Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ankaray Hafif Raylı Taşıtlarında Oturma Düzeninin Yeniden Tasarlanması

Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 1, 21 - 39, 01.03.2015

Öz

Büyükşehirlerde en etkili toplu taşıma türlerinden birisi hafif raylı sistemlerdir. Yoğun
yolculuk taleplerinin yaşandığı kentlerde, özellikle ulaşım kaynaklı çevre kirletici etkilerinin yok
denecek kadar az olması bu sistemlerin tercih edilebilirliğinde önemli rol oynamaktadır. Bu
açıdan bakıldığında, kent merkezlerinde trafikten kaynaklanan hava kirliliğinin düşürülmesi,
gürültü kirliliği ve küresel ısınma etkilerinin azaltılması açısından destek sağlayarak, insan
sağlığının ve çevrenin korunması konusunda önem taşıyan bu sistemlerin kullanımın
yaygınlaştırılması gerekmektedir.  
Yıllardır Ankara kentinde hizmet vermekte olan hafif raylı sistemler, hızlı nüfus artışı ve
sosyo‐ekonomik gelişmelerle ve kent içi ulaşım altyapısının ve teknolojik imkânların
çağdaşlaşmasıyla birlikte geliştirilme ihtiyacı ortaya çıkmış, hafif raylı sistem taşıtlarının iç
düzenlemelerinin daha etkin kullanılması ve yeniden tasarlanması gereği doğmuştur. Taşıt iç
mekânının konfor, güvenlik, eşitlik ve erişilebilirlik olarak kısaca belirtebileceğimiz toplu taşımada
hizmet parametrelerine ve günümüz koşullarına uygun  şekilde tasarlanması, hem yolcuların
memnuniyetini, hem de yolculuk kalitesini ve toplu taşımın tercih edilebilirliğini etkileyen en
önemli ölçütlerdir.  
Ülkemiz kentsel ulaşım ağında kullanılan çoğu hafif raylı sistem taşıtının ulaşım konforunu
ve güvenliğini etkileyen problemlerinin çözümü için kullanıcı beklentisinin tespiti ve bu
beklentilerin karşılanması önem arz eder. Bu nedenle taşıtların oturma düzeninin günümüz
şartlarına ve kullanım amacına göre yeniden tasarlanması gerekmektedir. Yeni araç içi tasarımlar
oluşturulurken antropometrik ve ergonomik kurallara uygun olarak engelliler, yaşlılar, hamileler,
hareket kısıtlılığı yaşayan ve dezavantajlı yolcuların kısıtları göz önünde bulundurulmalıdır.
Böylece tüm yolcuların erişimine uygun, araç içi yolcu sirkülasyonunu ve sürekliliğini sağlayan
yeterli genişlikte, kullanımı rahat tasarımlar elde edilebilecektir.  Bu çalışmada, kent içi ulaşımda hafif raylı sistem taşıtlarını kullanacak her kentli için, temel
toplu taşım hizmet parametrelerinin ön planda tutulduğu, taşıt içi yeni oturma düzeni tasarımı ve
bu tasarıma uygun oluşturulan senaryolardan bahsedilmektedir

Redesigning The Layout of The Seat of Ankaray Light Rail Vehicles

Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 1, 21 - 39, 01.03.2015

Öz

One of the most effective public transport system in metropolitan cities are the light rail
system. In urban areas of intense travel demand, availability of these systems plays an important
role in the choice especially due to little or no effect depending on the transport of pollutants. In
this situation, the reduction of air pollution from traffic in urban centers, by providing support in
terms of noise pollution and reducing the effects of global warming, it is necessary to expand the
use of these systems which are important for the protection of human health and the
environment.  
Light rail system, which has been serving for years in our city, with rapid population growth
and socio‐economic development and urban transport substructure and the modernization of
advanced technological improves, have to use more efficient of internal distribution and it
became necessary to redesign. The vehicle interior comfort, security, equality and accessibility
can be briefly stated parameters of public transport services, and suitable designing the present
conditions, passenger pleasure and quality of trip, the effect of preferring to public transport is a
very important criteria.  
It is very important to meet the user's expectations of determination and expectations for
the solution of problems of influence the transport comfort and safety of many light rail vehicles
which used in urban transport network in our country. Therefore, the vehicle must be redesigned
seat arrangement according to the nowadays requirements and propose. While making a new
vehicle inside design, anthropometric and ergonomic rules according to disabled passengers who
have limitation of movement and disadvantaged passengers constraints should be considered.
So, accessible for all passengers, suitable width for passenger circulation inside vehicle and
providing the continuity, usable designs can be made.  
In this study, for all urban who use light rail vehicles in public transport, basic parameters of
public transportation services is kept in the forefront, vehicle interior new seating arrangement
design and mention about the scenario created according to this design.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA42KU45HY
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Önder Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2015
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

IEEE M. Önder, “Ankaray Hafif Raylı Taşıtlarında Oturma Düzeninin Yeniden Tasarlanması”, GMBD, c. 1, sy. 1, ss. 21–39, 2015.

Gazi Journal of Engineering Sciences (GJES) publishes open access articles under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY) 1366_2000-copia-2.jpg