Büyükşehirlerde en etkili toplu taşıma türlerinden birisi hafif raylı sistemlerdir. Yoğun
yolculuk taleplerinin yaşandığı kentlerde, özellikle ulaşım kaynaklı çevre kirletici etkilerinin yok
denecek kadar az olması bu sistemlerin tercih edilebilirliğinde önemli rol oynamaktadır. Bu
açıdan bakıldığında, kent merkezlerinde trafikten kaynaklanan hava kirliliğinin düşürülmesi,
gürültü kirliliği ve küresel ısınma etkilerinin azaltılması açısından destek sağlayarak, insan
sağlığının ve çevrenin korunması konusunda önem taşıyan bu sistemlerin kullanımın
yaygınlaştırılması gerekmektedir.
Yıllardır Ankara kentinde hizmet vermekte olan hafif raylı sistemler, hızlı nüfus artışı ve
sosyo‐ekonomik gelişmelerle ve kent içi ulaşım altyapısının ve teknolojik imkânların
çağdaşlaşmasıyla birlikte geliştirilme ihtiyacı ortaya çıkmış, hafif raylı sistem taşıtlarının iç
düzenlemelerinin daha etkin kullanılması ve yeniden tasarlanması gereği doğmuştur. Taşıt iç
mekânının konfor, güvenlik, eşitlik ve erişilebilirlik olarak kısaca belirtebileceğimiz toplu taşımada
hizmet parametrelerine ve günümüz koşullarına uygun şekilde tasarlanması, hem yolcuların
memnuniyetini, hem de yolculuk kalitesini ve toplu taşımın tercih edilebilirliğini etkileyen en
önemli ölçütlerdir.
Ülkemiz kentsel ulaşım ağında kullanılan çoğu hafif raylı sistem taşıtının ulaşım konforunu
ve güvenliğini etkileyen problemlerinin çözümü için kullanıcı beklentisinin tespiti ve bu
beklentilerin karşılanması önem arz eder. Bu nedenle taşıtların oturma düzeninin günümüz
şartlarına ve kullanım amacına göre yeniden tasarlanması gerekmektedir. Yeni araç içi tasarımlar
oluşturulurken antropometrik ve ergonomik kurallara uygun olarak engelliler, yaşlılar, hamileler,
hareket kısıtlılığı yaşayan ve dezavantajlı yolcuların kısıtları göz önünde bulundurulmalıdır.
Böylece tüm yolcuların erişimine uygun, araç içi yolcu sirkülasyonunu ve sürekliliğini sağlayan
yeterli genişlikte, kullanımı rahat tasarımlar elde edilebilecektir. Bu çalışmada, kent içi ulaşımda hafif raylı sistem taşıtlarını kullanacak her kentli için, temel
toplu taşım hizmet parametrelerinin ön planda tutulduğu, taşıt içi yeni oturma düzeni tasarımı ve
bu tasarıma uygun oluşturulan senaryolardan bahsedilmektedir
Toplu Taşıma Planlaması Raylı Sistem Taşıt Tasarımı Ürün Tasarımı Yapısal Analiz
Public Transport Planning Rail Vehicle Design Product Design Structural Analysis
Diğer ID | JA42KU45HY |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2015 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 1 |