Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Solfej Eğitiminde Eşlik Çalgısı Olarak Gitar ve Piyano Kullanımının Karşılaştırılması

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 8, 142 - 149, 30.04.2017

Öz

Bu araştırmada, Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalı lisans düzeyindeki solfej eğitiminde piyano ve gitarın eşlik çalgısı olarak kullanımının öğrenci performansları açısından karşılaştırılması amaçlanmıştır. Kontrol gruplu son-test deseninin tercih edildiği araştırmada, seçilen bir solfej parçasının piyano eşliği tüm armonik ve ritmik öğeleri korunarak gitara uyarlanmış, deney grubu gitarla, kontrol grubu piyanoyla olmak üzere öğrenciler iki hafta boyunca iki grupta da tamamen aynı program izlenerek çalıştırılmış, gruplar son teste tabi tutulmuş ve sonuçlar değerlendirilmiştir. Verilere uygulanan istatistiksel işlemler sonucunda, solfej eğitiminde eşlik çalgısı olarak gitar kullanımı ile piyano kullanımı arasında öğrenci başarıları açısından anlamlı bir fark olmadığı saptanmıştır.

Kaynakça

  • Akbulut, F. (2001) Gitar Eşlikli Okul Şarkılarının Müzik Eğitimindeki Önemi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi/İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bağcı, H. (2009) Eşlik Desteğinin Armoni ve Solfej Eğitimindeki Başarı Düzeyine Etkisi Yayınlanmamış Doktora Tezi/Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Boyle, D ve Lucas K.V. (1990) The Effect of Context on Sight-Singing Bulletin of the Council for Research in Music Education no:106 pp.1-9
  • Erdoğan, C. (2007) Duyuş Eğitiminde Eşlik Çalgısı Olarak Klasik Gitarın Kullanımı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi/Mesrin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Ana Sanat Dalı
  • Fine, P Berry ve A; Burton, R. (2006) The Effect of Pattern Recognition and Tonal Predictability on Sight-Singing Ability Psychology of Music vol:34 no:4 431-447
  • Kaptan, S. (1998) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri Tekışık Web Ofset/Ankara
  • Karasar, N. (2015) Bilimsel Araştırma Yöntemi Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık/Ankara
  • Lavignac, A. (1913) Solfege des Solfeges Vol:2C/Paris
  • Özdemir, G.(2012) Müziksel Okuma (solfej) Performans Testi Tasarımı Yayınlanmamış Doktora Tezi/Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Özgür, Ü. ve Aydoğan, S. (2015) Müziksel İşitme Okuma Eğitimi ve Kuram Arkadaş Yayınevi/Ankara
  • Parıldar, G.(2006) Okul Şarkılarının Gitar Eşliklemelerinde Şematik Yöntem Kullanımı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı.

Comparison of Guitar and Piano Applications As Accompany Instrument in Sight-Singing Education

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 8, 142 - 149, 30.04.2017

Öz

The purpose of this study is to compare the usage of piano and guitar as accompany instrument in sight-singing education in Music Education Department under-graduate level from the aspect of student performance. Control-group post-test design was preferred. The piano accompany part of a selected solfege piece was adopted to classical guitar preserving all the harmonic and rhytmic features. Groups were instructed for two weeks, the experiment group with guitar and the control with piano, following exactly the same schedule in each group. The post-test was applied to the subjects and the results were evaluated. As a result of the statistical processes applied on the data, it was determined that there is no significant difference between guitar and piano utilization as accompany instrument in solfege education.

Kaynakça

  • Akbulut, F. (2001) Gitar Eşlikli Okul Şarkılarının Müzik Eğitimindeki Önemi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi/İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bağcı, H. (2009) Eşlik Desteğinin Armoni ve Solfej Eğitimindeki Başarı Düzeyine Etkisi Yayınlanmamış Doktora Tezi/Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Boyle, D ve Lucas K.V. (1990) The Effect of Context on Sight-Singing Bulletin of the Council for Research in Music Education no:106 pp.1-9
  • Erdoğan, C. (2007) Duyuş Eğitiminde Eşlik Çalgısı Olarak Klasik Gitarın Kullanımı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi/Mesrin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Ana Sanat Dalı
  • Fine, P Berry ve A; Burton, R. (2006) The Effect of Pattern Recognition and Tonal Predictability on Sight-Singing Ability Psychology of Music vol:34 no:4 431-447
  • Kaptan, S. (1998) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri Tekışık Web Ofset/Ankara
  • Karasar, N. (2015) Bilimsel Araştırma Yöntemi Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık/Ankara
  • Lavignac, A. (1913) Solfege des Solfeges Vol:2C/Paris
  • Özdemir, G.(2012) Müziksel Okuma (solfej) Performans Testi Tasarımı Yayınlanmamış Doktora Tezi/Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Özgür, Ü. ve Aydoğan, S. (2015) Müziksel İşitme Okuma Eğitimi ve Kuram Arkadaş Yayınevi/Ankara
  • Parıldar, G.(2006) Okul Şarkılarının Gitar Eşliklemelerinde Şematik Yöntem Kullanımı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Ozan Uyan

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2017
Gönderilme Tarihi 25 Ekim 2016
Kabul Tarihi 11 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2017 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Uyan, M. O. (2017). Solfej Eğitiminde Eşlik Çalgısı Olarak Gitar ve Piyano Kullanımının Karşılaştırılması. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2017(8), 142-149.