Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRENME AMAÇLI YAZMA ETKİNLİKLERİ HAKKINDA GÖRÜŞLERİ

Yıl 2018, Cilt: 11 Sayı: 1, 33 - 42, 15.06.2018

Öz

Bu araştırma sosyal bilgiler öğretmen adaylarının
öğrenme amaçlı yazma etkinlikleri hakkındaki düşüncelerini belirlemek amacıyla
yapılmıştır. Nitel desende yürütülen bu çalışmada betimsel tarama yöntemi
kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları, Erzincan Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,
Sosyal Bilgiler Eğitimi son sınıfta öğrenim gören 52 öğretmen adayından
oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış
görüşme formu kullanılmış ve elde edilen veriler içerik analizi tekniği
kullanılarak çözümlenmiştir. Öğretmen adaylarına ilk olarak öğrenme amaçlı
yazma etkinlikleri hakkında bir saatlik bir seminer verilmiş ardından seçmeli
bir genel kültür dersinde bu yazma etkinlikleri ile ilgili örnek çalışmalarda
bulunulmuştur. İkinci aşamada ise öğretmen adaylarından öğrenme amaçlı yazma
etkinlikleri hakkında görüşleri alınmıştır. Araştırma sonucunda; sosyal
bilgiler öğretmen adaylarının öğrenme amaçlı yazma etkinlikleri hakkında
yeterli bilgiye sahip olup olmadıklarına, öğrenme ortamlarında yazma
etkinliklerine yer verilmesinin bilginin daha anlamlı öğrenilmesine ve
öğrenilen bilginin kalıcı olması durumuna yer verilmiştir. Ayrıca öğretmen
adaylarının öğrenme amaçlı yazma etkinlikleri ile hatırlama, iletişim kurma,
dili etkili kullanma ve yaratıcılık becerilerinin gelişeceği düşünülmektedir.
Bu bilgiler doğrultusunda; öğretmen adaylarının mesleğe başladıklarında öğrenme
amaçlı yazma etkinliklerini öğrenme ortamlarında kullanacakları
düşünülmektedir. 

Kaynakça

  • Akçay, H. Özyurt, B. B. ve Akçay, B. B. (2014). “Çoklu Yazma Etkinliklerinin Fen ve Teknoloji Dersi Öğretiminde Kullanılmasının Öğrenci Başarısı ve Kavram Öğrenmeye Yetkisi.’’ Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:9, S:2, 15-31. Bahadır, E. (2011). “İlköğretim 8. Sınıf “Maddenin Halleri Ve Isı Ünitesi’nin Öğretiminde İşbirlikli Öğrenme Temelli Bilimsel Mektupların Kullanılmasının Öğrencilerin Tutum, Başarı Ve Bilimsel-Okuryazarlıklarına Etkisinin İncelenmesi’’. Erzincan, Erzincan Üniversitesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Bozat, Ö. (2014). “5. Sınıf Yaşamımızdaki Elektrik Ünitesinde Öğrenme Amaçlı Yazma Etkinliklerinden Mektubun Başarıya Etkisi.’’ (Danışman: Doç. Dr. Ali Yıldız), Erzurum Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Çalık, T. ve Sezgin, F. (2005). ’’Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim.’’ Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 55-66. Çalışkan, H. (2008). “Eğitimcilerin Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımıyla İlgili Algıları.’’ Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 153-170. Dilaver, H. H. ve Tay, B. (2011). ’’Sosyal Bilgilerde Yapılandırmacılık.’’ Tay, B. ve Öcal, A. (edt.), Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi, 100-125, Ankara, Pegem A Yayıncılık. Duymaz, N. (2011). “Hücre Konusunun Öğrenilmesinde Öğrenme Amaçlı Yazma Etkinliklerinin Kullanımı Ve Analoji Üretme”, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Erduran Avcı, D. ve Akçay, T. (2013). ’’Fen ve Teknoloji Dersinde Yazma Etkinlikleri Üzerine Öğretmen Görüşleri.’’. Türk Fen Eğitim Dergisi, Yıl: 10, S: 2, 48-65. Günel, M. (2009). “Bilişsel Süreç ve İlk Öğretim Bilim Eğitiminde Öğrenme Aracı Olarak Yazma”. İlköğretim Online, Online: http://ilkogretim-online.org.tr, 8 (1), 200-21. Erişim Tarihi: 24.02.2018. Karaçağıl, C. ve Kiriş Avaroğulları, A. (2017). “Sosyal Bilgiler derslerinde öğrenme amaçlı yazma etkinlikleri kullanımının öğrenci akademik başarısına etkisi”. International Journal of Innovative Research in Education, 4(2), 54-59. Koçak, G. ve Seven, S. (2016). “Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Öğrenme Amaçlı Yazma Etkinlikleri Hakkındaki Görüşleri: Tek Boyutta Hareket Örneği’’ Ekev Akademi Dergisi, Yıl: 20, S: 65, 253-268. Şahin, Ç. (2013)“Verilerin Analizi” , R. Kıncal, (Edt), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara, s. 191. Uzoğlu, M. (2010). “Öğrenme Amaçlı Yazma Aktivitelerinin Kullanımının İlköğretim Seviyesinde Kuvvet ve Madde Ünitesini Öğrenmeye Etkisinin Araştırılması”, Erzurum, Atatürk Üniversitesi. Yayımlanmış Doktora Tezi. Yazıcı, H. ve Koca, M. K. (2011). ’’Sosyal Bilgiler Öğretim Programı.’’ Tay, B. ve Öcal, A. (edt.), Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi, 20-39, Ankara, Pegem A Yayıncılık.
Yıl 2018, Cilt: 11 Sayı: 1, 33 - 42, 15.06.2018

Öz

Kaynakça

  • Akçay, H. Özyurt, B. B. ve Akçay, B. B. (2014). “Çoklu Yazma Etkinliklerinin Fen ve Teknoloji Dersi Öğretiminde Kullanılmasının Öğrenci Başarısı ve Kavram Öğrenmeye Yetkisi.’’ Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:9, S:2, 15-31. Bahadır, E. (2011). “İlköğretim 8. Sınıf “Maddenin Halleri Ve Isı Ünitesi’nin Öğretiminde İşbirlikli Öğrenme Temelli Bilimsel Mektupların Kullanılmasının Öğrencilerin Tutum, Başarı Ve Bilimsel-Okuryazarlıklarına Etkisinin İncelenmesi’’. Erzincan, Erzincan Üniversitesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Bozat, Ö. (2014). “5. Sınıf Yaşamımızdaki Elektrik Ünitesinde Öğrenme Amaçlı Yazma Etkinliklerinden Mektubun Başarıya Etkisi.’’ (Danışman: Doç. Dr. Ali Yıldız), Erzurum Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Çalık, T. ve Sezgin, F. (2005). ’’Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim.’’ Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 55-66. Çalışkan, H. (2008). “Eğitimcilerin Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımıyla İlgili Algıları.’’ Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 153-170. Dilaver, H. H. ve Tay, B. (2011). ’’Sosyal Bilgilerde Yapılandırmacılık.’’ Tay, B. ve Öcal, A. (edt.), Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi, 100-125, Ankara, Pegem A Yayıncılık. Duymaz, N. (2011). “Hücre Konusunun Öğrenilmesinde Öğrenme Amaçlı Yazma Etkinliklerinin Kullanımı Ve Analoji Üretme”, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Erduran Avcı, D. ve Akçay, T. (2013). ’’Fen ve Teknoloji Dersinde Yazma Etkinlikleri Üzerine Öğretmen Görüşleri.’’. Türk Fen Eğitim Dergisi, Yıl: 10, S: 2, 48-65. Günel, M. (2009). “Bilişsel Süreç ve İlk Öğretim Bilim Eğitiminde Öğrenme Aracı Olarak Yazma”. İlköğretim Online, Online: http://ilkogretim-online.org.tr, 8 (1), 200-21. Erişim Tarihi: 24.02.2018. Karaçağıl, C. ve Kiriş Avaroğulları, A. (2017). “Sosyal Bilgiler derslerinde öğrenme amaçlı yazma etkinlikleri kullanımının öğrenci akademik başarısına etkisi”. International Journal of Innovative Research in Education, 4(2), 54-59. Koçak, G. ve Seven, S. (2016). “Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Öğrenme Amaçlı Yazma Etkinlikleri Hakkındaki Görüşleri: Tek Boyutta Hareket Örneği’’ Ekev Akademi Dergisi, Yıl: 20, S: 65, 253-268. Şahin, Ç. (2013)“Verilerin Analizi” , R. Kıncal, (Edt), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara, s. 191. Uzoğlu, M. (2010). “Öğrenme Amaçlı Yazma Aktivitelerinin Kullanımının İlköğretim Seviyesinde Kuvvet ve Madde Ünitesini Öğrenmeye Etkisinin Araştırılması”, Erzurum, Atatürk Üniversitesi. Yayımlanmış Doktora Tezi. Yazıcı, H. ve Koca, M. K. (2011). ’’Sosyal Bilgiler Öğretim Programı.’’ Tay, B. ve Öcal, A. (edt.), Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi, 20-39, Ankara, Pegem A Yayıncılık.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Alpaslan Ay Bu kişi benim

Adem Başıbüyük

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 4 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ay, A., & Başıbüyük, A. (2018). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRENME AMAÇLI YAZMA ETKİNLİKLERİ HAKKINDA GÖRÜŞLERİ. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 33-42.