BibTex RIS Kaynak Göster

SETTAR BEHLÜLZADE’NİN PEYZAJ ÇALIŞMALARINA GENEL BİR BAKIŞ

Yıl 2016, Cilt: 26 Sayı: 1, 137 - 150, 21.04.2016

Öz

Settar Behlülzade’nin meslektaşları, yakın tanıdıkları, sanat severleri ve fenomenleri, onun tablolarında
ressamın hayatın zorluklarıyla mücadele edebilmiş, felsefesini, duygusal kişiliğini “lirik” üslupla
birleştirebildiler. Sanatçının ilk ilham kaynağı, dünyaya gözünü açtığı Bakü’nun Emircan kasabası
manzaraları olmuş, sanata daha küçük yaşlarda dünyanın en güzel yerleşkelerinden biri olan Abşeron
bölgesinin şirin kasabasını tasvir etmekle başlamıştır. Settar Behlülzade’nin ilk eserleri gerçekçi görülse de,
gerçek anlamda kısmende olsa “empresyonist” akımın etkisiyle tasvir edilmiştir. Tuvallerinin detaylarında
sıralanan renklerin de, bir orkestra senfonisinin ritmindeki gibi duygulu ve hareketli olduğu tanıklığı
görülmektedir. Bu durumu hissedilecek derecede anlamlı hale getiren ise kullandığı renk tonları olmuştur.
Komünizim rejimin sanat anlayışıyla, kendi sanat anlayışı arasına keskin mesafe koyan manzara janrının
öncüsü Settar, “lirik” anlamda sanatsal zenginliklerini dile getirmak için, bütün engellere ve baskıcı tutuma
rağmen, fırça ustasının eserlerinde kendine özgü “felsefi-estetik” meziyyetlerini ortaya koyabilmiştir. Onun,
Azerbaycan manzarasına olan çoşkun sevgisi eserlerinde kullandığı renk tonlarında ve diyapazonunda
görülmektedir.
Anahtar Kelimeler: Settar Behlülzade, Manzara Ressamı, Felsefe, Sanat

Kaynakça

  • Abdullayev, V. (2011). Emedar İncesanat Hadimi Ressam Necefgulu İsmayılovun Rengkar Gibi Formalaşması. Elmi Eserler.No:11, ISSN:2221-7576, s.148-155
  • Ansimov Q. (1978) Abşeronun canlı boyaları. Genclik, s.164
  • Çelikbağ, T. (2015). 1950-1960 Yıllarında Azerbaycan Ressamlarının Yaratıcılığında Natürmort Janrının Gelişmesi. The Journal of Academic Social Science Studies. International Journal of Social Science. ISSN:2147-29 Doi Number:http://dx.doi.org/10.9761/ JASSS2642 Number: 31 , p. 189-200
  • Eliyev, Z.(2011a) Settar Behlülzade Romantizmin Felsefesi, Gobustan Senet Toplusu, Bakü.1. s.16 - 20
  • Elnure, K.(Rejisör). (2014). Yazgı (Filim). Azerbaycan Televizyonu, Bakü.
  • Eliyev, Z. (2011b) “Settar Behlülzade Yaratıcılığında Romantizm”. (Doktora bitirme tezi), Azerbaycan Devlet Ressamlık Akademisi, Bakü, s.156
  • Hacıyev İ. (2009). Renk ilminin Tarihi Kaynakları, Fikirler ve Teklifler... İlim: 21 asr. Saratov, № 9, s.84
  • Hüsynova, A.(2010). “Aramızda Gezen Dahi ” - Settar Behlülzade. Elmi eserler. Bakü. s.75-79
  • Selimli, N. (2009). Settar Behlülzade və Azerbaycan Poeziyası. Gobustan Jurnalı, No:4, s.79-80
  • Seferaliyeva, G(Ed.). (2009). Settar Behlülzade Bibliografiya, Azerbaycan Devlet Medeniyet ve Turizm Bakanlığı, Bakü, s.181
  • Triller, T.(Ed.), (2012). Settar Behlülzade. Rengkarlık ve Gırafika.Xalk Bank, Bakü, s. 228
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm İletişim
Yazarlar

Tahir Çelikbağ

Yayımlanma Tarihi 21 Nisan 2016
Gönderilme Tarihi 21 Nisan 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 26 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çelikbağ, T. (2016). SETTAR BEHLÜLZADE’NİN PEYZAJ ÇALIŞMALARINA GENEL BİR BAKIŞ. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 137-150. https://doi.org/10.18069/fusbed.00397