BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Cilt: 6 Sayı: 1, 25 - 37, 26.12.2015
https://doi.org/10.21031/epod.53309

Öz

The study is conducted with the aim of analyzing the effects of the differences between the main principles of the subject centered and stimulus centered scaling approaches on the scales and the results gathered through the scales. In this study, a Likert type scale which is entitled as “Attitude Scale towards Using Foreign Languages as Medium of Instruction” was developed. The items of the Likert Type Scale were scaled by the group of judges depending on the methods of the equal appearing intervals and successive categories. Basing on evaluation of the judge group, The Form of Successive Categories and Equal Appearing Intervals were developed. At the end of the study, The Form of Successive Categories shows similarity with the Form of Equal Appearing Intervals and the Likert Type Scale in terms of the items which are included and not included in the eventual forms. The relationship between rank of the items of the Form of Successive Categories and Likert Type Scale is low and it is not significant. The relationship between rank of the items of the Form of Successive Categories and the Form of Equal Appearing Intervals is medium and it is significant. The relationships between the rank of the subjects according to their total score which they obtained from the forms of Successive Categories, Equal Appearing Intervals and Likert Type Scale are low and they are significant. At the end of the study it is concluded that the scaling approaches have effects on the position of the items on the scale and their ranks

Kaynakça

  • Acar Güvendir M. ve Özer Özkan, Y. (2013). İki ölçekleme yönteminin karşılaştırılması: ikili karşılaştırma ve sıralama yargıları. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(1), 105-119. DOI: http://dx.doi.org/10.12973/jesr.2013.316a
  • Adams, E. ve Messick, S. (1957). An axiomatization of Thurstone's successive intervals and paired comparisons scaling models. Stanford University, Behavioral Sciences Divison, California.
  • Albayrak, A. ve Gelbal, S. (2012). İkili karşılaştırmalar yargılarına ve sıralama yargılarına dayalı ölçekleme yaklaşımlarından elde edilen ölçek değerlerinin tutarlığının karşılaştırılması.21.Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi’nde sunulan bildiri, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Allport G. W. (1935). Attitudes. C. Roberts ve R. Jowell. (Editörler). Attitudes and attitude measurement. Zrinski: Sage Publication, 11-31.
  • Anderson, L.W. (1991). Tutumların Ölçülmesi (Çev: N. Çıkrıkçı.). A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 24(1), 241-250. (Orijinal makalenin yayım tarihi, 1988).
  • Anderson, A.B., Basilevsky, A. ve Hum, D.P.J. (1983). Measurement: theory and techniques. Rossi, P.H., Wright, J.D., Anderson, A.B. (Editörler). Handbook of Survey Research. New York: Academic Press., 244-251.
  • Arık, R. S. (2013). Öğretmenlerin Ölçme ve Değerlendirme Alanı Yeterliklerinin Yargıcı Kararlarına Dayalı Ölçeklenmesi. (Doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Anabilim Dalı, Ankara).
  • Crocker, L ve Algina, J. (2008). Introduction to classical and modern test theory. Ohio: Cengage Custom Publishing.
  • Doob, L.W. (1967). The Behavior of attitudes., M. Fishbein (Editör). Readings in attitude theory and measurement. New York: John Wiley Sons, Inc,42-50.
  • Erkuş, A. (2003). Psikometri üzerine yazılar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Fishbein, M ve Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, ıntention and behavior: an introduction to theory andresearch. Massachusetts: Addison- Wesley Publication.
  • Goode, W. ve Hatt, P. (1964). Sosyal bilimlerde araştırma metotları. (Çev. Ruşen Keleş). Ankara: Gürsoy Basımevi. (Eserin orjinali 1952’de yayımlandı).
  • Guilford, J.P. (1936). Psychometric methods. New York: McGraw.
  • Henerson, M.E., Morris L. L. ve Gibbon C.T. F. (1978). How to measure attitudes. London: Sage Publications.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2010). Günümüzde insan ve insanlar. İstanbul: Sistem Matbaacılık.
  • Kan, A. (2008a). Yargıcı kararlarına Dayalı Ölçekleme yöntemlerinin karşılaştırılması üzerine ampirik bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 35, 186-194.
  • Kan, A. (2008b). Psikolojik değişkenleri ölçmek için kullanılan ölçekleme yaklaşımları üzerine bir karşılaştırma. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 4(1), 2-18.
  • Likert, R. (1932). The method of constructing an attitude scale., M. Fishbein (Editör). Readings in Attitude Theory and Measurement. New York: John Wiley&Sons, Inc, 90-95..
  • Nunnally, J.C. (1978). Psychometric theory. New York: McGraw- Hill.
  • Oskamp, S. (1977). Attitudes and opinions. United States:Prentice-Hall Inc.
  • Rounds, J.B., Miller, T.W. ve Dawis, R.V. (1978). Comparability of multiple rank order and paired comparison methods. Applied Psychological Measurement, Vol. 2(3), 413-420.
  • Thurstone, L.L. (1928). Attitudes can be measured. C. Roberts ve R. Jowell. (Editörler). Attitudes and Attitude Measurement. Zrinski: Sage Publication. 181-202.
  • Torgerson, W. S. (1958). Theory and methods of scaling. New York: John Wiley & Sons.
  • Turgut, F. ve Baykul, Y. (1992). Ölçekleme teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları.

Ölçekleme Yaklaşımlarının Madde ve Birey Sıralamaları Açısından Karşılaştırılması

Yıl 2015, Cilt: 6 Sayı: 1, 25 - 37, 26.12.2015
https://doi.org/10.21031/epod.53309

Öz

Bu araştırma, ölçeklemede kullanılan yargı ve tepki yaklaşımlarının dayandığı temel esaslar arasındaki farklılıkların ölçekler ve ölçeklerden elde edilen sonuçlar üzerindeki etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma kapsamında Likert tipi bir “Yabancı Dille Öğretime ilişkin Tutum Ölçeği” geliştirilmiştir. Likert tipi ölçek maddeleri oluşturulan uzman grubu tarafından eşit görünümlü aralıklar ve ardışık aralıklar yöntemleriyle ölçeklenmiştir. Uzmanların maddeleri değerlendirmeleri sonucunda Ardışık Aralıklar ve Eşit Görünümlü Aralıklar Formu oluşturulmuştur. Araştırma sonucunda nihai formlarda yer alan ve nihai formlardan çıkarılan maddeler açısından Ardışık Aralıklar Formu, Eşit Görünümlü Aralıklar Formu ve Likert Tipi Ölçek Formu benzerlik göstermiştir. Ardışık Aralıklar Formu ile Likert Tipi Ölçek Formunda yer alan maddelerin sıralamaları arasında düşük düzeyde hesaplanan ilişkinin manidar olmadığı belirlenmiştir. Ardışık Aralıklar Formu ile Eşit Görünümlü Aralıklar Formunda yer alan maddelerin sıralamaları arasında ise negatif yönde ve orta düzeyde manidar bir ilişki elde edilmiştir. Ardışık Aralıklar, Likert Tipi Ölçek ve Eşit Görünümlü Aralıklar Formlarından elde edilen toplam puanlara göre bireylerin sıralamaları arasında düşük düzeyde pozitif yönlü manidar ilişkiler hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda, maddelerin yerleştirildiği ölçek konumları ve ölçek konumlarına göre ölçek içindeki sıraları üzerinde ölçekleme yaklaşımlarının etkili olduğu bulunmuştur. 

Anahtar Kelimeler: Ölçekleme yaklaşımları, ardışık aralıklar, eşit görünümlü aralıklar, Likert tipi ölçek, tutum

Kaynakça

  • Acar Güvendir M. ve Özer Özkan, Y. (2013). İki ölçekleme yönteminin karşılaştırılması: ikili karşılaştırma ve sıralama yargıları. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(1), 105-119. DOI: http://dx.doi.org/10.12973/jesr.2013.316a
  • Adams, E. ve Messick, S. (1957). An axiomatization of Thurstone's successive intervals and paired comparisons scaling models. Stanford University, Behavioral Sciences Divison, California.
  • Albayrak, A. ve Gelbal, S. (2012). İkili karşılaştırmalar yargılarına ve sıralama yargılarına dayalı ölçekleme yaklaşımlarından elde edilen ölçek değerlerinin tutarlığının karşılaştırılması.21.Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi’nde sunulan bildiri, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Allport G. W. (1935). Attitudes. C. Roberts ve R. Jowell. (Editörler). Attitudes and attitude measurement. Zrinski: Sage Publication, 11-31.
  • Anderson, L.W. (1991). Tutumların Ölçülmesi (Çev: N. Çıkrıkçı.). A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 24(1), 241-250. (Orijinal makalenin yayım tarihi, 1988).
  • Anderson, A.B., Basilevsky, A. ve Hum, D.P.J. (1983). Measurement: theory and techniques. Rossi, P.H., Wright, J.D., Anderson, A.B. (Editörler). Handbook of Survey Research. New York: Academic Press., 244-251.
  • Arık, R. S. (2013). Öğretmenlerin Ölçme ve Değerlendirme Alanı Yeterliklerinin Yargıcı Kararlarına Dayalı Ölçeklenmesi. (Doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Anabilim Dalı, Ankara).
  • Crocker, L ve Algina, J. (2008). Introduction to classical and modern test theory. Ohio: Cengage Custom Publishing.
  • Doob, L.W. (1967). The Behavior of attitudes., M. Fishbein (Editör). Readings in attitude theory and measurement. New York: John Wiley Sons, Inc,42-50.
  • Erkuş, A. (2003). Psikometri üzerine yazılar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Fishbein, M ve Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, ıntention and behavior: an introduction to theory andresearch. Massachusetts: Addison- Wesley Publication.
  • Goode, W. ve Hatt, P. (1964). Sosyal bilimlerde araştırma metotları. (Çev. Ruşen Keleş). Ankara: Gürsoy Basımevi. (Eserin orjinali 1952’de yayımlandı).
  • Guilford, J.P. (1936). Psychometric methods. New York: McGraw.
  • Henerson, M.E., Morris L. L. ve Gibbon C.T. F. (1978). How to measure attitudes. London: Sage Publications.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2010). Günümüzde insan ve insanlar. İstanbul: Sistem Matbaacılık.
  • Kan, A. (2008a). Yargıcı kararlarına Dayalı Ölçekleme yöntemlerinin karşılaştırılması üzerine ampirik bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 35, 186-194.
  • Kan, A. (2008b). Psikolojik değişkenleri ölçmek için kullanılan ölçekleme yaklaşımları üzerine bir karşılaştırma. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 4(1), 2-18.
  • Likert, R. (1932). The method of constructing an attitude scale., M. Fishbein (Editör). Readings in Attitude Theory and Measurement. New York: John Wiley&Sons, Inc, 90-95..
  • Nunnally, J.C. (1978). Psychometric theory. New York: McGraw- Hill.
  • Oskamp, S. (1977). Attitudes and opinions. United States:Prentice-Hall Inc.
  • Rounds, J.B., Miller, T.W. ve Dawis, R.V. (1978). Comparability of multiple rank order and paired comparison methods. Applied Psychological Measurement, Vol. 2(3), 413-420.
  • Thurstone, L.L. (1928). Attitudes can be measured. C. Roberts ve R. Jowell. (Editörler). Attitudes and Attitude Measurement. Zrinski: Sage Publication. 181-202.
  • Torgerson, W. S. (1958). Theory and methods of scaling. New York: John Wiley & Sons.
  • Turgut, F. ve Baykul, Y. (1992). Ölçekleme teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seval Kula Kartal

Hamide Deniz Gülleroğlu

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kula Kartal, S., & Gülleroğlu, H. D. (2015). Ölçekleme Yaklaşımlarının Madde ve Birey Sıralamaları Açısından Karşılaştırılması. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 6(1), 25-37. https://doi.org/10.21031/epod.53309