Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Goalball Antrenmanının Kadın Goalball Paralimpik Takımının Kuvvet, Denge ve Esneklik Parametrelerine Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 1, 74 - 84, 04.04.2017

Öz

Araştırmanın
amacını kadın goalball paralimpik sporcularının kuvvet, denge ve esneklik
parametrelerinin incelenmesi oluşturmaktadır. Araştırma grubunu 9 kadın (Xyaş=19±3,31
yıl; Xva=59,66±8,12 kg; Xbu=161,89±9 cm) oluşturmaktadır.
Araştırma grubuna uygulanan teknik ağırlıklı antrenmanların kuvvet, denge ve
esneklik parametrelerine etkisinin incelendiği bu çalışmada kuvvet testleri
için Holtain Marka bacak ve el dinamometresi kullanıldı. Denge testi için
Functional Movement Systems (FMS) marka Y-balance denge aleti, esneklik değerlerini ölçmek için Baseline
marka otur-eriş sehpası kullanıldı. Goalball sporcularından elde edilen
parametreler arasındaki farklılığı bulmak için SPSS 17.0 paket programında
Wilcoxon testi kullanıldı. Anlamlılık değeri için (P<0,05) kabul edildi. Araştırma
grubuna uygulanan kuvvet testi değerleri incelendiğinde;  bacak kuvveti ön test son test değerleri
arasında anlamlı bir farklılık görülmektedir (Z=-2,073, p<0,05). Benzer
şekilde Anterior, Posteromedial ve Posterolateral denge testi değerlerinde ise
teknik ağırlıklı antrenmanların etkili olduğu görülmektedir (Za=-1,009;
Zpm=-,422; Zpl= -,059; p<0,05). Kavrama kuvveti sağ ve
sol el değerleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık
görülmemektedir (Z=-,059, p>0,05). Esneklik testi değerlerinde ise
istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık belirlenmemiştir (Z=,281,
p>0,05). Kadın goalball milli takıma uygulanan teknik ağırlıklı antrenmanlar
alt ekstremite kuvvet ve anterior denge yetilerini etkilerken üst ekstremite
kuvvet, esneklik, posterolateral ve posteromedial yönlerde ise anlamlı bir etki
oluşturmadığı sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • 1. Akman.N, Karataş.M, (2003). Temel ve Uygulanan Kinesyoloji, Haberal Eğitim Vakfı, Ankara pp 247-288.
  • 2. Ataman, A.(2000). Görme Engellilerin Erken Çocukluk Eğitimi.Görme Özürlülerin Eğitimi. Körler Federasyonu Yayını No: 2, Ankara,s. 25–28. 34. 35.
  • 3. Cook.A.S, Horak.F.B.(1986):Assesing The Ifluence Of Sensory Integration On Balance.Phys.Ther.66(10):1548-1550 October.
  • 4. Craft.D.H. (1995). Visually impairments and hearing losses. adapted physical educatian and sport (Ed: J. P. Winnick). Human KineticsBooks Champaigne, 143-166, İIIinois.
  • 6. G.E.S.F, (2003). “Uluslararası Görme Engelliler Spor Branşları Oyun Kuralları.
  • 7. Ganley, T. (2001) Egzersiz ve çocuk sağlığı. Spor ve Tıp, Sayı 9, :3-4, s. 41-47.
  • 8. Günaydın G, Koç H, Cicioğlu İ.(2002); Türk Bayan Milli Takım güreşçilerinin fiziksel ve fizyolojik profilinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, Ankara 13(1):25-32.
  • 9. Günaydın, T.(1993): Görme özürlü ve sağlıklı gençlerde motor değerlendirme üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. Doktora tezi, s.38, Ankara.
  • 10. Hebbelline, M. "Flexibility", The Olimpic Book of Sports Modicine, Edit. Direx. A Knuttgen, H.G., Tittel, K. Oxford: Blackwell Scientif c Publ., 212-213.
  • 11. Hendry J, Kerr R.(1983) Communication through physical activity for learning disabled children. Percept Mot Skilles.; 56(1):155–8.
  • 12. Horak F.R: Clinical Measurement of Postural Control in Adults. Phys. Ther. (1991), 67(12):1881-1885,1987.
  • 13. Jan JE. (1991). Head movement of visuaIly impairment children. Dev. Med. Child NeuroL. Jui;33 (7): 645-647.
  • 14. Jastrejevskaya, N. (1995). Rhythmic Sportive Gymnastics Theory And Practice. Copyright FIG, s 538
  • 15. Kasap, H. (1989). Sporda Elektronik Fleksiyometre Geliştirilmesi ve Bu Yolla Esneklik Ölçümü. Doktora Tezi Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Beden Eğitimi ve Spor Bolumu. İstanbul , 36,49,74-75,79,1 1 1.
  • 16. Kayıhan R, Sade A, Cavlak U. Uysal H.(1989). Görme Özürlü ve Sağlıklı Gençlerde Denge ve dokunma algılamasının karşılaştırılması fizyoterapi- rehabilitasyon. 6(1):63-75.
  • 17. Krause.J.V, (1996);Basketboll skills &Drills,3-4 Eastern Washington University.
  • 18. Laneioni G. E., Ollva, D., Braealente S, & Hoopen G. (1996).: Use of an aeoustie orientation system for indoor travel with a spatially disabled blind man. Journal of Visual lmpairment& Blindness, 90, 36-41,
  • 19. Lieberman L. J. & McHugh B. E.(2001), Health re1ated fitness of children with visual impairmentsand blindness. Journal of Visual Impairrnent & Blindness, 95(5), 272-286.
  • 20. Lieberman L. J. & Taule 1, (1998).Including physieal fitness into the lives of individuals who are deaf-blind, Deaf-blind Perspeetives, 5(2), 6-10.
  • 21. Lieberman, L. & Cowart, J. (1996 ). Games for People with Sensory Impairments: Strategies for Including Individuals of All Ages. Champaign, IL: Human Kinetics Publishers.
  • 22. Maggill.R.A, (1980). Motor Leaming, .(1996),s.66-124, Wm. C. Brown Comp. Publ., USA.
  • 23. Makris. V, Yee. RD, lange feeld C.D,Chappel.A.S, Slemenda.C.W(1993).Visual loss and performance in blind athletes.Medicine and science in sports and exercise s:265-269.
  • 24. Murphy M.F,(1989). O'drriscoll M.: Observations on the Motor Development ofVisual1y Impaired Children. Physiotherapy, 75 (99: 505-508).
  • 25. Natale.J.D,Lee.M,Ward.G, & Shephard R.J(1985): Loos of physical condition in sightless adolescents during a summer vacation.Adapted Phisical Activitiy Quarterly, 2,144-152.
  • 29. Özer, D, (2005b). Engelliler İçin Beden Eğitimi ve Spor, Nobel Yayınevi, Ankara, S. 38.
  • 30. Sevim.Y, (2002). Antrenman Bilgisi, Nobel Yayın, Ankara,
  • 31. Sucan.S, Yılmaz.A, Can.Y, Süer.C, (2005). Aktif futbol oyuncularının çeşitli denge parametrelerinin değerlendirilmesi. Sağlık Bilimleri Dergisi, 1:36-42.
  • 32. Sundberg.S, (1982). Maximal oxygen uptake in relation to age in blind and normal boys and girls. Acta Paediatr Scand. Jul; 71(4):603-8.
  • 33. Tamer, K.(2000). Sporda Fiziksel-Fizyolojik Performansın Ölçülmesi ve Değerlendirilmesi. Bağırgan Yayımevi, Ankara, s: 48-49.
  • Coughlan G.F, Fullam K, Delahunt E, Gissane C, Caulfield B.M.,A comparison between performance on selected directions of the star excursion balance test and the Y balance test,366-371,2012,47
  • Baker-Nobles L, Bink M.P. (1979). Sensory integration in the rehabilitation of blind adults. The American journal of occupational therapy: official publication of the American Occupational Therapy Association, 33(9): 559-564.
  • Bilgiç M, Biçer M, Özdal M. (2016). Farklı branşlarda spor yapan 11-13 yaş grubu çocukların 2D: 4D parmak oranlarının sportif performansla ilişkisinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1): 48-56.
Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 1, 74 - 84, 04.04.2017

Öz

Kaynakça

  • 1. Akman.N, Karataş.M, (2003). Temel ve Uygulanan Kinesyoloji, Haberal Eğitim Vakfı, Ankara pp 247-288.
  • 2. Ataman, A.(2000). Görme Engellilerin Erken Çocukluk Eğitimi.Görme Özürlülerin Eğitimi. Körler Federasyonu Yayını No: 2, Ankara,s. 25–28. 34. 35.
  • 3. Cook.A.S, Horak.F.B.(1986):Assesing The Ifluence Of Sensory Integration On Balance.Phys.Ther.66(10):1548-1550 October.
  • 4. Craft.D.H. (1995). Visually impairments and hearing losses. adapted physical educatian and sport (Ed: J. P. Winnick). Human KineticsBooks Champaigne, 143-166, İIIinois.
  • 6. G.E.S.F, (2003). “Uluslararası Görme Engelliler Spor Branşları Oyun Kuralları.
  • 7. Ganley, T. (2001) Egzersiz ve çocuk sağlığı. Spor ve Tıp, Sayı 9, :3-4, s. 41-47.
  • 8. Günaydın G, Koç H, Cicioğlu İ.(2002); Türk Bayan Milli Takım güreşçilerinin fiziksel ve fizyolojik profilinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, Ankara 13(1):25-32.
  • 9. Günaydın, T.(1993): Görme özürlü ve sağlıklı gençlerde motor değerlendirme üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. Doktora tezi, s.38, Ankara.
  • 10. Hebbelline, M. "Flexibility", The Olimpic Book of Sports Modicine, Edit. Direx. A Knuttgen, H.G., Tittel, K. Oxford: Blackwell Scientif c Publ., 212-213.
  • 11. Hendry J, Kerr R.(1983) Communication through physical activity for learning disabled children. Percept Mot Skilles.; 56(1):155–8.
  • 12. Horak F.R: Clinical Measurement of Postural Control in Adults. Phys. Ther. (1991), 67(12):1881-1885,1987.
  • 13. Jan JE. (1991). Head movement of visuaIly impairment children. Dev. Med. Child NeuroL. Jui;33 (7): 645-647.
  • 14. Jastrejevskaya, N. (1995). Rhythmic Sportive Gymnastics Theory And Practice. Copyright FIG, s 538
  • 15. Kasap, H. (1989). Sporda Elektronik Fleksiyometre Geliştirilmesi ve Bu Yolla Esneklik Ölçümü. Doktora Tezi Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Beden Eğitimi ve Spor Bolumu. İstanbul , 36,49,74-75,79,1 1 1.
  • 16. Kayıhan R, Sade A, Cavlak U. Uysal H.(1989). Görme Özürlü ve Sağlıklı Gençlerde Denge ve dokunma algılamasının karşılaştırılması fizyoterapi- rehabilitasyon. 6(1):63-75.
  • 17. Krause.J.V, (1996);Basketboll skills &Drills,3-4 Eastern Washington University.
  • 18. Laneioni G. E., Ollva, D., Braealente S, & Hoopen G. (1996).: Use of an aeoustie orientation system for indoor travel with a spatially disabled blind man. Journal of Visual lmpairment& Blindness, 90, 36-41,
  • 19. Lieberman L. J. & McHugh B. E.(2001), Health re1ated fitness of children with visual impairmentsand blindness. Journal of Visual Impairrnent & Blindness, 95(5), 272-286.
  • 20. Lieberman L. J. & Taule 1, (1998).Including physieal fitness into the lives of individuals who are deaf-blind, Deaf-blind Perspeetives, 5(2), 6-10.
  • 21. Lieberman, L. & Cowart, J. (1996 ). Games for People with Sensory Impairments: Strategies for Including Individuals of All Ages. Champaign, IL: Human Kinetics Publishers.
  • 22. Maggill.R.A, (1980). Motor Leaming, .(1996),s.66-124, Wm. C. Brown Comp. Publ., USA.
  • 23. Makris. V, Yee. RD, lange feeld C.D,Chappel.A.S, Slemenda.C.W(1993).Visual loss and performance in blind athletes.Medicine and science in sports and exercise s:265-269.
  • 24. Murphy M.F,(1989). O'drriscoll M.: Observations on the Motor Development ofVisual1y Impaired Children. Physiotherapy, 75 (99: 505-508).
  • 25. Natale.J.D,Lee.M,Ward.G, & Shephard R.J(1985): Loos of physical condition in sightless adolescents during a summer vacation.Adapted Phisical Activitiy Quarterly, 2,144-152.
  • 29. Özer, D, (2005b). Engelliler İçin Beden Eğitimi ve Spor, Nobel Yayınevi, Ankara, S. 38.
  • 30. Sevim.Y, (2002). Antrenman Bilgisi, Nobel Yayın, Ankara,
  • 31. Sucan.S, Yılmaz.A, Can.Y, Süer.C, (2005). Aktif futbol oyuncularının çeşitli denge parametrelerinin değerlendirilmesi. Sağlık Bilimleri Dergisi, 1:36-42.
  • 32. Sundberg.S, (1982). Maximal oxygen uptake in relation to age in blind and normal boys and girls. Acta Paediatr Scand. Jul; 71(4):603-8.
  • 33. Tamer, K.(2000). Sporda Fiziksel-Fizyolojik Performansın Ölçülmesi ve Değerlendirilmesi. Bağırgan Yayımevi, Ankara, s: 48-49.
  • Coughlan G.F, Fullam K, Delahunt E, Gissane C, Caulfield B.M.,A comparison between performance on selected directions of the star excursion balance test and the Y balance test,366-371,2012,47
  • Baker-Nobles L, Bink M.P. (1979). Sensory integration in the rehabilitation of blind adults. The American journal of occupational therapy: official publication of the American Occupational Therapy Association, 33(9): 559-564.
  • Bilgiç M, Biçer M, Özdal M. (2016). Farklı branşlarda spor yapan 11-13 yaş grubu çocukların 2D: 4D parmak oranlarının sportif performansla ilişkisinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1): 48-56.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Spor Hekimliği
Bölüm Hareket ve Antrenman Bilimleri
Yazarlar

Gökhan Deliceoğlu

Tuğba Pehlivan Çavuş

Gülcan Karaman Bu kişi benim

Tuğba Kocahan Bu kişi benim

Erkan Tortu Bu kişi benim

Ali Tekçe Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 4 Nisan 2017
Gönderilme Tarihi 24 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Deliceoğlu, G., Pehlivan Çavuş, T., Karaman, G., Kocahan, T., vd. (2017). Goalball Antrenmanının Kadın Goalball Paralimpik Takımının Kuvvet, Denge ve Esneklik Parametrelerine Etkisinin İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 74-84.

ISSN: 2536-5339

Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi

16157

Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.