Bu araştırma, sosyal kaygı bozukluğu olan bireylerde bibliyoterapinin sosyal kaygı düzeylerine etkisini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu, sosyal kaygı düzeyleri en yüksek olan 45 kişinin, 400 gönüllü aday arasından seçilmesiyle oluşturulmuştur. Araştırmada 3x(3) split-plot deneysel deseni (deney, plasebo, kontrol grupları; ön test, son test, izleme testi) kullanılmıştır. Veri toplama araçları olarak araştırmacı tarafından Kişisel Bilgi Formu ile Liebowitz Sosyal Kaygı Ölçeği uygulanmıştır. Bağımsız değişken bibliyoterapi programı, bağımlı değişken ise sosyal kaygı düzeyidir. Katılımcılar randomize bir şekilde üç gruba (deney, plasebo ve kontrol) atanmıştır. Deney grubuna, yedi oturumluk bir bibliyoterapi programı; plasebo grubuna, yedi oturumluk iletişim becerilerine dayalı grup rehberliği uygulanmıştır. Kontrol grubuna ise herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. Son test ölçümleri tüm gruplarda uygulandıktan dört hafta sonra izleme testi gerçekleştirilmiştir. Veriler Kruskal-Wallis H, Wilcoxon İşaretli Sıralar ve Friedman testleri ile analiz edilmiştir. Analiz sonuçları, deney grubunda sosyal kaygı düzeyleri açısından ön test ile son test arasında istatistiksel olarak anlamlı bir düşüş olduğunu göstermiştir. Plasebo ve kontrol gruplarında sosyal kaygı düzeylerinde düşüş gözlenmiş olsa da bu fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır. Deney grubunda son test ile izleme testi puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmazken, plasebo grubunda ön test, son test ve izleme testi puanları arasında anlamlı bir fark tespit edilmiştir. Kontrol grubunda ise anlamlı bir fark gözlenmemiştir
Bu çalışmanın tüm hazırlanma süreçlerinde etik kurallara uyulduğunu yazarlar beyan eder. Aksi bir durumun tespiti halinde OPUS Dergisinin hiçbir sorumluluğu olmayıp, tüm sorumluluk çalışmanın yazarlarına aittir.
This research was conducted to examine the effect of bibliotherapy on social anxiety levels in individuals with social anxiety disorder. The study group of the research was created by selecting 45 people with the highest levels of social anxiety among 400 volunteer candidates. A 3x(3) split-plot experimental design (experimental, placebo and control groups; pretest, posttest and follow-up test) was utilized in the research. As data collection tools, the researcher uses Personal Information Forms and Liebowitz Social Anxiety Scale. The independent variable is the bibliotherapy program and the dependent variable is the level of social anxiety. Participants were randomly assigned to three groups (experimental, placebo and control). The experimental group received a seven-session bibliotherapy program while the placebo group received seven sessions of group counseling based on communication skills. The control group did not receive any intervention. The follow-up test was conducted four weeks after all groups' post-test measurements were applied. Data were analyzed using Kruskal-Wallis H, Wilcoxon Signed Ranks, and Friedman tests. The results of the analysis show that there was a statistically significant decrease in terms of social anxiety levels between the pretest and post-test in the experimental group. Although a decrease in social anxiety levels was observed also in the placebo and control groups, this difference was not statistically significant. While there was no significant difference between the experimental group's post-test and follow-up test scores, there was a significant difference between the pre-test, post-test and follow-up test scores in the placebo group. As for the control group, no significant difference was observed.
The authors declare that ethical rules are followed in all preparation processes of this study. In case of detection of a contrary situation, OPUS Journal does not have any responsibility and all responsibility belongs to the authors of the study.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Cognitive and Computational Psychology (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 26, 2025 |
Publication Date | May 31, 2025 |
Submission Date | January 10, 2025 |
Acceptance Date | May 19, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 22 Issue: 3 |