Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Project Based Learning on Successful in Social Studies Course

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 9, 165 - 175, 31.10.2017

Öz

In this study, the effect of project-based learning model on academic success of students in social studies course was investigated. Project-based learning encompasses learning at higher levels such as analysis, evaluation, synthesis. The project-based learning model offers a general solution to an objective by taking advantage of different disciplines about the real or virtual problems that individuals face in school and business life. In this study, experimental model was used. Data were analyzed by paired samples t test. According to the research result, the project-based learning model significantly increased the academic achievement scores of the students. Therefore, it has become clear that project based learning model is effective in improving academic achievement scores. As a result, it can be suggested that project based learning model should be used more frequently in social studies course.

Kaynakça

  • AKIN, D. (2016) 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Proje Tabanlı Öğrenmenin Öğrencinin Akademik Başarısına ve Derse Karşı Tutumuna Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Elâzığ.
  • ALADAĞ, S. (2005) İlköğretim Matematik Öğretiminde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Akademik Başarısına ve Tutumuna Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • ALTUN, A. EMİR, S., (2008) Sosyal Bilgiler Dersinde Problem Çözme Yönteminin Erişi, Kalıcılığa ve Tutuma Etkisi, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, S:10, No:2, 70-100.
  • ATICI, B. POLAT, H. (2010) Web Tasarımı Öğretiminde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Akademik Başarısı ve Görüşlerine Etkisi, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, Vol:1, No:2.
  • BAŞBAY, A. (2006) Basamaklı Öğretim Programıyla Desteklenmiş Proje Tabanlı Öğrenmenin Sürece, Öğrenen ve Öğretmen Görüşlerine Etkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Ankara.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, S. (2014) Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, PegemA Yayıncılık: Ankara.
  • CENGİZHAN, S. (2007) Proje Temelli ve Bilgisayar Destekli Öğretim Tasarımlarının; Bağımlı, Bağımsız ve İş Birlikli Öğrenme Stillerine Sahip Öğrencilerin Akademik Başarılarına ve Öğrenme Kalıcılığına Etkisi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 377-401.
  • CURTIS D. (2002) The Power of Projects, Educational Leadership, 60 (1), pp. 50-53.
  • ÇİFTÇİ, S. (2009) Sosyal Bilgiler Öğretiminde Proje Tabanlı Öğrenme, Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar I (Ed: R. Turan, A. M. Sünbül, H. Akdağ), 165-190, Pegem Akademi: Ankara.
  • DEMİREL, Ö. (2000) Eğitimde Program Geliştirme, Pegem A Yayınevi: Ankara.
  • ERDEM, M. (2002) Proje Tabanlı Öğrenme, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı. 22: Ankara.
  • ERSOY A. (2005) İlköğretim Beşinci Sınıfta Teknoloji Destekli Proje Tabanlı Öğrenme Uygulamaları, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Eskişehir.
  • GÜLTEKİN, M. (2007) Proje Tabanlı Öğrenmenin Beşinci Sınıf Fen Bilgisi Dersinde Öğrenme Ürünlerine Etkisi, İlköğretim Online, 6(1), 93-112.
  • GÜNDÜZ, M. (2014) İlköğretim 3. Sınıf Hayat Bilgisi Dersinde "Sorumluluk" Değerinin Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı ile Öğretiminin Akademik Başarı ve Tutuma Etkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Ankara.
  • İNCİK, E. Y. (2017) İlkokul Öğretmen ve Öğrencilerinin Proje Tabanlı Öğrenmeye İlişkin Sorunlarını Çözmede Eylem Araştırması: 4. Sınıf Türkçe Dersi Kapsamında Bir Çalışma, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Mersin Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Mersin.
  • KORKMAZ, H. KAPTAN F. (2002) Fen Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının İlköğretim Öğrencilerinin Akademik Başarı, Akademik Benlik Kavramı ve Çalışma Surelerine Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22: 91-97.
  • KOTZE, A. V. COOPER, L. (2000) Exploring the Transformative Potential of Project-Based Learning in University Adult Education, Studies in the Education of Adults, 32: 212-228.
  • KÖSE, M. (2010) İlköğretim 7. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi “Kuvvet ve Hareket” Ünitesinin Öğretiminde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Başarı ve Tutumlarına Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Konya.
  • KUCHARSKI, G. A. RUST J. O. RING T. R. (2005) Evaluation of the Ecological, Futures, and Global (EFG) Curriculum: A Project Based Approach, Education, Vol:125, No:4.
  • MEYER, D. K. TURNER J. C. SPENCER C. A. (1997) Challenge in a Mathematics Classroom: Students' Motivation and Strategies in Project-Based Learning, The Elementary School Journal, Vol. 97, No. 5, pp. 501-521.
  • ÖZCAN, R. (20007) Alg Biyo-teknolojisinde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Akademik Başarı, Tutum ve Görüşlerine Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü: Ankara.
  • STEWART, J. I. (1999) Teaching and Assessing Using Project-based Learning and Peer Assessment, Journal of Engineering Technology, 16: 40-46.
  • TOCI, M. J. (2000) The Effect of a Technology-supported, Project-based Learning Environment on Intrinsic and Extrinsic Motivational Orientation, Pennsylvania State University: PA.
  • ÜLKÜDAR, M. A. (2016) Proje Tabanlı Öğrenme Etkinlikleri ile Oyun Tabanlı Öğrenme Etkinliklerinin Akademik Başarı, Tutum ve Motivasyona Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Amasya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü: Amasya.
  • YALÇIN, S. A. TURGUT, BÜYÜKKASAP, Ü. E. (2009) Proje Tabanlı Öğretim Yönteminin Öğrencilerin Elektrik Konusu Akademik Başarılarına, Fiziğe Karşı Tutumlarına ve Bilimsel İşlem Becerilerine Etkisinin İncelenmesi, International Online Journal of Educational Sciences, 1 (1), 81-105.
  • YILDIRIM A. ŞİMŞEK H. (1993) Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayınevi: Ankara.

Proje Tabanlı Öğrenme Modelinin Sosyal Bilgiler Dersinde Başarıya Etkisi

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 9, 165 - 175, 31.10.2017

Öz

Bu çalışmada sosyal bilgiler dersinde proje tabanlı öğrenme modelinin öğrencilerin akademik başarısı üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Proje tabanlı öğrenme; analiz, değerlendirme, sentez gibi üst basamaklardaki öğrenmeleri kapsar. Proje tabanlı öğrenme modeli bireylerin okul ve iş hayatında karşı karşıya kalabilecekleri gerçek ya da sanal problemler hakkında farklı disiplinlerden yararlanarak bir amaç doğrultusunda genel çözüm önerileri sunar. Araştırmada, deneysel model kullanılmıştır. Veriler ilişkili örneklemler için t testi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucuna göre proje tabanlı öğrenme modeli, öğrencilerin akademik başarı puanlarını manidar bir şekilde arttırmıştır. Dolayısıyla proje tabanlı öğrenme modelinin, akademik başarı puanlarını geliştirmede etkili olduğu ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak proje tabanlı öğrenme modelinin, sosyal bilgiler dersinde daha sık kullanılması gerektiği önerilebilir.

Kaynakça

  • AKIN, D. (2016) 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Proje Tabanlı Öğrenmenin Öğrencinin Akademik Başarısına ve Derse Karşı Tutumuna Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Elâzığ.
  • ALADAĞ, S. (2005) İlköğretim Matematik Öğretiminde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Akademik Başarısına ve Tutumuna Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • ALTUN, A. EMİR, S., (2008) Sosyal Bilgiler Dersinde Problem Çözme Yönteminin Erişi, Kalıcılığa ve Tutuma Etkisi, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, S:10, No:2, 70-100.
  • ATICI, B. POLAT, H. (2010) Web Tasarımı Öğretiminde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Akademik Başarısı ve Görüşlerine Etkisi, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, Vol:1, No:2.
  • BAŞBAY, A. (2006) Basamaklı Öğretim Programıyla Desteklenmiş Proje Tabanlı Öğrenmenin Sürece, Öğrenen ve Öğretmen Görüşlerine Etkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Ankara.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, S. (2014) Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, PegemA Yayıncılık: Ankara.
  • CENGİZHAN, S. (2007) Proje Temelli ve Bilgisayar Destekli Öğretim Tasarımlarının; Bağımlı, Bağımsız ve İş Birlikli Öğrenme Stillerine Sahip Öğrencilerin Akademik Başarılarına ve Öğrenme Kalıcılığına Etkisi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 377-401.
  • CURTIS D. (2002) The Power of Projects, Educational Leadership, 60 (1), pp. 50-53.
  • ÇİFTÇİ, S. (2009) Sosyal Bilgiler Öğretiminde Proje Tabanlı Öğrenme, Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar I (Ed: R. Turan, A. M. Sünbül, H. Akdağ), 165-190, Pegem Akademi: Ankara.
  • DEMİREL, Ö. (2000) Eğitimde Program Geliştirme, Pegem A Yayınevi: Ankara.
  • ERDEM, M. (2002) Proje Tabanlı Öğrenme, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı. 22: Ankara.
  • ERSOY A. (2005) İlköğretim Beşinci Sınıfta Teknoloji Destekli Proje Tabanlı Öğrenme Uygulamaları, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Eskişehir.
  • GÜLTEKİN, M. (2007) Proje Tabanlı Öğrenmenin Beşinci Sınıf Fen Bilgisi Dersinde Öğrenme Ürünlerine Etkisi, İlköğretim Online, 6(1), 93-112.
  • GÜNDÜZ, M. (2014) İlköğretim 3. Sınıf Hayat Bilgisi Dersinde "Sorumluluk" Değerinin Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı ile Öğretiminin Akademik Başarı ve Tutuma Etkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Ankara.
  • İNCİK, E. Y. (2017) İlkokul Öğretmen ve Öğrencilerinin Proje Tabanlı Öğrenmeye İlişkin Sorunlarını Çözmede Eylem Araştırması: 4. Sınıf Türkçe Dersi Kapsamında Bir Çalışma, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Mersin Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Mersin.
  • KORKMAZ, H. KAPTAN F. (2002) Fen Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının İlköğretim Öğrencilerinin Akademik Başarı, Akademik Benlik Kavramı ve Çalışma Surelerine Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22: 91-97.
  • KOTZE, A. V. COOPER, L. (2000) Exploring the Transformative Potential of Project-Based Learning in University Adult Education, Studies in the Education of Adults, 32: 212-228.
  • KÖSE, M. (2010) İlköğretim 7. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi “Kuvvet ve Hareket” Ünitesinin Öğretiminde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Başarı ve Tutumlarına Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Konya.
  • KUCHARSKI, G. A. RUST J. O. RING T. R. (2005) Evaluation of the Ecological, Futures, and Global (EFG) Curriculum: A Project Based Approach, Education, Vol:125, No:4.
  • MEYER, D. K. TURNER J. C. SPENCER C. A. (1997) Challenge in a Mathematics Classroom: Students' Motivation and Strategies in Project-Based Learning, The Elementary School Journal, Vol. 97, No. 5, pp. 501-521.
  • ÖZCAN, R. (20007) Alg Biyo-teknolojisinde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Akademik Başarı, Tutum ve Görüşlerine Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü: Ankara.
  • STEWART, J. I. (1999) Teaching and Assessing Using Project-based Learning and Peer Assessment, Journal of Engineering Technology, 16: 40-46.
  • TOCI, M. J. (2000) The Effect of a Technology-supported, Project-based Learning Environment on Intrinsic and Extrinsic Motivational Orientation, Pennsylvania State University: PA.
  • ÜLKÜDAR, M. A. (2016) Proje Tabanlı Öğrenme Etkinlikleri ile Oyun Tabanlı Öğrenme Etkinliklerinin Akademik Başarı, Tutum ve Motivasyona Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Amasya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü: Amasya.
  • YALÇIN, S. A. TURGUT, BÜYÜKKASAP, Ü. E. (2009) Proje Tabanlı Öğretim Yönteminin Öğrencilerin Elektrik Konusu Akademik Başarılarına, Fiziğe Karşı Tutumlarına ve Bilimsel İşlem Becerilerine Etkisinin İncelenmesi, International Online Journal of Educational Sciences, 1 (1), 81-105.
  • YILDIRIM A. ŞİMŞEK H. (1993) Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayınevi: Ankara.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Utku Özensoy

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 2 Ekim 2017
Kabul Tarihi 31 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2017 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Özensoy, A. U. (2017). Proje Tabanlı Öğrenme Modelinin Sosyal Bilgiler Dersinde Başarıya Etkisi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2017(9), 165-175.