Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Dersindeki Kavram Yanılgılarının İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 8 Sayı: 4, 404 - 420, 29.12.2017
https://doi.org/10.21031/epod.355275

Öz

Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının eğitimde ölçme ve değerlendirme
dersindeki ortak kavram yanılgılarını belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda 17
sorudan oluşan iki aşamalı, çoktan seçmeli bir tanı testi geliştirilmiştir. Test
puanlarının geçerliği uzman görüşü alınarak, güvenirliği ise test-tekrar test
yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015
öğretim yılında Hacettepe, Kırıkkale ve Akdeniz Üniversiteleri Eğitim
Fakültelerinde öğrenim gören 328 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Verilerin analizinde
frekans ve yüzde kullanılmıştır. Bulguları yorumlama aşamasında her bir soru
için seçilebilecek (4*4) 16 farklı seçenek ikilisi arasından grubun %10 ve daha
fazlası tarafından işaretlenen yanlış kombinasyonlar yaygın yanılgı için bir
ölçüt olarak değerlendirmeye alınmıştır. Testteki 17 sorunun analizinden toplam
30 yaygın yanılgı tespit edilmiştir. Çalışmada katılımcıların en çok “güçlük
indeksi” ve “normal dağılım” kavramlarında ortak kavram yanılgısına sahip
oldukları görülmüştür. 

Kaynakça

  • Arık, S. R. (2006). İlköğretim öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme alanındaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi.
  • Eryılmaz, A. ve Sürmeli. E. (2002). Üç aşamalı sorularla öğrencilerin ısı ve sıcaklık konularındaki kavram yanılgılarının ölçülmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Kongresi, ODTÜ, Ankara.
  • Eryılmaz, A. (2010). Development and application of three-tier heat and temperature test: Sample of bachelor and graduate students. Egitim Arastirmalari – Eurasian Journal of Educational Research, 40, 17-31.
  • Karataş, F. Ö., Köse, S. ve Coştu, B. (2003). Öğrenci yanılgılarını ve anlama düzeylerini belirlemede kullanılan iki aşamalı testler. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,13(1), 54-69.
  • Özalp, D. ve Kahveci, A. (2011). Maddenin tanecikli yapısı ile ilgili iki aşamalı tanılayıcı soruların ontoloji temelinde geliştirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 40(191), 135-155.
  • Senemoğlu, N. (2003). Gelişim öğrenme ve öğretim. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Sevimli, N. E. (2010). Matematik öğretmen adaylarının istatistik dersi konularındaki kavram yanılgıları; istatistik dersine yönelik öz yeterlilik inançları ve tutumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Şahin, Ç. ve Ersoy, E. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının yeni ilköğretim programındaki ölçme-değerlendirme konusundaki yeterlilik düzeylerine ilişkin algıları. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(2), 363-386.
  • Treagust, D.F. (1988). Development and use of diagnostic tests to evaluate students’ mis-conception in science. International Journal of Science Education, 10, 2, 159-169.
  • Ülgen, G. (2001). Kavram geliştirme: Kurallar ve uygulamalar. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Ülgen, G. (2004). Kavram geliştirme kuramlar ve uygulamalar. (4. Baskı) Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Üztemur, S. S. (2013). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme alanındaki kavram yanılgıları ve öz-yeterlik inançlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Manisa.
  • White, R.T., & Gunstone, R.F. (1992). Probing understanding. London: The Falmer Press.

Examination of Pre-Service Teachers Misconceptions in Measurement and Evaluation Concepts

Yıl 2017, Cilt: 8 Sayı: 4, 404 - 420, 29.12.2017
https://doi.org/10.21031/epod.355275

Öz

The purpose of this study was to determine pre-service teachers’ common
misconceptions in measurement and evaluation concepts. In accordance with this
objective a two-tier multiple choice test which consists of 17 questions has
been developed. The validity of the test was determined by judgements of assessment
experts and reliability was examined by test-retest method. The present study
was conducted in 2014-2015 academic year with total number 328 pre-service
teachers of Hacettepe, Kırıkkale and Akdeniz Universities, Faculty of
Education. The obtained data have been analyzed with frequency and percentage.
To interpret the findings, the criteria for common misconceptions for each
questions was accepted as the 10 percent or more of the options which were
chosen among 16 binary alternatives by the group. Thirty common misconceptions
were determined among the 17 questions. The most common misconceptions were
about the “difficulty index” and “normal distribution” conceptions. 

Kaynakça

  • Arık, S. R. (2006). İlköğretim öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme alanındaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi.
  • Eryılmaz, A. ve Sürmeli. E. (2002). Üç aşamalı sorularla öğrencilerin ısı ve sıcaklık konularındaki kavram yanılgılarının ölçülmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Kongresi, ODTÜ, Ankara.
  • Eryılmaz, A. (2010). Development and application of three-tier heat and temperature test: Sample of bachelor and graduate students. Egitim Arastirmalari – Eurasian Journal of Educational Research, 40, 17-31.
  • Karataş, F. Ö., Köse, S. ve Coştu, B. (2003). Öğrenci yanılgılarını ve anlama düzeylerini belirlemede kullanılan iki aşamalı testler. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,13(1), 54-69.
  • Özalp, D. ve Kahveci, A. (2011). Maddenin tanecikli yapısı ile ilgili iki aşamalı tanılayıcı soruların ontoloji temelinde geliştirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 40(191), 135-155.
  • Senemoğlu, N. (2003). Gelişim öğrenme ve öğretim. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Sevimli, N. E. (2010). Matematik öğretmen adaylarının istatistik dersi konularındaki kavram yanılgıları; istatistik dersine yönelik öz yeterlilik inançları ve tutumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Şahin, Ç. ve Ersoy, E. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının yeni ilköğretim programındaki ölçme-değerlendirme konusundaki yeterlilik düzeylerine ilişkin algıları. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(2), 363-386.
  • Treagust, D.F. (1988). Development and use of diagnostic tests to evaluate students’ mis-conception in science. International Journal of Science Education, 10, 2, 159-169.
  • Ülgen, G. (2001). Kavram geliştirme: Kurallar ve uygulamalar. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Ülgen, G. (2004). Kavram geliştirme kuramlar ve uygulamalar. (4. Baskı) Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Üztemur, S. S. (2013). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme alanındaki kavram yanılgıları ve öz-yeterlik inançlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Manisa.
  • White, R.T., & Gunstone, R.F. (1992). Probing understanding. London: The Falmer Press.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sibel Aydoğan

Selahattin Gelbal

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2017
Kabul Tarihi 6 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Aydoğan, S., & Gelbal, S. (2017). Examination of Pre-Service Teachers Misconceptions in Measurement and Evaluation Concepts. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 8(4), 404-420. https://doi.org/10.21031/epod.355275