The aim of this research is to determine
the unemployment anxiety levels of prospective
science teachers and to examine the reasons for their anxiety, and suggestions
for the solutions. This research was conducted with 80 prospective teachers who
were studying in the 4th grade of Mathematics and Science Education Department,
within the Science Education Program of a state university, in the fall
semester of 2017-2018 academic year.“The Anxiety of Pre-service Teachers’ Not
To Be Appointed To Teachership Scale” developed by Eskici (2016) and an
open-ended questionnaire prepared by the researcher were used as the data
collection tools for this study which adopted the survey method. The
obtained quantitative data were analyzed by using SPSS 18.0 statistical package
program and content analysis technique was used in the analysis of qualitative data. In the light of the results of
this research, it was found that prospective teachers generally have
unemployment anxiety at a high level. The reasons for their unemployment
anxiety and the suggestions for the solutions were
thematized with a focus on individual, education and system.
Science education Unemployment anxiety Prospective science teachers
Bu araştırmanın amacı fen bilimleri öğretmen
adaylarının atanamama kaygı düzeylerini belirlemek ve kaygı nedenleri ile çözüm
önerilerini incelemektir. Bu araştırma 2017-2018 öğretim yılı güz döneminde bir
devlet üniversitesinin Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Fen Bilgisi
Eğitimi Anabilim Dalı 4. sınıflarında öğrenim gören 80 öğretmen adayı ile
gerçekleştirilmiştir. Tarama modelinin kullanıldığı araştırmada veri toplama
aracı olarak Eskici (2016) tarafından geliştirilen “Öğretmen Adayları Atanamama
Kaygısı Ölçeği” ve araştırmacının hazırladığı açık uçlu anket formu
kullanılmıştır. Elde edilen nicel veriler SPSS 18.0 istatistik paket programı
kullanılarak çözümlenmiştir. Nitel verilerin çözümlenmesinde ise içerik analizi
kullanılmıştır. Araştırma sonuçları doğrultusunda, adayların genel olarak
yüksek düzeyde atanamama kaygısına sahip oldukları ortaya çıkmıştır. Atanamama
kaygı nedenleri ve çözüm önerileri birey, eğitim ve sistem odaklı olarak
temalaştırılmıştır.
Fen bilimleri eğitimi Atanamama kaygısı Fen bilimleri öğretmen adayı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 11 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.