Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Popüler Kültürün Oluşmasında ve Aktarılmasında Sosyal Medyanın Rolü

Yıl 2017, Cilt: 31 Sayı: 43, 113 - 133, 22.12.2017

Öz

Günümüzde
iletişim teknolojileri büyük bir hızla gelişmektedir. Bu gelişmeyle birlikte
toplumsal yapı da buna paralel olarak değişmektedir. Teknolojiyle birlikte
gelişen iletişim araçları, her coğrafyadan insanın birbirleriyle daha kolay
iletişim kurmasına, sosyal, siyasal, ekonomik ve kültürel alanlarda haberdar
olmasına imkân sağlamaktadır. Bu araçlar insanları bilgilendirme işlevi
görürken diğer taraftan da kültürel dönüşümlerin yaşanmasında ve aktarılmasında
önemli işlevlere sahiptir.  Ortaya çıkışı
daha eskilere dayanmakla birlikte, bugün popüler kültürün medyanın etkisinde
kaldığı ve bu sayede daha fazla insana ulaşma imkânına sahip olduğu hemen her
kaynakta anlatılmaktadır. Popüler kültürün çoğunluğun ulaşabildiği bir kültür
olması onu medyanın alanına koymaktadır. Özellikle ceplerimize kadar giren ve
gündelik hayatımızın vazgeçilmez bir parçası haline gelen sosyal medya, popüler
kültürün oluşmasında ve aktarılmasında önemli etkiler yaratmaktadır. Bu
çalışmada popüler kültür ve sosyal medya kavramları analiz edilerek sosyal
medyanın popüler kültürün oluşumunda ve aktarılmasındaki rolü incelenmiştir.
Bunun için sosyal medyada görünürlük, boş zaman, şöhret, eğlence ile ilgili
seçilen güncel örnekler sosyal medya popüler kültür ilişkisi çerçevesinde ele
alınmış ve bunun etkileri değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA ARIK, E. (2013). “Sıradan insanın Yükselişi: Sosyal Medya Şöhretleri”. İletişim ve Diplomasi, Sayı 1, 97-112.
  • ARIK, M. B. (2009). İnsan ve Toplumu Bir Arada Düşünmedikçe Popüler Kültürü Tartışamayız, 1-30. In: Medya ve Popüler Kültür, (Eds: Enderhan Karakoç), İstanbul: Literatürk.
  • AYTAÇ, Ö. (2004). “Kapitalizm Ve Hegemonya İlişkileri Bağlamında Boş Zaman”. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 28 (2), 115-138.
  • BİGSBY, C.W.E. (1999). Popüler Kültür Politikaları, (Çeviren: Serdar Öztürk), 73-96. In: Popüler Kültür ve İktidar, (Eds: Nazife Güngör), Vadi Yayınları, Ankara.
  • CURRAN, J., (1997). Medya ve Demokrasi, 139-197. In: Medya, Kültür, Siyaset, (Eds: Süleyman İrvan), Ark Yayınları, Ankara.
  • ÇAĞAN, Kenan (2003). Popüler Kültür ve Sanat. Ankara: Altınküre Yayınları.
  • ÇİMEN, F. (2012). Sosyal Oyun Pazarının Geleceği. Web sayfası: http://sosyalmedya.co/sosyal-oyun-dosya/ (Erişim Tarihi: Nisan 2015).
  • ERARSLAN, R. U. (2013). “Sosyal Medya Her An ve Her Yerde Görünür Olmak”. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 3 (4), 29- 37.
  • ERDOĞAN, İ. ve K. Alemdar (2002). Popüler Kültür ve İletişim. Ankara: Erk Yayınları.
  • ERDOĞAN, İ. (2004). “Popüler Kültürün Ne Olduğu Üzerine”, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi: “Popüler Kültür ve Gençlik”, Sayı 57, 7-19.
  • GEÇER, Ekmel (2013). Medya ve Popüler Kültür: Diziler, Televizyon ve Toplum. İstanbul: Metemorfoz Yayıncılık.
  • KIZILARSLAN, A. (2012). Sosyal Medyanın Toplum Üzerindeki Etkilerine Eleştirel Bir yaklaşım. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • KIZILDAĞ, Şaban (2001). Pop Müzikten Pop Kültüre Medya Çocukları. İstanbul: Şehir Yayınları.
  • MCQUAİL, Denis (1994). Kitle İletişim Kuramı: Giriş. (Çev. Ahmet Haluk Yüksel) Eskişehir: Kibele Sanat Merkezi Yayınları.
  • MUTLU, Erol (2005). Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • OKTAY, Ahmet (2002). Türkiye’de Popüler Kültür. İstanbul: Everest Yayınları.
  • OSKAY, Ünsal (2014). Kitle İletişiminin Kültürel İşlevleri, XIX. Yüzyıldan Günümüze Kuramsal Bir Yaklaşım. İstanbul: İnkılâp Yayınları.
  • ÖZDEMİR, İ. (2001). “Popüler Bir İkon Olarak Fatih Terim”, Tezkire, Yıl 10 (22), 64-186.
  • PARSA, A. F. (2004). İmgenin Gücü Görsel Kültürün Yükselişi, 205-226, In: Medyada Yeni Yaklaşımlar, (Eds: Metin Işık), Eğitim Kitabevi yayınları, Konya.
  • ROWE, David (1996). Popüler Kültürler. (Çev. Mehmet Küçük) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • SHUMWAY, D. R., (1999), Post Yapısalcılık ve Popüler Kültür, (Çeviren: Emre Arslan), 368-381. In: Popüler Kültür ve İktidar, (Eds: Nazife Güngör), Vadi Yayınları, Ankara.
  • ŞENTÜRK, Ü. (2007). “Popüler Bir Kültür Örneği Olarak Futbol”. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31 (1), 25-41.
  • TAYLOR, C. (2014). Facebook: 375 Million Users Play Games Each Month. Web sayfası: http://mashable.com/2014/03/19/facebook-games-stats/ (Erişim Tarihi Nisan 2015).
Yıl 2017, Cilt: 31 Sayı: 43, 113 - 133, 22.12.2017

Öz

Kaynakça

  • KAYNAKÇA ARIK, E. (2013). “Sıradan insanın Yükselişi: Sosyal Medya Şöhretleri”. İletişim ve Diplomasi, Sayı 1, 97-112.
  • ARIK, M. B. (2009). İnsan ve Toplumu Bir Arada Düşünmedikçe Popüler Kültürü Tartışamayız, 1-30. In: Medya ve Popüler Kültür, (Eds: Enderhan Karakoç), İstanbul: Literatürk.
  • AYTAÇ, Ö. (2004). “Kapitalizm Ve Hegemonya İlişkileri Bağlamında Boş Zaman”. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 28 (2), 115-138.
  • BİGSBY, C.W.E. (1999). Popüler Kültür Politikaları, (Çeviren: Serdar Öztürk), 73-96. In: Popüler Kültür ve İktidar, (Eds: Nazife Güngör), Vadi Yayınları, Ankara.
  • CURRAN, J., (1997). Medya ve Demokrasi, 139-197. In: Medya, Kültür, Siyaset, (Eds: Süleyman İrvan), Ark Yayınları, Ankara.
  • ÇAĞAN, Kenan (2003). Popüler Kültür ve Sanat. Ankara: Altınküre Yayınları.
  • ÇİMEN, F. (2012). Sosyal Oyun Pazarının Geleceği. Web sayfası: http://sosyalmedya.co/sosyal-oyun-dosya/ (Erişim Tarihi: Nisan 2015).
  • ERARSLAN, R. U. (2013). “Sosyal Medya Her An ve Her Yerde Görünür Olmak”. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 3 (4), 29- 37.
  • ERDOĞAN, İ. ve K. Alemdar (2002). Popüler Kültür ve İletişim. Ankara: Erk Yayınları.
  • ERDOĞAN, İ. (2004). “Popüler Kültürün Ne Olduğu Üzerine”, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi: “Popüler Kültür ve Gençlik”, Sayı 57, 7-19.
  • GEÇER, Ekmel (2013). Medya ve Popüler Kültür: Diziler, Televizyon ve Toplum. İstanbul: Metemorfoz Yayıncılık.
  • KIZILARSLAN, A. (2012). Sosyal Medyanın Toplum Üzerindeki Etkilerine Eleştirel Bir yaklaşım. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • KIZILDAĞ, Şaban (2001). Pop Müzikten Pop Kültüre Medya Çocukları. İstanbul: Şehir Yayınları.
  • MCQUAİL, Denis (1994). Kitle İletişim Kuramı: Giriş. (Çev. Ahmet Haluk Yüksel) Eskişehir: Kibele Sanat Merkezi Yayınları.
  • MUTLU, Erol (2005). Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • OKTAY, Ahmet (2002). Türkiye’de Popüler Kültür. İstanbul: Everest Yayınları.
  • OSKAY, Ünsal (2014). Kitle İletişiminin Kültürel İşlevleri, XIX. Yüzyıldan Günümüze Kuramsal Bir Yaklaşım. İstanbul: İnkılâp Yayınları.
  • ÖZDEMİR, İ. (2001). “Popüler Bir İkon Olarak Fatih Terim”, Tezkire, Yıl 10 (22), 64-186.
  • PARSA, A. F. (2004). İmgenin Gücü Görsel Kültürün Yükselişi, 205-226, In: Medyada Yeni Yaklaşımlar, (Eds: Metin Işık), Eğitim Kitabevi yayınları, Konya.
  • ROWE, David (1996). Popüler Kültürler. (Çev. Mehmet Küçük) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • SHUMWAY, D. R., (1999), Post Yapısalcılık ve Popüler Kültür, (Çeviren: Emre Arslan), 368-381. In: Popüler Kültür ve İktidar, (Eds: Nazife Güngör), Vadi Yayınları, Ankara.
  • ŞENTÜRK, Ü. (2007). “Popüler Bir Kültür Örneği Olarak Futbol”. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31 (1), 25-41.
  • TAYLOR, C. (2014). Facebook: 375 Million Users Play Games Each Month. Web sayfası: http://mashable.com/2014/03/19/facebook-games-stats/ (Erişim Tarihi Nisan 2015).
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler / Articles
Yazarlar

Nedim Karaduman

Yayımlanma Tarihi 22 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 13 Ekim 2017
Kabul Tarihi 13 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 31 Sayı: 43

Kaynak Göster

APA Karaduman, N. (2017). Popüler Kültürün Oluşmasında ve Aktarılmasında Sosyal Medyanın Rolü. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31(43), 113-133.

ERCİYES AKADEMİ | 2021 | sbedergi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.