Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Turkish Mythology and Its Place in Education of Art

Yıl 2015, Cilt: 2015 Sayı: 5, 83 - 98, 31.10.2015

Öz

In this study, it is aimed to emphasize the necessity to use Turkish sagas in the education of art to the individuals who are tightly connected to their cultural values and protects them. The study points out that Turkish mythology should take place in the education of art as an inseparable part of a lifelong learning of the individuals and all society. As a result, for the sake of gaining our national and moral values and teaching national history and unity, it is suggested that Turkish mythology should be taught in the education of art.

Kaynakça

  • ARSLAN, A. Ali. (2006). Türk Şamanizminin Kaynağına Doğru, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (14)
  • ARTUN, E. (2007). Türklerde İslamiyet Öncesi İnanç Sistemleri- Öğretiler-Dinler,http://turkoloji.cu.edu.tr/HALKBILIM/erman_artun_inanc_sistemleri.pdf(01. 02. 2015).
  • AYDIN, M. (1997). Türklerin Dini Tarihi Üzerinde Bir Değerlendirme, Türkiyat Araştırmaları Dergisi. (4)
  • BAYKUZU, T. Deniz (2007). V. Yüzyılda Hunlar ve Budhizm, A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, Erzurum.
  • BEKSAÇ, E. (2002). Kaya Resimleri, 1. Baskı, Engin Yayıncılık, İstanbul.
  • ÇORUHLU, Y. (2007). Erken Devir Türk Sanatı, 1. Baskı, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • DEMİR, N. (2009). Türk Tarihinin ve Kültürünün Kaynağı Olarak Kaya Üzeri Resimler (Petroglifler) ve Yazılar, ZfWT, (1)
  • DİYARBEKİRLİ, N. (2006). Orta Asya’dan Anadolu’ya Türk Sanatı ve Kültürü, Yeni Türkiye Yayınları, Ankara.
  • DURMUŞ, İ. (2007). Arkeolojik Kalıntı, Buluntu ve Yazılı Belgelere Göre KölTigin-Bilge Kağan Anıtlıkları ve Bu Anıtlıklardaki Türk Kültür Unsurları, Gazi Türkiyat, (1)
  • EROĞLU, T ve KILIÇ, H. Türk İnançları ve İnanışlar,İslamiyet’ten Önce Türk Sanatı,http://turkoloji.cu.edu.tr/GENEL/aslanapa.pdf (01. 02. 2015).
  • ERZEN, J. N. (1991). Çağdaş Avrupa’da Sanat Eğitimi. Ortaöğretim Kurumlarında Resim-iş Öğretimi ve Sorunları. Türk Eğitim Derneği Bilim Dizisi No:8. Ankara: Şafak Matbaacılık.
  • ESİN. E. (2002). Türkler Ansiklopedisi, Yeni Türkiye Yayınları. Ankara.
  • HÜSEYN KIZI, Nezaket. (2002), (Türkler Ansiklopedisi, C.III:599). Eski Türklerde Tabiat Kuvvetlerine İnancın Destanlarda Tasviri [s.338-344]Baku Devlet Üniversitesi / Azerbaycan
  • İSKENDERZADE, L. Avşar. (2010). Göktürk Dönemi İnsan Figürlü Taş Anıtlar, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (24)
  • KIYAR, N. (2008). Orta Asya’dan Anadolu’ya Değişen Coğrafyalarda Petroglifler, Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, (26)
  • KODAMAN, M. (2007). Türk Sanatında Bir “Islah- Atçı” Süleyman Saim Tekcan’ın Yapıtını Tekrar Okumak, TurkishStudies, 2 (3)
  • KONYAR, L. (2010). Ve Onlara “Türk” Denildi, Kümbet Eğitim, Kültür, Sanat, Edebiyat Dergisi, (16)
  • OCAK, A. Yaşar. (2000). Alevi ve Bektaşi İnançlarının İslam Öncesi Temelleri 1. Baskı, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • ÖGEL, B. (1993). Türk Mitolojisi I, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara.
  • ÖGEL, B. (1995).Türk Mitolojisi II, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara.
  • ÖGEL, B. (1998). Türk MitolojisiI, Doğu Kitabevi, Ankara.
  • SOMUNCUOĞLU, S. (2011). Sibirya’dan Anadolu’ya Taştaki Türkler, 3. Baskı, At-Ok Yayınları, İstanbul.
  • SOMUNCUOĞLU, S. (2011). Saymalıtaş Gökyüzü Atları, At-Ok Yayınları, İstanbul.
  • ŞENCAN, C. (2007). İslamiyet Öncesi Türk Devlet Geleneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enst., Kamu Yönetimi ABD., Malatya.
  • YALDIZKAYA, Ö. F. (2005). Ağıtlar ve Tarihi Olaylar. http://www.turkuler.com/yazi/agitlar.asp. (08.02.2015)
  • YILMAZ, A. (2013). Saymalı Taş Petrogliflerindeki Toy (Şenlik) Sahneleri Üzerine, Tarih İncelemeleri Dergisi, Sayı 28/1

Türk Mitolojisi ve Sanat Eğitimindeki Yeri

Yıl 2015, Cilt: 2015 Sayı: 5, 83 - 98, 31.10.2015

Öz

Bu araştırmada toplum içinde kendi kültür değerlerine
bağlı, milli şuuru olan, milli ve manevi değerlerine sahip çıkan birey olarak Türk
destanlarının sanat eğitiminde kullanımına yönelik neden gerekli olduğu
vurgulanmak amaçlanmıştır. Araştırmanın sonucunda sanat eğitiminin hem birey
hem de toplum açısından vazgeçilmez ve yaşam boyu elde edinilmesi gereken bir eğitim
alanı olarak sanat eğitimi içinde Türk mitolojisinin yer almasının hem bilişsel
hem de görsel unsur olarak gerekli olduğu saptanmıştır. Bu gerekçe ile sanat eğitiminde
Türk mitolojisinin yeri ve toplumsal bir ihtiyaç olarak milli ve manevi değerlerin
kazanımı, milli tarihin öğrenimi ve milli birlik duygusunun öğretilmesi kapsamında
verilmesi gerektiği önerilmiştir.

Kaynakça

  • ARSLAN, A. Ali. (2006). Türk Şamanizminin Kaynağına Doğru, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (14)
  • ARTUN, E. (2007). Türklerde İslamiyet Öncesi İnanç Sistemleri- Öğretiler-Dinler,http://turkoloji.cu.edu.tr/HALKBILIM/erman_artun_inanc_sistemleri.pdf(01. 02. 2015).
  • AYDIN, M. (1997). Türklerin Dini Tarihi Üzerinde Bir Değerlendirme, Türkiyat Araştırmaları Dergisi. (4)
  • BAYKUZU, T. Deniz (2007). V. Yüzyılda Hunlar ve Budhizm, A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, Erzurum.
  • BEKSAÇ, E. (2002). Kaya Resimleri, 1. Baskı, Engin Yayıncılık, İstanbul.
  • ÇORUHLU, Y. (2007). Erken Devir Türk Sanatı, 1. Baskı, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • DEMİR, N. (2009). Türk Tarihinin ve Kültürünün Kaynağı Olarak Kaya Üzeri Resimler (Petroglifler) ve Yazılar, ZfWT, (1)
  • DİYARBEKİRLİ, N. (2006). Orta Asya’dan Anadolu’ya Türk Sanatı ve Kültürü, Yeni Türkiye Yayınları, Ankara.
  • DURMUŞ, İ. (2007). Arkeolojik Kalıntı, Buluntu ve Yazılı Belgelere Göre KölTigin-Bilge Kağan Anıtlıkları ve Bu Anıtlıklardaki Türk Kültür Unsurları, Gazi Türkiyat, (1)
  • EROĞLU, T ve KILIÇ, H. Türk İnançları ve İnanışlar,İslamiyet’ten Önce Türk Sanatı,http://turkoloji.cu.edu.tr/GENEL/aslanapa.pdf (01. 02. 2015).
  • ERZEN, J. N. (1991). Çağdaş Avrupa’da Sanat Eğitimi. Ortaöğretim Kurumlarında Resim-iş Öğretimi ve Sorunları. Türk Eğitim Derneği Bilim Dizisi No:8. Ankara: Şafak Matbaacılık.
  • ESİN. E. (2002). Türkler Ansiklopedisi, Yeni Türkiye Yayınları. Ankara.
  • HÜSEYN KIZI, Nezaket. (2002), (Türkler Ansiklopedisi, C.III:599). Eski Türklerde Tabiat Kuvvetlerine İnancın Destanlarda Tasviri [s.338-344]Baku Devlet Üniversitesi / Azerbaycan
  • İSKENDERZADE, L. Avşar. (2010). Göktürk Dönemi İnsan Figürlü Taş Anıtlar, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (24)
  • KIYAR, N. (2008). Orta Asya’dan Anadolu’ya Değişen Coğrafyalarda Petroglifler, Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, (26)
  • KODAMAN, M. (2007). Türk Sanatında Bir “Islah- Atçı” Süleyman Saim Tekcan’ın Yapıtını Tekrar Okumak, TurkishStudies, 2 (3)
  • KONYAR, L. (2010). Ve Onlara “Türk” Denildi, Kümbet Eğitim, Kültür, Sanat, Edebiyat Dergisi, (16)
  • OCAK, A. Yaşar. (2000). Alevi ve Bektaşi İnançlarının İslam Öncesi Temelleri 1. Baskı, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • ÖGEL, B. (1993). Türk Mitolojisi I, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara.
  • ÖGEL, B. (1995).Türk Mitolojisi II, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara.
  • ÖGEL, B. (1998). Türk MitolojisiI, Doğu Kitabevi, Ankara.
  • SOMUNCUOĞLU, S. (2011). Sibirya’dan Anadolu’ya Taştaki Türkler, 3. Baskı, At-Ok Yayınları, İstanbul.
  • SOMUNCUOĞLU, S. (2011). Saymalıtaş Gökyüzü Atları, At-Ok Yayınları, İstanbul.
  • ŞENCAN, C. (2007). İslamiyet Öncesi Türk Devlet Geleneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enst., Kamu Yönetimi ABD., Malatya.
  • YALDIZKAYA, Ö. F. (2005). Ağıtlar ve Tarihi Olaylar. http://www.turkuler.com/yazi/agitlar.asp. (08.02.2015)
  • YILMAZ, A. (2013). Saymalı Taş Petrogliflerindeki Toy (Şenlik) Sahneleri Üzerine, Tarih İncelemeleri Dergisi, Sayı 28/1
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Özkartal

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2015
Gönderilme Tarihi 25 Mart 2015
Kabul Tarihi 7 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 2015 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Özkartal, M. (2015). Türk Mitolojisi ve Sanat Eğitimindeki Yeri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2015(5), 83-98.