Matematiksel düşünme, matematiğe özgü problem çözmeye olanak sağlayan üst düzey bir düşünme stilidir. Bu bağlamda matematiğe özgü üstün yeteneğin belirlenmesinde matematiksel düşünmenin dikkate alınması kaçınılmazdır. Üstün matematiksel düşünmenin nasıl ölçülmesi gerektiği ve farklı ortamların bu matematiksel düşünmeyi ortaya çıkarma potansiyeli tartışma konusudur. Bu çalışmada üstün yetenekli öğrencilerin matematiksel düşünmelerinin, kağıt kalem kullanımı ve dinamik geometri yazılımı kullanımı sırasında nasıl farklılaştığı araştırılmıştır. Matematiksel düşünmenin alt boyutları (özelleştirme, genelleme, varsayımda bulunma ve ispatlama) kapsamında üç üstün yetenekli öğrencinin kağıt-kalem ve GeoGebra ortamlarında verilen görevler için çözümleri karşılaştırılmıştır. Bu çalışma sonucunda öğrencilerin özeleştirme basamağında yaptıkları çalışmaların hem kağıt kalem hem de GeoGebra ortamlarında benzer olduğu görülmüştür. Öte yandan GeoGebra'nın genelleme aşamasında üst düzey çalışmalar ortaya koyma potansiyeline sahip olduğu söylenebilir. Varsayımlarda bulunma yeteneğini ortaya çıkarmada farklı ortamlar önemli görülmüştür. GeoGebra ile ispata yönelik üst düzey düşünme becerilerinin ortaya konulabileceği görülmüştür.
matematiksel düşünme üstün yetenekler alana özgü üstün yetenekler üstün yetenekli öğrenciler dinamik geometri yazılımı
Mathematical thinking is a higher-order thinking style specific to mathematics that allows the solving of problems. In this context, it is inevitable to consider mathematical thinking in determining giftedness specific to mathematics. How superior mathematical thinking should be measured and the potential of different environments to elicit this mathematical thinking are a matter of debate. In this study, it was investigated how mathematical thinking in gifted students differed between using a paper and a pencil and using dynamic geometry software. Three gifted students’ solutions for given tasks in the paper-and-pencil and GeoGebra environments were compared within the scope of sub-dimensions (specializing, generalizing, conjecturing, and proving) of mathematical thinking. As a result of this study, the work undertaken by the students in the specializing step were seen to be similar in both the P&P and GeoGebra environments. On the other hand, it can be said that GeoGebra had the potential to reveal high-level work at the generalizing step. Different environments seemed to be important in revealing the ability to make assumptions. And it was seen that higher-order thinking skills for proof can be revealed with GeoGebra.
mathematical thinking superior abilities field-specific giftedness gifted students dynamic geometri software
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2023 |
Submission Date | May 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 11 Issue: 2 |