Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Opinions of Afghan Uzbek Turks that are Learning Turkish as a Foreign Language on Turkish

Yıl 2017, Cilt: 27 Sayı: 2, 91 - 100, 15.07.2017
https://doi.org/10.18069/firatsbed.346485

Öz

When viewing the Turkish learners who study Turkish
as a foreign language, it is seen that majority of them consist of Turkish
ancestors. Therefor, the reason for their learning Turkish and the difficulties
encountered during the learning process of Turkish and the investigation of the
views on Turkish, will provide a realistic and a demanding Schedule. The
purpose of this researchis to determine the opinions of Afghan Uzbek Turks on
Turkish spoken in Turkey. In this study, which is designed by qualitative
research, semi-structured interview form was used as a data collection tool.
According to the results of research, it is determined that the students have a
particular tendency towards Turkey and Turkish spoken in Turkey and this
stiuation results form the historical, politicalfriendship, smilarity of
language, religion and culture with the family support.

Kaynakça

  • Akar, A. (2013). Türk dili tarihi. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Alyılmaz, S., Biçer, N. ve Çoban, İ.(2015). Atatürk üniversitesinde öğrenim gören Kırgız öğrencilerin Türkçe ve Türkiye’ye yönelik görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 4(1), 328-338.
  • Buran, A. (2010). Kurşunlanan Türkoloji. Ankara: Akçağ.
  • Ekiz, D. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Garabayev, B. (2000). Türkiye'de yüksek öğrenim gören Türk cumhuriyetleri öğrencilerinin uyum sorunları ve Türkiye ve Türklere ilişkin kalıp yargılar. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Gökdağ, B. A. (2015). Türklerin dünyası: Dil - kimlik - siyaset. İstanbul: Kültür Bilimleri Akademisi.
  • Karatay, H. ve Kartallıoğlu, N. (2012). Kırgız öğrencilerin Türkiye Türkçesi öğrenmeye ilişkin tutumları. Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Araştırmaları Dergisi, (4), 1-11.
  • Kıroğlu, A., Kesten, A. ve Elma, C. (2010). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin sosyo - kültürel ve ekonomik sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 26-39.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. California: SAGE Publications.
  • Özyürek (2009) Türk devlet ve topluluklarından Türkiye üniversitelerine gelen Türk soylu yabancı uyruklu öğrencilerin Türkçe öğrenimlerinde karşılaştıkları sorunlar. Turkish Studies, 4(3), 1819-1862.
  • Sıddıqı J. (2007). Afganistan’da yükseköğretimde din eğitimi. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2, 135 - 148.
  • T.C. İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Genel Müdürlüğü (2016). 2015 Türkiye göç raporu. Ankara: T.C. İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Genel Müdürlüğü Yayınları, Yayın No: 35.
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı (2015). Yükseköğretimin uluslararasılaşması çerçevesinde Türk üniversitelerinin uluslararası öğrenciler için çekim merkezi haline getirilmesi. Ankara: Kalkınma Araştırma Merkezi, Yayın No: 2936.
  • Tok, M. ve Yıgın, M. (2013). Yabancı uyruklu öğrencilerin Türkçe öğrenme nedenlerine ilişkin bir durum çalışması. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 2(8), 132-147.
  • Yaylı, D. (2007). Yabancı dil olarak Türkçe programı öğrencilerinin Türkçeye ve Türkiye’ye ilişkin görüşleri. Eğitim Araştırmaları - Eurasian Journal of Educational Research, 26, 221-232.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin: Ankara.

YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRENEN AFGANİSTANLI ÖZBEK TÜRKLERİNİN TÜRKİYE TÜRKÇESİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ

Yıl 2017, Cilt: 27 Sayı: 2, 91 - 100, 15.07.2017
https://doi.org/10.18069/firatsbed.346485

Öz

Türkçeyi yabancı bir dil olarak öğrenenlere bakıldığında bunların büyük
bir çoğunluğunu Türk soyluların oluşturduğu görülmektedir. Dolayısıyla Türk
soyluların, Türkiye Türkçesini öğrenme sebeplerinin, Türkçe öğrenme
süreçlerinde karşılaştıkları sorunların ve Türkçeye yönelik görüşlerinin
araştırılması alanın daha gerçekçi ve ihtiyaca yönelik planlanmasını
sağlayacaktır. Bu araştırmanın amacı da, Afganistanlı Özbek Türklerinin Türkiye
Türkçesine ve bununla da ilişkili olarak Türkiye’ye yönelik görüşlerini
belirlemektir. Nitel araştırma modeline göre tasarlanan çalışmada veri toplama
aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına
göre öğrencilerin Türkiye’ye ve Türkiye Türkçesine yönelik özel bir
eğilimlerinin olduğu, bu durumun da Afganistan ile Türkiye arasındaki tarihî ve
siyasi dostluk, din, dil, kültür benzerliği ile aile desteğinden kaynaklandığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akar, A. (2013). Türk dili tarihi. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Alyılmaz, S., Biçer, N. ve Çoban, İ.(2015). Atatürk üniversitesinde öğrenim gören Kırgız öğrencilerin Türkçe ve Türkiye’ye yönelik görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 4(1), 328-338.
  • Buran, A. (2010). Kurşunlanan Türkoloji. Ankara: Akçağ.
  • Ekiz, D. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Garabayev, B. (2000). Türkiye'de yüksek öğrenim gören Türk cumhuriyetleri öğrencilerinin uyum sorunları ve Türkiye ve Türklere ilişkin kalıp yargılar. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Gökdağ, B. A. (2015). Türklerin dünyası: Dil - kimlik - siyaset. İstanbul: Kültür Bilimleri Akademisi.
  • Karatay, H. ve Kartallıoğlu, N. (2012). Kırgız öğrencilerin Türkiye Türkçesi öğrenmeye ilişkin tutumları. Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Araştırmaları Dergisi, (4), 1-11.
  • Kıroğlu, A., Kesten, A. ve Elma, C. (2010). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin sosyo - kültürel ve ekonomik sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 26-39.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. California: SAGE Publications.
  • Özyürek (2009) Türk devlet ve topluluklarından Türkiye üniversitelerine gelen Türk soylu yabancı uyruklu öğrencilerin Türkçe öğrenimlerinde karşılaştıkları sorunlar. Turkish Studies, 4(3), 1819-1862.
  • Sıddıqı J. (2007). Afganistan’da yükseköğretimde din eğitimi. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2, 135 - 148.
  • T.C. İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Genel Müdürlüğü (2016). 2015 Türkiye göç raporu. Ankara: T.C. İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Genel Müdürlüğü Yayınları, Yayın No: 35.
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı (2015). Yükseköğretimin uluslararasılaşması çerçevesinde Türk üniversitelerinin uluslararası öğrenciler için çekim merkezi haline getirilmesi. Ankara: Kalkınma Araştırma Merkezi, Yayın No: 2936.
  • Tok, M. ve Yıgın, M. (2013). Yabancı uyruklu öğrencilerin Türkçe öğrenme nedenlerine ilişkin bir durum çalışması. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 2(8), 132-147.
  • Yaylı, D. (2007). Yabancı dil olarak Türkçe programı öğrencilerinin Türkçeye ve Türkiye’ye ilişkin görüşleri. Eğitim Araştırmaları - Eurasian Journal of Educational Research, 26, 221-232.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin: Ankara.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Kübra Şengül

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2017
Gönderilme Tarihi 2 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 27 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şengül, K. (2017). YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRENEN AFGANİSTANLI ÖZBEK TÜRKLERİNİN TÜRKİYE TÜRKÇESİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27(2), 91-100. https://doi.org/10.18069/firatsbed.346485