Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis of History Questions Asked in the Transition from Primary to Secondary Education (TPSE) according to the Renewed Bloom Taxonomy

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 9, 321 - 335, 31.10.2017

Öz

In this study, it is aimed to examine the History questions asked in the TPSE exam according to the Renewed Bloom Taxonomy. A total of 160 questions from the History of Turkish Revolution and Kemalism in TPSE exams that were conducted in the school years of 2013-2014, 2014-2015, 2015-2016 and 2016-2017 were examined. The study was conducted by using document review/analysis method, which is among qualitative research methods. As a result of analyses, it was determined that 143 (89%) history questions out of totally 160 questions which were asked in all exams were comprehension, 13 (8,1%) recollection and only 4 (2,5%) analytic questions in written exams and thus, almost all of the questions remained in the lower level.

Kaynakça

  • Arseven, A., Şimşek, U. & Güden, M. (2016). Coğrafya dersi yazılı sınav sorularının yenilenmiş Bloom taksonomisi’ne göre analizi. CÜ Sosyal Bilimler Dergisi. 40(1), 243-258
  • Ayvacı, H.Ş., Türkdoğan, A. (2010). Yeniden yapılandırılan Bloom taksonomisine göre fen ve teknoloji dersi yazılı sorularının incelenmesi. Türk Fen Eğitim Dergisi,7(1),13-25
  • Brualdi-Timmins, A. C. (1998). Classroom questions. Practical Assessment, Research & Evaluation. 6 (6), 1-3
  • Bümen, N.T. (2006). Program geliştirmede bir dönüm noktası: yenilenmiş Bloom taksonomisi. Eğilim ve Bilim. 31(142), 3-14
  • Çalışkan, H. (2011). Öğretmenlerin hazırladığı sosyal bilgiler dersi sınav sorularının değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim. 36 (160), 120-132
  • Çintaş-Yıldız, D. (2015). Türkçe dersi sınav sorularının yeniden yapılandırılan Bloom taksonomisine göre analizi”. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 14(2), 479-497
  • Çolak, K., Demircioğlu, İ.H. (2010). Tarih dersi sınav sorularının Bloom taksonomisi’nin bilişsel alan düzeyi açısından sınıflandırılması, Milli Eğitim Dergisi, 187 (3), 160-170
  • Dalak, O. (2015). TEOG sınav soruları ile 8. sınıf öğretim programlarındaki ilgili kazanımların yenilenmiş Bloom taksonomisine göre incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep
  • Demirel, (2004). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: PegemA
  • Dindar, H., Demir, M. (2006). Beşinci sınıf öğretmenlerinin fen bilgisi dersi sınav sorularının Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 26 (3),87-96
  • Erman, E. (2008). 2003-2006 yılları arasında yapılan orta öğretim kurumlarına öğrenci seçme sınavında yer alan tarih bölümü sorularının Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Eyüp, B. (2012). Türkçe öğretmeni adaylarının hazırladığı soruların yeniden yapılandırılan Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(3),965-982
  • Furst, E.J. (1981). Bloom's Taxonomy of Educational Objectives for the Cognitive Domain: Philosophical and Educational Issues. Review of Educational Research, 51(4),441-453
  • Gall, M. (1984). Synthesis of research on teachers' questioning. Educational Leadership, (42), 40-47
  • Güftâ, H., Zorbaz, K. Z. (2008). İlköğretim ikinci kademe türkçe dersi yazılı sınav sorularının düzeyleri üzerine bir değerlendirme. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 17(3), 205-218
  • Güleryüz, H. (2016). 5., 6., 7., sınıfların fen ve teknoloji dersine ait sınav sorularının bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Muş Alpaslan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Muş
  • Gümüş, İ., Ermurat, D.G., Kaya, Y., Kırıcı, M. & Kurt, M. (2009). Liselerde biyoloji sınav sorularının bilişsel gelişim seviyelerine göre analizi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2),151-162
  • Husbands, C. (1996). What is history teaching, Open University Press, Buckingham.
  • Ilango-Sivaraman, S., Krishna, D. (2015). Blooms taxonomy– application in exam papers assessment. International Journal of Multidisciplinary Sciences and Engineering, 6(9),4-8
  • Kavruk, H., Çeçen, M.A. (2013). Türkçe dersi yazılı sınav sorularının bilişsel alan basamakları açısından değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(4), 1-9
  • Kaya, G. (2005). 2003-2004 eğitim-öğretim yılında ilköğretim 7. sınıflarda okutulacak türkçe ders kitaplarındaki hazırlık çalışmaları ve metni anlama sorularının incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay
  • Kılıç, D. (2010). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin tarih konularıyla ilgili soru sorma becerilerinin Bloom taksonomisi’ne göre değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Omar, N., Haris, S. S., Hassan, R., Arshad, H. Rahmat, M., Ainun-Zainal, N.F. ve Zulkifli, R. (2012). Automated Analysis of Exam Questions According To Bloom’s Taxonomy. UKM Teaching and Learning Congress 2011. Procedia - Social and Behavioral Sciences (59), 297–303
  • Öntaş, T. (2012). Eğitimde Ölçme-Değerlendirme ve Taksonomi. URL: https://goo.gl/dwsQor. Erişim tarihi: 26.0.08.2017
  • Savage, L. B. (1998). Eliciting critical thinking skills through questioning. Clearing House, 71(5), 291-293
  • Shaunessy, E. (2000). Questioning techniques in the gifted classroom. Gifted Child Today Magazine, 23(5), 14-21
  • Sönmez, Ö. F., Koç, H. & Çifçi, T. (2013). ÖSS, YGS ve LYS sınavlarındaki coğrafya sorularının Bloom taksonomisi bilişsel alan düzeyi açısından analizi. Karadeniz Araştırmaları. (36), 257-275
  • Sönmez, V. (2004). Program geliştirmede öğretmen el kitabı (11. Baskı). Ankara: Anı.
  • Şanlı, C., Pınar, A. (2017). Sosyal bilgiler dersi sınav sorularının yenilenen Bloom taksonomisine göre incelenmesi. İlköğretim Online, 16(3), 949-959
  • Şen, S., Beyaztaş, D. İ. (2008). Beşinci sınıf öğretmenlerinin Türkçe dersi sınav sorularının Bloom taksonomisi’ne göre değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (1), 67-83
  • Şengül, M. (2005). İlköğretim 8. sınıf türkçe ders kitaplarındaki metinlere dayalı olarak hazırlanan sorular üzerine bir inceleme. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ
  • Tanık, N., Saraçoğlu, S. (2011). Fen ve teknoloji dersi yazılı sorularının yenilenmiş Bloom taksonomisi’ne göre incelenmesi. TÜBAV Bilim Dergisi. 4 (4), 235-246
  • Tuğrul, B. (2002). Bloom'un taksonomik süreçlerine etkileşimci taksonomi açısından bir bakış. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 267-274.
  • Tutkun, Ö.F. (2012). Bloom’un yenilenmiş taksonomisi üzerine genel bir bakış. Sakarya University Journal of Education, 2 (1), 14-22
  • Tutkun, Ö.F., Demirtaş, Z., Gür-Erdoğan, D. & Arslan, S. (2015). Bloom orijinal bilişsel alan sınıflaması ile yenilenmiş sınıflamanın karşılaştırılması. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(10), 350-359
  • Wilen, W., Clegg A. (1986). Effective questions and questioning: A research review. Theory and Research in Social Education, 14(2), 153-61
  • Yıldırım. A.,Şimşek. H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (5. Baskı). Ankara: Seçkin
  • Yüksel, S. (2007). Bilişsel alanın sınıflamasında (taksonomi) yeni gelişmeler ve sınıflamalar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 479-509
  • URL1: http://www.socraticmethod.net/. Erişim tarihi: 25.06.2017
  • URL2:http://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_10/07062150_20162017retimylortaksnavlareklavuzu.pdf. Erişim tarihi: 25.06.2017

TEOG Tarih Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 9, 321 - 335, 31.10.2017

Öz

Bu çalışmada,
TEOG sınavında sorulan tarih sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne göre
incelenmesi amaçlanmaktadır. 2013-2014, 2014-2015, 2015-2016 ve 2016-2017 eğitim
öğretim yıllarında yapılan TEOG sınavlarındaki toplam 160 adet T.C. İnkılap
Tarihi ve Atatürkçülük sorusu incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden
doküman incelemesi/analizi yöntemi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda
yazılı sınavlarında, tüm sınavlarda sorulan toplam 160 tarih sorusundan 143’ünün
(%89) anlama, 13’ünün (%8,1) hatırlama ve sadece 4’ünün de (%2,5), çözümleme
seviyesinde sorular olduğu dolayısıyla sorularının neredeyse tamamının alt düzeyde
kaldığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Arseven, A., Şimşek, U. & Güden, M. (2016). Coğrafya dersi yazılı sınav sorularının yenilenmiş Bloom taksonomisi’ne göre analizi. CÜ Sosyal Bilimler Dergisi. 40(1), 243-258
  • Ayvacı, H.Ş., Türkdoğan, A. (2010). Yeniden yapılandırılan Bloom taksonomisine göre fen ve teknoloji dersi yazılı sorularının incelenmesi. Türk Fen Eğitim Dergisi,7(1),13-25
  • Brualdi-Timmins, A. C. (1998). Classroom questions. Practical Assessment, Research & Evaluation. 6 (6), 1-3
  • Bümen, N.T. (2006). Program geliştirmede bir dönüm noktası: yenilenmiş Bloom taksonomisi. Eğilim ve Bilim. 31(142), 3-14
  • Çalışkan, H. (2011). Öğretmenlerin hazırladığı sosyal bilgiler dersi sınav sorularının değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim. 36 (160), 120-132
  • Çintaş-Yıldız, D. (2015). Türkçe dersi sınav sorularının yeniden yapılandırılan Bloom taksonomisine göre analizi”. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 14(2), 479-497
  • Çolak, K., Demircioğlu, İ.H. (2010). Tarih dersi sınav sorularının Bloom taksonomisi’nin bilişsel alan düzeyi açısından sınıflandırılması, Milli Eğitim Dergisi, 187 (3), 160-170
  • Dalak, O. (2015). TEOG sınav soruları ile 8. sınıf öğretim programlarındaki ilgili kazanımların yenilenmiş Bloom taksonomisine göre incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep
  • Demirel, (2004). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: PegemA
  • Dindar, H., Demir, M. (2006). Beşinci sınıf öğretmenlerinin fen bilgisi dersi sınav sorularının Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 26 (3),87-96
  • Erman, E. (2008). 2003-2006 yılları arasında yapılan orta öğretim kurumlarına öğrenci seçme sınavında yer alan tarih bölümü sorularının Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Eyüp, B. (2012). Türkçe öğretmeni adaylarının hazırladığı soruların yeniden yapılandırılan Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(3),965-982
  • Furst, E.J. (1981). Bloom's Taxonomy of Educational Objectives for the Cognitive Domain: Philosophical and Educational Issues. Review of Educational Research, 51(4),441-453
  • Gall, M. (1984). Synthesis of research on teachers' questioning. Educational Leadership, (42), 40-47
  • Güftâ, H., Zorbaz, K. Z. (2008). İlköğretim ikinci kademe türkçe dersi yazılı sınav sorularının düzeyleri üzerine bir değerlendirme. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 17(3), 205-218
  • Güleryüz, H. (2016). 5., 6., 7., sınıfların fen ve teknoloji dersine ait sınav sorularının bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Muş Alpaslan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Muş
  • Gümüş, İ., Ermurat, D.G., Kaya, Y., Kırıcı, M. & Kurt, M. (2009). Liselerde biyoloji sınav sorularının bilişsel gelişim seviyelerine göre analizi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2),151-162
  • Husbands, C. (1996). What is history teaching, Open University Press, Buckingham.
  • Ilango-Sivaraman, S., Krishna, D. (2015). Blooms taxonomy– application in exam papers assessment. International Journal of Multidisciplinary Sciences and Engineering, 6(9),4-8
  • Kavruk, H., Çeçen, M.A. (2013). Türkçe dersi yazılı sınav sorularının bilişsel alan basamakları açısından değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(4), 1-9
  • Kaya, G. (2005). 2003-2004 eğitim-öğretim yılında ilköğretim 7. sınıflarda okutulacak türkçe ders kitaplarındaki hazırlık çalışmaları ve metni anlama sorularının incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay
  • Kılıç, D. (2010). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin tarih konularıyla ilgili soru sorma becerilerinin Bloom taksonomisi’ne göre değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Omar, N., Haris, S. S., Hassan, R., Arshad, H. Rahmat, M., Ainun-Zainal, N.F. ve Zulkifli, R. (2012). Automated Analysis of Exam Questions According To Bloom’s Taxonomy. UKM Teaching and Learning Congress 2011. Procedia - Social and Behavioral Sciences (59), 297–303
  • Öntaş, T. (2012). Eğitimde Ölçme-Değerlendirme ve Taksonomi. URL: https://goo.gl/dwsQor. Erişim tarihi: 26.0.08.2017
  • Savage, L. B. (1998). Eliciting critical thinking skills through questioning. Clearing House, 71(5), 291-293
  • Shaunessy, E. (2000). Questioning techniques in the gifted classroom. Gifted Child Today Magazine, 23(5), 14-21
  • Sönmez, Ö. F., Koç, H. & Çifçi, T. (2013). ÖSS, YGS ve LYS sınavlarındaki coğrafya sorularının Bloom taksonomisi bilişsel alan düzeyi açısından analizi. Karadeniz Araştırmaları. (36), 257-275
  • Sönmez, V. (2004). Program geliştirmede öğretmen el kitabı (11. Baskı). Ankara: Anı.
  • Şanlı, C., Pınar, A. (2017). Sosyal bilgiler dersi sınav sorularının yenilenen Bloom taksonomisine göre incelenmesi. İlköğretim Online, 16(3), 949-959
  • Şen, S., Beyaztaş, D. İ. (2008). Beşinci sınıf öğretmenlerinin Türkçe dersi sınav sorularının Bloom taksonomisi’ne göre değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (1), 67-83
  • Şengül, M. (2005). İlköğretim 8. sınıf türkçe ders kitaplarındaki metinlere dayalı olarak hazırlanan sorular üzerine bir inceleme. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ
  • Tanık, N., Saraçoğlu, S. (2011). Fen ve teknoloji dersi yazılı sorularının yenilenmiş Bloom taksonomisi’ne göre incelenmesi. TÜBAV Bilim Dergisi. 4 (4), 235-246
  • Tuğrul, B. (2002). Bloom'un taksonomik süreçlerine etkileşimci taksonomi açısından bir bakış. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 267-274.
  • Tutkun, Ö.F. (2012). Bloom’un yenilenmiş taksonomisi üzerine genel bir bakış. Sakarya University Journal of Education, 2 (1), 14-22
  • Tutkun, Ö.F., Demirtaş, Z., Gür-Erdoğan, D. & Arslan, S. (2015). Bloom orijinal bilişsel alan sınıflaması ile yenilenmiş sınıflamanın karşılaştırılması. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(10), 350-359
  • Wilen, W., Clegg A. (1986). Effective questions and questioning: A research review. Theory and Research in Social Education, 14(2), 153-61
  • Yıldırım. A.,Şimşek. H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (5. Baskı). Ankara: Seçkin
  • Yüksel, S. (2007). Bilişsel alanın sınıflamasında (taksonomi) yeni gelişmeler ve sınıflamalar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 479-509
  • URL1: http://www.socraticmethod.net/. Erişim tarihi: 25.06.2017
  • URL2:http://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_10/07062150_20162017retimylortaksnavlareklavuzu.pdf. Erişim tarihi: 25.06.2017
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ersin Topçu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 7 Ekim 2017
Kabul Tarihi 31 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2017 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Topçu, E. (2017). TEOG Tarih Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2017(9), 321-335.