Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Usage of Mobile Applications for Educational Purposes: A Scale Development Study

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 9, 559 - 567, 31.10.2017

Öz

Nowadays,with the mobile devices becoming widespread, such processes as individual learning, place and time independent learning, aiming to access information, have emerged in the public. In order to be able to access information when needed, the significance of the mobile devices has increased. With these devices, learning activities of people have become more useful and faster. Mobile applications are required in order to access information swiftly with the mobile devices. Thanks to mobile applications, people can gather information about anything they don’t have any idea or they can improve themselves. As mobile applications appeal to many sense organs, permanent learning can be facilitated.

This study was carried out in order to design a quantification instrument to analyze usage of mobile applications for educational purposes by university students. In the development stage of the scale, studies on content validity, pre- application, construct validity and internal consistency were carried out. For content validity, opinions of 11 different academicians were analyzed. Pre-application was done in a sample of 21 people. For construct validity and internal consistency reliability studies, data of 408 university students was used. At the end of the study, the scale was comprised of 6-factor pattern. By looking at the items below each factor, the factors were named and the final state of the scale got shaped.

Kaynakça

  • BESA, (2012). The future of Tablets and Apps in Schools. 03.06.2014 tarihinde http://www.besa.org.uk/documents/the-future-of-tablets-and-apps-inschools-toc/ adresinden erişilmiştir.
  • Bulun, M., Gülnar, B. ve Güran, M. S. (2004). Eğitimde mobil teknolojiler. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(2), 165-169.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Veri Analizi El Kitabı. (13. Baskı). Ankara: Pegem Akademi
  • CISCO, (2014). Cisco Visual Networking Index: Global Mobile Data Traffic Forecast Update, 2013–2018. 03.06.2014 tarihinde http://www.cisco.com/c/en/us/solutions/collateral/service-provider/visual-networking-index-vni/white_paper_c11-520862.html adresinden erişilmiştir.
  • de Waard, I. I. (2014). Using BYOD, Mobile Social Media, Apps, and Sensors for Meaningful Mobile Learning. Increasing Access, 113.
  • Jackson, S., Ellis, H., Postner, L., Kurkovsky, S. ve Mustafaraj, E. (2012). Mobile application development in computing curricula. Journal of Computing Sciences in Colleges, 27(6), 123–125.
  • Kinash, S., Brand, J. ve Mathew, T. (2012). Challenging mobile learning discourse through research: Student perceptions of Blackboard Mobile Learn and iPads. Australasian Journal of Educational Technology, 28(4), 639–655.
  • Kukulska-Hulme, A. ve Traxler, J. (2005). Mobile learning: A handbook for educators and trainers. London: Routledge.
  • McNamara, K. (2009). Mobile Applications in Agriculture and Rural Development: Framing the Topic, and Learning from Experience. World Bank, Washington, D.C. 09.06.2014 tarihinde
  • http://siteresources.worldbank.org/EXTEDEVELOPMENT/Resources/Slides_McNamara_revised.pptx adresinden erişilmiştir.
  • Peters, K. (2007). m-Learning: Positioning educators for a mobile, connected future. International Journal of Research in Open and Distance Learning, 8(2), 1–17.
  • Purcell, K., Entner, R. ve Henderson, N. (2010). The rise of apps culture. Washington, DC: Pew Research Center’s Internet and American Life Project. 31.05.2014 tarihinde http://pewinternet.org/Reports/2010/The-Rise-of-Apps-Culture.aspx adresinden erişilmiştir.

Mobil Uygulamaların Eğitsel Amaçlı Kullanımı: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 9, 559 - 567, 31.10.2017

Öz

Günümüzde mobil araçların yaygın hale gelmesiyle birlikte, toplumun, bireysel öğrenme, yer ve zamandan bağımsız öğrenme gibi bilgiye erişimi amaçlayan süreçler ortaya çıkmıştır. Bilgiye gereken yer ve zamanda erişebilmek için mobil araçların önemi artmıştır. Bu araçlar ile kitlelerin öğrenme aktiviteleri daha hızlı ve yararlı hale gelmiştir. Mobil araçlar ile bilgiye hızlı bir şekilde erişebilmek için mobil uygulamalar gerekmektedir. Kitleler mobil uygulamalar sayesinde fikir sahibi olmadıkları bir konu hakkında bilgi alabilir ya da kendilerini geliştirebilirler. Mobil uygulamaların birçok duyu organına hitap etmesiyle de kalıcı öğrenmeler sağlanabilir.
Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin mobil uygulamaları eğitsel amaçlı kullanımlarını incelemeye yönelik bir ölçme aracı geliştirme amacıyla yapılmıştır. Ölçeğin geliştirme çalışması aşamasında kapsam geçerliği, ön uygulama, yapı geçerliği ve iç tutarlık ile ilgili çalışmalar yapılmıştır. Kapsam geçerliği için 11 öğretim elemanının görüşleri ele alınmıştır. Ön uygulama 21 kişilik bir örneklemde yapılmıştır. Yapı geçerliği ve iç tutarlık güvenirliği çalışmaları için 408 üniversite öğrencisinin verileri kullanılmıştır. Çalışma sonucunda ölçek 6 faktörlü bir yapıdan oluşmaktadır. Her bir faktörün altındaki maddelere bakılarak faktörler isimlendirilmiştir ve ölçeğin son hali ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • BESA, (2012). The future of Tablets and Apps in Schools. 03.06.2014 tarihinde http://www.besa.org.uk/documents/the-future-of-tablets-and-apps-inschools-toc/ adresinden erişilmiştir.
  • Bulun, M., Gülnar, B. ve Güran, M. S. (2004). Eğitimde mobil teknolojiler. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(2), 165-169.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Veri Analizi El Kitabı. (13. Baskı). Ankara: Pegem Akademi
  • CISCO, (2014). Cisco Visual Networking Index: Global Mobile Data Traffic Forecast Update, 2013–2018. 03.06.2014 tarihinde http://www.cisco.com/c/en/us/solutions/collateral/service-provider/visual-networking-index-vni/white_paper_c11-520862.html adresinden erişilmiştir.
  • de Waard, I. I. (2014). Using BYOD, Mobile Social Media, Apps, and Sensors for Meaningful Mobile Learning. Increasing Access, 113.
  • Jackson, S., Ellis, H., Postner, L., Kurkovsky, S. ve Mustafaraj, E. (2012). Mobile application development in computing curricula. Journal of Computing Sciences in Colleges, 27(6), 123–125.
  • Kinash, S., Brand, J. ve Mathew, T. (2012). Challenging mobile learning discourse through research: Student perceptions of Blackboard Mobile Learn and iPads. Australasian Journal of Educational Technology, 28(4), 639–655.
  • Kukulska-Hulme, A. ve Traxler, J. (2005). Mobile learning: A handbook for educators and trainers. London: Routledge.
  • McNamara, K. (2009). Mobile Applications in Agriculture and Rural Development: Framing the Topic, and Learning from Experience. World Bank, Washington, D.C. 09.06.2014 tarihinde
  • http://siteresources.worldbank.org/EXTEDEVELOPMENT/Resources/Slides_McNamara_revised.pptx adresinden erişilmiştir.
  • Peters, K. (2007). m-Learning: Positioning educators for a mobile, connected future. International Journal of Research in Open and Distance Learning, 8(2), 1–17.
  • Purcell, K., Entner, R. ve Henderson, N. (2010). The rise of apps culture. Washington, DC: Pew Research Center’s Internet and American Life Project. 31.05.2014 tarihinde http://pewinternet.org/Reports/2010/The-Rise-of-Apps-Culture.aspx adresinden erişilmiştir.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emre Çam

Mehmet Uysal

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 8 Ağustos 2016
Kabul Tarihi 29 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2017 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Çam, E., & Uysal, M. (2017). Mobil Uygulamaların Eğitsel Amaçlı Kullanımı: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2017(9), 559-567.