As new media technologies infuse into society, digital capitalism gains power for
commodification of everything. This process gained speed especially with the
emergence of social media that is enabled by web 2.0 technologies. Children have been
participating the digital reflection of capitalism both as audience and as commodities.
Legal user age for social media platforms is thirteen. However, it is obvious that the
average age of children both using and watching YouTube is much less than thirteen.
In recent years children and adolescents, both as YouTuber and follower, have been
using this platform without control and their development might be negatively
affected. On the other hand, exposition of children in these kind of platforms might
cause some situations, which are against children rights. Using Multimodal Critical
Discourse Analysis method, this study aims to analyze “Babishko Family Fun Club”
Youtube channel in terms of commodification of the childhood, children rights and
promoting of children as followers to consumption. One aim of this study is to show
out the capitalism-integrated structure of social media-child relationship. The other
aim is about the possible loss children might experience, using social media. Parents
are deepening the problem both by ignoring their children’s social media sharing
in social media and by helping or supporting the children exposing themselves in
YouTube and similar platforms. It is an emerging problem that about this issue,
there are no informing, warning or when necessary, penalizing mechanisms aiming
parents. This study is important for drawing attention to this problem.
Social media and children influencer child children rights micro-celebrity
Yeni medya teknolojilerinin toplumlara nüfuzu arttıkça, dijital kapitalizm her şeyi
metalaştırma imkânı elde etmektedir. Özellikle Web 2.0 teknolojilerinin sosyal medya
mecralarını mümkün kılması bu süreci hızlandırmıştır. Kapitalizmin dijital dünyadaki
yansımasına çocuklar hem tüketici hem de meta olarak dâhil edilmiştir. YouTube ve benzeri
sosyal medya mecraları için Türkiye’de yasal kullanma yaşı on üçtür. Fakat hem YouTube’da
yayın yapan hem de izleyici olan çocukların yaşları on üç yaş sınırının çok altına inmiş
durumdadır. Son yıllarda Türkiye’de çocuk ve gençler bu mecrayı oldukça denetimsiz şekilde
kullanmakta gerek yayıncı olarak gerekse izleyici olarak psikolojik ve fiziksel gelişimlerini
olumsuz etkileyecek bir sürecin içerisine girebilmektedirler. Öte yandan, çocukların bu
mecralarda görünür kılınmaları, kişilik haklarına ve çocuk haklarına aykırı durumlar ortaya
çıkarabilmektedir. Bu çalışmada Çok Modlu Eleştirel Söylem Analizi (Multimodal Critical
Discourse Analysis) yöntemi kullanılarak “Babishko Family Fun TV” isimli Youtube kanalı,
çocukluğun metalaşması, çocuk hakları ve izleyen çocukların tüketime özendirilmeleri
bağlamlarında analiz edilmiştir. Çalışmanın amacı sosyal medya mecraları-çocuk ilişkisinin
kapitalist sistemle bütünleşik yapısını gözler önüne sermek ve çocuğun sosyal medya
kullanımıyla yaşayabileceği kayıplara dikkat çekmektir. Ebeveynler gerek ilgisiz ve kayıtsız
kalarak çocukların buralarda paylaşım yapmalarına imkân tanımakla, gerekse bizzat
kendileri çocukların bu mecralarda görünür olmasını sağlamakla sorunun derinleşmesine
sebep olmaktadır. Bu konuda, toplumda ebeveynleri bilinçlendiren uyaran, gerektiğinde
cezai yaptırım uygulayan mekanizmaların olmayışı önemli bir sorun olarak belirmektedir.
Çalışma bu soruna dikkat çekmesi açısından önem arz etmektedir.
: sosyal medya ve çocuk çocuk influencer mikro ünlü çocuk hakları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Sunulmuş Bildiriler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Şubat 2019 |
Gönderilme Tarihi | 19 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Uluslararası Dijital Çağda İletişim Sempozyumu Özel Sayısı |