Pales Yayınları, 2018.
  • Tokgöz, Oya, Temel Gazetecilik, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları, 2003.
  • http://www.habervitrini.com/haber/turk-mankenlerden-sifir-beden-yorumlari-239048 adresinden alındı, Erişim: 29.04.2018.
  • http://www.hurriyet.com.tr/kelebek/kazak-model-irina-livshun-intihar-etti-40071802 adresinden alındı, Erişim: 30.04.2018.
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5adf9657cfb0c8.15704556 adresinden alındı, Erişim: 24.04.2018
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Manken adresinden alındı, Erişim: 27.04.2018.
  • https://www.ntv.com.tr/galeri/yasam/victorias-secret-mankeni-olabilmek-icin-sadece-30-saniyeleri-var, Erişim: 30.04.2018.
  • https://www.ntv.com.tr/saglik/dunyada-ortalama-yasam-suresi-5-yil-uzadi, Erişim Tarihi:10.05.2018
  • https://www.turkcebilgi.com/victoria's_secret adresinden alındı, Erişim: 30.04.2018.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makale
Authors

Mehmet Suiçmez

Publication Date September 30, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Suiçmez, M. (2018). Medyada Kadın Bedeninin Ötekileştirilmesi: Victoria’s Secret Modeli. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 3(2), 67-84.