Research Article
BibTex RIS Cite

Şiirle Psiko-eğitim Programının Ergenlerin Sosyal Kaygı, Okul Motivasyonu ve Öznel İyi Oluş Düzeylerine Etkisi

Year 2023, Issue: 5, 2 - 19, 31.12.2023

Abstract

Bu araştırmanın amacı, şiirle hazırlanan psiko-eğitim programının ergenlerin sosyal kaygı, okul motivasyonu ve öznel iyi oluş düzeylerine etkisini ve deneyimlenen psiko-eğitim sürecinin ergenler tarafından nasıl değerlendirildiğini incelemektir. Araştırma, karma araştırma yöntemlerinden biri olan sıralı açıklayıcı desene göre yürütülmüştür. Araştırmanın nicel aşamasında deneysel desen türlerinden ön test–son test kontrol gruplu deneysel desen, nitel aşamasında fenomenolojik desen kullanılmıştır. Veriler, “Ergenler İçin Sosyal Kaygı Ölçeği”, “Ortaokul Öğrencileri İçin Okul Motivasyonu Ölçeği”, “Ergen Öznel İyi Oluş Ölçeği” ve “Şiirle Psiko-eğitim Değerlendirme Formu” kullanılarak toplanmıştır. Araştırma deney gurubunda 12, kontrol grubunda 12 olmak üzere toplam 24 ortaokul öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Deneysel çalışma sonucunda grupların ön test ve son test puanları karşılaştırılmıştır. Grupların ön test-son test puanları karşılaştırıldığında; kontrol grubunda tüm değişkenler için anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Deney grubu puanları karşılaştırıldığında okul motivasyonu düzeyinde anlamlı bir farklılık bulunamamış ancak öznel iyi oluş düzeylerinde anlamlı bir artış, sosyal kaygı düzeyinde anlamlı bir azalış olduğu görülmüştür. Araştırmanın nitel sonuçlarına bakıldığında ise; uygulanan şiirle-psiko eğitim programının deney grubunda şiire yönelik ilgi ve tutum, empati ve duygu farkındalığı ve öznel iyi oluş düzeylerini arttırdığı; sosyal kaygı düzeylerini ise azalttığı görülmüştür. Bazı katılımcıların okul motivasyonu düzeyinde de nicel verilerin aksine bir artış yaşandığı görülmüştür. Genel bir ifade ile şiirle psiko-eğitim programının ergenler üzerinde olumlu etkiye sahip olduğu söylenebilir.

References

  • Aydın, A. ve Tekinsav-Sütçü, S. (2007). Ergenler için sosyal kaygı ölçeğinin (ESKÖ) geçerlik ve güvenirliğinin incelenmesi. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 14(2), 79-89. Baş, A. (2019). Ergenlerin sahip oldukları değerler, öznel iyi oluşları ve sosyal kaygıları arasındaki yordayıcı ilişki [Master's thesis]. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul. Boniwell, I. (2012). Positive psychology in a nutshell: The science of happiness. Open University Press. Bulut, S. (2020). Pozitif psikoloji. Nobel Yayınları. Büyüköztürk, S., Çakmak, E. K., Akgün, O. E., Karadeniz, S., ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
Year 2023, Issue: 5, 2 - 19, 31.12.2023

Abstract

References

  • Aydın, A. ve Tekinsav-Sütçü, S. (2007). Ergenler için sosyal kaygı ölçeğinin (ESKÖ) geçerlik ve güvenirliğinin incelenmesi. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 14(2), 79-89. Baş, A. (2019). Ergenlerin sahip oldukları değerler, öznel iyi oluşları ve sosyal kaygıları arasındaki yordayıcı ilişki [Master's thesis]. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul. Boniwell, I. (2012). Positive psychology in a nutshell: The science of happiness. Open University Press. Bulut, S. (2020). Pozitif psikoloji. Nobel Yayınları. Büyüköztürk, S., Çakmak, E. K., Akgün, O. E., Karadeniz, S., ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Modern Turkish Literature, Psychological Foundations of Education
Journal Section Research Article
Authors

Turgay Ünal 0000-0002-7488-1934

Early Pub Date December 20, 2023
Publication Date December 31, 2023
Submission Date November 13, 2023
Acceptance Date December 3, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 5

Cite

APA Ünal, T. (2023). Şiirle Psiko-eğitim Programının Ergenlerin Sosyal Kaygı, Okul Motivasyonu ve Öznel İyi Oluş Düzeylerine Etkisi. Uluslararası Sosyal Bilimlerde Mükemmellik Arayışı Dergisi(5), 2-19.