Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MESLEK YÜKEKOKULU ÖĞRENİLERİNİN DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLERİNE İLİŞKİN SALDIRGANLIK DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ

Yıl 2016, Cilt: 9 Sayı: 2, 167 - 180, 21.12.2016

Öz

Araştırmanın amacı önlisans öğrencilerinin
saldırganlık düzeylerinin incelenmesidir. Mevcut çalışma Erzincan
Üniversitesi’nde basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen 250 meslek
yüksekokulu öğrencisi üzerinde 37 sorudan oluşan bir anket ile uygulanmıştır. Öğrencilerin
cevaplandırdığı anketler sonucunda elde edilen veriler SPSS paket programı
kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın birinci bölümünde saldırganlık
konusunda literatür araştırması yapılmış olup ikinci bölümünde fiziksel
saldırganlık, sözel saldırganlık, öfke ve düşmanlık alt boyutları çerçevesinde
saldırganlık kavramı ve öğrencilerin demografik özellikleri
karşılaştırılmıştır. Çalışmanın sonucunda önlisans öğrencilerinin yaşadıkları
bölge, yerleşim yerleri, ebeveyn eğitimi vb. değişkenler ile saldırganlık
tutumları arasındaki korelasyon yorumlanmıştır.

Kaynakça

  • Ağlamaz, T., Karahan, T. F. ve Özcan, K. (2009). Lise öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin anne babanın birliktelik durumu,öz üvey oluşu ve yaşamda öncelikle en önemli değer algısı açısından incelenmesi. Eğitim Fakültesi Dergisi 12(1), 211-229.
  • Akçay, D. ve Özcebe, H. (2012). Televizyonun okul öncesi dönemdeki çocukların saldırganlık davranışına etkisi. Çocuk Sağlığı Hastalıkları Dergisi, 55, 82-87.
  • Aksel, E. Ş. ve Kaplan, B. (2013). Ergenlerde bağlanma ve saldırganlık davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Nesne Psikoloji Dergisi (NPD), 1 (1).
  • Alp, M. ve Eraslan, M. & Atay, E. & Özmutlu, İ. (2014). Düzenli spor yapan ve yapmayan çocukların sosyo-demografik özelliklerine göre saldırganlık düzeylerinin incelenmesi. Kafkas Üniversitesi, e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1).
  • Berkovitz, L. (1990). On the formation and regulation of anger aggression: A cognitive- eoassociationistic analysis. American Psychologist, 45(4), 494-503.
  • Bridewel, W. B. & Chang, E. C. (1997). Distinguishing between anxiety,depression and hostility: relations to anger-in, anger-out and anger control. Personality and Ondividual Differences, 22(4), 587-590.
  • Buss, A. H., & Perry, M. P. (1992). The aggression questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology, 63, 452-459.
  • Can, S. (2002). “Aggression questionnare” adlı ölçeğin Türk popülasyonunda geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Uzmanlık Tezi, Genel Kurmay Başkanlığı Gülhane Askeri Tıp Akademisi Haydarpaşa Eğitim Hastanesi Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Servis Şefliği: İstanbul.
  • Campbell, A., Muncer, S. & Bibel, D. (1985). Taxonomies of aggressive behavior: A preliminary report. gressive Behavior, 11, 216-222.
  • Ceylan, D. (2012). Besyo öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin incelenmesi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu Spor Yöneticiliği Bölümü.
  • Cüceloğlu, D. (1994). İnsan ve davranış,psikolojinin temel kavramları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çiftpınar, B. (2003). Dil ve sözel şiddet. Süleyman Demirel Üniversitesi Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, 45- 56.
  • Fuat, N. & Him, T. (2013). Üniversite öğrencilerinin internet kullanım durumları ve saldırganlık düzeyleri arasındaki korelasyon: GAÜ psikoloji, rehberlik ve psikolojik danışmanlık bölümü öğrencilerinde internet kaynaklı tutum değişiklikleri. II.International Conference on Communication, Media, Technology and Design, 392-396.
  • Gül, H. (2010). Saldırgan davranışlar ve örgütsel mağduriyet üzerine kavramsal bir araştırma. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 12 (18), 91-98.
  • Gültekin, F. (2011). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin öfke ve saldırganlık düzeylerinin azaltılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (41), 180-191.
  • Hasta, D. ve Güler, M. E. (2013). Saldırganlık: kişilerarası ilişki tarzları ve empati açısından bir inceleme, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4 (1).
  • Karataş, Z. (2009). Bilişsel davranışçı teknikler kullanılarak yapılan öfke yönetimi programının ergenlerin saldırganlığını azaltmadaki etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (26), 12-24.
  • Kesimli, İ.G. (2013). Saldırganlık ve Vandalizm. Elektronic Journal of Vocational Colleges, 157-170.
  • Kuru, E. ve Var, L. (2009). Futbol seyircilerinin spor alanlarındaki saldırganlık davranışları hakkında betimsel bir çalışma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (2), 141-153.
  • Poggenpoel, M. & Mybrugh, C.P.H. (2002). The lived-experience of aggression in secondary schools in South Africa. Education, 123 (1), 161-167.
  • Sharron, M. C. (2005). Dating violence prevention in middle school and high school youth. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, 18 (1), 2–9.
  • Şahin, E. S. & Owen, K. F. (2009). Psikolojik ihtiyaçları farklı lise öğrencilerinin saldırganlık düzeyleri. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4 (32), 64-74.
  • Tutkun, E. & Güner, B.Ç. & Ağaoğlu, S.A. & Soslu, R. (2010). Evaluation of agression level of individuals participating in team individual sports. Journal of Sports and Performance Research, 1 (1), 23-29.
  • Uzbaş, A. (2009). Okul psikolojik danışmanlarının okulda saldırganlık ve şiddete yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (18), 90-110.
  • Yıldız, S.A. (2004). Ebeveyn tutumları ve saldırganlık. Polis Bilimleri Dergisi, 6, 3-14.
  • http://www.haberturk.com/saglik/haber/620368-ozel-okulda-saldirganlik-daha-fazla

IDENTIFICATION THE LEVEL OF AGGRESSION OF ASSOCIATE DEGREE STUDENTS IN RESPECT OF DEMOGRAPHIC VARIABLES

Yıl 2016, Cilt: 9 Sayı: 2, 167 - 180, 21.12.2016

Öz

The
target of this study is to analyze the level of aggression of associate degree
students. The present study was applied with a questionnaire consisting of 37
questions on 250 vocational high school students which was chosen through
simple incidental sampling methods in Erzincan University. The data obtained as
a result of the student’s answers in questionnaire were analyzed through SPSS
package program. In the first section of the study literature study about
aggression was done and in the second part, the term of aggression and
student’s demographic features were compared within the frame of physical and oral
aggression, sub-dimension of anger and enmity. As a result of the study, the
correlation between associate degree student’s living regions, settlements,
parent education and  some other
variables with their aggression manners was interpreted.

Kaynakça

  • Ağlamaz, T., Karahan, T. F. ve Özcan, K. (2009). Lise öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin anne babanın birliktelik durumu,öz üvey oluşu ve yaşamda öncelikle en önemli değer algısı açısından incelenmesi. Eğitim Fakültesi Dergisi 12(1), 211-229.
  • Akçay, D. ve Özcebe, H. (2012). Televizyonun okul öncesi dönemdeki çocukların saldırganlık davranışına etkisi. Çocuk Sağlığı Hastalıkları Dergisi, 55, 82-87.
  • Aksel, E. Ş. ve Kaplan, B. (2013). Ergenlerde bağlanma ve saldırganlık davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Nesne Psikoloji Dergisi (NPD), 1 (1).
  • Alp, M. ve Eraslan, M. & Atay, E. & Özmutlu, İ. (2014). Düzenli spor yapan ve yapmayan çocukların sosyo-demografik özelliklerine göre saldırganlık düzeylerinin incelenmesi. Kafkas Üniversitesi, e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1).
  • Berkovitz, L. (1990). On the formation and regulation of anger aggression: A cognitive- eoassociationistic analysis. American Psychologist, 45(4), 494-503.
  • Bridewel, W. B. & Chang, E. C. (1997). Distinguishing between anxiety,depression and hostility: relations to anger-in, anger-out and anger control. Personality and Ondividual Differences, 22(4), 587-590.
  • Buss, A. H., & Perry, M. P. (1992). The aggression questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology, 63, 452-459.
  • Can, S. (2002). “Aggression questionnare” adlı ölçeğin Türk popülasyonunda geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Uzmanlık Tezi, Genel Kurmay Başkanlığı Gülhane Askeri Tıp Akademisi Haydarpaşa Eğitim Hastanesi Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Servis Şefliği: İstanbul.
  • Campbell, A., Muncer, S. & Bibel, D. (1985). Taxonomies of aggressive behavior: A preliminary report. gressive Behavior, 11, 216-222.
  • Ceylan, D. (2012). Besyo öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin incelenmesi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu Spor Yöneticiliği Bölümü.
  • Cüceloğlu, D. (1994). İnsan ve davranış,psikolojinin temel kavramları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çiftpınar, B. (2003). Dil ve sözel şiddet. Süleyman Demirel Üniversitesi Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, 45- 56.
  • Fuat, N. & Him, T. (2013). Üniversite öğrencilerinin internet kullanım durumları ve saldırganlık düzeyleri arasındaki korelasyon: GAÜ psikoloji, rehberlik ve psikolojik danışmanlık bölümü öğrencilerinde internet kaynaklı tutum değişiklikleri. II.International Conference on Communication, Media, Technology and Design, 392-396.
  • Gül, H. (2010). Saldırgan davranışlar ve örgütsel mağduriyet üzerine kavramsal bir araştırma. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 12 (18), 91-98.
  • Gültekin, F. (2011). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin öfke ve saldırganlık düzeylerinin azaltılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (41), 180-191.
  • Hasta, D. ve Güler, M. E. (2013). Saldırganlık: kişilerarası ilişki tarzları ve empati açısından bir inceleme, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4 (1).
  • Karataş, Z. (2009). Bilişsel davranışçı teknikler kullanılarak yapılan öfke yönetimi programının ergenlerin saldırganlığını azaltmadaki etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (26), 12-24.
  • Kesimli, İ.G. (2013). Saldırganlık ve Vandalizm. Elektronic Journal of Vocational Colleges, 157-170.
  • Kuru, E. ve Var, L. (2009). Futbol seyircilerinin spor alanlarındaki saldırganlık davranışları hakkında betimsel bir çalışma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (2), 141-153.
  • Poggenpoel, M. & Mybrugh, C.P.H. (2002). The lived-experience of aggression in secondary schools in South Africa. Education, 123 (1), 161-167.
  • Sharron, M. C. (2005). Dating violence prevention in middle school and high school youth. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, 18 (1), 2–9.
  • Şahin, E. S. & Owen, K. F. (2009). Psikolojik ihtiyaçları farklı lise öğrencilerinin saldırganlık düzeyleri. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4 (32), 64-74.
  • Tutkun, E. & Güner, B.Ç. & Ağaoğlu, S.A. & Soslu, R. (2010). Evaluation of agression level of individuals participating in team individual sports. Journal of Sports and Performance Research, 1 (1), 23-29.
  • Uzbaş, A. (2009). Okul psikolojik danışmanlarının okulda saldırganlık ve şiddete yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (18), 90-110.
  • Yıldız, S.A. (2004). Ebeveyn tutumları ve saldırganlık. Polis Bilimleri Dergisi, 6, 3-14.
  • http://www.haberturk.com/saglik/haber/620368-ozel-okulda-saldirganlik-daha-fazla
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Yılmaz

Yasin Mercan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 27 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yılmaz, F., & Mercan, Y. (2016). MESLEK YÜKEKOKULU ÖĞRENİLERİNİN DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLERİNE İLİŞKİN SALDIRGANLIK DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 167-180.