BibTex RIS Kaynak Göster

Duygusal Zekâ Ve Duygusal Emek Düzeylerinin Bazı Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi: Özel Okul Öğretmenleri İle Bir Araştırma

Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 39, 1 - 20, 01.12.2015

Öz

Bu araştırmanın amacı özel okullarda çalışan öğretmenlerin duygusal zekâ ve duygusal emek düzeylerinin cinsiyet, medeni durum, kıdem, çalışılan kurum türü ve öğrenim durumu açısından incelenmesidir. Betimsel tarama modelinin kullanıldığı bu araştırmada çalışma grubunu 2013-2014 eğitim öğretim yılında Kayseri il merkezinde bulunan özel okullarda çalışan %48 (75) i kadın, %52 (82) si erkek olmak üzere toplam 157 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında kişisel bilgi formu, “Duygusal Zekâ Ölçeği” ve “Duygusal Emek Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada öğretmenlerde evli ya da bekâr olmanın, cinsiyetin, öğrenim durumunun, çalışılan okul türünün ve kıdemin duygusal zekâ ve duygusal emeğin alt boyutlarında farklılıklar oluşturduğu tespit edilmiştir

Kaynakça

  • Austin, E. J., Saklofske, D. H., Huang, S. H. S., & Mckenney, D. “Measurement of Trait Emotional Intelligence: Testing And Cross - Validating A Modified Version of Schutte Et Al.’S (1998) Measu re”, Personality and Individual Differences , 2004, 36 , 555 – 562. Doi:10.1016/S0191 - 8869(03)00114 - 4
  • Avşar, G. ve Kaşıkçı, M. “Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinde Duygusal Zekâ Düzeyi”, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi , 2010, 13:1 - 6.
  • Bar - On, R., Brown, J., Kirkcaldy, B., Thomé, E. “Emotional Expression and Implications For Occupational Stress; An Application of the Emotional Quotient Inventory (EQ - I)”, Personality and Individual Differences , 2000, 28 , 1107 – 1118. Doi:10.1016/S0191 - 8869(99)00160 - 9
  • Basım, .N. ve Begenirbaş, M. “Çalışma Yaşamında Duygusal Emek: Bir Ölçek Uyarlama Çalışması”, Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Yönetim ve Ekonomi Dergisi ”, 2012, 19 (1), 77 - 90.
  • Beğenirbaş, M., Meydan, C.H. “Duygusal Emeğin Vatandaşlık Davranışıyla İlişkisi : Öğretmenler Üzerine Bir Araştırma”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 2012, 14 (3) , 159 - 181.
  • Begenirbas, M., ve Yalcin, R. C. “Öğretmenlerin Kisilik Özelliklerinin Duygusal Emek Gösterimlerine Etkileri”, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 2012, 9(1), 47 - 65.
  • Brody, L. R., ve Hall, J. A. “Gender and Emotion. M. Levis and J. Havilland (Eds.). Handbook of Emotions”, 1993, 447 - 460. New York: Guilfor d Press
  • Diefendorff, J. M., Croyle, M. H., ve Gosserand, R. H. “The Dimensionality and Antecedents of Emotional Labor Strategies”, Journal of Vocational Behavior , 2005, 66 , 339 – 357. Doi:10.1016/J.Jvb.2004.02.001
  • Ergin, D. ve Ermeğan, B. Y. “The Relationshi p Between Emotional Intelligence and Personality” ECNSI . “ The 4th International Conference On Advances and Systems Research ” November in 2010 , 11 - 13, Zagreb, Croatia.
  • Harris, B. “Leading By Heart”, School Leadership and Management , 2004, 24(4):391 - 404.
  • İşmen, A.E. “Duygusal Zekâ ve Aile İşlevleri Arasındaki İlişki”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 2004, 7 (11), 55 - 75.
  • James, N. “Emotional Labour: Skill and Work in The Social Regulation of Feelings”, The Sociological Review , 198 9, 37 , 15 – 42. Doi:10.1111/J.1467 - 954x.1989.Tb00019.X
  • Köse, S., Oral, L., Türesin, H. “Duygusal Emek Davranışlarının İşgörenlerin Tükenmişlik Düzeyleri İle İlişkisi Üzerine Sağlık Sektöründe Bir Araştırma”, Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi , 2011, Cilt 12, Sayı 2, ss.165 - 185.
  • Leung, G.A. “Examining The Relationship of Emotional Labor With an Ability - Based Conceptualization of Emotional Intelligence”, Unpublished Master Thesis , 2008, University of Akron, Ohio.
  • Liu, Y., Prati, L. M., Perrewé , P. L., ve Ferris, G. R. “The Relationship Between Emotional Resources and Emotional Labor: An Exploratory Study”, Journal of Applied Social Psychology , 2008, 38 , 2410 – 2439. Doi:10.1111/J.1559 - 1816.2008.00398.X
  • Lopes, P. N., Brackett, M. A, Nezlek , J. B., Schütz, A., Sellin, I., ve Salovey, P. “Emotional Intelligence and Social Interaction”, Personality and Social Psychology Bulletin , 2004, 30 , 1018 – 1034. Doi:10.1177/0146167204264762
  • Man, F.ve Öz, C.S. “Göründüğü Gibi Olamamak Ya Da Olduğu Gibi Gör ünememek: Çağrı Merkezlerinde Duygusal Emek”, Çalışma ve Toplum Dergisi , 2009, 175 - 184.
  • Mastracci, S. H. “Appraising Emotion Work: Determining Whether Emotional Labor Is Valued in Government Jobs”, The American Review of Public Administration , 2006, 36 , 123 – 138. Doi:10.1177/0275074005280642
  • Mayer, J. D., Salovey, P., ve Caruso, D. R. “ Emotional Intelligence as Zeitgeist, as Personality, and as A Mental Ability ”, In The Handbook of Emotional Intelligence Theory Development Assessment And Application At Ho me School And in The Workplace, 2000, 92 – 117. Retrieved from http://www.unh.edu/personalitylab/reprints/rp2000b - mayersaloveycaruso.pdf
  • Onay, M. “Çalışanın Sahip Olduğu Duygusal Zekasının ve Duygusal Emeğinin, Görev Performansı ve Bağlamsal Performans Üzerindeki Etkisi”, Ege Akademik Bakış , 2011, 11(4), 587 - 600.
  • Özgen, I. “Turizm İşletmelerinde Duygusal Emek”, 2010, Detay Yayıncılık, Ankara .
  • Özkaplan, N. “Duygusal Emek ve Kadın İşi/Erkek İşi”, Çalışma ve Toplum , 2009, 2.
  • Savaş C.A. “ Okul Müdürlerin Duygusal Zekâ ve Emek Yeterliliklerinin, Öğretmenlerin İş Doyumunu Üzerine Etkisi”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 2012, 33 (Ağustos).
  • Salovey, P., ve Mayer, J. “ Emotional Intelligence. Imagination Cognition And Personality , 1990, 9 , 185 – 211. Doi:10.2190/Dugg - P24e - 52wk - 6cdg
  • Schutte, N. S., Malouff, J. M., Hall, L. E., Haggerty, D. J., Cooper, J. T., Golden, C. J., & Dornheim, L. “Develop ment And Validation of A Measure of Emotional Intelligence”, Personality And Individual Differences , 1998, 25 , 167 – 177. Doi:10.1016/S0191 - 8869(98)00001 - 4
  • Suikkala, A., ve Leino - Kilpi, H. “Nursing Student - Patient Relationship: Experiences of Students And Pa tients”, Nurse Education Today , 2005, 25 , 344 – 54. Doi:10.1016/J.Nedt.2005.03.001
  • Stein S.J. ve Book, H.E. “EQ:Duygusal Zekâ ve Başarının Sırrı”, İstanbul. Işık, M. (Çev.), Özgür Yayınları , 2003, 1.Basım, s.32.
  • Tatar A., Tok S., Saltuloğlu G. “Gözden Geçiri lmiş Schutte Duygusal Zeka Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması ve Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi”, Klinik Psikofarmakoloji Bülteni , 2011, 21 (4), 325 - 338.
  • Wong, C. S., ve Law, K. S. “ The Effects of Leader And Follower Emotional Intelligence on Performa nce and Attitude: An Exploratory Study”, Leadership Quarterly , 2002, 13, 243 – 274. Doi:10.1016/S1048 - 9843(02)00099 - 1 Wong, C.S.,
  • Wong, P.M. ve Law, K.S. “The Interaction Effect of Emotional Intelligence and Emotional Labor on Job Satisfaction: A Test of Ho lland's Classification of Occupations”, In: Emotions in Organizational Behavior, Hartel, C., Zerbe, W. ve Ashkanasy, N. (Ed.). Lawrence Erlbaum, London, 2005, 35 - 251.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. , SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemler i , Detay Yayıncılık , Ankara 2004.

INVESTIGATING THE LEVEL OF EMOTIONAL QUOTIENT AND EMOTIONAL LABOR IN TERMS OF SOME DEMOGRAPHIC VARIABLES: RESEARCH WITH PRIVATE SCHOOL TEACHERS

Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 39, 1 - 20, 01.12.2015

Öz

The aim of the study is to investigate the level of emotional quotient and emotional labour of the private school teachers working in Kayseri city center in 2013-2014 school year from the perspective of sex, marital status, seniority, types of institution and educational background. The participants were a total of 157 teachers that 75 (48%) of female and 82 (52%) of male. Descriptive survey model has been used in this study. “Personel Information Form”, “Emotional Quotient Scale” and “Emotional Labour Scale” was used to collect data. The results showed that there were significant differences of sub dimensions of emotional quotient and emotional labour in terms of marital status, gender, educational background, types of institution and seniority of teachers

Kaynakça

  • Austin, E. J., Saklofske, D. H., Huang, S. H. S., & Mckenney, D. “Measurement of Trait Emotional Intelligence: Testing And Cross - Validating A Modified Version of Schutte Et Al.’S (1998) Measu re”, Personality and Individual Differences , 2004, 36 , 555 – 562. Doi:10.1016/S0191 - 8869(03)00114 - 4
  • Avşar, G. ve Kaşıkçı, M. “Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinde Duygusal Zekâ Düzeyi”, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi , 2010, 13:1 - 6.
  • Bar - On, R., Brown, J., Kirkcaldy, B., Thomé, E. “Emotional Expression and Implications For Occupational Stress; An Application of the Emotional Quotient Inventory (EQ - I)”, Personality and Individual Differences , 2000, 28 , 1107 – 1118. Doi:10.1016/S0191 - 8869(99)00160 - 9
  • Basım, .N. ve Begenirbaş, M. “Çalışma Yaşamında Duygusal Emek: Bir Ölçek Uyarlama Çalışması”, Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Yönetim ve Ekonomi Dergisi ”, 2012, 19 (1), 77 - 90.
  • Beğenirbaş, M., Meydan, C.H. “Duygusal Emeğin Vatandaşlık Davranışıyla İlişkisi : Öğretmenler Üzerine Bir Araştırma”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 2012, 14 (3) , 159 - 181.
  • Begenirbas, M., ve Yalcin, R. C. “Öğretmenlerin Kisilik Özelliklerinin Duygusal Emek Gösterimlerine Etkileri”, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 2012, 9(1), 47 - 65.
  • Brody, L. R., ve Hall, J. A. “Gender and Emotion. M. Levis and J. Havilland (Eds.). Handbook of Emotions”, 1993, 447 - 460. New York: Guilfor d Press
  • Diefendorff, J. M., Croyle, M. H., ve Gosserand, R. H. “The Dimensionality and Antecedents of Emotional Labor Strategies”, Journal of Vocational Behavior , 2005, 66 , 339 – 357. Doi:10.1016/J.Jvb.2004.02.001
  • Ergin, D. ve Ermeğan, B. Y. “The Relationshi p Between Emotional Intelligence and Personality” ECNSI . “ The 4th International Conference On Advances and Systems Research ” November in 2010 , 11 - 13, Zagreb, Croatia.
  • Harris, B. “Leading By Heart”, School Leadership and Management , 2004, 24(4):391 - 404.
  • İşmen, A.E. “Duygusal Zekâ ve Aile İşlevleri Arasındaki İlişki”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 2004, 7 (11), 55 - 75.
  • James, N. “Emotional Labour: Skill and Work in The Social Regulation of Feelings”, The Sociological Review , 198 9, 37 , 15 – 42. Doi:10.1111/J.1467 - 954x.1989.Tb00019.X
  • Köse, S., Oral, L., Türesin, H. “Duygusal Emek Davranışlarının İşgörenlerin Tükenmişlik Düzeyleri İle İlişkisi Üzerine Sağlık Sektöründe Bir Araştırma”, Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi , 2011, Cilt 12, Sayı 2, ss.165 - 185.
  • Leung, G.A. “Examining The Relationship of Emotional Labor With an Ability - Based Conceptualization of Emotional Intelligence”, Unpublished Master Thesis , 2008, University of Akron, Ohio.
  • Liu, Y., Prati, L. M., Perrewé , P. L., ve Ferris, G. R. “The Relationship Between Emotional Resources and Emotional Labor: An Exploratory Study”, Journal of Applied Social Psychology , 2008, 38 , 2410 – 2439. Doi:10.1111/J.1559 - 1816.2008.00398.X
  • Lopes, P. N., Brackett, M. A, Nezlek , J. B., Schütz, A., Sellin, I., ve Salovey, P. “Emotional Intelligence and Social Interaction”, Personality and Social Psychology Bulletin , 2004, 30 , 1018 – 1034. Doi:10.1177/0146167204264762
  • Man, F.ve Öz, C.S. “Göründüğü Gibi Olamamak Ya Da Olduğu Gibi Gör ünememek: Çağrı Merkezlerinde Duygusal Emek”, Çalışma ve Toplum Dergisi , 2009, 175 - 184.
  • Mastracci, S. H. “Appraising Emotion Work: Determining Whether Emotional Labor Is Valued in Government Jobs”, The American Review of Public Administration , 2006, 36 , 123 – 138. Doi:10.1177/0275074005280642
  • Mayer, J. D., Salovey, P., ve Caruso, D. R. “ Emotional Intelligence as Zeitgeist, as Personality, and as A Mental Ability ”, In The Handbook of Emotional Intelligence Theory Development Assessment And Application At Ho me School And in The Workplace, 2000, 92 – 117. Retrieved from http://www.unh.edu/personalitylab/reprints/rp2000b - mayersaloveycaruso.pdf
  • Onay, M. “Çalışanın Sahip Olduğu Duygusal Zekasının ve Duygusal Emeğinin, Görev Performansı ve Bağlamsal Performans Üzerindeki Etkisi”, Ege Akademik Bakış , 2011, 11(4), 587 - 600.
  • Özgen, I. “Turizm İşletmelerinde Duygusal Emek”, 2010, Detay Yayıncılık, Ankara .
  • Özkaplan, N. “Duygusal Emek ve Kadın İşi/Erkek İşi”, Çalışma ve Toplum , 2009, 2.
  • Savaş C.A. “ Okul Müdürlerin Duygusal Zekâ ve Emek Yeterliliklerinin, Öğretmenlerin İş Doyumunu Üzerine Etkisi”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 2012, 33 (Ağustos).
  • Salovey, P., ve Mayer, J. “ Emotional Intelligence. Imagination Cognition And Personality , 1990, 9 , 185 – 211. Doi:10.2190/Dugg - P24e - 52wk - 6cdg
  • Schutte, N. S., Malouff, J. M., Hall, L. E., Haggerty, D. J., Cooper, J. T., Golden, C. J., & Dornheim, L. “Develop ment And Validation of A Measure of Emotional Intelligence”, Personality And Individual Differences , 1998, 25 , 167 – 177. Doi:10.1016/S0191 - 8869(98)00001 - 4
  • Suikkala, A., ve Leino - Kilpi, H. “Nursing Student - Patient Relationship: Experiences of Students And Pa tients”, Nurse Education Today , 2005, 25 , 344 – 54. Doi:10.1016/J.Nedt.2005.03.001
  • Stein S.J. ve Book, H.E. “EQ:Duygusal Zekâ ve Başarının Sırrı”, İstanbul. Işık, M. (Çev.), Özgür Yayınları , 2003, 1.Basım, s.32.
  • Tatar A., Tok S., Saltuloğlu G. “Gözden Geçiri lmiş Schutte Duygusal Zeka Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması ve Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi”, Klinik Psikofarmakoloji Bülteni , 2011, 21 (4), 325 - 338.
  • Wong, C. S., ve Law, K. S. “ The Effects of Leader And Follower Emotional Intelligence on Performa nce and Attitude: An Exploratory Study”, Leadership Quarterly , 2002, 13, 243 – 274. Doi:10.1016/S1048 - 9843(02)00099 - 1 Wong, C.S.,
  • Wong, P.M. ve Law, K.S. “The Interaction Effect of Emotional Intelligence and Emotional Labor on Job Satisfaction: A Test of Ho lland's Classification of Occupations”, In: Emotions in Organizational Behavior, Hartel, C., Zerbe, W. ve Ashkanasy, N. (Ed.). Lawrence Erlbaum, London, 2005, 35 - 251.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. , SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemler i , Detay Yayıncılık , Ankara 2004.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA78NK59CM
Bölüm Makaleler / Articles
Yazarlar

Adem Şat Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2015
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 39

Kaynak Göster

APA Şat, A. (2015). Duygusal Zekâ Ve Duygusal Emek Düzeylerinin Bazı Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi: Özel Okul Öğretmenleri İle Bir Araştırma. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(39), 1-20.

ERCİYES AKADEMİ | 2021 | sbedergi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.