Aim: The aim of this study is to investigate whether peer bullying during adolescence has an effect on university students' social sensitivity and emotional control skills, which are sub-dimensions of social skills. Materials and Methods:In line with the purpose of the study, a survey was administered to 521 university students. Survey form; It consists of the Demographic Information Form, Peer Bullying Victim Form, and Social Sensitivity and Affective Control sub-dimensions of the Social Skills Inventory. Results: As a result of the research, it was determined that there was a significant correlation between peer bullying during adolescence and university students' social sensitivity and emotional control skills. Conclusion: Since adolescents are in the compulsory education process at this age, the school climate, educational environment and communication and interaction processes between students need to be followed sensitively by parents and the education community.
Amaç: Bu çalışmanın amacı ergenlik döneminde maruz kalınan akran zorbalığının üniversite öğrencilerinin sosyal beceri alt boyutlarından sosyal duyarlılık ve duyuşsal kontrol becerileri üzerinde etkisinin olup olmadığını araştırmaktır. Gereç ve Yöntem: Çalışmanın amacı doğrultusunda 521 Üniversite öğrencisine anket uygulanmıştır. Anket formu; Demografik Bilgi Formu, Akran zorbalığı Kurban Formu ve Sosyal Beceri Envanterinin Sosyal Duyarlılık ve Duyuşsal Kontrol alt boyutlarından oluşmaktadır. Bulgular: Araştırma sonucunda ergenlikte maruz kalınan akran zorbalığı ile üniversite öğrencilerinin sosyal duyarlık ve duyuşsal kontrol becerileri arasında anlamlı korelasyon olduğu tespit edilmiştir. Sonuç: Ergenlerin bu yaş döneminde zorunlu eğitim sürecinde olmaları nedeniyle, okul iklimi, eğitim ortamı ve öğrenciler arası iletişim - etkileşim süreçlerinin veliler ve eğitim camiası tarafından duyarlılıkla takip edilmesi gerekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Services and Systems (Other) |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | November 5, 2023 |
Acceptance Date | December 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 02 |