BibTex RIS Kaynak Göster

ORDU / PERŞEMBE'DEN İKİ AHŞAP ÇANTI CAMİ ÖRNEĞİ

Yıl 2014, Sayı: 12, 99 - 107, 01.09.2014

Öz

Mimaride kullanımı insanlık tarihi kadar eski olan ahşabın, çok önemli ve vazgeçilmez bir malzeme olduğu bilinmektedir. Anadolu'da Karadeniz Bölgesi ve özellikle Ordu/Perşembe'nin içerisinde bulunduğu Orta Karadeniz Bölgesi'nde ah­şap, mimaride ağırlıklı olarak kullanılmıştır. Bölgenin kırsal kesimlerinde hala rastlayabileceğimiz serenderler ve ko­nutlar bunların en güzel örneklerini vermektedir. Bu bağlamda ahşap çantı camiler de üzerinde durulması gereken kültür varlığı niteliğindeki yapılar olarak dikkati çekmektedir. Tamamen yörenin şartlan ve ihtiyaçları ile ortaya çıkan ahşap çantı camiler aslında eski bir geleneğin de devamı niteliğindedir.Bu çalışmada, çok farklı yönleriyle ehemmiyet kazanmış bir yöre olan Perşembe'de, kendine has karakteristik özellikleriyle geleneksel ahşap çantı camilerin iki örneği olan Kutluca Mahallesi Camii ve Afırlı Mahallesi Camii ele alınmaktadır. Amacımız, sayılan her gün biraz daha azalan, yok olma durumundaki bu iki yapıyı belgelendirmek ve bilinen örneklere yenilerini kazandırmaktır. Daha önce hiçbir yerde yayımlanmamış olan bu yapılar öncelikle mimari özellikleri açısından tanıtılmış ve akabinde yakın çevre örneklerinden hareketle Orta ve Doğu Karadeniz Bölgesi'ndeki yerleri değerlendirilmek suretiyle Anadolu Türk mimarisindeki önemi ortaya konulmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • ASLANAPA, O., 1984. Türk Sanatı. İstanbul.
  • AYTEKİN, O., 1999. Ortaçağ'dan Osmanlı Dönemi Sonuna Kadar Artvin'deki Mimari Eserler, Ankara.
  • AYVERDİ, E. H., 1989. Osmanlı Mimarisinin İlk Devri, I , İstanbul.
  • BAYRAKTAR, M. S., 2005. Samsun ve İlçelerinde Türk Mimari Eserleri (Basılmamış Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • CAN, Y., 2004. Samsun Yöresinde Bulunan Ahşap Camiler. İstanbul.
  • ÇAM, N., 1997. İslamda Sanat Sanatta İslam. Ankara.
  • ÇEBİ, S., 1973. Ordu Tarihi ve 50. Yılda Ordu Şehri. Ordu. Danişmendname (Haz.: Necati Demir). Niksar, 1999.
  • DEMİR, N., 2001. Ordu İli ve Yöresi Ağızları, Ankara.
  • DEMİR, N., 2005. Orta ve Doğu Karadeniz Bölgesi'nin Tarihi Alt Yapısı (Tarih - Etnik Yapı - Dil - Kültür). Ankara.
  • KARPUZ, H., 1992. Rize. Ankara.
  • KURT, S., 2008. Ordu'nun Akkuş Yöresinde Bulunan Ahşap Camiler. Atatürk Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sanat Tarihi Bölümü Basılmamış Lisans Tezi. Erzurum.
  • NEFES, E., 2009. Samsun Yöresindeki Son Dönem Ahşap Camiler, Samsun.
  • ÖZ, M., 1999. XV-XVI. Yüzyıllarda Canik Sancağı. Ankara.
  • SÜMER, F., 1992. Çepniler. İstanbul.
  • SÜMERKAN, M. R. - Okman, İ., 1999. Kültür Varlıklarıyla Trabzon (İlçeler ve Köyler). Cilt: 1, Trabzon.
  • UZUNÇARŞILI, İ. H., 1988. Anadolu Beylikleri ve Akkoyunlu, Karakoyunlu Devletleri. Ankara.
  • YAVUZ, M., 1993. Çaykara - Dernek Pazarı ve Köylerinde Osmanlı Dönemi Camileri. Atatürk Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Arkeoloji ve Sanat Tarihi Bölümü Yayınlanmamış Lisans Tezi, Erzurum.
  • YAVUZ, M., 2009. Çaykara ve Dernekpazarı'nda Geleneksel Köy Camileri. Ankara.
  • YEDİYILDIZ, B., 1985. Ordu Kazası Sosyal Tarihi. Ankara.
  • YEDİYILDIZ, B., 2000. Ordu Tarihinden İzler. Ankara.
  • Yücel, Y., 1991. Anadolu Beylikleri Hakkında Araştırmalar. Ankara.
  • ZEREN, D., 1994. Of ve Köylerindeki Osmanlı Dönemi Ahşap Camileri. Atatürk Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Arkeoloji ve Sana

TWO WOODEN MOSQUE SAMPLES IN ORDU/PERŞEMBE

Yıl 2014, Sayı: 12, 99 - 107, 01.09.2014

Öz

It is a well-known fact that wood, of which the usage in architecture is as old as the humanity, plays a crucial role and is an indispensable material. Wood has been widely used in Black Sea Region in Anatolia, especially Eastern Black Sea Region at Ordu/ Perşembe in architecture. Buildings and serender chamber standing on four legs which can be seen even today in the country of the region constitute the best examples of this type. Within this context, wooden nail-free mosques are the cultural values in the region that should be focused on. The wooden nail-free mosques, which have emerged in accordance with the conditions and needs of the region, are, in a sense, the continuity of a former tradition. In the present study, two samples of these wooden nail-free mosques, Kutluca Street Mosque and Afirli Street Mosque, which contain their own characteristics in Perşembe which is an area having its own peculiarities from different per¬ spectives are handled. Our objective in this study is to certify these two buildings which decrease in number day by day and which are nearly extinct and save the new ones to those samples. These mosques which have not been published before have been introduced by means of their architectural features and considering the similar samples nearby settings their places in Central and Eastern Black Sea Region have been evaluated and their importance in Anatolian Turkish architecture has been stressed.

Kaynakça

  • ASLANAPA, O., 1984. Türk Sanatı. İstanbul.
  • AYTEKİN, O., 1999. Ortaçağ'dan Osmanlı Dönemi Sonuna Kadar Artvin'deki Mimari Eserler, Ankara.
  • AYVERDİ, E. H., 1989. Osmanlı Mimarisinin İlk Devri, I , İstanbul.
  • BAYRAKTAR, M. S., 2005. Samsun ve İlçelerinde Türk Mimari Eserleri (Basılmamış Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • CAN, Y., 2004. Samsun Yöresinde Bulunan Ahşap Camiler. İstanbul.
  • ÇAM, N., 1997. İslamda Sanat Sanatta İslam. Ankara.
  • ÇEBİ, S., 1973. Ordu Tarihi ve 50. Yılda Ordu Şehri. Ordu. Danişmendname (Haz.: Necati Demir). Niksar, 1999.
  • DEMİR, N., 2001. Ordu İli ve Yöresi Ağızları, Ankara.
  • DEMİR, N., 2005. Orta ve Doğu Karadeniz Bölgesi'nin Tarihi Alt Yapısı (Tarih - Etnik Yapı - Dil - Kültür). Ankara.
  • KARPUZ, H., 1992. Rize. Ankara.
  • KURT, S., 2008. Ordu'nun Akkuş Yöresinde Bulunan Ahşap Camiler. Atatürk Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sanat Tarihi Bölümü Basılmamış Lisans Tezi. Erzurum.
  • NEFES, E., 2009. Samsun Yöresindeki Son Dönem Ahşap Camiler, Samsun.
  • ÖZ, M., 1999. XV-XVI. Yüzyıllarda Canik Sancağı. Ankara.
  • SÜMER, F., 1992. Çepniler. İstanbul.
  • SÜMERKAN, M. R. - Okman, İ., 1999. Kültür Varlıklarıyla Trabzon (İlçeler ve Köyler). Cilt: 1, Trabzon.
  • UZUNÇARŞILI, İ. H., 1988. Anadolu Beylikleri ve Akkoyunlu, Karakoyunlu Devletleri. Ankara.
  • YAVUZ, M., 1993. Çaykara - Dernek Pazarı ve Köylerinde Osmanlı Dönemi Camileri. Atatürk Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Arkeoloji ve Sanat Tarihi Bölümü Yayınlanmamış Lisans Tezi, Erzurum.
  • YAVUZ, M., 2009. Çaykara ve Dernekpazarı'nda Geleneksel Köy Camileri. Ankara.
  • YEDİYILDIZ, B., 1985. Ordu Kazası Sosyal Tarihi. Ankara.
  • YEDİYILDIZ, B., 2000. Ordu Tarihinden İzler. Ankara.
  • Yücel, Y., 1991. Anadolu Beylikleri Hakkında Araştırmalar. Ankara.
  • ZEREN, D., 1994. Of ve Köylerindeki Osmanlı Dönemi Ahşap Camileri. Atatürk Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Arkeoloji ve Sana
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ahmet Ali Bayhan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Bayhan, A. A. (2014). ORDU / PERŞEMBE’DEN İKİ AHŞAP ÇANTI CAMİ ÖRNEĞİ. TÜBA-KED Türkiye Bilimler Akademisi Kültür Envanteri Dergisi(12), 99-107.

Bu sistemin içeriği ve TÜBA-KED'de yayınlanan tüm makaleler "Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0" altında lisanslanmıştır.

by-nc-nd.png