Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Güzel Sanatlar Lisesinde Görsel Kültür Çalışmalarının Entegrasyonuna İlişkin Öğretmen Görüşlerine Dayalı Gereksinim Belirleme Çalışması

Yıl 2018, Cilt: 20 Sayı: 2, 536 - 557, 22.08.2018
https://doi.org/10.17556/erziefd.432312

Öz

Görsel
kültürün güzel sanatlar liselerinde öğretim programı içinde yer almasına
ilişkin öğretmen görüşlerini ortaya koymayı amaçlayan bu araştırma nitel
araştırma yöntemi ile şekillenmiştir. Araştırmanın örneklem belirleme sürecinde
amaçlı örnekleme yöntemlerinden tipik durum örneklemesi kullanılmıştır. Bu
araştırmanın katılımcıları güzel sanatlar lisesinde 2014-2015 öğretim yılında
birinci yarıyıl eğitim veren 6 resim öğretmeninden oluşmaktadır.  Araştırma verileri yarı-yapılandırılmış
görüşme yoluyla toplanmıştır. 
Araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde nitel araştırma
yöntemine dayalı betimsel analizden yararlanılmıştır. Bu bağlamda, araştırma
soruları ve araştırmanın kavramsal çerçevesi doğrultusunda araştırma
verilerinin çözümlenmesi üç aşamada gerçekleştirilmiştir. Birinci aşamada
öğretmenlerle gerçekleştirilmiş yarı-yapılandırılmış görüşmelerin verilerinin
dökümü yapılmış ve çözümlenmiştir. İkinci aşamada araştırmanın kuramsal
çerçevesi bağlamında belirlenen temalar temel alınarak öğretmenlerin görüşleri
analiz edilmiştir. Üçüncü aşamada ise elde edilen bulgular analiz edildikten
sonra yorumlanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara dayalı olarak ulaşılan
bazı sonuçlar ise şöyledir; Öğrencilerin eleştirel bakış açılarını,
yaratıcılıklarını, görsel okuryazarlıklarını, iletişimlerini destekleyeceği ve
daha bilinçli bireyler yetiştirmede görsel kültür eğitiminin önemli olduğu
ortaya çıkmıştır. Özellikle teknolojinin gelişmesiyle yoğun imge bombardımanına
maruz kaldığımız bu çağda öğrencilerin sosyal medyayı fazla kullanımları
sonucunda sosyal medyada gördükleri her şeyi doğru olarak kabul edip,
sorgulamadan benimsediklerini bunun için görsel kültür eğitiminin iletişim,
eleştirel düşünce, yaratıcılık, kültürel devamlılık, kendi ifade etme gibi becerilerin
kazanımında etkili olacağı sonucuna varılmıştır. 

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz & Ş., Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bolin P. E., Blandy, D. (2003). Beyond visual culture: seven statements of support for material culture studies in art education. Studies in Art Education, 44 (3), 246-263.
  • Çığır, E. (2016). Görsel sanatlar öğretimine yönelik sosyal ağ odaklı görsel kültür uygulamalarının incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Çıldır, Z. (2015). Müzelerde görsel kültür çalışmalarının postmodern sanat eğitimi bağlamında yapılandırılmasına ilişkin hazırlanan eğitim paketinin eğitim evlerinde görevli uzmanların görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri. (Çev. M. BÜTÜN ve S. B. DEMİR). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Duncum, P. (2000). How art education contribute to the globalisation of culture. Journal Art and Design Education, 19 (2), 170-180.
  • Duncum, P. (2003). The theories and practices of visual culture in art education. Arts Education Policy Review, 105 (2), 19-25.
  • Dilli, R. (2013). Görsel kültür kuramının ilköğretim 4. sınıf görsel sanatlar dersinde uygulanması Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Freedman, K. (2003). Teaching visual culture: curriculum, aesthetics and the school life of art. New York: National Art Education Association Teachers College Columbia University.
  • Karadağ, C. (2004). Görme kültürü. Ankara: Doruk Yayınları.
  • Kırışoğlu Tekin, O. (2009). Sanat kültür yaratıcılık, görsel sanatlar ve kültür eğitimi-öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Leppert, R. (2009). Sanatta anlamın görüntüsü imgelerin toplumsal işlevi (Çev. İsmail Türkmen), (2. Baskı). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Mamur, N. (2014). Görsel sanatlar öğretmen eğitiminde görsel kültür öğretimi (Pensilvanya Eyalet Üniversitesi Örneği).21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Dergisi, 3 (8), 71.
  • Rogoff, I. (1998). Studying visual culture. In N. Mizoeff (Ed.), The visual culture reader (pp. 24-37). New York: Routledge.
  • Sengir, S. (2014). Kültürel dönüşümler ve postmodern pedagoji ekseninde görsel kültür eğitimi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Sohn, J. (2004). Web-enhanced art education: constructing critical ınterpretations of visual culture in preservice art education.Doctoral Dissertation, The PennsylvaniaState University. 4 Aralık 2014 tarihinde http://sunzi.lib.hku.hk/ER/detail/hkul/4083126 adresinden alındı.
  • Türkkan, B. (2008). Ilköğretim görsel sanatlar dersi bağlamında görsel kültür çalışmaları: bir eylem araştırması, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Bu Sayıda
Yazarlar

Ebru Güler 0000-0003-1149-6489

Suzan Duygu Bedir Erişti 0000-0002-2511-6830

Yayımlanma Tarihi 22 Ağustos 2018
Kabul Tarihi 2 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 20 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Güler, E., & Bedir Erişti, S. D. (2018). Güzel Sanatlar Lisesinde Görsel Kültür Çalışmalarının Entegrasyonuna İlişkin Öğretmen Görüşlerine Dayalı Gereksinim Belirleme Çalışması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 536-557. https://doi.org/10.17556/erziefd.432312