Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kalitenin İyileştirilmesi Amacıyla İstatistiksel Kalite Kontrol Yöntemlerinin Kullanılması Üzerine Havacılık ve Uzay Sektöründe Bir Uygulama

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 3, 159 - 172, 15.12.2018

Öz

Kalite,
rekabet ortamın çok önemli bir unsurdur ve firmaya stratejik bir avantaj
sağlamaktadır. Bu konuda firmaların kendilerini mükemmelleştirmesi
gerekmektedir. Kaliteyi yükseltmenin yolu ise kalitesizliği önlemektir ve bunun
temelinde de değişiklik yatar. Bunun içinde birden bire değil sürekli gözlem
yaparak sistemi, süreci ve ürün kalitesini geliştirmek gerekmektedir. Ürün
kalitesini geliştirmek içinde istatistiksel kalite kontrol tekniklerinden
faydalanılır. İstatistiksel kalite kontrol” en az maliyetle, zamanında ve doğru
veri üretmektir. Bir üretim veya hizmet sürecinin olağan biçimde devam edip
etmediğinin istatistiksel tekniklerle kontrolü, olağan dışı bir durum varsa
bunun fark edilebilmesi ve nedenlerinin belirlenerek ortadan kaldırılmasıdır. 

 





Bu çalışmada
bir havacılık ve uzay fabrikasında üretilen A400M Kargo tipi askeri uçağa ait
iskelet gövde parçasının bir yıllık üretim miktarından belirli bir örneklem
miktarı alınarak, hata oranları saptandı, hataların kaynağı bulunarak, mevcut
standartlara uyup uymadığı Minitap 17 programı kullanılarak belirlendi.
Üretimde yapılan hatalar sonucu ortaya çıkan hatalı ürün sayısının, alt ve üst
kontrol sınırları dâhilinde olup olmadığı, müşteri Spesifikasyon aralığına
uygunluğu değerlendirildi. Sonuçlar neticesinde çözüm önerisi geliştirildi.

Kaynakça

  • 1. Baskan, Ş. “İstatistiksel Kalite Kontrol”, Kitap, 1997.
  • 2. Bircan, H. ve S. Özcan. "Otomotiv Yan Sanayinde Uygulanabilen İstatistiksel Süreç Kontrol Teknikleri ve Bir Uygulaması." 2. Ulusal Araştırmalar Sempozyumu (2001).
  • 3. Eyüp ve Erdal, "Hizmet Sektöründe Toplam Kalite Yönetimi" Journal of Qafqaz University 3,1 (2000): 43-56.
  • 4. Işığıçok, Erkan Toplam kalite yönetimi bakış açısıyla istatistiksel kalite kontrol, 2. basım, Star Ajans Reklam Basım Ezgi Kitapevi Dağıtım, s.412, (2012) 5. İmai, Masaaki, Kazien (Japonya’nın rekabetteki başarısının anahtarı), 6. basım, Elma Teknik Basım Yayın Dağıtım, s.266, (2014).
  • 6. İnternet: Küçükpazarlı, S. “Küçükpazarlı Firma Hakkında”, https://kpa.com.tr/default.aspx
  • 7. Michael K. “Kalite, değer ve müşteri memnuniyetinin hizmet ortamlarındaki tüketici davranışsal niyetlerine etkilerini değerlendirmek” , Perakende dergisi, 2000.
  • 8. İnternet: Nielsen, M. “İstatistiksel Süreç Kontrol (spc)”, http://www.statistiskprocesstyrning.se/ordlista.html#
  • 9. Pekdemir, I. “İşletmelerde Kalite Yönetimi, Kavramlar, Kalite İyileştirme Süreci Vakalar” Beta Basım Yayım Dağıtım, İstanbul, 1992.
  • 10. Pekmezci, A., “İstatistiksel kalite kontrol yöntemleri ve uygulanması”, Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir, 243 (2005).
Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 3, 159 - 172, 15.12.2018

Öz

Kaynakça

  • 1. Baskan, Ş. “İstatistiksel Kalite Kontrol”, Kitap, 1997.
  • 2. Bircan, H. ve S. Özcan. "Otomotiv Yan Sanayinde Uygulanabilen İstatistiksel Süreç Kontrol Teknikleri ve Bir Uygulaması." 2. Ulusal Araştırmalar Sempozyumu (2001).
  • 3. Eyüp ve Erdal, "Hizmet Sektöründe Toplam Kalite Yönetimi" Journal of Qafqaz University 3,1 (2000): 43-56.
  • 4. Işığıçok, Erkan Toplam kalite yönetimi bakış açısıyla istatistiksel kalite kontrol, 2. basım, Star Ajans Reklam Basım Ezgi Kitapevi Dağıtım, s.412, (2012) 5. İmai, Masaaki, Kazien (Japonya’nın rekabetteki başarısının anahtarı), 6. basım, Elma Teknik Basım Yayın Dağıtım, s.266, (2014).
  • 6. İnternet: Küçükpazarlı, S. “Küçükpazarlı Firma Hakkında”, https://kpa.com.tr/default.aspx
  • 7. Michael K. “Kalite, değer ve müşteri memnuniyetinin hizmet ortamlarındaki tüketici davranışsal niyetlerine etkilerini değerlendirmek” , Perakende dergisi, 2000.
  • 8. İnternet: Nielsen, M. “İstatistiksel Süreç Kontrol (spc)”, http://www.statistiskprocesstyrning.se/ordlista.html#
  • 9. Pekdemir, I. “İşletmelerde Kalite Yönetimi, Kavramlar, Kalite İyileştirme Süreci Vakalar” Beta Basım Yayım Dağıtım, İstanbul, 1992.
  • 10. Pekmezci, A., “İstatistiksel kalite kontrol yöntemleri ve uygulanması”, Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir, 243 (2005).
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fatma Yılmaz 0000-0003-0182-5023

Taner Ersöz

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yılmaz, F., & Ersöz, T. (2018). Kalitenin İyileştirilmesi Amacıyla İstatistiksel Kalite Kontrol Yöntemlerinin Kullanılması Üzerine Havacılık ve Uzay Sektöründe Bir Uygulama. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, 7(3), 159-172.
AMA Yılmaz F, Ersöz T. Kalitenin İyileştirilmesi Amacıyla İstatistiksel Kalite Kontrol Yöntemlerinin Kullanılması Üzerine Havacılık ve Uzay Sektöründe Bir Uygulama. GBAD. Aralık 2018;7(3):159-172.
Chicago Yılmaz, Fatma, ve Taner Ersöz. “Kalitenin İyileştirilmesi Amacıyla İstatistiksel Kalite Kontrol Yöntemlerinin Kullanılması Üzerine Havacılık Ve Uzay Sektöründe Bir Uygulama”. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi 7, sy. 3 (Aralık 2018): 159-72.
EndNote Yılmaz F, Ersöz T (01 Aralık 2018) Kalitenin İyileştirilmesi Amacıyla İstatistiksel Kalite Kontrol Yöntemlerinin Kullanılması Üzerine Havacılık ve Uzay Sektöründe Bir Uygulama. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi 7 3 159–172.
IEEE F. Yılmaz ve T. Ersöz, “Kalitenin İyileştirilmesi Amacıyla İstatistiksel Kalite Kontrol Yöntemlerinin Kullanılması Üzerine Havacılık ve Uzay Sektöründe Bir Uygulama”, GBAD, c. 7, sy. 3, ss. 159–172, 2018.
ISNAD Yılmaz, Fatma - Ersöz, Taner. “Kalitenin İyileştirilmesi Amacıyla İstatistiksel Kalite Kontrol Yöntemlerinin Kullanılması Üzerine Havacılık Ve Uzay Sektöründe Bir Uygulama”. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi 7/3 (Aralık 2018), 159-172.
JAMA Yılmaz F, Ersöz T. Kalitenin İyileştirilmesi Amacıyla İstatistiksel Kalite Kontrol Yöntemlerinin Kullanılması Üzerine Havacılık ve Uzay Sektöründe Bir Uygulama. GBAD. 2018;7:159–172.
MLA Yılmaz, Fatma ve Taner Ersöz. “Kalitenin İyileştirilmesi Amacıyla İstatistiksel Kalite Kontrol Yöntemlerinin Kullanılması Üzerine Havacılık Ve Uzay Sektöründe Bir Uygulama”. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, c. 7, sy. 3, 2018, ss. 159-72.
Vancouver Yılmaz F, Ersöz T. Kalitenin İyileştirilmesi Amacıyla İstatistiksel Kalite Kontrol Yöntemlerinin Kullanılması Üzerine Havacılık ve Uzay Sektöründe Bir Uygulama. GBAD. 2018;7(3):159-72.