Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Türkçe Okuma Alışkanlıkları

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 9, 125 - 140, 31.10.2017

Öz

Ülkemizde
okuma alışkanlığı üzerine birçok araştırma yapılmakta ve istenilen düzeyde
okuma alışkanlığına sahip olunmadığına dair sonuçlar ortaya konulmaktadır.
Ancak, yabancı dil olarak Türkçe öğrenen yabancı uyruklu öğrencilerin okuma alışkanlıklarına
yönelik yeterli çalışmanın olmadığı göze çarpmaktadır. Bu gerekçe ile araştırmada,
ülkemizde eğitim gören yabancı uyruklu öğrencilerin okuma alışkanlıklarının
belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda araştırmada tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi, Giresun Üniversitesi TÖMER’de öğrenim gören
52 yabancı uyruklu öğrenciden oluşmaktadır. Verileri toplamak için araştırmacılar
tarafından bir anket geliştirilmiştir. Elde edilen veriler SPSS istatistik
programı aracılığıyla çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, yabancı uyruklu öğrencilerin
Türkçe okuma alışkanlığına sahip oldukları, dil öğretimi kurslarının dışında da
Türkçe okumaya gayret ettikleri sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • ARICI, A. F. (2008). “Okumayı niye sevmiyoruz? Üniversite öğrencileri ile mülakatlar. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(10): 91-100.
  • ARSLAN, Y, ÇELİK, Z. ve ÇELİK, E. (2009). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26: 113-124.
  • BAMBERGER, R. (1990). Okuma alışkanlığını geliştirme, (B. Çapar, Çev.). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • BLAHA, B. A. & BENNETT, J. M. (1993). Yeni okuma teknikleri, (D. Şahiner, Çev.),.İstanbul: Rota Yayınları.
  • DEMİR, C. ve YAPICI, M. (2007). Ana dili olarak Türkçenin öğretimi ve sorunları. Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2):177-192.
  • GENÇ, A. (1995). Yabancı dilde okuma alışkanlığı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 11: 71-74
  • GÜLENSOY, T. (2000). Türkçe el kitabı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • İŞCAN, A. (2011). Türkçenin yabancı dil olarak önemi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4):29-36.
  • KAPLAN, M. (1982). Kültür ve dil. İstanbul: Dergâh Yayınları
  • KARASAR, N. (2003). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • ODABAŞ, H, ODABAŞ, YONCA, Z. ve POLAT, C. (2008). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı: Ankara üniversitesi örneği. Bilgi Dünyası, 9(2): 431-465.
  • ÖZBAY, M. (2013). Türkçe öğretimi üzerine bir araştırma. Ankara: Öncü kitap.
  • ÖZBAY, M, BAĞCI, H ve UYAR, Y. (2008). Türkçe öğretmeni adaylarının okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15):117-136.
  • RADOYEVİC, N. (2006). Exploring the use of effective learning strategies to ıncrease students’ reading comprehension and test taking skills, Unpublished Thesis Master of Education, Ontario: The Brock University, St. Catharines. http://www.proquestcompany.com.
  • SELVİ, I, İ. (1998). Okuma alışkanlığı. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Kütüphanecilik Dergisi, 4: 165-178.
  • ŞAHİN, A, İŞCAN, A. ve MADEN S. (2009). İlköğretim öğrencilerinin okul kütüphaneleri ve sınıf kitaplıklarını kullanma durumu (Erzurum ili örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2): 183-196.
  • TAŞKESENLİOĞLU, L. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin okuma alışkanlıkları üzerine bir inceleme. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 9(5) : 261-273.
  • TÜRK DİL KURUMU (TDK) (2017). Güncel Türkçe Sözlük. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.591ee32d6759a5.87507139 (Erişim Tarihi:19.05.2017)
  • YALINKILIÇ, K. (2007). Türkçe öğretmen adaylarının okumaya ilişkin tutum ve görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(1): 225-241.
  • YAYLI, D. ve BAYYURT, Y. (2011). Yabancılara Türkçe öğretimi politika yöntem ve beceriler, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • YILMAZ, M. (2008). Türkçede okuduğunu anlama becerilerini geliştirme yolları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9): 131-139.
  • http://www.sayginnlp.com/tr-TR/Blog/hizli-okuma/okumanin-onundeki-engeller--87/ (Erişim tarihi: 20 Ekim 2014)

Turkish Reading Habits of Foreign Students

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 9, 125 - 140, 31.10.2017

Öz

There are
many studies being carried out on reading habit and these studies reveal that
the level of reading habit is not at a desirable level. However, it is noticed
that there are not sufficient amount of studies on the reading habits of
foreign students learning Turkish as a foreign language. Due to this reason,
this study aims to identify reading habits of foreign students in Turkish. For
this purpose, survey method was used in the study.The sample of the study
includes 52 foreign students studying at TÖMER, Giresun university. A
questionnaire developed by researchers to collect data. The data were analyzed
using SPSS program loaded. The result of the research reveals that foreing
students have reading habits in turkish and they make an effort to read in
turkish out of the language courses.

Kaynakça

  • ARICI, A. F. (2008). “Okumayı niye sevmiyoruz? Üniversite öğrencileri ile mülakatlar. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(10): 91-100.
  • ARSLAN, Y, ÇELİK, Z. ve ÇELİK, E. (2009). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26: 113-124.
  • BAMBERGER, R. (1990). Okuma alışkanlığını geliştirme, (B. Çapar, Çev.). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • BLAHA, B. A. & BENNETT, J. M. (1993). Yeni okuma teknikleri, (D. Şahiner, Çev.),.İstanbul: Rota Yayınları.
  • DEMİR, C. ve YAPICI, M. (2007). Ana dili olarak Türkçenin öğretimi ve sorunları. Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2):177-192.
  • GENÇ, A. (1995). Yabancı dilde okuma alışkanlığı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 11: 71-74
  • GÜLENSOY, T. (2000). Türkçe el kitabı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • İŞCAN, A. (2011). Türkçenin yabancı dil olarak önemi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4):29-36.
  • KAPLAN, M. (1982). Kültür ve dil. İstanbul: Dergâh Yayınları
  • KARASAR, N. (2003). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • ODABAŞ, H, ODABAŞ, YONCA, Z. ve POLAT, C. (2008). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı: Ankara üniversitesi örneği. Bilgi Dünyası, 9(2): 431-465.
  • ÖZBAY, M. (2013). Türkçe öğretimi üzerine bir araştırma. Ankara: Öncü kitap.
  • ÖZBAY, M, BAĞCI, H ve UYAR, Y. (2008). Türkçe öğretmeni adaylarının okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15):117-136.
  • RADOYEVİC, N. (2006). Exploring the use of effective learning strategies to ıncrease students’ reading comprehension and test taking skills, Unpublished Thesis Master of Education, Ontario: The Brock University, St. Catharines. http://www.proquestcompany.com.
  • SELVİ, I, İ. (1998). Okuma alışkanlığı. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Kütüphanecilik Dergisi, 4: 165-178.
  • ŞAHİN, A, İŞCAN, A. ve MADEN S. (2009). İlköğretim öğrencilerinin okul kütüphaneleri ve sınıf kitaplıklarını kullanma durumu (Erzurum ili örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2): 183-196.
  • TAŞKESENLİOĞLU, L. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin okuma alışkanlıkları üzerine bir inceleme. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 9(5) : 261-273.
  • TÜRK DİL KURUMU (TDK) (2017). Güncel Türkçe Sözlük. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.591ee32d6759a5.87507139 (Erişim Tarihi:19.05.2017)
  • YALINKILIÇ, K. (2007). Türkçe öğretmen adaylarının okumaya ilişkin tutum ve görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(1): 225-241.
  • YAYLI, D. ve BAYYURT, Y. (2011). Yabancılara Türkçe öğretimi politika yöntem ve beceriler, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • YILMAZ, M. (2008). Türkçede okuduğunu anlama becerilerini geliştirme yolları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9): 131-139.
  • http://www.sayginnlp.com/tr-TR/Blog/hizli-okuma/okumanin-onundeki-engeller--87/ (Erişim tarihi: 20 Ekim 2014)
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sedat Maden Bu kişi benim

Ömür Dincel

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 21 Mayıs 2017
Kabul Tarihi 28 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2017 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Maden, S., & Dincel, Ö. (2017). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Türkçe Okuma Alışkanlıkları. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2017(9), 125-140.