Bu çalışma, sosyo-kültürel bir yaklaşımla 1929-1933 yılları arasında Cumhuriyet
Gazetesi tarafından düzenlenen güzellik yarışmalarını bir halkla ilişkiler çalışması
olarak ele alarak yapılan ilk yarışmaya ilişkin haber metinlerinin milliyetçi söylem
tarafından nasıl biçimlendirildiği ve yarışmanın bir halkla ilişkiler çalışması olarak
nasıl işlevlendirildiğini ortaya çıkarmak amacını taşımaktadır. Bu amaçla, 1929
yılında düzenlenen ilk güzellik yarışmasının ilan edildiği 4 Şubat 1929 tarihi ile
yarışmanın sonuçlandığı 4 Eylül 1929 tarihleri arasında Cumhuriyet Gazetesinde
yayınlanan ilk sayfa haberleri doküman taraması ile derlenmiş, toplanan verilerden
güzellik yarışmasına dair haber metinleri; milliyetçilik söyleminin temel argümanları
açısından değerlendirilmiş, milliyetçi söylemin yarışmanın anlamına olan etkisi
belirlenmeye çalışılmıştır. İnceleme sonunda “Biz/Onlar İkilemi”, “Diğer Uluslarla
Eşitlik” ve “Kolektif Katılım” kategorilerinin ön plana çıktığı görülmüş, yarışmanın
milli bir mesele olarak konumlandırıldığı, uluslararası güzellik yarışmasına bir Türk
güzeli göndermenin modern milletler arasına girmek ile eşit gösterildiği sonuçlarına
ulaşılmıştır.
Halkla İlişkiler Güzellik Yarışması Sosyo-kültürel Bakış Milliyetçi Söylem
This study aims to reveal how the first news texts regarding the first beauty contest
organized embracing the beauty contests that were organized by the Cumhuriyet
Newspaper with a socio-cultural approach between 1929-1933 as a public
relations study were shaped by the nationalistic discourse and how the contest was
functionalized as a public relations study. For that purpose, the first page news which
was published in the Cumhuriyet Newspaper between 4 February 1929 when the
first beauty contest organized in 1929 was declared and 4 September 1929 when
the contest was concluded were compiled with document screening and among the
data collected, news texts regarding the beauty contest were evaluated in terms of
the basic arguments of the nationalistic discourse and it was tried to determine the
effect of the nationalistic discourse on the meaning of the contest. At the end of the
review, it was observed that categories like “Dilemma of Us/Them”, “Equality with
Other Nations” and “Collective Participation” had come into prominence, the contest
was considered a national issue and sending a Miss Turkey to an international beauty
contest would equal to be among modern nations.
Public Relations Beauty Contest Socio-Cultural Perspectıve Nationalist Discourse
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Sunulmuş Bildiriler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 1 |