BibTex RIS Kaynak Göster

BAĞIMSIZ OTİSTİK ÇOCUKLAR EĞİTİM MERKEZİNDE YAŞANAN SORUNLARIN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE DAYALI OLARAK İNCELENMESİ

Yıl 2014, Cilt: 24 Sayı: 2, 61 - 84, 04.02.2016
https://doi.org/10.18069/fusbed.23456

Öz

Otizmli çocuklara eğitim vermekte olan eğitim kurumlarında yaşanan sorunların neler olduğunun
bilinmesi bu kurumlarda verilmekte olan eğitim ve öğretim kalitesinin geliştirilmesi bakımından önem
taşımaktadır. Bu araştırmanın amacı, bağımsız otistik çocuklar eğitim merkezinde (OÇEM) yaşanan
sorunların öğretmen görüşlerine dayalı olarak incelenmesidir. Araştırmada katılımcıların çalıştıkları kurumda
yaşadıkları sorunları belirlemek amacıyla standardize edilmiş açık-uçlu görüşme yöntemi kullanılmıştır. Bu
çalışmaya, 26 kadın ve 5 erkek olmak üzere toplam 31 öğretmen katılmıştır. Görüşmeler, 11 dakika ile 38
dakika arasında değişen sürelerde ortalamada ise 19 dakika sürmüştür. Elde edilen verilere tümevarım analizi
kullanılmıştır. Bulguların güvenirliği, analist çeşitlemesi yoluyla sağlanmıştır. Değerlendirmeciler arası
güvenirlik ortalama %99 (%94-100) olarak hesaplanmıştır. Katılımcılar tarafından ifade edilen sorunlar fiziki
koşullar, yerleştirme, öğretmen özellikleri, kapsamlı eğitim programı, bireyselleştirilmiş eğitim planlarının
hazırlanması, uygulanması ve aile başlık altında açıklanmıştır.

Kaynakça

  • Alberta Learning (2003).Teaching Students with Autism Spectrum Disorders. Canada: Alberta Learning Cataloguing ın Publication.
  • American Psychiatric Association [APA] (2013) Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5 th Ed., text version). Washington, DC: Author.
  • Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (2007). Qualitative Research for Education an Introduction to Theory and Methods. Pearson/Allyn and Bacon.
  • Browder, D. M. & Spooner, F. (2011). Teaching Students with Moderate and Severe Disabilities. NY: The Guilford Press.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri ( 2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cipani, E. C & Spooner, F. (1994). Curricular and Instructional Approaches for Persons with Severe Disabilities. NJ: Allyn and Bacon.
  • Connecticut State Department of Education Division of Teaching and Learning Programs and Services Bureau of Special Education (2005). Guidelines for identification and education of children and youth with autism. http://www.state.ct.us/sde/ adresinden 13.Eylül.2013 tarihinde edinilmiştir.
  • Delmolino, L. & Harris, S.L. (2012). Matching children on the autism spectrum to classrooms: a guide for parents and professionals. Journal of Autism and Developmental Disorders. 42: p.1197-1204.
  • Gibb, G. S. & Dyches, T. T. (2007). Guide to Writing Quality Individualized Education Programs. Pearson Allyn & Bacon, (2.nd. Ed.) M.A:
  • Eaves, L. C., & Ho, H. (1997). School placement and academic achievement in children with autistic spectrum disorders. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 9, 277-291.
  • Farmer, J., & Reupert, A. (2013). Understanding autism and understanding my child with autism: An evaluation of a group parent education program in rural Australia. The Austraillian Journal of Rural Health, 21, 20-27.
  • Heward, (2013). Exceptional Children: An İntroduction To Special Education (10th. Ed.) Upper Saddle River, NJ: Merril/Prentice Hall.
  • Howard, J. S., Sparkman, C. R., Cohen, H. G., Green, G., & Stanislaw, H. (2005). A comparison of intensive behavior analytic and eclectic treatments for young children with autism. Research in Developmental Disabilies, 26, 359-383.
  • İrtenk, T. (2011). Otistik Çocuk Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezlerinin Mimari Tasarım Açısından İncelenmesi. Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık Anabilim Dalı Mimari Rasarım Programı Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Johnson, C. P. & Myers, S.M. (2007). Identification and evaluation of children with autism spectrum disorders. Pediatrics. 120(5), 1183-1215.
  • Kırcaali-İftar, G. (2007). Otizm Spektrum Bozukluğu. İstanbul: Daktylos.
  • Kırcaali-İftar, G. (2013). Otizm spektrum bozukluğuna genel bakış. E. Tekin-İftar (Ed.) Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklar ve Eğitimleri (2. Baskı). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Kurt, O. (2013). Otizm spektrum bozukluğu ve bilimsel dayanaklı uygulamalar. E. Tekin-İftar (Ed.) Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklar ve Eğitimleri (2. Baskı). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Kurt, J. & Mastergeorge, A. M. (2010). Indivudual education plan goals and services for adulescents with autism: Impact of age and educational settings. Journal of Special Education. 44(3), 146-160.
  • Miller-Wilson (2014). Different Levels of Autism. http://autism.lovetoknow.com/Different_Levels_of_ Autism adresinden 11.2.2014 adresinden tarihinde edinilmiştir.
  • Magyar, C.I. (2011). Developing and Evaluating Educational Programs for Students with Autism New York: Springer.
  • Mostafa, M. (2008). An architecture for autism: concepts of design intervention for he autistic user. International Journal of Architecturel Research. 2(1)189-211.
  • NAC (National Autism Center) (2009). Evidence-based practice and autism in the schools: A guide to providing appropriate interventions to students with autism spectrum disorders.Randplph, MA: National Autism Center.
  • National Institute of Mental Health (2014) Autism Spectrum Disorders (Pervasive Developmental Disorders). http://www.nimh.nih.gov/publicat/autism.cfm. adresinden 11.2.2014 tarihinde edinilmiştir.
  • National Research Council. (2001). Educating children witm autism. Committee on educational interventions with autism. Division of behavioral and social science and education. Washington DC: National Academy Press.
  • NPDC (National Professional Development Center on Autism Spectrum Disorders) (2012). [http:// autismpdc.fpg.unc.edu]
  • New Jersey Department of Education (2004) Autism Program Quality İndicators: A Self-Review and Quality İmprovement Guide for Programs Serving Young Students with Autism Spectrum Disorders. http://www.nj.gov/education/specialed/info/autism.pdf adresinden 21.1.2014 tarihinde edinilmiştir.
  • Nguyen, A. (2011). Environment and Surroundings: How to Make Them Autism Friendly. Autism South Africa and The National Autistic Society.
  • Otistik Çocuklar Eğitim Merkezi Yönergesi (2004). Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi Aralık 2004/2567.
  • Özel Eğitim Uygulama Merkezi (Okulu) I. ve II. Kademe Programı (2013) Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Ankara.
  • Palko, S. & Lynch, C. (2009) Setting up the classroom. In V.G. Spencer & C.G. Simpson (Eds.), Teaching Children with Autism in the General Classroom: Strategies for Effective Inclusion and Instruction in the General Education Classroom (pp.29-44). Prufrock Press Inc., TX: Waco.
  • Paron-Wildes, A. J. (2008). Sensory Stimulation and Autistic Children. Implications. 6(4).1-5.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research & Evaluation Methods. 3rd Ed. California: Sage Publication
  • Revees, H. (2012). Human Perception and The Built: A Proposed Autism Life Learning Center for Durban. Thesis (Master of Architecture to the School of Built Environment and Development Studies) (University of Kwazulu-Natal
  • Ruble, L. A., McGrew, J., Dalrymple, N., & Jung, L. A. (2010). Examining the quality of IEPs for young children with autism. Journal of Autism and Developmental Disabilities, 40, 1459-1470.
  • Scheuermann, B., Webber, J., Boutot, E. A., & Goodwin, M. Problems with personnel preparation in autism disorders. Focus on Autism and Other Developmental Disabilies 18.(3) 197-206.
  • Scott, I. (2009). Designing learning spaces for children on the autism spectrum. Good Autism Practice (GAP), 10(1), 36-51.
  • Smith, T., Groen, A. D., & Wynne, J. W. (2000). Randomized trial of intensive early intervention for children with pervasive developmental disorder. American Journal on Mental Retardation, 105, 269-285.
  • Snell, M. E. & Brown, F. (2011). Instruction of Students with Severe Disabilities. (7th Edition). NJ: Pearson.
  • Sucuoğlu, B. (2012). Otizm spektrum bozukluğu olan çocukların değerlendirilmesi. E. Tekin-İftar (Ed.) Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklar ve Eğitimleri (2. Baskı). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Tohum Otizm (2014) http://www.tohumotizm.org.tr/proje/ocem-kaliteli-egitim adresinden 13.2.2014 tarihinde edinilmiştir.
  • Virginia Department of Education, Office of Special Education and Student Services (2010). Guidelines for Educating Studenst with Autism Spectrum Disorders. http://www.doe.virginia.gov/special_ed/disabilities/ autism/technical_asst_documents/autism_guidelines.pdf adresinden 2.1.2014 tarihinde edinilmiştir.
  • Westling, D.L. & Fox, L. (2009). Teaching Students with Severe Disabilities. 4 th Edition. NJ: Pearson Merrill.
  • White, S. W., Scahill, L., Klin, A., Koenig, K., & Volkmar, F. R. (2007). Educational placements and service use patterns of individuals with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 37, 1403-1412.
  • Wilczynski, S. M., Menusek, K., Hunter, M. & Mudgal, D. (2007). Individualized education programs for youth with autism spectrum disorders. Psychology in Schools, 44(7), 653-666.
  • Yücel, G. (2006).Bağımsız Otistik Çocuklar Eğitim Merkezi Hakkında Uzaktan Eğitime Dayalı Aile Eğitim Programının Etkililiği. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ek 1. Görüşme soruları Görüşme Soruları
  • Sizce bu kurumdaki en büyük ve önemli sorun nedir? 1) Yerleştirme 2) 3)
  • Okulda öğrenim görmekte olan öğrencilerin yaş aralığı a) b)
  • Okulda öğrenim görmekte olan öğrencilerin özelliklerin okula uygunluğu a) b) Öğretmen 5) 6) Kapsamlı Eğitim Programı 7) 8) Bireyselleştirilmiş Eğitim Programları 9) Fiziki koşullar 10) Okulun fiziki koşullarının otistik çocuklara uygunluğu hakkındaki düşünceleriniz nelerdir? 11) Örgün eğitim ve mesleki eğitim sınıflarının aynı okul içinde yer alması hakkındaki düşünceleriniz nelerdir? Aile 12) Okulda ailelerden kaynaklanan ne tür sorunlarla karşılaşmaktasınız? 13) Öğretmen-aile işbirliği a) b)
  • Bu süreçte yaşanan zorluklar nelerdir?
  • ) Tüm konuştuğumuz sorunları göz önünde bulundurduğumuzda, sizce öncelikle üzerinde durulması gereken sorun nedir?
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Nur Akçin

Begüm Teyyare Bu kişi benim

Sevgi Mandan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 4 Şubat 2016
Gönderilme Tarihi 4 Şubat 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 24 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akçin, N., Teyyare, B., & Mandan, S. (2016). BAĞIMSIZ OTİSTİK ÇOCUKLAR EĞİTİM MERKEZİNDE YAŞANAN SORUNLARIN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE DAYALI OLARAK İNCELENMESİ. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(2), 61-84. https://doi.org/10.18069/fusbed.23456