Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİNİN EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNİ KULLANMAYA YÖNELİK MOTİVASYON VE ÖZ DÜZENLEME STRATEJİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN BELİRLENMESİ

Yıl 2017, Cilt: 16 Sayı: 63, 1391 - 1399, 06.10.2017
https://doi.org/10.17755/esosder.308979

Öz




Araştırmada fen bilgisi
öğretmenlerinin eğitim teknolojilerini kullanmaya yönelik motivasyon ve öz
düzenleme stratejileri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmanın örneklemini 107 fen bilgisi öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler
2015-2016 eğitim öğretim yılı bahar dönemi boyunca toplanmıştır. Araştırmada
tarama yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analizi Pearson Momentler Çarpımı ile
yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda fen bilgisi öğretmenlerinin eğitim
teknolojilerini kullanmaya yönelik motivasyonları arttıkça eğitim
teknolojilerini kullanmaya yönelik öz düzenlemelerinin de arttığı
belirlenmiştir. Ayrıca araştırmada, fen bilgisi öğretmenlerinin motivasyon alt
boyutlarından olan eğitim teknolojilerini kullanmaya yönelik öz yeterlilik algısı
ile eğitim teknolojilerini kullanma değeri, eğitim teknolojilerini aktif
kullanma stratejileri, eğitim teknolojilerini kullanma ortamındaki
özendiricilik, eğitim teknolojilerini kullanma amacına uyum ve öz düzenleme alt
boyutlarından olan eğitim teknolojileriyle öz düzenleyici uygulama düzeyleri
arasında yüksek düzeyde pozitif bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.




Kaynakça

  • Abdullah, N. A., Abidin, M. J. Z., Luan, W. S., Majid, O. & Atan, H. (2006). The attitude and motivation of English language teachers towards the use of computers. Malaysian Online Journal of Instructional Technology, 3(1), 57-67.
  • Atkinson, E.S. (2000). An investigation into the relationship between teacher motivation and pupil motivation. Educational Psychology, 20(1). 45-57.
  • Aypay, A. ve Özbaşı, D. (2008). Öğretmenlerin bilgisayara karşı tutumlarının incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55(55), 339-362.
  • Borkowski, J. G. (1992). Metacognitive theory: A framework for teaching literacy, writing and math skills. Journal of learning disabilities, 25(4),253-257.
  • Çağıltay, K., Çakıroğlu, J., Çağıltay, N. ve Çakıroğlu, E. (2001). Öğretimde bilgisayar kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(21).
  • Dede, Y. ve Yaman, S. (2007). Öğrencilerin fen ve teknoloji ve matematik dersine yönelik motivasyon düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 13(4), 615-638.
  • De Jesus, S.N. & Conboy, J. (2001). A stress management course to prevent teacher distress, The International Journal of Educational Management, 15, 131-137.
  • Gökdere, M., Küçük, M. ve Çepni, S. (2004). Eğitim teknolojilerinin üstün yetenekli öğrencilerin fen eğitiminde kullanımı üzerine bir çalışma: Bilim sanat merkezleri örneklemi. TOJET, 3(2), 149-157.
  • Güven, G. ve Sülün, Y. (2012). Bilgisayar destekli öğretimin 8.sınıf fen ve teknoloji dersindeki akademik başarıya ve öğrencilerin derse karşı tutumlarına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(1), 68-79
  • Keller, J. M. (1983) Motivational design of instruction. In C. Reigeluth, (ed.) Instructional Design Theories and Models Lawrence Erlbaum, Hillsdale, NJ.
  • Kırbağ Zengin, F., Kırılmazkaya, G. ve Keçeci, G. (2011). Akıllı tahta kullanımının ilköğretim öğrencilerinin fen ve teknoloji dersindeki başarı ve tutuma etkisi. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Liou, P. Y. & Kuo, P. J. (2014). Validation of an instrument to measure students’ motivation and self-regulation towards technology learning. Research in Science & Technological Education, 32(2), 79-96.
  • MEB (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara
  • MEB (2016). Fatih Projesi Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü, http://fatihprojesi.meb.gov.tr , Erişim tarihi: 15/02/2016
  • Öğüt, H., Altun, A. A., Sulak, S. A. ve Koçer, H. E. (2004). Bilgisayar desteli internet erişimli interaktif eğitim Cd’si ile e-eğitim. Turkish Online, 67
  • Pajares, F. (2008). Motivational role of self-efficacy beliefs in self-regulated learning. In D.H. Shunk & D.J. Zimmerman (Ed) Motivation and self-regulated learning: Theory, research, and applications, (pp.111-139).
  • Perkins, D. N. (1985). The fingertip effect: How information-processing technology shapes thinking. Educational Researcher, 14(7), 11-17.
  • Pintrich, P. R. (1990). Implications of psychological research on student learning and college teaching for teacher education. In W. R. Houston (Ed.), Handbook of research on teacher education (pp. 826-857).
  • Pintrich, P. R. (2000). Multiple goals, multiple pathways: The role of goal orientation in learning and achievement. Journal of Educational Psychology, 92(3), 544.
  • Risemberg, R. & Zimmerman, B. J. (1992). Self‐regulated learning in gifted students. Roeper Review, 15(2), 98-101.
  • Sanacore, J. (2008). Turning Reluctant Learners into Inspired Learners. Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 82(1), 40-44.
  • Schraw, G., Crippen K. J., & Hartley, K. (2006). Promoting self-regulation in science education: Metacognition as part of a broader perspective on learning. Research in Science Education, 36, 111–139.
  • Sheingold, K. & Hadley, M. (1990) Accomplished Teachers: integrating computers into classroom practice. Centre for Technology in Education Report. New York: Bank Street College of Education.
  • Taşçı, G., Yaman, M. ve Soran, H. (2010). Biyoloji öğretmenlerinin öğretimde yeni teknolojileri kullanma durumlarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38).
  • Tataroğlu, B. ve Erduran, A. (2010). Examining students’ attitudes and views towards usage an interactive whiteboard in mathematics lessons. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2533-2538.
  • Uşun, S. (2000). Özel öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Velayutham, S., Aldridge, J., & Fraser, B. (2012). Gender Differences in Student Motivation and Self-Regulation in Science Learning: A Multi-Group Structural Equation Modeling Analysis. International Journal of Science & Mathematics Education, 10(6).
  • Yılmaz, M. (2007). Sınıf öğretmeni yetiştirmede teknoloji eğitimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1).
  • Yılmaz, H. ve Çavaş, P. H. (2007). Fen öğrenimine yönelik motivasyon ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 6(3).
  • Young, S. H. & Vrongistinos, K. (2002). In service teachers’ self-regulated learning strategies related to their academic achievement. Journal of Instructional Psychology, 29(3), 147-154.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hülya Aslan Efe

Yunus Baysal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 6 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 25 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 16 Sayı: 63

Kaynak Göster

APA Aslan Efe, H., & Baysal, Y. (2017). FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİNİN EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNİ KULLANMAYA YÖNELİK MOTİVASYON VE ÖZ DÜZENLEME STRATEJİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN BELİRLENMESİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(63), 1391-1399. https://doi.org/10.17755/esosder.308979

                                                                                                                                                                          21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.