Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YAZILI, GÖRSEL VE SOSYAL MEDYADA GIDA İLE İLGİLİ BİLGİ KİRLİLİĞİNİN HALKIN GIDA TERCİHİ ÜZERİNE ETKİLERİ

Yıl 2019, Cilt: 44 Sayı: 1, 153 - 162, 15.02.2019
https://doi.org/10.15237/gida.GD18108

Öz

Teknolojinin gelişmesi, sanayileşme, eğitim düzeyinin,
ekonomik ve sosyal refahın artması insanların gıdalara ve sağlıklı beslenmeye
olan ilgisini arttırmıştır. Ancak doğru ve yeterli bilgi sahibi olmayan
kişilerce yapılan yanlış açıklamalar tüketicide kafa karışıklığına neden
olabilmektedir. Bu çalışma, beslenme ile ilgili halkın bilinç düzeyini ölçmek,
günümüzün en büyük sorunlarından biri haline gelen bilgi kirliğinin ortadan
kaldırılması ve doğru bilginin doğru uzman kaynağından elde edilebilmesi
konusunda halkın bilinçlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla, sosyal
medya üzerinden toplumun farklı kesimlerinden, farklı bölge ve eğitim düzeyinden
toplam 616 kişi ile anket yapılmış ve sonuçlar SPSS.20 programı ile
değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, tüketici doğru bilgi kaynağını
bilemediğinden özellikle medyadaki bilgi kirliliğinin, onların beslenme
konusunda çok daha büyük yanlışlar yapmasına yol açtığı tespit edilmiştir.
Yazılı, görsel ve sosyal medyada gıda ile ilgili yorumların alanında uzman olan
kişiler tarafından yapılması dolayısıyla halkın doğru bilgi kaynaklarına
yönlendirilmesi çok önemlidir. 

Kaynakça

  • Aytekin, N. D., (2015). A.B. Gıda Güvenilirliğinde Risk İletişimi, Kamuoyunun Bilgilendirilmesi ve Türkiye’nin Durumu. AB Uzmanlık Lisans Tezi, T.C. Gıda Tarım Ve Hayvancılık Bakanlığı, Ankara.
  • Artık N., (2014). Gıdada Bilgi Kirliliği Bilimsel Gerçekler Paneli. Http://Www.Ukon.Org.Tr/Duyurular/Pdf/Gidadabilgikirliligivebilimselgerceklerpanelibilginotu.Pdf
  • Avşar, T.A., Avşar, Y. K. Ve Evrendilek, G.A. (2006). Gıda Güvenliği ve Başarılı Risk İletişimi: Medyanın (Yazılı, Sözlü, Görsel Basının) Sorumluluğu. Türkiye 9. Gıda Kongresi; 24-26 Mayıs 2006, Bolu, Ss. 11-14.
  • Halkman, A. K., (2015). Gıda Konusunda Yanlış Yönlendirmeler. Gazi Üniversitesi Öğretim Üyeleri Derneği, Akademik Bülten, Ss. 16-20.
  • Karaali, P. (2012). Gıda Güvenliği İçin Risk İletişim Stratejileri. 4. Gıda Güvenliği Kongresi, İstanbul.
  • Kocadaş, B. (2006). Kültür ve Medya. International Journal Of Human Sciences, 1(1).
  • Newkirk, R. W., Bender, J. B., &Hedberg, C. W. (2012). The Potential Capability Of Social Media As a Component Of Food Safety and Food Terrorism Surveillance Systems, Food borne Pathogens and Disease, 9(2), Ss. 120-124.
  • Songül, Y., (2015). Gıdalarda Bilgi Kirliliği Ve Gıda Mühendisliği.Https://Www.Tarimdanhaber.Com/Haber/Gida/Gidada-Bilgi-Kirliligi-Ve-Gida-Muhendisligi// (Erişim Tarihi: 13.06.2015)
  • Sungur, H. (2014). Gıda Sektörünün Baş Edemediği Sorun: Bilgi Kirliliği. Ankara.
  • Solak, B. B.(2016). Televizyon Reklamlarında Ünlü Kullanımının Satın Alma Davranışı Üzerine Etkisi: Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğrencilerine Yönelik Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi, İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, Ss. 253-278.
  • Tezgüler S., (2016). Sosyal Medya Nedir? Http://Sosyalmedyakulubu.Com.Tr/Sosyalmedya/Sosyal-Medya-Nedir.Html
  • Topuzoğlu, A., Hıdıroğlu, S., Ay, P., Önsüz, F., &İkiışık, H. (2007). Tüketicilerin Gıda Ürünleri İle İlgili Bilgi Düzeyleri Ve Sağlık Risklerine Karşı Tutumları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 6(4), 253-258.
  • Türkel, F., (2016). Gıda Algısını Yönlendiren Gıda Dışı Etkiler. Gıda Hattı E-Dergi, Köşe Yazısı.Https://www.Gidahatti.Com/Gida-Algisini-Yonlendiren-Gida-Disi-Etkiler-6407/(Erişim Tarihi: 26.06.2016)
  • Yamane, T.; (2001). Temel Örnekleme Yöntemleri. (İngilizceden Çeviren: Alptekin Esin, M. Akif Bakır Celal Aydın Ve Esen Gürbüzsel)., Literatür Yayıncılık, İstanbul, Ss.116-117.
  • Yılmaz İ. Ve Uran H. (2007). Gıda Maddeleri Tüketiminde Medyanın Rolü: Tekirdağ İli Örneği, ISSN: 1306-7648, Gıda Teknolojileri Elektronik Dergisi, Ss.9-17.

THE EFFECTS OF FOOD-RELATED MISCONCEPTION IN PRINTED, VISUAL AND SOCIAL MEDIA ON THE CONSUMER

Yıl 2019, Cilt: 44 Sayı: 1, 153 - 162, 15.02.2019
https://doi.org/10.15237/gida.GD18108

Öz

The development of technology, industrialization, the
increase of economic and social prosperity and the level of education, have
increased the interest of people in food and healthy nutrition. However,
misrepresentations made by the people who do not eligible and have sufficient
information on the subject can cause more confusion in the consumer. This study
was conducted in order to measure people's level of consciousness about the
food and nutrition, to remove the misinformation that has become one of the
biggest problems in nowadays and to make the public aware of the correct
information from the right experts or the source. For this purpose, a total of
616 people from different parts of the society, different regions and education
levels were surveyed via social media, and the results were evaluated with the
SPSS.20 program. According to the results of the research, it has been
determined that the misinformation in the media caused more confusion among the
consumers who does not know the correct source of information. Therefore, it is
important that the information about the food and nutrition in written, visual
and social media should be given by the experts in the field, so that people
may acquire correct information from those platforms.

Kaynakça

  • Aytekin, N. D., (2015). A.B. Gıda Güvenilirliğinde Risk İletişimi, Kamuoyunun Bilgilendirilmesi ve Türkiye’nin Durumu. AB Uzmanlık Lisans Tezi, T.C. Gıda Tarım Ve Hayvancılık Bakanlığı, Ankara.
  • Artık N., (2014). Gıdada Bilgi Kirliliği Bilimsel Gerçekler Paneli. Http://Www.Ukon.Org.Tr/Duyurular/Pdf/Gidadabilgikirliligivebilimselgerceklerpanelibilginotu.Pdf
  • Avşar, T.A., Avşar, Y. K. Ve Evrendilek, G.A. (2006). Gıda Güvenliği ve Başarılı Risk İletişimi: Medyanın (Yazılı, Sözlü, Görsel Basının) Sorumluluğu. Türkiye 9. Gıda Kongresi; 24-26 Mayıs 2006, Bolu, Ss. 11-14.
  • Halkman, A. K., (2015). Gıda Konusunda Yanlış Yönlendirmeler. Gazi Üniversitesi Öğretim Üyeleri Derneği, Akademik Bülten, Ss. 16-20.
  • Karaali, P. (2012). Gıda Güvenliği İçin Risk İletişim Stratejileri. 4. Gıda Güvenliği Kongresi, İstanbul.
  • Kocadaş, B. (2006). Kültür ve Medya. International Journal Of Human Sciences, 1(1).
  • Newkirk, R. W., Bender, J. B., &Hedberg, C. W. (2012). The Potential Capability Of Social Media As a Component Of Food Safety and Food Terrorism Surveillance Systems, Food borne Pathogens and Disease, 9(2), Ss. 120-124.
  • Songül, Y., (2015). Gıdalarda Bilgi Kirliliği Ve Gıda Mühendisliği.Https://Www.Tarimdanhaber.Com/Haber/Gida/Gidada-Bilgi-Kirliligi-Ve-Gida-Muhendisligi// (Erişim Tarihi: 13.06.2015)
  • Sungur, H. (2014). Gıda Sektörünün Baş Edemediği Sorun: Bilgi Kirliliği. Ankara.
  • Solak, B. B.(2016). Televizyon Reklamlarında Ünlü Kullanımının Satın Alma Davranışı Üzerine Etkisi: Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğrencilerine Yönelik Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi, İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, Ss. 253-278.
  • Tezgüler S., (2016). Sosyal Medya Nedir? Http://Sosyalmedyakulubu.Com.Tr/Sosyalmedya/Sosyal-Medya-Nedir.Html
  • Topuzoğlu, A., Hıdıroğlu, S., Ay, P., Önsüz, F., &İkiışık, H. (2007). Tüketicilerin Gıda Ürünleri İle İlgili Bilgi Düzeyleri Ve Sağlık Risklerine Karşı Tutumları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 6(4), 253-258.
  • Türkel, F., (2016). Gıda Algısını Yönlendiren Gıda Dışı Etkiler. Gıda Hattı E-Dergi, Köşe Yazısı.Https://www.Gidahatti.Com/Gida-Algisini-Yonlendiren-Gida-Disi-Etkiler-6407/(Erişim Tarihi: 26.06.2016)
  • Yamane, T.; (2001). Temel Örnekleme Yöntemleri. (İngilizceden Çeviren: Alptekin Esin, M. Akif Bakır Celal Aydın Ve Esen Gürbüzsel)., Literatür Yayıncılık, İstanbul, Ss.116-117.
  • Yılmaz İ. Ve Uran H. (2007). Gıda Maddeleri Tüketiminde Medyanın Rolü: Tekirdağ İli Örneği, ISSN: 1306-7648, Gıda Teknolojileri Elektronik Dergisi, Ss.9-17.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

KÜBRA Sağlam 0000-0002-3564-7934

Tuncay Gümüş

Yayımlanma Tarihi 15 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 44 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sağlam, K., & Gümüş, T. (2019). YAZILI, GÖRSEL VE SOSYAL MEDYADA GIDA İLE İLGİLİ BİLGİ KİRLİLİĞİNİN HALKIN GIDA TERCİHİ ÜZERİNE ETKİLERİ. Gıda, 44(1), 153-162. https://doi.org/10.15237/gida.GD18108
AMA Sağlam K, Gümüş T. YAZILI, GÖRSEL VE SOSYAL MEDYADA GIDA İLE İLGİLİ BİLGİ KİRLİLİĞİNİN HALKIN GIDA TERCİHİ ÜZERİNE ETKİLERİ. GIDA. Şubat 2019;44(1):153-162. doi:10.15237/gida.GD18108
Chicago Sağlam, KÜBRA, ve Tuncay Gümüş. “YAZILI, GÖRSEL VE SOSYAL MEDYADA GIDA İLE İLGİLİ BİLGİ KİRLİLİĞİNİN HALKIN GIDA TERCİHİ ÜZERİNE ETKİLERİ”. Gıda 44, sy. 1 (Şubat 2019): 153-62. https://doi.org/10.15237/gida.GD18108.
EndNote Sağlam K, Gümüş T (01 Şubat 2019) YAZILI, GÖRSEL VE SOSYAL MEDYADA GIDA İLE İLGİLİ BİLGİ KİRLİLİĞİNİN HALKIN GIDA TERCİHİ ÜZERİNE ETKİLERİ. Gıda 44 1 153–162.
IEEE K. Sağlam ve T. Gümüş, “YAZILI, GÖRSEL VE SOSYAL MEDYADA GIDA İLE İLGİLİ BİLGİ KİRLİLİĞİNİN HALKIN GIDA TERCİHİ ÜZERİNE ETKİLERİ”, GIDA, c. 44, sy. 1, ss. 153–162, 2019, doi: 10.15237/gida.GD18108.
ISNAD Sağlam, KÜBRA - Gümüş, Tuncay. “YAZILI, GÖRSEL VE SOSYAL MEDYADA GIDA İLE İLGİLİ BİLGİ KİRLİLİĞİNİN HALKIN GIDA TERCİHİ ÜZERİNE ETKİLERİ”. Gıda 44/1 (Şubat 2019), 153-162. https://doi.org/10.15237/gida.GD18108.
JAMA Sağlam K, Gümüş T. YAZILI, GÖRSEL VE SOSYAL MEDYADA GIDA İLE İLGİLİ BİLGİ KİRLİLİĞİNİN HALKIN GIDA TERCİHİ ÜZERİNE ETKİLERİ. GIDA. 2019;44:153–162.
MLA Sağlam, KÜBRA ve Tuncay Gümüş. “YAZILI, GÖRSEL VE SOSYAL MEDYADA GIDA İLE İLGİLİ BİLGİ KİRLİLİĞİNİN HALKIN GIDA TERCİHİ ÜZERİNE ETKİLERİ”. Gıda, c. 44, sy. 1, 2019, ss. 153-62, doi:10.15237/gida.GD18108.
Vancouver Sağlam K, Gümüş T. YAZILI, GÖRSEL VE SOSYAL MEDYADA GIDA İLE İLGİLİ BİLGİ KİRLİLİĞİNİN HALKIN GIDA TERCİHİ ÜZERİNE ETKİLERİ. GIDA. 2019;44(1):153-62.

by-nc.png

GIDA Dergisi Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 (CC BY-NC 4.0) Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. 

GIDA / The Journal of FOOD is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/