Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PISA 2012 Problem Çözme Okuryazarlığına Etki Eden Okul Değişkenlerinin İncelenmesi: Türkiye-Sırbistan Karşılaştırması

Yıl 2017, Cilt: 8 Sayı: 4, 435 - 452, 29.12.2017
https://doi.org/10.21031/epod.334610

Öz

OECD’nin PISA 2012
Türkiye problem çözme raporuna göre Türkiye ve Sırbistan aynı matematik
okuryazarlık düzeyindedir. Fakat Sırbistan’ın problem çözme okuryazarlığının,
Türkiye’den daha yüksek olduğu ifade edilmiştir. Bu doğrultuda bu çalışmada iki
ülkenin problem çözme okuryazarlığına etki eden okul değişkenleri belirlenip
karşılaştırılmıştır. Nedensel karşılaştırma yöntemi ile yürütülen bu çalışmada
Türkiye örnekleminde 147 okuldan 4494 öğrenciye, Sırbistan örnekleminde ise 132
okuldan 4059 öğrenciye ait veri üzerinde ayrı ayrı HLM analizi yapılmıştır. HLM
analizi sonucunda, Sırbistan için “engel ve aile bağışı” değişken etkileri,
Türkiye için ise “terk, öğretmen morali ve matematik yarışı” değişken etkileri
istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. İki ülkede farklı değişkenlerin
problem çözme okuryazarlığı üzerinde manidar etkileri olduğu görülse de bu
değişkenlerin okul iklimi kavramının birer bileşeni olması oldukça dikkate
değerdir.

Kaynakça

  • Aydın A., Sarıer Y. ve Uysal Ş., (2012). Sosyoekonomik ve Sosyokültürel Değişkenler Açısından PISA Matematik Sonuçlarının Karşılaştırılması, Eğitim ve Bilim, 37(164), 20-30.
  • Baucal, A., Pavlovic-Babic, D. and Willms, J. D. (2007). Differential Selection Into Secondary Schools in Serbia. Prospects, 37(4), 539-546.
  • Baucal, A. and Pavlovic-Babic, D. (2009). Quality and Equity of Education in Serbia: Educational Opportunities of the Vulnerable PISA Assessment 2003 and 2006 Data. Ministry of Education of the Republic of Serbia.
  • Bryk, A., and Raudenbush, S. (1988). Toward a more appropriate conceptualization of research on school effects: A three-level hierarchical linear model. American Journal of Education, 65-108.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (14. bs.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cadiz, J. (2001). Differences in 4th grade mathematics achievement among chilean elementary schools an application of hierarchical linear models (HLMS) (Doctoral Dissertation). Available from ProOuest Dissertations and Theses database.
  • Çalık, T. ve Kurt, T. (2010). Okul İklimi Ölçeği’nin (OİÖ) Geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 35(157), 167-180.
  • Çelen F.K., Çelik A. ve Seferoğlu S.S., (2011). Türk Eğitim Sistemi ve PISA Sonuçları. Akademik Bilişim’11 - XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 2 - 4 Şubat 2011 İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Demir, E. (2010). Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA) Bilişsel Alan Testlerinde Yer Alan Soru Tiplerine Göre Türkiye’de Öğrenci Başarıları (Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.) https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp adresinden edinilmiştir.
  • EARGED, (2005). OECD PISA 2003 Araştırmasının Türkiye ile İlgili Sonuçları-PISA 2003 Projesi Ulusal Nihai Rapor. http://pisa.meb.gov.tr/wp-content/uploads/2013/07/PISA-2003-Ulusal-Nihai-Rapor.pdf adresinden erişildi.
  • Farrell, J. P., and Oliveira, J. B. (1993). Teachers in developing countries: Improving effectiveness and managing costs. Washington, DC: The World Bank.
  • Fuller, B. and Clarke, P. (1994). Raising school effects while ignoring culture? Local conditions and the influence o f classroom tools, rules, and pedagogy. Review of Educational Research, 64(1), 119-157.
  • Hox, J.J. (2010), Multilevel Analysis: Techniques and Applications. (2. bs.) Great Britain: Routledge.
  • İş, Ç. (2003). Uluslararası Öğrenci Başarı Belirleme Programına Göre (PISA) Matematik Okur Yazarlığını Belirleyen Faktörlerin Kültürler Arası Karşılaştırılması (Yüksek lisans tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp adresinden edinilmiştir.
  • Kavgacı, H. (2010). İlköğretimde Örgütsel İklim ve Okul-Aile İlişkileri (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp adresinden edinilmiştir.
  • Kılıç, S., Çene, E. ve Demir, İ. (2012). Comparison of Learning Strategies for Mathematics Achievement in Turkey with Eight Countries. Educational Sciences: Theory and Practice, 12(4), 2594-2598.
  • Knighton, T. and Bussiere, P. (2001). Educational Outcomes at Age 19 Associated with Reading Ability at Age 15. Ottawa: Culture, Tourism and the Centre for Education Statistics.
  • Maas, C. J. M. and Hox, J. J. (2005). Sufficient sample sizes for multilevel modeling. Methodology, 1(3), 86-92.
  • Mihyap, K. (2011). Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması (2007) Tarafından Belirlenen Öğretmen Endekslerinin İncelenmesi ve Bu Değişenlerin Sekizinci Sınıf Türk Öğrencilerinin Başarısı İle İlişkisinin Analizi (Yüksek lisans tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp adresinden edinilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2015). PISA 2012 Araştırması Ulusal Nihai Rapor. https://drive.google.com/file/d/0B2wxMX5xMcnhaGtnV2x6YWsyY2c/view adresinden erişildi.
  • Mohammadpour, E., and Abdul Ghafar, M. N. (2014). Mathematics achievement as a function of within-and between-school differences. Scandinavian Journal of Educational Research, 58(2), 189-221.
  • Mortimore, P., Sammons, P., Stoll, L., Lewis, D., and Ecob, R. (1988). School matters: The ju nior years. Somerset, England. https://books.google.com.tr/books adresinden erişildi.
  • OECD, (2001). Knowledge and skills fo r life: First results from PISA 2000. Paris, France: OECD.
  • OECD. (2004a). Learning for Tomorrow’s World: Firsts results from PISA 2003. Paris, France: OECD.
  • OECD, (2004b). Problem Solving for Tomorrow's World First Measures of Cross-Curricular Competencies from PISA 2003. https://www.oecd.org/edu/school/programmeforinternationalstudentassessmentpisa/34009000.pdf adresinden erişildi.
  • OECD, (2005). PISA 2003 Technical Report. Paris, France: OECD.
  • OECD, (2009), PISA 2009Assessment Framework: Key competencies in Reading, Mathematics And Science. http://www.oecd.org/turkey adresinden erişildi.
  • OECD (2013), PISA 2012 Assessment and Analytical Framework: Mathematics, Reading, Science, Problem Solving and Financial Literacy, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264190511-en adresinden erişildi.
  • OECD, (2014). PISA 2003 Technical Report. Paris, France: OECD.
  • Raudenbush, S.W. and Bryk, A.S. (2002). Hierarchical linear models (2. bs.). Newbury Park, CA: Sage Press.
  • Ryoo, H. (2001). Multilevel influences on student achievement: An international comparative study. (Doctoral Dissertation). Available from ProOuest Dissertations and Theses database.
  • Satıcı, K. (2008). PISA 2003 Sonuçlarına Göre Matematik Okuryazarlığını Belirleyen Faktörler: Türkiye ve Hong Kong-Çin (Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp adresinden edinilmiştir.
  • Scheerens, J. (2000). Improving school effectiveness (Fundamentals of Educational Planning No.68). http://doc.utwente.nl/92592/1/Improving-122424e.pdf adresinden erişildi.
  • Scheerens, J., and Bosker, R. J. (1997). The foundations o f educational effectiveness. Oxford, England: Pergamon.
  • Schleicher, A. (2007). Can competencies assessed by PISA be considered the fundamental school knowledge 15 year olds should possess? Journal of Educational Change, 8, 349-357. doi:10.1007/s10833-007-9042-x
  • Şimşek, H. ve Şahin, S. (2012). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinde Okulu Bırakma Eğilimi ve Nedenleri (Şanlıurfa İli Örneği). www.efdergi.ibu.edu.tr/index.php/efdergi/article/view/906 adresinden erişildi.
  • Teodorovic, J. (2005). Factors Related to Student Achievemenet: What Works for Children in Serbia? (Doctoral Dissertation). Available from ProOuest Dissertations and Theses database.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emine Yavuz

Bayram Çetin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2017
Kabul Tarihi 17 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Yavuz, E., & Çetin, B. (2017). PISA 2012 Problem Çözme Okuryazarlığına Etki Eden Okul Değişkenlerinin İncelenmesi: Türkiye-Sırbistan Karşılaştırması. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 8(4), 435-452. https://doi.org/10.21031/epod.334610