Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Girişimcilik, Bilgi Toplumu Ve Üniversitelerin Değişen Anlamı

Yıl 2016, Cilt: 30 Sayı: 40, 189 - 205, 01.09.2016

Öz

Rekabetçi politikaların
oldukça önemli olduğu günümüzde küreselleşme süreci içinde bilginin kendisi bir
endüstri haline gelmiş ve gelişmeler girişimci bireyleri ve kurumları daha
aktif ve yenilikçi olmaya zorlamıştır. Bilgiyi oluşturma, bilgiyle toplumların
gelişmesini yönlendirme, bölgesel kalkınma ve kentlerin yaşam kalitesine
katkıda bulunma konularında önemli roller üstlenen üniversitelerde de
yenilikçilik, girişimcilik, risk alma, rekabet gibi kavramların sıklıkla
tartışılır olduğu ve üniversitelerin anlamlarının yeniden sorgulandığı
görülmektedir. Girişimciliğin ve yenilikçiliğin yükseköğretim alanına
entegrasyonu ile üniversiteler arası akademik rekabet küresel akademik rekabete
dönüşmekte ve bu dönüşüm günümüz üniversitelerinin değişimini tetiklemektedir.
Bu çalışmada üniversitelerin özellikle 1980 sonrası uygulanan politikalar ile
farklılaşan yapısı sorgulanmakta, üniversiteler ile girişimcilik ve
yenilikçilik kavramlarının iç içe geçişi irdelenmektedir. Üniversitelerin
giderek daha girişimci hale gelmesinin ve üniversiteler arasında artan
rekabetin akademisyenler, öğrenciler ve toplumun diğer kesimleri için anlamı ve
içeriği incelenmektedir. İnterdisipliner ve transdisipliner yaklaşımlar,
akademik özgürlük, Bologna süreci ve yaşam boyu öğrenim konuları da
üniversitelerin değişim süreci ile bağlantılı olarak çalışmada yer almaktadır.

Kaynakça

  • Austin, A.E., Higher Education in Developing World: Changing Contexts and
  • Institutional Responses, Greenwood Publishing, USA, 2002
  • Baumann M., The Future of Universities and the Fate of Free Inquiry and Academic Freedom, Social Research, Sayı: 76, 2009
  • Brint S., Creating the Future: New Directions in American Research Universities, Minerva, Sayı:43, 2005
  • Clark, R., Creating Entrepreneurial University: Organizational Pathways of Transformation, Oxford, IAU Press, Pergamon, 1998
  • Elwell F., Weber M., Macrosociology: The Study of Sociocultural Systems, Presentation, 2011
  • Erickson H.L., Stirring the Head, Heart, and Soul-Redefining Curriculum and Instruction, California Corwin Press, 1995
  • Farell L., Girişimcilik Üzerine Dersler Röportajı, Power Dergisi, Kasım, 1997
  • Feces A., The Bologna Process-Governing Higher Education in Europe Through Standardisation, Revista Espanda Education Comparada, Vol:12, 2006
  • Fishman D., Crossing Borders: Toward a Trans-disciplinary Scientific Identitiy, Studies in Higher Education, Sayı:27, 2002
  • Göksan T.S., Soner Uzundurukan S., Keskin N., Yaşam Boyu Öğrenme ve Avrupa Birliği'nin Yaşam Boyu Öğrenme Programları, 1.İnşaat Mühendisliği Eğitimi Sempozyumu, Antalya, 2009
  • Gümüş A., Kurul N., Üniversitelerde Bologna Süreci Neye Hizmet Ediyor?, Eğitim Sen Yükseköğretim Bürosu, 2011
  • Hakala J., The Future of Academic Calling? Junior Researchers in the Entrepreneurial University, High Education, Sayı:57, 2009
  • Jacobs H.H., Planning For Curriculum Integration, Integrating the Curriculum, Association for Supervision and Curriculum Development, 1991
  • Nealon J.T., The Economics of Academic Freedom or Plato’s P&T Commitee, South Atlantic Quaterly, 108-4, Duke University Press, 2009
  • Odabaşı Y., 21.Yüzyıl’ın Üniversite Modeli Olarak Girişimci Üniversiteler, Değişim Çağında Yükseköğretim, Global Trendler-Paradigmal Yönelimler, İzmir:Yaşar Üniversitesi Yayını, 2007
  • Odabaşı Y., Değişimin ve Dönüşümün Aracı Olarak Girişimci Üniversite, Üniversitelerde Stratejik Planlama Paneli, Akdeniz Üniversitesi, 2005
  • Parellada F.S., Bertran J.C., The Responses of Higher Education Institutions to Global Challenge: Innovative Universities and Human Resources Development, Higher Education in Europe, Sayı:24, 1-74., 1999
  • Pınarcıoğlu M., CP558 New Modes of Intervention in Planning Ders Notları, Ortadoğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü, 2011
  • Polster C., The Future of the Liberal University in the Era of the Global Knowledge Grab, Kluwer Academic Publishers, Netherlands, 2000
  • Steiner G., Posch A., Higher Education for Sustainability by Means of Transdisciplinary Case Studies: An innovative Approach for Solving Complex Real World Problems, Journal of Cleaner Production, Sayı:14, 2006
  • Ülgener, F.S., İktisadi Çözülmenin Ahlak ve Zihniyet Dünyası, Toplu Eserler II, Derin Yayınları, 2006
  • Yokomaya, K., Entrepreneurialism in Japanese UK Universities: Governance, Management, Leadership and Funding, Higher Education, Sayı:52, 2006   

Entrepreneurship, Knowledge-Based Society And The Changing Meaning Of Universities

Yıl 2016, Cilt: 30 Sayı: 40, 189 - 205, 01.09.2016

Öz

Knowledge has become an industrial component itself in the process of globalization and the recent competitive developments have forced entrepreneurial individuals and organizations to be more active and innovative. Entrepreneurship, innovativeness, competition and risk-taking concepts are often discussed, in its changing context, at the universities which have important roles on creating knowledge, directing the community with the knowledge, regional development and contributing to quality of life in the cities. The academic competition between universities has become a global academic competition with the integration of entrepreneurship and innovation to higher education and this transition has triggered the change of universities today. The differentiating structure of universities especially with the policies implemented after 1980 is questioned in this study. The meaning and content of increased competition between universities are examined with regard to the academics, students and other segments of the society. Interdisciplinary and transdisciplinary approaches, academic freedom, Bologna process and lifelong learning issues are also included in the article in relation to the changing process of universities.

Kaynakça

  • Austin, A.E., Higher Education in Developing World: Changing Contexts and
  • Institutional Responses, Greenwood Publishing, USA, 2002
  • Baumann M., The Future of Universities and the Fate of Free Inquiry and Academic Freedom, Social Research, Sayı: 76, 2009
  • Brint S., Creating the Future: New Directions in American Research Universities, Minerva, Sayı:43, 2005
  • Clark, R., Creating Entrepreneurial University: Organizational Pathways of Transformation, Oxford, IAU Press, Pergamon, 1998
  • Elwell F., Weber M., Macrosociology: The Study of Sociocultural Systems, Presentation, 2011
  • Erickson H.L., Stirring the Head, Heart, and Soul-Redefining Curriculum and Instruction, California Corwin Press, 1995
  • Farell L., Girişimcilik Üzerine Dersler Röportajı, Power Dergisi, Kasım, 1997
  • Feces A., The Bologna Process-Governing Higher Education in Europe Through Standardisation, Revista Espanda Education Comparada, Vol:12, 2006
  • Fishman D., Crossing Borders: Toward a Trans-disciplinary Scientific Identitiy, Studies in Higher Education, Sayı:27, 2002
  • Göksan T.S., Soner Uzundurukan S., Keskin N., Yaşam Boyu Öğrenme ve Avrupa Birliği'nin Yaşam Boyu Öğrenme Programları, 1.İnşaat Mühendisliği Eğitimi Sempozyumu, Antalya, 2009
  • Gümüş A., Kurul N., Üniversitelerde Bologna Süreci Neye Hizmet Ediyor?, Eğitim Sen Yükseköğretim Bürosu, 2011
  • Hakala J., The Future of Academic Calling? Junior Researchers in the Entrepreneurial University, High Education, Sayı:57, 2009
  • Jacobs H.H., Planning For Curriculum Integration, Integrating the Curriculum, Association for Supervision and Curriculum Development, 1991
  • Nealon J.T., The Economics of Academic Freedom or Plato’s P&T Commitee, South Atlantic Quaterly, 108-4, Duke University Press, 2009
  • Odabaşı Y., 21.Yüzyıl’ın Üniversite Modeli Olarak Girişimci Üniversiteler, Değişim Çağında Yükseköğretim, Global Trendler-Paradigmal Yönelimler, İzmir:Yaşar Üniversitesi Yayını, 2007
  • Odabaşı Y., Değişimin ve Dönüşümün Aracı Olarak Girişimci Üniversite, Üniversitelerde Stratejik Planlama Paneli, Akdeniz Üniversitesi, 2005
  • Parellada F.S., Bertran J.C., The Responses of Higher Education Institutions to Global Challenge: Innovative Universities and Human Resources Development, Higher Education in Europe, Sayı:24, 1-74., 1999
  • Pınarcıoğlu M., CP558 New Modes of Intervention in Planning Ders Notları, Ortadoğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü, 2011
  • Polster C., The Future of the Liberal University in the Era of the Global Knowledge Grab, Kluwer Academic Publishers, Netherlands, 2000
  • Steiner G., Posch A., Higher Education for Sustainability by Means of Transdisciplinary Case Studies: An innovative Approach for Solving Complex Real World Problems, Journal of Cleaner Production, Sayı:14, 2006
  • Ülgener, F.S., İktisadi Çözülmenin Ahlak ve Zihniyet Dünyası, Toplu Eserler II, Derin Yayınları, 2006
  • Yokomaya, K., Entrepreneurialism in Japanese UK Universities: Governance, Management, Leadership and Funding, Higher Education, Sayı:52, 2006   
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler / Articles
Yazarlar

Fulya Sınacı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2016
Gönderilme Tarihi 26 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 30 Sayı: 40

Kaynak Göster

APA Sınacı, F. (2016). Girişimcilik, Bilgi Toplumu Ve Üniversitelerin Değişen Anlamı. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30(40), 189-205.

ERCİYES AKADEMİ | 2021 | sbedergi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.