This study aims to find out whether the life quality
of pre-school children at the age of 48-72 months varies according to some
variables and to investigate the relationship between the life quality of the
children and their self-regulation skills. The sampling of this study consisted
of 203 children aged 48-72 months selected by random cluster sampling method
among the children who are currently attending the kindergartens of official
primary schools, independent kindergartens, and private kindergartens affiliated
with Ministry of National Education, in Avcılar district in İstanbul. As a
result of this study, the scores obtained from the Life Quality Scale indicate
a significant difference according to such variables as the type of school the
children attend, the education level of their parents and family types, but
they indicate no significant difference according to gender. Furthermore, the
results of this study show that there is a moderate positive relationship
between the life quality of children and their self-regulation skills.
Pre-school education Self-regulation Self-regulation skills Quality of life
Araştırma, okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 48-72 aylık
çocukların yaşam kalitesinin bazı değişkenlere göre değişip değişmediğini ve
yaşam kalitesi ile öz düzenleme becerileri arasındaki ilişkiyi incelemek
amacıyla planlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ili Avcılar
ilçesinde resmi ilköğretim okullarının anasınıflarına, bağımsız anaokullarına
ve Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı özel anaokullarına devam eden çocuklardan
tesadüfi küme örnekleme yöntemiyle belirlenmiş 48-72 aylık 203 çocuk
oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda çocukların Yaşam Kalitesi Anketi’nden
aldıkları puanlar çocukların, devam ettikleri okul türü, anne-baba öğrenim
durumu, aile tipi değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermekte, cinsiyet
değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Araştırmada ayrıca
çocukların yaşam kalitesi ile öz düzenleme becerileri arasında orta düzeyde ve
pozitif yönde ilişki bulunduğu saptanmıştır.
Okul Öncesi Eğitim Öz Düzenleme Öz Düzenleme Becerileri Yaşam Kalitesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 29 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.