Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Comparison of the Primary School Teacher Education Programs of Macedonia and Turkey

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 9, 84 - 103, 31.10.2017

Öz

Nowadays,
where a great development in technology and change takes place, societies which
have managed to preserve their cultures, are the ones with the strongest social
relations. Education has a crucial part in continuity of peace and trasmission
of cultural values from generation to generation. In this regard, this study,
as of today, comparison of the primary school teacher education programs in
Turkey and Macedonia where according to the official data, around eighty
thousand Turkish minority resides, is of great importance to prevent the two
countiries from dissociation, to re-interact, to examine common problems in
initial teacher education programs and to attain alternative perspectives.In
this research, analysis of the primary school teacher education programs in
Turkey and Macedonia is aimed. Comparative education which has a special place
among education studies and researches, is generally defined as a science
largely consulted to form peaceful international relations. For that purpose,
the teacher education programs in Macedonia and Turkey were analysed and aims,
teaching sufficencies, acceptance conditions and lessons of the teacher
education programs of the two countries were compared. This research is a
comparative one. It can be seen that in comparative studies qualitative
research methodes are being used more frequently than quantitative research methodes.
In the light of findings of the research, the education sytem of the two
countries which are in the process of joining the EU, suggestions will be
developed regarding the education of the Turkish minority and the primary
school teachers.

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (2008). Türk eğitim tarihi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Sf:380-386
  • Avrupa Konseyi Ülkeleri Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Modelleri Toplantısı. Toplantı, İzmir, 21-26 Eylül 1992, (üçüncü baskı), Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Ataünal, A. (1994), Türkiye’de İlkokul Öğretmeni Yetiştirme Sorunu (1923-1994) ve ABD, İngiltere, Fransa, ve Almanya’daki Çağdaş Uygulama ve Eğilimler, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı, Yükseköğretim Genel Müdürlüğü.
  • Aydın, A. (1998). Eğitim fakültelerinin yeniden yapılandırılması ve öğretmen yetiştirme sorunu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 4(3), 275-286.
  • Balcı, A. (2009). Karşılaştırmalı eğitim sistemleri. Ankara: Pegem Yayınları
  • Baskan,G. A., (2001) Öğretmenlik Mesleği ve Öğretmen Yetiştirmede Yeniden Yapılanma. Ankara: Ritm İletişim Hizmetleri Ltd. Şti., sf:21.
  • Baskan, G. A., Aydın, a., & Tuğba, Ö. (2006). Türkiye’deki Öğretmen Yetiştirme Sistemine Karşılaştırmalı bir Bakış. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1).
  • Baysal, Z.N. (2009). Eğitim yapıları ve yönetimleri açısından çeşitli ülkelere bir bakış. Ankara: Pegem
  • Can, G. (1987). Öğretmenlik meslek anlayışı üzerine bir araştırma (Ankara Okullarında). Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 159-170.
  • Can, G. (1987). “Öğretmenlik Meslek Anlayışı Üzerine Bir Araştırma” Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2: 159-170
  • Cramer, J.F.; G.S. Browne (1982). Çada Eitim Milli Eitim Sistemleri Üzerine Bir nceleme. (Çev. F. Ouzkan) stanbul: Milli Eitim Basımevi.
  • Çavuşoğlu, H. (2006). Yugoslavya-Makedonya'dan Türkiye'ye 1952-67 Kitlesel Göçü ve Bursa'daki Göçmen Kesimi. Karadeniz Araştırmaları, 10(10), 107-147.
  • Celik, M., & Denkova, J. (2014). Makedonya’da Türkçe Eğitim. http://eprints.ugd.edu.mk/id/eprint/12987 Erişim tarihi,: 19.08. 2015
  • Demirel, Ö. (2000). Karşılaştırmalı eğitim. PeGem A Yayıncılık.
  • Erdoğan, İ. (2003). Karşilaştirmali Eğİtİm: Türk Eğİtİm Bİlİmlerİ Çalişmalari İçİnde Önemsenmesİ Gereken Bİr Alan. Türk Eğitim Bilimlerİ Dergisi,1(3) Erişim:19.08.2015 16:45
  • Ergün, M. (1985). Karşılaştırmalı eğitim. Malatya: İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Bölümü: http://www. egitim. aku. edu. tr/kegitim. Pdf : Erişim tarihi, 15.05.2015
  • Erkan, S. S. Ş.(2013), Türkİye-Fransa İlköğretİm Eğİtİm Sİstemlerİnİn Ve İngİlİzce Ders Programlarinin Karşilaştirilmasi. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/8 Summer p. 1207-1221
  • Güler, N. E. B. İ., & Yöndem, S. (2009). Makedonya ve Türkiye İlköğretim Okulları 6, 7 ve 8. Sınıflarda Okutulan Müzik Ders Kitaplarındaki Eğitim Müziği Eserlerinin Karşılaştırmalı İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1).
  • Güzel, İ., Karataş, İ., & Çetinkaya, B. (2010). Ortaöğretim matematik öğretim programlarının karşılaştırılması: Türkiye, Almanya ve Kanada. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 1(3). sf:309-325.
  • Хасан, Елвин „Организацијата на основното образование на припадниците на турската заедница во Република Македонија“ Маг. Универзитет „Св. Кирил и Методиј“, Филозофски факултет, Институт за педагогија, Скопје, 2011.
  • Хасан, Елвин. „Историски развој на основното образование на турски наставен јазик во Република Македонија“. Просветно дело. бр.2 (2012): 101-114.
  • Hasan, H. (1998), Makedonya’da Türkçe Eğitim ve Abdülhakim Hikmet Doğan, Üsküp; Birlik Yayınları.
  • Илиев, Д. (2001), Иницијалното образование на наставниците од основното образование: компаративна студија за Македонија и Англија, Битола: Факултет за учители и воспитувачи.
  • Hüseyin, E. Ş., & SARIKAYA, M. (2010). A comparison of science curriculum in Ireland and Turkey. Elementary Education Online, 9(3), 1092-1105. Erişim: 19.08.2015 16:50
  • Karamahmut, R. (2006). Makedonya Müslüman azinliklari dini kurumlari ve Çağdaş sorunlari. Ankara Üniversitesi
  • Камберски, К. (1994), Од буквар до универзитет, Скопје: Просветно дело.
  • Камберски, К. (2000), Предучилишното и основното воспитание и образование во Република Македонија, Скопје: Филозофски факултет, Институт за педагогија.
  • Камберски, К. претседател и други. (2007), Наставникот и квалитетот на образованието: (Зборник на трудови од научна расправа), Скопје: Дом на просветните работници на Република Македонија.
  • Кантарџиев, Р. (2002), Историја на образованието и просветата во Македонија, Скопје: Просветно дело.
  • Kilimci, S. (2006). Almanya, Fransa, İngiltere ve Türkiye’de sınıf öğretmeni yetiştirme programlarının karşılaştırılması. Çukurova Üniversitesi.
  • King, E. (1979) Other Schools and Ours Comparative Studies For Today. London: Holt.
  • Küçükahmet, L. (2007). 2006-2007 Öğretİm Yilinda Uygulamaya Başlanan Öğretmen Yetİştİrme Lİsans Programlarinin Değerlendİrİlmesİ. türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 203-219.
  • Küçükoğu, A., & Kızıltaş, E. (2012). A Comparison of Preschool Teacher Training Programs in the UK, Germany, France, Italy, Russia and Turkey.Elementary Education Online, 11(3), 660-670.
  • Sağlam, M., & Kürüm, D. (2005). Türkiye ve Avrupa Birliği ülkelerinde öğretmen eğitiminde yapısal düzenlemeler ve öğretmen adaylarının seçimi. TC Milli Eğitim.
  • Saraç, T. (2006). Büyük Fransızca Türkçe Sözlük,İstanbul: Can Yayınları.
  • Şahin, Ç., & Kartal, O. Y. (2013). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Programı Hakkındaki Görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2013(12).
  • Tatlı, S., & Adıgüzel, O. C. (2012). Türkiye’deki lisansüstü karşılaştırmalı eğitim tezlerinin çok boyutlu bir incelemesi.
  • Tokay, Gül, Makedonya Sorunu, Jön Türk İhtilalinin Kökenleri 1903–1908, Afa yayınları, İstanbul 1995. sf:35
  • Türbedar, E. (2011). Balkanlar’da Nüfus Sayımları ve Kimlik Tartışması TEPAV Değerlendirme Notu Mart 2011http://www.tepav.org.tr/upload/files/1300357213-6.Balkanlar___da_Nufus_Sayimlari_ve_Kimlik_Tartismasi.pdf
  • Национална програма за развој на образованието во Република Македонија: 2005-2015, (2005), Скопје: Министерство за образование и наука.
  • Никодиновска-Банчотовска, Сузана „Професионални компетенции на наставниците во основното образование во Република Македонија“ Дис. Универзитет „Св.Кирил и Методиј“, Филозофски факултет, Институт за педагогија, Скопје, 2004.
  • Попоски, К. (1998), Успешен наставник, Скопје: НИРО Просветен работник.
  • Turan, Ömer. (2015), Makedonya' da Türk varlığı
  • http://www.turkalemiyiz.com/asil/balkanlarrumeli.asp?id=610 Erişim: 17.08.2015 17:15
  • Türbedar, Erhan. "Balkanlar’da Müslüman Topluluklar ve Türkiye." der. Ü. Özdağ, Y. Kalafat ve M. Erol 21: 336. Erişim:
  • Türkoğlu, A. (1998). Karşılaştırmalı eğitim: dünya ülkelerinden örneklerle. Adana: Baki Kitabevi.
  • Türkoğlu, A. (2012). Karşılaştırmalı eğitim nedir. Karşılaştırmalı Eğitim Yansımaları, 1-22. Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü (2008). Öğretmen yeterlikleri: Öğretmenlik mesleği genel ve özel alan yeterlikleri. Ankara: Millî Eğitim Basımevi.
  • Uygun, S., Ergen, G., & Öztürk, İ. H. (2011). Türkiye, Almanya ve Fransa'da Öğretmen Eğitimi Programlarında Uygulama Eğitiminin Karşılaştırılması.İlköğretim Online,10(2). Erişim: 19.08.2015
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2006), Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Kitabevi.
  • Yüksel, İ., Sağlam, M. (2012). Eğitimde program değerlendirme. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Yüksel, S. (2011). Türk üniversitelerinde eğitim fakülteleri ve öğretmen yetiştirme. Ankara: Pegem Yayınları.
  • http://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2015/OSYS/2015-OSYSKONTKILAVUZU15072015.pdf
  • http://www.ukim.edu.mk/dokumenti_m/158_Konkurs-I-ciklus-2015-2016.pdf
  • http://ebs.comu.edu.tr/Ders_Plani.aspx?bno=1036&bot=1552

Makedonya ve Türkiye Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırması

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 9, 84 - 103, 31.10.2017

Öz

Bilimsel, teknolojik gelişimin ve büyük bir toplumsal değişimin
yaşandığı günümüzde, kendi kültürel değerlerini koruyabilmiş olanlar bağlarının
kuvvetli olduğu güçlü toplumlardır. Eğitim, toplumdaki huzur ve barışın sağlanmasında,
bireylerin sosyal ve toplumsal hayata hazırlanmasında, kültürel değerlerinin
nesilden nesile aktarılmasında başrolü oynamaktadır. Bu çalışma; Türk azınlık nüfusun
yaşadığı Makedonya ile Türkiye sınıf öğretmen yetiştirme programlarını
incelemek, karşılaştırmak; bağları çok eskilere dayanan iki ulusun
birbirlerinden kopuk, ayrı dünyalar içinde yaşamalarının önlenip, etkileşime geçerek
sosyal ve kültürel bağların gelişimi, ulusal öğretmen yetiştirme sorunlarının
irdelenmesi, yeni bakış açıları kazandırması açısından önem taşımaktadır.

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (2008). Türk eğitim tarihi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Sf:380-386
  • Avrupa Konseyi Ülkeleri Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Modelleri Toplantısı. Toplantı, İzmir, 21-26 Eylül 1992, (üçüncü baskı), Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Ataünal, A. (1994), Türkiye’de İlkokul Öğretmeni Yetiştirme Sorunu (1923-1994) ve ABD, İngiltere, Fransa, ve Almanya’daki Çağdaş Uygulama ve Eğilimler, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı, Yükseköğretim Genel Müdürlüğü.
  • Aydın, A. (1998). Eğitim fakültelerinin yeniden yapılandırılması ve öğretmen yetiştirme sorunu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 4(3), 275-286.
  • Balcı, A. (2009). Karşılaştırmalı eğitim sistemleri. Ankara: Pegem Yayınları
  • Baskan,G. A., (2001) Öğretmenlik Mesleği ve Öğretmen Yetiştirmede Yeniden Yapılanma. Ankara: Ritm İletişim Hizmetleri Ltd. Şti., sf:21.
  • Baskan, G. A., Aydın, a., & Tuğba, Ö. (2006). Türkiye’deki Öğretmen Yetiştirme Sistemine Karşılaştırmalı bir Bakış. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1).
  • Baysal, Z.N. (2009). Eğitim yapıları ve yönetimleri açısından çeşitli ülkelere bir bakış. Ankara: Pegem
  • Can, G. (1987). Öğretmenlik meslek anlayışı üzerine bir araştırma (Ankara Okullarında). Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 159-170.
  • Can, G. (1987). “Öğretmenlik Meslek Anlayışı Üzerine Bir Araştırma” Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2: 159-170
  • Cramer, J.F.; G.S. Browne (1982). Çada Eitim Milli Eitim Sistemleri Üzerine Bir nceleme. (Çev. F. Ouzkan) stanbul: Milli Eitim Basımevi.
  • Çavuşoğlu, H. (2006). Yugoslavya-Makedonya'dan Türkiye'ye 1952-67 Kitlesel Göçü ve Bursa'daki Göçmen Kesimi. Karadeniz Araştırmaları, 10(10), 107-147.
  • Celik, M., & Denkova, J. (2014). Makedonya’da Türkçe Eğitim. http://eprints.ugd.edu.mk/id/eprint/12987 Erişim tarihi,: 19.08. 2015
  • Demirel, Ö. (2000). Karşılaştırmalı eğitim. PeGem A Yayıncılık.
  • Erdoğan, İ. (2003). Karşilaştirmali Eğİtİm: Türk Eğİtİm Bİlİmlerİ Çalişmalari İçİnde Önemsenmesİ Gereken Bİr Alan. Türk Eğitim Bilimlerİ Dergisi,1(3) Erişim:19.08.2015 16:45
  • Ergün, M. (1985). Karşılaştırmalı eğitim. Malatya: İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Bölümü: http://www. egitim. aku. edu. tr/kegitim. Pdf : Erişim tarihi, 15.05.2015
  • Erkan, S. S. Ş.(2013), Türkİye-Fransa İlköğretİm Eğİtİm Sİstemlerİnİn Ve İngİlİzce Ders Programlarinin Karşilaştirilmasi. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/8 Summer p. 1207-1221
  • Güler, N. E. B. İ., & Yöndem, S. (2009). Makedonya ve Türkiye İlköğretim Okulları 6, 7 ve 8. Sınıflarda Okutulan Müzik Ders Kitaplarındaki Eğitim Müziği Eserlerinin Karşılaştırmalı İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1).
  • Güzel, İ., Karataş, İ., & Çetinkaya, B. (2010). Ortaöğretim matematik öğretim programlarının karşılaştırılması: Türkiye, Almanya ve Kanada. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 1(3). sf:309-325.
  • Хасан, Елвин „Организацијата на основното образование на припадниците на турската заедница во Република Македонија“ Маг. Универзитет „Св. Кирил и Методиј“, Филозофски факултет, Институт за педагогија, Скопје, 2011.
  • Хасан, Елвин. „Историски развој на основното образование на турски наставен јазик во Република Македонија“. Просветно дело. бр.2 (2012): 101-114.
  • Hasan, H. (1998), Makedonya’da Türkçe Eğitim ve Abdülhakim Hikmet Doğan, Üsküp; Birlik Yayınları.
  • Илиев, Д. (2001), Иницијалното образование на наставниците од основното образование: компаративна студија за Македонија и Англија, Битола: Факултет за учители и воспитувачи.
  • Hüseyin, E. Ş., & SARIKAYA, M. (2010). A comparison of science curriculum in Ireland and Turkey. Elementary Education Online, 9(3), 1092-1105. Erişim: 19.08.2015 16:50
  • Karamahmut, R. (2006). Makedonya Müslüman azinliklari dini kurumlari ve Çağdaş sorunlari. Ankara Üniversitesi
  • Камберски, К. (1994), Од буквар до универзитет, Скопје: Просветно дело.
  • Камберски, К. (2000), Предучилишното и основното воспитание и образование во Република Македонија, Скопје: Филозофски факултет, Институт за педагогија.
  • Камберски, К. претседател и други. (2007), Наставникот и квалитетот на образованието: (Зборник на трудови од научна расправа), Скопје: Дом на просветните работници на Република Македонија.
  • Кантарџиев, Р. (2002), Историја на образованието и просветата во Македонија, Скопје: Просветно дело.
  • Kilimci, S. (2006). Almanya, Fransa, İngiltere ve Türkiye’de sınıf öğretmeni yetiştirme programlarının karşılaştırılması. Çukurova Üniversitesi.
  • King, E. (1979) Other Schools and Ours Comparative Studies For Today. London: Holt.
  • Küçükahmet, L. (2007). 2006-2007 Öğretİm Yilinda Uygulamaya Başlanan Öğretmen Yetİştİrme Lİsans Programlarinin Değerlendİrİlmesİ. türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 203-219.
  • Küçükoğu, A., & Kızıltaş, E. (2012). A Comparison of Preschool Teacher Training Programs in the UK, Germany, France, Italy, Russia and Turkey.Elementary Education Online, 11(3), 660-670.
  • Sağlam, M., & Kürüm, D. (2005). Türkiye ve Avrupa Birliği ülkelerinde öğretmen eğitiminde yapısal düzenlemeler ve öğretmen adaylarının seçimi. TC Milli Eğitim.
  • Saraç, T. (2006). Büyük Fransızca Türkçe Sözlük,İstanbul: Can Yayınları.
  • Şahin, Ç., & Kartal, O. Y. (2013). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Programı Hakkındaki Görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2013(12).
  • Tatlı, S., & Adıgüzel, O. C. (2012). Türkiye’deki lisansüstü karşılaştırmalı eğitim tezlerinin çok boyutlu bir incelemesi.
  • Tokay, Gül, Makedonya Sorunu, Jön Türk İhtilalinin Kökenleri 1903–1908, Afa yayınları, İstanbul 1995. sf:35
  • Türbedar, E. (2011). Balkanlar’da Nüfus Sayımları ve Kimlik Tartışması TEPAV Değerlendirme Notu Mart 2011http://www.tepav.org.tr/upload/files/1300357213-6.Balkanlar___da_Nufus_Sayimlari_ve_Kimlik_Tartismasi.pdf
  • Национална програма за развој на образованието во Република Македонија: 2005-2015, (2005), Скопје: Министерство за образование и наука.
  • Никодиновска-Банчотовска, Сузана „Професионални компетенции на наставниците во основното образование во Република Македонија“ Дис. Универзитет „Св.Кирил и Методиј“, Филозофски факултет, Институт за педагогија, Скопје, 2004.
  • Попоски, К. (1998), Успешен наставник, Скопје: НИРО Просветен работник.
  • Turan, Ömer. (2015), Makedonya' da Türk varlığı
  • http://www.turkalemiyiz.com/asil/balkanlarrumeli.asp?id=610 Erişim: 17.08.2015 17:15
  • Türbedar, Erhan. "Balkanlar’da Müslüman Topluluklar ve Türkiye." der. Ü. Özdağ, Y. Kalafat ve M. Erol 21: 336. Erişim:
  • Türkoğlu, A. (1998). Karşılaştırmalı eğitim: dünya ülkelerinden örneklerle. Adana: Baki Kitabevi.
  • Türkoğlu, A. (2012). Karşılaştırmalı eğitim nedir. Karşılaştırmalı Eğitim Yansımaları, 1-22. Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü (2008). Öğretmen yeterlikleri: Öğretmenlik mesleği genel ve özel alan yeterlikleri. Ankara: Millî Eğitim Basımevi.
  • Uygun, S., Ergen, G., & Öztürk, İ. H. (2011). Türkiye, Almanya ve Fransa'da Öğretmen Eğitimi Programlarında Uygulama Eğitiminin Karşılaştırılması.İlköğretim Online,10(2). Erişim: 19.08.2015
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2006), Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Kitabevi.
  • Yüksel, İ., Sağlam, M. (2012). Eğitimde program değerlendirme. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Yüksel, S. (2011). Türk üniversitelerinde eğitim fakülteleri ve öğretmen yetiştirme. Ankara: Pegem Yayınları.
  • http://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2015/OSYS/2015-OSYSKONTKILAVUZU15072015.pdf
  • http://www.ukim.edu.mk/dokumenti_m/158_Konkurs-I-ciklus-2015-2016.pdf
  • http://ebs.comu.edu.tr/Ders_Plani.aspx?bno=1036&bot=1552
Toplam 54 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

İffet Aksoy Tokgöz Bu kişi benim

Elvin Hasan

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 13 Temmuz 2017
Kabul Tarihi 29 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2017 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Aksoy Tokgöz, İ., & Hasan, E. (2017). Makedonya ve Türkiye Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırması. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2017(9), 84-103.