BibTex RIS Kaynak Göster

THE EVALUATION OF PRIMARY- SCHOOL TEACHERS’ PERCEPTİONS ABOUT PERFORMANCE TASKS

Yıl 2015, Cilt: 8 Sayı: 1, 51 - 62, 16.07.2015

Öz

The study determines how the primary-school teachers’ perceptions about performance tasks are and whether they differ according to the variables of gender, marital status, area type of school that is worked, class number, professional seniority and class level or not. 265 primary-school teachers working at 40 schools serving in Erzincan provincial Centre, Üzümlü, Tercan and İliç districts in 2013-2014 educational year joined to the study. Questionnaire formed by researchers as data collection instrument was used in the study. T-test and one-way variance analysis were used in analysis of data. Statistical analysis in the study were done whereby SPSS 21.0 program. According to the results of the study, primary school teachers’ perceptions about performance tasks are positive; but it has been determined that they have some problems about applying and evaluating the performance tasks. Furthermore, while a significant difference has been found according to primary teachers’ gender and school area that is worked variables, a significant difference hasn’t been found between perceptions according to marital status, class number, professional seniority and class level they work variables.

Kaynakça

  • Adanalı, K. (2008). Sosyal bilgiler eğitiminde alternatif değerlendirme: 5. sınıf sosyal bilgilereğitiminin alternatif değerlendirme etkinlikleri açısından değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Akpınar, Y. (1999). Bilgisayar Destekli Öğretim ve Uygulamalar. Anı Yayıncılık, Ankara. s.32.
  • Arslan, M. (2007). Constructivist Approaches in Education . Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, vol: 40, no: 1, 41-61.
  • Başol, G. Ve Altay, M. (2009). Eğitim Yöneticisi ve Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeylerinin İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15(58), s.191-216.
  • Benli, N. (2010). İlköğretim I. kademede verilen performans görevlerinin öğretmen ve veli görüşleri açısından değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Coşkun, E., Gelen, D. ve Kan, M. O. (2009).Türkçe derslerindeki performans ödevleri konusunda öğretmen ve öğrenci görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal BilimlerEnstitüsü Dergisi, 6 (11), 22-55.
  • Dilci, T. ve Kaya, S. (2012). 4. ve 5. Sınıflarda Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Üstbilişsel Farkındalık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Aralık 2012, Sayı:27, ss.247-267.
  • Duban N. ve Küçükyılmaz E. A. (2008). “Sınıf öğretmeni adaylarının alternatif ölçme değerlendirme yöntem ve tekniklerinin uygulama okullarında kullanımına ilişkin görüşleri”. İlköğretim Online, 7(3), s.769-784.
  • Ertürk, S. (1994). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Meteksan Yayınları.
  • Gelbal S. ve Kelecioglu H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 135-145.
  • Güney, Z. (2010). İlköğretim 4-5.sınıflarda verilen proje ve performans ödevleriyle ilgili öğretmen ve veli görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Güven, B. ve Eskitürk, M. (2007). sınıf öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmede kullandıkları yöntem ve teknikler. 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Tokat, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, 5–7 Eylül 2007.
  • Güvey, E. (2009). İlköğretim 1-5.sınıf öğretim programlarında yer alan proje ve performans görevlerine ilişkin öğretmen ve veli görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Fidan, N. (2012). Okulda Öğrenme ve Öğretme. 3.baskı şubat 2012. Pegem akademi Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 15(58), ss: 191-216.
  • İdikurt, M. (2006). Değişen yeni ilköğretim programının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Kütahya.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. 15. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kutlu, Ö., Doğan C., D. ve Karakaya, İ. (2008). Öğrenci başarısının değerlendirilmesi performansa ve portfolyoya dayalı durum belirleme. (Birinci Baskı). Pegem A Yayıncılık. Ankara.
  • MEB, (2005). Talim terbiye kurulu program geliştirme çalışmaları, Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar). http://programlar.meb.gov.tr/prog_giris/prg_giris.pdf adresinden 25.09.2014 tarihinde indirilmiştir.
  • Nazlıçiçek, N. ve Akarsu, F. (2008). Fizik, kimya ve matematik öğretmenlerinin değerlendirme araçlarıyla ilgili yaklaşımları ve uygulamaları. Eğitim ve Bilim, 33(149), s.18-29.
  • Ocak, G. (2010). Yapılandırmacı Öğrenme Uygulamalarına Yönelik Öğretmen Tutumları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3), s.835-857.
  • Şeker, M. (2009). İlköğretim 5.sınıf öğrencilerinin performans görevlerindeki başarıları ile ailelerin eğitim-öğretim çalışmalarına katılım düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Tan, Kelvin H.K. (2012). How teachers understand and use power in alternative assessment. Education Research International. doi:10.1155/2012/382465.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zelyurt, Hikmet (2011). İlköğretim okullarında proje ve performans görevlerinin etkililiğinin değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.

SINIF ÖĞRETMENLERİNİN PERFORMANS GÖREVLERİNE İLİŞKİN ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2015, Cilt: 8 Sayı: 1, 51 - 62, 16.07.2015

Öz

Araştırma sınıf öğretmenlerinin, performans görevlerine ilişkin algılarının nasıl olduğunu belirlemeyi ve algılarının cinsiyet, medeni durum, görev yapılan okulun yerleşim türü, sınıf mevcudu, kıdem ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmaya 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Erzincan il merkezi, Üzümlü, Tercan ve İliç ilçelerinde hizmet veren 40 okulda görevli 265 sınıf öğretmeni katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen anket kullanılmıştır. Verilerin analizinde t-testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırmadaki istatiksel analizler SPSS 21.0 programı yardımıyla yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, sınıf öğretmenlerinin performans görevleriyle ilgili algılarının olumlu olduğu; ancak performans görevlerinin uygulanması ve değerlendirilmesiyle ilgili bazı sorunlar yaşadıkları saptanmıştır. Ayrıca, sınıf öğretmenlerinin cinsiyet ve görev yapılan okulun yerleşim türü değişkenlerine göre anlamlı farklılaşma bulunurken, medeni durum, sınıf mevcudu, mesleki kıdem ve çalıştıkları sınıf düzeyi değişkenlerine göre algıları arasında anlamlı farklılaşma bulunmamıştır.

Kaynakça

  • Adanalı, K. (2008). Sosyal bilgiler eğitiminde alternatif değerlendirme: 5. sınıf sosyal bilgilereğitiminin alternatif değerlendirme etkinlikleri açısından değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Akpınar, Y. (1999). Bilgisayar Destekli Öğretim ve Uygulamalar. Anı Yayıncılık, Ankara. s.32.
  • Arslan, M. (2007). Constructivist Approaches in Education . Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, vol: 40, no: 1, 41-61.
  • Başol, G. Ve Altay, M. (2009). Eğitim Yöneticisi ve Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeylerinin İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15(58), s.191-216.
  • Benli, N. (2010). İlköğretim I. kademede verilen performans görevlerinin öğretmen ve veli görüşleri açısından değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Coşkun, E., Gelen, D. ve Kan, M. O. (2009).Türkçe derslerindeki performans ödevleri konusunda öğretmen ve öğrenci görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal BilimlerEnstitüsü Dergisi, 6 (11), 22-55.
  • Dilci, T. ve Kaya, S. (2012). 4. ve 5. Sınıflarda Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Üstbilişsel Farkındalık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Aralık 2012, Sayı:27, ss.247-267.
  • Duban N. ve Küçükyılmaz E. A. (2008). “Sınıf öğretmeni adaylarının alternatif ölçme değerlendirme yöntem ve tekniklerinin uygulama okullarında kullanımına ilişkin görüşleri”. İlköğretim Online, 7(3), s.769-784.
  • Ertürk, S. (1994). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Meteksan Yayınları.
  • Gelbal S. ve Kelecioglu H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 135-145.
  • Güney, Z. (2010). İlköğretim 4-5.sınıflarda verilen proje ve performans ödevleriyle ilgili öğretmen ve veli görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Güven, B. ve Eskitürk, M. (2007). sınıf öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmede kullandıkları yöntem ve teknikler. 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Tokat, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, 5–7 Eylül 2007.
  • Güvey, E. (2009). İlköğretim 1-5.sınıf öğretim programlarında yer alan proje ve performans görevlerine ilişkin öğretmen ve veli görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Fidan, N. (2012). Okulda Öğrenme ve Öğretme. 3.baskı şubat 2012. Pegem akademi Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 15(58), ss: 191-216.
  • İdikurt, M. (2006). Değişen yeni ilköğretim programının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Kütahya.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. 15. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kutlu, Ö., Doğan C., D. ve Karakaya, İ. (2008). Öğrenci başarısının değerlendirilmesi performansa ve portfolyoya dayalı durum belirleme. (Birinci Baskı). Pegem A Yayıncılık. Ankara.
  • MEB, (2005). Talim terbiye kurulu program geliştirme çalışmaları, Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar). http://programlar.meb.gov.tr/prog_giris/prg_giris.pdf adresinden 25.09.2014 tarihinde indirilmiştir.
  • Nazlıçiçek, N. ve Akarsu, F. (2008). Fizik, kimya ve matematik öğretmenlerinin değerlendirme araçlarıyla ilgili yaklaşımları ve uygulamaları. Eğitim ve Bilim, 33(149), s.18-29.
  • Ocak, G. (2010). Yapılandırmacı Öğrenme Uygulamalarına Yönelik Öğretmen Tutumları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3), s.835-857.
  • Şeker, M. (2009). İlköğretim 5.sınıf öğrencilerinin performans görevlerindeki başarıları ile ailelerin eğitim-öğretim çalışmalarına katılım düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Tan, Kelvin H.K. (2012). How teachers understand and use power in alternative assessment. Education Research International. doi:10.1155/2012/382465.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zelyurt, Hikmet (2011). İlköğretim okullarında proje ve performans görevlerinin etkililiğinin değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mücahit Dilekmen

Fatih Aydoğdu

Yayımlanma Tarihi 16 Temmuz 2015
Gönderilme Tarihi 26 Temmuz 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Dilekmen, M., & Aydoğdu, F. (2015). THE EVALUATION OF PRIMARY- SCHOOL TEACHERS’ PERCEPTİONS ABOUT PERFORMANCE TASKS. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 51-62.