Bu araştırma öğretmenlerin
öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarını ölçmeye yönelik geçerli ve güvenilir
bir ölçme aracının geliştirilmesini amaçlamaktadır. İlgili literatürün
incelenmesi, uzman görüşü ve deneme sonucunda hazırlanan taslak ölçek 2014-2015
eğitim öğretim yılı ikinci yarıyılında Adana İl merkezinde görev yapan
öğretmenler üzerinde yapılmıştır. Ölçeğin kapsam için uzman görüşüne
başvurulmuş, yapı geçerliği için ise Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve
Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) yapılmıştır. Araştırmada her bir analiz için
iki farklı çalışma grubu oluşturulmuştur. AFA sonunda toplam varyansın % 55.42’sini
açıklayan, 28 madde ve dört faktörden oluşan bir yapı elde edilmiştir. Ortaya
çıkan faktörler; Değer verme, Mesleki tükenmişlik, İlgisizlik ve Mesleki
gelişime açıklık olarak isimlendirilmiştir. DFA’nın uygulanması sonucunda elde
edilen bulgular öğretmenlerin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutum ölçeğine (ÖÖMİTÖ)
ilişkin yapının yeterli uyum indekslerine sahip olduğunu göstermektedir. Elde
edilen ölçeğin test-tekrar test yöntemiyle ortaya çıkan puanlar arasındaki Pearson
Korelasyon Katsayısı r= 0.87 olarak belirlenmiştir. Bu bulgulara dayanarak ÖÖMİTÖ’nün
geçerli ve güvenilir ölçümler üreten bir ölçme aracı olduğu ve öğretmenlerin
öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarını ölçmek amacıyla kullanılabileceği
belirlenmiştir.
Öğretmen öğretmenlik mesleğine ilişkin tutum ölçek ölçek geliştirme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 6 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 67 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.