Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Application of Creative Drama Method In Values Teaching Through Interdisciplinary Approach

Yıl 2018, Cilt: 20 Sayı: 1, 67 - 88, 08.04.2018
https://doi.org/10.17556/erziefd.325878

Öz

In this study, the effect of the application of
creative drama method in values teaching through interdisciplinary approach on
students’ values, namely “respect, tolerance for emotions and opinions” and
“scientificity” was determined. The study was conducted by using convergent
parallel design, one of the mixed method research designs. The participants of
the study consisted of 4th grade students studying at a public
school in the district of Akyurt, on the fall semester of 2013-2014 education year.
Within this framework, a great deal of scales and forms were developed and
applied by the researchers in this study such as “Attitudes Towards Respect,
Tolerance for Emotions and Opinions Scale”, “Attitudes Towards Scientificty
Scale” and “Opinion Identification Forms” to determine students’ opinions
regarding the process. In the analysis of the quantitative data, dependent
samples t-test, independent samples t-test, Mann Whitney U test and Wilcoxon
Signed Rank test were applied. In the analysis of the qualitative data, content
analysis approach was utilized. As a result of this study, it was determined
that the scores regarding the attitudes towards the aforementioned values of
students, taking place in the experimental group, who were applied creative
drama method in values teaching through interdisciplinary approach,
demonstrated a significant increase.

Kaynakça

  • Arslan, A. (2012). Felsefeye giriş. Ankara: Adres.
  • Aydın, M. Z., & Akyol-Gürler, Ş. (2012). Okulda değerler eğitimi yöntemler etkinlikler kaynaklar. Ankara: Nobel.
  • Aykaç, M. (2014). The values adopted by individuals receiving different levels of creative drama education. International Journal of Academic Research, 6(1), 240-252.
  • Aykaç, M., & Adıgüzel, Ö. (2011). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 297-314.
  • Bal-İncebacak, B., & Kemiksiz, Ö. (2015). Türkçe derslerindeki etkinliklerde atasözleriyle değerler eğitimi. II. Uluslararası Katılımlı Değerler Eğitimi Kongresi. Kırıkkale: Kırıkkale Üniversitesi.
  • Belet, D., & Deveci, H. (2008). Türkçe ders kitaplarının değerler bakımından incelenmesi. VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu. Çanakkale: Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi, 2-4 Mayıs 2008.
  • Bolay, S. H. (2007). Değerlerimiz ve günlük hayat. Değerler Eğitimi Merkezi Dergisi, 1(1), 12-19. http://www.dem.org.tr/dem_dergi/1/dem1mak3.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Bouchard, N. (2010). A narrative approach to moral experience using dramatic play and writing. Journal of Moral Education, 31(4), 407-422.
  • Bulut, M. (2014). Türkçe eğitiminde dil ve kültürel değerlerin kazanılmasında Karagöz/Gölge oyununun işlevsel kullanımı üzerine bir değerlendirme. International Journal of Languages' Education and Teaching, 2(3), 88-100.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri. (A. Aypay, Çev.), Ankara: Anı.
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. London: Sage Publications.
  • Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2015). Karma yöntem araştırmaları: Tasarımı ve yürütülmesi. (Y. Dede, & S. B. Demir, Çev.), Ankara: Anı.
  • Çapoğlu, E., & Okur, A. (2015). Ortaokul 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki şiirlerde yer alan değerler. Sakarya University Journal of Education, 5(3), 90-104.
  • Çengelci, T. (2010). İlköğretim beşinci sınıf sosyal bilgiler dersinde değerler eğitiminin gerçekleştirilmesine ilişkin bir durum çalışması. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Demirhan-İşcan, C. (2007). İlköğretim düzeyinde değerler eğitimi programının etkililiği. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Doğanay, A., & Sarı, M. (2004). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerine temel demokratik değerlerin kazandırılma düzeyi ve bu değerlerin kazandırılması sürecinde açık ve örtük programın etkilerinin karşılaştırılması. Kuram ve Uygumada Eğitim Yönetimi, 10(39), 356-383.
  • Erdem-Zengin, E. (2014). Yöntem olarak yaratıcı drama kullanımının ilkokul 4. sınıf sosyal bilgiler öğretim programındaki değerlere etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Eren, Y. Z. (2005). Yaratıcı drama ile insani değerler (ahlak) eğitimi. Eğitimde İyi Örnekler Konferansı. İstanbul: Eğitim Reformu Girişimi-Sabancı Üniversitesi.
  • Esmer, B., Çelik, Ö., & Yılmaz, E. (15-16 Mayıs 2014). Sınıf öğretmeni adaylarının değer öğretimine yönelik algıları. Öğretmen Yetiştirme Politika ve Sorunları Uluslararası Sempozyumu IV-ISPITE2014, 16-18.
  • Gervais, M. (2006). Exploring moral values with young adolescents through process drama. International Journal of Education & The Arts, 7(2), 1-34.
  • Halstead, M. J., & Taylor, M. J. (2000). Learning and teaching about values: A review of recent research. Cambridge Journal of Education, 30(2), 169-202.
  • Jarolimek, J. (1990). Social studies in elementary education. NewYork: Macmillan Library.
  • Katılmış, A., Ekşi, H., & Öztürk, C. (2010). Sosyal Bilgiler dersi kazanımlarıyla bütünleştirilmiş bilimsellik odaklı karakter eğitimi programının etkililiği. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 50-87.
  • Kaygana, M., Yapıcı, Ş., & Aytan, T. (2013). Türkçe ders kitaplarında değer eğitimi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(7), 657-669.
  • Killeavy, M. (2005). The Irish context. J. Stephenson, L. Ling, E. Burman, & M. Cooper (Ed.), Values in education içinde (pp. 61-94). New York: Taylor & Francis e-Library.
  • Kolaç, E. (2010). Hacı Bektaş Velî Mevlana ve Yunus felsefesiyle Türkçe derslerinde değerler ve hoşgörü eğitimi. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, (55), 193-208.
  • Kurtdede-Fidan, N. (2013). Sosyal bilgiler dersinde değerler eğitimi: Nitel bir araştırma. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(3), 361-388.
  • Lickona, T. (1992). Educating for character: How our schools can teach respect and responsibility. New York: Bantam.
  • Meydan, A., & Bahçe, A. (2010). Hayat Bilgisi öğretiminde değerlerin kazandırılma düzeylerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 20-37.
  • Mindivanlı, E., & Aktaş, E. (2011). Sosyal bilgiler 6. sınıf müfredatında yer alan milli ve evrensel değerler. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(11), 72-77.
  • Mindivanlı, E., Küçük, B., & Aktaş, E. (2012). Sosyal Bilgiler dersinde değerlerin aktarımında atasözleri ve deyimlerin kullanımı. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 93-101.
  • Önder, A. (2001). Yaşayarak öğrenme için eğitici drama: Kuramsal temellerle uygulama teknikleri ve örnekleri. İstanbul: Epsilon.
  • Özbay, M., & Karakuş-Tayşi, E. (2001). Dede Korkut hikâyeleri’nin Türkçe öğretimi ve değer aktarımı açısından önemi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(1), 21-31.
  • Ryan, K., & Bohlin, K. (1999). Building character in schools: Practical ways to bring moral instruction to life. San Francisco: Jossey-Bass Inc.
  • Sağlam, E., & Genç, S. Z. (2015). İlkokul 4. sınıf sosyal bilgiler programındaki değerlerin kazandırılması sürecinde karşılaşılan güçlüklerin değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 106-118.
  • Schwartz, S. H. (2012). An overview of the Schwartz theory of basic values. Online Readings in Psychology and Culture, 2(1), http://dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1116.
  • Stephenson, J. (2005). A perspective from England. J. Stephenson, L. Ling, E. Burman, & M. Cooper (Ed.), Values in education içinde (pp. 131-155). London and New York: Routledge.
  • Şen, Ü. (2007). Milli Eğitim Bakanlığının 2005 yılında tavsiye ettiği 100 temel eser yoluyla Türkçe eğitiminde değer öğretimi üzerine bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Taşpınar, M. (2009). Eğitimde örtük program ve değerler eğitimi. I. Ulusal İyilik Sempozyumu, 25-30.
  • Tekşan, K. (2012). Türkçe dersi değerler eğitiminde Kutadgu Bilig’in kullanılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 1-17.
  • Uygun, S. (2013). Değerler eğitimi program tasarılarının değerlendirilmesi (Antalya örneği). Mediterranean Journal of Humanities, 3(2), 263-277.
  • Watson, M. (2012). The child development project: Building character by building community. Action in Teacher Education, 20(4), 59-69.

Disiplinler Arası Yaklaşımla Değer Öğretiminde Yaratıcı Drama Yönteminin Kullanılması

Yıl 2018, Cilt: 20 Sayı: 1, 67 - 88, 08.04.2018
https://doi.org/10.17556/erziefd.325878

Öz

Bu araştırmada
disiplinler arası yaklaşımla değer öğretiminde yaratıcı drama yönteminin
kullanılmasının, öğrencilerin “Duygu ve düşüncelere saygı, hoşgörü” ve
“Bilimsellik” değerlerine ilişkin tutumlarına etkisi tespit edilmiştir.
Araştırma, nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin birlikte uygulandığı karma
yöntem (Mixed Method) desenlerinden yakınsayan paralel desen kullanılarak
modellenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2013-2014 eğitim öğretim yılı güz
döneminde Ankara iline bağlı bir merkez ilçe olan Akyurt ilçesinde bulunan bir
devlet okulunda öğrenim görmekte olan ilkokul 4. sınıf öğrencileri
oluşturmaktadır. Veri toplama sürecinde öğrencilerin “Duygu ve düşüncelere
saygı, hoşgörü” değerlerine yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla “Duygu ve
Düşüncelere Saygı, Hoşgörü Tutum Ölçeği”, “Bilimsellik” değerine yönelik
tutumlarını belirlemek amacıyla “Bilimsellik Tutum Ölçeği”, öğrencilerin sürece
ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla “Görüş Belirleme Formu” araştırmacılar
tarafından geliştirilmiş ve kullanılmıştır. Araştırmanın nicel veri
analizlerinde bağımlı gruplar t-testi, bağımsız gruplar t-testi, Mann Whitney U
testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testi kullanılmıştır. Nitel verilerin
analizinde ise içerik analizi yaklaşımından yararlanılmıştır. Araştırma
sonucunda disiplinler arası yaklaşımla değer öğretiminde yaratıcı drama
yönteminin kullanıldığı deney grubu öğrencilerinin, ele alınan değerlere
yönelik tutum puanlarının yükseldiği tespit edilmiştir. Disiplinler arası
yaklaşımla değer öğretiminde yaratıcı drama yönteminin kullanılmasının
değerlerin kazandırılmasında oldukça etkili olduğu, öğrenme sürecini
somutlaştırdığı, öğrenciler için eğlenceli ve mutlu oldukları bir öğrenme
ortamı oluşturduğu gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • Arslan, A. (2012). Felsefeye giriş. Ankara: Adres.
  • Aydın, M. Z., & Akyol-Gürler, Ş. (2012). Okulda değerler eğitimi yöntemler etkinlikler kaynaklar. Ankara: Nobel.
  • Aykaç, M. (2014). The values adopted by individuals receiving different levels of creative drama education. International Journal of Academic Research, 6(1), 240-252.
  • Aykaç, M., & Adıgüzel, Ö. (2011). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 297-314.
  • Bal-İncebacak, B., & Kemiksiz, Ö. (2015). Türkçe derslerindeki etkinliklerde atasözleriyle değerler eğitimi. II. Uluslararası Katılımlı Değerler Eğitimi Kongresi. Kırıkkale: Kırıkkale Üniversitesi.
  • Belet, D., & Deveci, H. (2008). Türkçe ders kitaplarının değerler bakımından incelenmesi. VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu. Çanakkale: Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi, 2-4 Mayıs 2008.
  • Bolay, S. H. (2007). Değerlerimiz ve günlük hayat. Değerler Eğitimi Merkezi Dergisi, 1(1), 12-19. http://www.dem.org.tr/dem_dergi/1/dem1mak3.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Bouchard, N. (2010). A narrative approach to moral experience using dramatic play and writing. Journal of Moral Education, 31(4), 407-422.
  • Bulut, M. (2014). Türkçe eğitiminde dil ve kültürel değerlerin kazanılmasında Karagöz/Gölge oyununun işlevsel kullanımı üzerine bir değerlendirme. International Journal of Languages' Education and Teaching, 2(3), 88-100.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri. (A. Aypay, Çev.), Ankara: Anı.
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. London: Sage Publications.
  • Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2015). Karma yöntem araştırmaları: Tasarımı ve yürütülmesi. (Y. Dede, & S. B. Demir, Çev.), Ankara: Anı.
  • Çapoğlu, E., & Okur, A. (2015). Ortaokul 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki şiirlerde yer alan değerler. Sakarya University Journal of Education, 5(3), 90-104.
  • Çengelci, T. (2010). İlköğretim beşinci sınıf sosyal bilgiler dersinde değerler eğitiminin gerçekleştirilmesine ilişkin bir durum çalışması. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Demirhan-İşcan, C. (2007). İlköğretim düzeyinde değerler eğitimi programının etkililiği. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Doğanay, A., & Sarı, M. (2004). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerine temel demokratik değerlerin kazandırılma düzeyi ve bu değerlerin kazandırılması sürecinde açık ve örtük programın etkilerinin karşılaştırılması. Kuram ve Uygumada Eğitim Yönetimi, 10(39), 356-383.
  • Erdem-Zengin, E. (2014). Yöntem olarak yaratıcı drama kullanımının ilkokul 4. sınıf sosyal bilgiler öğretim programındaki değerlere etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Eren, Y. Z. (2005). Yaratıcı drama ile insani değerler (ahlak) eğitimi. Eğitimde İyi Örnekler Konferansı. İstanbul: Eğitim Reformu Girişimi-Sabancı Üniversitesi.
  • Esmer, B., Çelik, Ö., & Yılmaz, E. (15-16 Mayıs 2014). Sınıf öğretmeni adaylarının değer öğretimine yönelik algıları. Öğretmen Yetiştirme Politika ve Sorunları Uluslararası Sempozyumu IV-ISPITE2014, 16-18.
  • Gervais, M. (2006). Exploring moral values with young adolescents through process drama. International Journal of Education & The Arts, 7(2), 1-34.
  • Halstead, M. J., & Taylor, M. J. (2000). Learning and teaching about values: A review of recent research. Cambridge Journal of Education, 30(2), 169-202.
  • Jarolimek, J. (1990). Social studies in elementary education. NewYork: Macmillan Library.
  • Katılmış, A., Ekşi, H., & Öztürk, C. (2010). Sosyal Bilgiler dersi kazanımlarıyla bütünleştirilmiş bilimsellik odaklı karakter eğitimi programının etkililiği. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 50-87.
  • Kaygana, M., Yapıcı, Ş., & Aytan, T. (2013). Türkçe ders kitaplarında değer eğitimi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(7), 657-669.
  • Killeavy, M. (2005). The Irish context. J. Stephenson, L. Ling, E. Burman, & M. Cooper (Ed.), Values in education içinde (pp. 61-94). New York: Taylor & Francis e-Library.
  • Kolaç, E. (2010). Hacı Bektaş Velî Mevlana ve Yunus felsefesiyle Türkçe derslerinde değerler ve hoşgörü eğitimi. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, (55), 193-208.
  • Kurtdede-Fidan, N. (2013). Sosyal bilgiler dersinde değerler eğitimi: Nitel bir araştırma. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(3), 361-388.
  • Lickona, T. (1992). Educating for character: How our schools can teach respect and responsibility. New York: Bantam.
  • Meydan, A., & Bahçe, A. (2010). Hayat Bilgisi öğretiminde değerlerin kazandırılma düzeylerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 20-37.
  • Mindivanlı, E., & Aktaş, E. (2011). Sosyal bilgiler 6. sınıf müfredatında yer alan milli ve evrensel değerler. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(11), 72-77.
  • Mindivanlı, E., Küçük, B., & Aktaş, E. (2012). Sosyal Bilgiler dersinde değerlerin aktarımında atasözleri ve deyimlerin kullanımı. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 93-101.
  • Önder, A. (2001). Yaşayarak öğrenme için eğitici drama: Kuramsal temellerle uygulama teknikleri ve örnekleri. İstanbul: Epsilon.
  • Özbay, M., & Karakuş-Tayşi, E. (2001). Dede Korkut hikâyeleri’nin Türkçe öğretimi ve değer aktarımı açısından önemi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(1), 21-31.
  • Ryan, K., & Bohlin, K. (1999). Building character in schools: Practical ways to bring moral instruction to life. San Francisco: Jossey-Bass Inc.
  • Sağlam, E., & Genç, S. Z. (2015). İlkokul 4. sınıf sosyal bilgiler programındaki değerlerin kazandırılması sürecinde karşılaşılan güçlüklerin değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 106-118.
  • Schwartz, S. H. (2012). An overview of the Schwartz theory of basic values. Online Readings in Psychology and Culture, 2(1), http://dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1116.
  • Stephenson, J. (2005). A perspective from England. J. Stephenson, L. Ling, E. Burman, & M. Cooper (Ed.), Values in education içinde (pp. 131-155). London and New York: Routledge.
  • Şen, Ü. (2007). Milli Eğitim Bakanlığının 2005 yılında tavsiye ettiği 100 temel eser yoluyla Türkçe eğitiminde değer öğretimi üzerine bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Taşpınar, M. (2009). Eğitimde örtük program ve değerler eğitimi. I. Ulusal İyilik Sempozyumu, 25-30.
  • Tekşan, K. (2012). Türkçe dersi değerler eğitiminde Kutadgu Bilig’in kullanılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 1-17.
  • Uygun, S. (2013). Değerler eğitimi program tasarılarının değerlendirilmesi (Antalya örneği). Mediterranean Journal of Humanities, 3(2), 263-277.
  • Watson, M. (2012). The child development project: Building character by building community. Action in Teacher Education, 20(4), 59-69.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Bu Sayıda
Yazarlar

Özkan Çelik 0000-0002-8490-9419

Bekir Buluç 0000-0001-8160-5260

Yayımlanma Tarihi 8 Nisan 2018
Kabul Tarihi 19 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 20 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çelik, Ö., & Buluç, B. (2018). Disiplinler Arası Yaklaşımla Değer Öğretiminde Yaratıcı Drama Yönteminin Kullanılması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 67-88. https://doi.org/10.17556/erziefd.325878

Cited By