Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of the Elementary Teacher Candidates Attitudes towards Teaching Profession According To Various Variables: A Longitudinal Research

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 8, 185 - 195, 30.04.2017

Öz

The aim of this study is to examine the teacher candidates' attitudes towards the teaching profession according to different variables. Longitudinal survey model used in the study. Working group of the study is constitutes of 92 teacher candidates who were educated in the elementary teaching undergraduate program between September 2011 and May 2015 Gazi University Faculty of Education. Attitude scale towards teaching profession developed by Üstüner (2006) is used as a data collection tool. Data were analyzed with SPSS 21.0 statistical software package. In data analysis single factor analysis of variance (ANOVA) and the Bonferroni test was applied for multiple comparisons. Pearson correlation coefficients were calculated for relational analysis. As a result, it was determined that a significant differences according to gender, preferred priority and grade level variables of elementary teacher candidates attitudes towards teaching profession. However, it was seen that a high level positive and significant relationship between the academic achievements and attitudes towards teaching profession at first, third and fourth graders. In the second class it was found to have an intermediate level positive and significant relationship between the attitudes towards teaching profession and academic achievements.

Kaynakça

  • Aksoy, M. E. (2010). “Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 197-212.
  • Arıcak, T. ve Dilmaç, B. 2003. “Psikolojik Danışma ve Rehberlik Öğrencilerinin Bir Takım Değişkenler Açısından Benlik Saygısı ile Mesleki Benlik Saygısı Düzeylerinin İncelenmesi.” Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 3(1)
  • Aslan, D. ve Köksal-Aksoy, A. (2006). “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ve Mesleki Benlik Saygılarının İncelenmesi.” Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 51-60.
  • Başbay, M., Ünver, G. ve Bümen, N. T. (2009). “Ortaoğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları: Boylamsal Bir Çalışma.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15(59). 345-366.
  • Bozdoğan, A. E., Aydın, D. ve Yıldırım, K. (2007). “Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları.” Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 83-97.
  • Bulut, İ. (2009). “Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumlarının Değerlendirilmesi (Dicle ve Fırat Üniversitesi örneği)”. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 13-24.
  • Bulut, H. ve Doğar, Ç. (2006). “Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Karşı Tutumlarının İncelenmesi.” Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 13-27.
  • Çakır, Ö., Erkuş, A., ve Kılıç, F. (2004). Öğretmenlik Meslek Bilgisi Programının Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Mersin: Mersin Üniversitesi Yayınları.
  • Çapa, Y. ve Çil, N. (2000). “Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi.” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 69-73.
  • Demirtaş, H., Cömert, M. ve Özer, N. (2011). “Öğretmen Adaylarının Özyeterlik İnançları ve Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları.” Eğitim ve Bilim, 36(159), 96-110.
  • Doğan, T. ve Çoban, E. A. (2009). “Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ile Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.” Eğitim ve Bilim, 34(153), 157-168.
  • Erdem, A. R. ve Şimşek, S. (2000). PAÜ eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenliği seçmelerinde etkili olan faktörler. II. Ulusal Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, 18 Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. (6. Baskı). New York: McGraw-Hill International Edition.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1999). Yeni insan ve insanlar. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Özbek, R. (2007). “Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğini Tercih Etmelerinde Kişisel, Ekonomik ve Sosyal Faktörlerin Etkililik Derecesine İlişkin Algıları.” Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 145-159.
  • Özbek, R., Kahyaoğlu, M. ve Özgen, N. (2007). “Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi.” Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 221-232.
  • Özder, H., Konedralı, G. ve Zeki-Perkan, C. (2010). “Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(2), 253-275.
  • Pehlivan-Baykara, K. (2008). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sosyo-Kültürel Özellikleri ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları Üzerine Bir Çalışma.” Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 151-168.
  • Robbins, S. (1994). Örgütsel davranışın temelleri. (Çev: S. A. Öztürk) Eskişehir: ETAM Basım Yayın.
  • Sönmez,V., Senemoğlu, N., Alkan, C., Bircan, I., Karakütük, K. ve Yanpar, T. 2000. Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Anı Yayıncılık. Ankara
  • Şahin-Taşkın, Ç. ve Hacıömeroğlu, G. (2010). “İlköğretim Bölümü Öğretmen Adaylarının Mesleğe Yönelik Tutumları: Nitel ve Nicel Verilere Dayalı Bir İnceleme.” İlköğretim Online, 9(3), 922-933.
  • Şenel, H. G., Demir, İ., Sertelin, Ç., Kılıçaslan, A., ve Köksal, A. (2004). “Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum ve Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişki.” Eğitim Araştırmaları. 15(4), 99-109
  • Şimşek, H. (2005). “Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programına Devam Eden Öğrencilerin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları.” Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 1-26.
  • Terzi, A. R. ve Tezci, E. (2007). “Necatibey Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 52, 593-614.
  • Üstüner, M. (2006). “Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 45, 109-127.
  • Yılmaz, H. (1996). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. (1. Baskı). İstanbul: Öz Eğitim Yayınları.

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi: Boylamsal Bir Araştırma

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 8, 185 - 195, 30.04.2017

Öz

Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını çeşitli değişkenlere göre incelemektir. Araştırmada boylamsal tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubunu Eylül 2011 ve Mayıs 2015 tarihleri arasında Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği lisans programında dört yıl boyunca eğitim alan 92 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Üstüner (2006) tarafından geliştirilen “Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler SPSS 21.0 istatistik paket programı ile çözümlenmiştir. Verilerin analizinde tak faktörlü varyans analizi (ANOVA) ve çoklu karşılaştırma için Bonferroni testi uygulanmıştır. İlişkisel analizler için pearson korelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda, sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının sınıf düzeyi, cinsiyet ve tercih önceliği değişkenine göre anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Ayrıca, birinci, üçüncü ve dördüncü sınıfta öğretmen adaylarının akademik başarılarıyla öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasında yüksek düzeyde pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. İkinci sınıfta ise akademik başarılarıyla öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasında orta düzeyde pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aksoy, M. E. (2010). “Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 197-212.
  • Arıcak, T. ve Dilmaç, B. 2003. “Psikolojik Danışma ve Rehberlik Öğrencilerinin Bir Takım Değişkenler Açısından Benlik Saygısı ile Mesleki Benlik Saygısı Düzeylerinin İncelenmesi.” Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 3(1)
  • Aslan, D. ve Köksal-Aksoy, A. (2006). “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ve Mesleki Benlik Saygılarının İncelenmesi.” Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 51-60.
  • Başbay, M., Ünver, G. ve Bümen, N. T. (2009). “Ortaoğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları: Boylamsal Bir Çalışma.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15(59). 345-366.
  • Bozdoğan, A. E., Aydın, D. ve Yıldırım, K. (2007). “Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları.” Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 83-97.
  • Bulut, İ. (2009). “Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumlarının Değerlendirilmesi (Dicle ve Fırat Üniversitesi örneği)”. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 13-24.
  • Bulut, H. ve Doğar, Ç. (2006). “Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Karşı Tutumlarının İncelenmesi.” Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 13-27.
  • Çakır, Ö., Erkuş, A., ve Kılıç, F. (2004). Öğretmenlik Meslek Bilgisi Programının Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Mersin: Mersin Üniversitesi Yayınları.
  • Çapa, Y. ve Çil, N. (2000). “Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi.” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 69-73.
  • Demirtaş, H., Cömert, M. ve Özer, N. (2011). “Öğretmen Adaylarının Özyeterlik İnançları ve Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları.” Eğitim ve Bilim, 36(159), 96-110.
  • Doğan, T. ve Çoban, E. A. (2009). “Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ile Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.” Eğitim ve Bilim, 34(153), 157-168.
  • Erdem, A. R. ve Şimşek, S. (2000). PAÜ eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenliği seçmelerinde etkili olan faktörler. II. Ulusal Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, 18 Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. (6. Baskı). New York: McGraw-Hill International Edition.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1999). Yeni insan ve insanlar. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Özbek, R. (2007). “Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğini Tercih Etmelerinde Kişisel, Ekonomik ve Sosyal Faktörlerin Etkililik Derecesine İlişkin Algıları.” Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 145-159.
  • Özbek, R., Kahyaoğlu, M. ve Özgen, N. (2007). “Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi.” Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 221-232.
  • Özder, H., Konedralı, G. ve Zeki-Perkan, C. (2010). “Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(2), 253-275.
  • Pehlivan-Baykara, K. (2008). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sosyo-Kültürel Özellikleri ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları Üzerine Bir Çalışma.” Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 151-168.
  • Robbins, S. (1994). Örgütsel davranışın temelleri. (Çev: S. A. Öztürk) Eskişehir: ETAM Basım Yayın.
  • Sönmez,V., Senemoğlu, N., Alkan, C., Bircan, I., Karakütük, K. ve Yanpar, T. 2000. Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Anı Yayıncılık. Ankara
  • Şahin-Taşkın, Ç. ve Hacıömeroğlu, G. (2010). “İlköğretim Bölümü Öğretmen Adaylarının Mesleğe Yönelik Tutumları: Nitel ve Nicel Verilere Dayalı Bir İnceleme.” İlköğretim Online, 9(3), 922-933.
  • Şenel, H. G., Demir, İ., Sertelin, Ç., Kılıçaslan, A., ve Köksal, A. (2004). “Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum ve Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişki.” Eğitim Araştırmaları. 15(4), 99-109
  • Şimşek, H. (2005). “Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programına Devam Eden Öğrencilerin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları.” Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 1-26.
  • Terzi, A. R. ve Tezci, E. (2007). “Necatibey Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 52, 593-614.
  • Üstüner, M. (2006). “Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 45, 109-127.
  • Yılmaz, H. (1996). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. (1. Baskı). İstanbul: Öz Eğitim Yayınları.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökhan Uyanık

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2017
Gönderilme Tarihi 19 Şubat 2016
Kabul Tarihi 25 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2017 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Uyanık, G. (2017). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi: Boylamsal Bir Araştırma. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2017(8), 185-195.