Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YENİDOĞAN TARAMA TESTLERİ EĞİTİMİNİN ANNELERİN BİLGİ DÜZEYİNE ETKİSİ

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 1, 80 - 86, 31.03.2017

Öz

Bu çalışmanın amacı, yenidoğan tarama testleri eğitiminin annelerin bilgi düzeyleri üzerine etkisini belirlemektir. Araştırma, tek grup ön test – son test araştırmasıdır. Örneklemi postpartum dönemde bulunan 464 kadın oluşturmuştur. Kadınlardan eğitim öncesinde "Kişisel Bilgi Formu" ve  "Yenidoğan Tarama Testlerine İlişkin Bilgi Formu"nu doldurmaları istenmiş, ardından "Yenidoğan Tarama Testlerine İlişkin Eğitim Rehberi" doğrultusunda eğitim verilmiş, eğitimi takiben kadınlardan "Yenidoğan Tarama Testlerine İlişkin Bilgi Formu"nu yeniden doldurmaları istenmiştir. Çalışmaya alınan kadınların yaş ortalamasının 275,53 olduğu, %89’unun çalışmadığı, %44’ünün ilkokul mezunu, %8,2’sinin akraba evliliği olduğu bulunmuştur. Kadınların yenidoğan tarama testlerine yönelik verilen eğitim öncesi ve sonrası yenidoğan tarama testi bilgi puan ortalaması arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0,05). Kadınların eğitim sonrası yenidoğan tarama testlerine yönelik bilgi düzeylerinin artış (8,9-17,2) gösterdiği saptanmıştır. Yenidoğan tarama testlerine ilişkin annelerin bilgi düzeylerinin yükseltilmesi bebeklerinin taramalarının daha etkin şekilde gerçekleştirilmesine, hastalığa aday yenidoğanların hızla gerekli tedavi ve bakıma ulaşabilmelerine katkı sağlayacaktır.

Kaynakça

  • Birtwhistle, R., Pottie, K., Shaw, E. (2012). “Canadian Task Force on Preventive Health Care”. Canadian Fam Physician, 58(1):13–15.
  • Behrman, R., Klıegman, R. (2002). “Nelson Essentials of Pediatrics”. (Çeviren: Tuzcu S, Tuzcu M.) Ankara, Tavaslı Matbaacılık, 4. Baskı.
  • Krisberg, K. (2006). “Newborn screening heads off health problems early”. The Nation’s Health, 37.
  • Yılmaz, G. (2008). “Çocuklukta tarama testleri”. Klinik Pediatri 1.Baskı, 3:22-24.
  • Çavuşoğlu, H. (2004). “Çocuk Sağlığı Hemşireliği”. Ankara, Sistem Ofset Basımevi, 8. Baskı.
  • Dağoğlu, T., Görak, G. (2002). “Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri”. Nobel Tıp Kitabevi, 1. Baskı.
  • Green, N.S., Dolan, S.M., Murray, T.H. (2006). “Newborn screening: Complexities in universal genetic testing”. American Journal of Public Health, 1955-1958.
  • “Yenidoğan Tarama Programı”. Erişim Adresi: http://cocukergen.thsk.saglik.gov.tr/daire-faaliyetleri/taramalar
  • Arslan A. 0-1 Yaş Arası Çocuğu Olan Ebeveynlerin Genişletilmiş Yeni Doğan Tarama Programına İlişkin Düşünceleri. Yüksek Lisans Tezi, 2010 İstanbul.
  • “Newborn Screening”. (2010) A W H O N N Association of Women’s Health, Obstetric & Neonatal Nursing. Erişim Adresi: http://jognn.awhonn.org
  • “National screening status report” (2009). National Newborn Screening and Genetics Resource Center. Erişim Adresi: http://genes-r-us.uthscsa.edu/nbsdisorders.pdf.
  • Hubbard, H.B. (2006). “A primer on economic evaluations related to expansion of newborn screening for genetic and metabolic disorders”. JOGNN, 35: 692-697.
  • “Screening expands: recommendations for pediatricians and medical homes, implications for the system”. (2008). American Academy of Pediatrics, Newborn Screening Authoring Committee. Pediatrics, 121:192-217.
  • “Newborn screening, Genetics in Family Medicine: The Australian Handbook for General Practitioners” (2007). Erişim: http://www.nhmrc.gov.au/_files_nhmrc/file/your_health/egenetics/genetics_in_family_mdicine.pdf
  • Davis, T.C., Humiston, S.G., Amold, C.L. (2006). “Oral and written information about newborn screening should be concise and given to parents by primary prenatal care providers”. Pediatrics, 117: 326- 40.
  • Huang, M.C., Lee, C.K., Lin, S.J., Lu, I.C. (2005). “Parental consent for newborn screening in southern Taiwan”. J Med Ethıcs, 31: 621- 624.
  • Faden, R., Chwalow, A.J., Holtzman, N.A., Horn, S.D. (1982). “A survey to evaluate parental consent as public policy for newborn screening”. American Journal of Public Health, 72(12): 1347-51.
  • Zeybek, Ç.A. (2003). “Fenilketonuri Tarama Programı”. İ.Ü Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi Etkinlikleri, Sağlam Çocuk İzlemi, 35:65-71.
  • Coşkun, T. (2000). “Yenidoğanlarda metabolik hastalık taramaları”. Katkı Dergisi, 21: 151-162.
  • Tunçbilek, E. (2000). “Genetik taramalar ve etik”. Katkı Dergisi, 21: 469-471.
Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 1, 80 - 86, 31.03.2017

Öz

Kaynakça

  • Birtwhistle, R., Pottie, K., Shaw, E. (2012). “Canadian Task Force on Preventive Health Care”. Canadian Fam Physician, 58(1):13–15.
  • Behrman, R., Klıegman, R. (2002). “Nelson Essentials of Pediatrics”. (Çeviren: Tuzcu S, Tuzcu M.) Ankara, Tavaslı Matbaacılık, 4. Baskı.
  • Krisberg, K. (2006). “Newborn screening heads off health problems early”. The Nation’s Health, 37.
  • Yılmaz, G. (2008). “Çocuklukta tarama testleri”. Klinik Pediatri 1.Baskı, 3:22-24.
  • Çavuşoğlu, H. (2004). “Çocuk Sağlığı Hemşireliği”. Ankara, Sistem Ofset Basımevi, 8. Baskı.
  • Dağoğlu, T., Görak, G. (2002). “Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri”. Nobel Tıp Kitabevi, 1. Baskı.
  • Green, N.S., Dolan, S.M., Murray, T.H. (2006). “Newborn screening: Complexities in universal genetic testing”. American Journal of Public Health, 1955-1958.
  • “Yenidoğan Tarama Programı”. Erişim Adresi: http://cocukergen.thsk.saglik.gov.tr/daire-faaliyetleri/taramalar
  • Arslan A. 0-1 Yaş Arası Çocuğu Olan Ebeveynlerin Genişletilmiş Yeni Doğan Tarama Programına İlişkin Düşünceleri. Yüksek Lisans Tezi, 2010 İstanbul.
  • “Newborn Screening”. (2010) A W H O N N Association of Women’s Health, Obstetric & Neonatal Nursing. Erişim Adresi: http://jognn.awhonn.org
  • “National screening status report” (2009). National Newborn Screening and Genetics Resource Center. Erişim Adresi: http://genes-r-us.uthscsa.edu/nbsdisorders.pdf.
  • Hubbard, H.B. (2006). “A primer on economic evaluations related to expansion of newborn screening for genetic and metabolic disorders”. JOGNN, 35: 692-697.
  • “Screening expands: recommendations for pediatricians and medical homes, implications for the system”. (2008). American Academy of Pediatrics, Newborn Screening Authoring Committee. Pediatrics, 121:192-217.
  • “Newborn screening, Genetics in Family Medicine: The Australian Handbook for General Practitioners” (2007). Erişim: http://www.nhmrc.gov.au/_files_nhmrc/file/your_health/egenetics/genetics_in_family_mdicine.pdf
  • Davis, T.C., Humiston, S.G., Amold, C.L. (2006). “Oral and written information about newborn screening should be concise and given to parents by primary prenatal care providers”. Pediatrics, 117: 326- 40.
  • Huang, M.C., Lee, C.K., Lin, S.J., Lu, I.C. (2005). “Parental consent for newborn screening in southern Taiwan”. J Med Ethıcs, 31: 621- 624.
  • Faden, R., Chwalow, A.J., Holtzman, N.A., Horn, S.D. (1982). “A survey to evaluate parental consent as public policy for newborn screening”. American Journal of Public Health, 72(12): 1347-51.
  • Zeybek, Ç.A. (2003). “Fenilketonuri Tarama Programı”. İ.Ü Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi Etkinlikleri, Sağlam Çocuk İzlemi, 35:65-71.
  • Coşkun, T. (2000). “Yenidoğanlarda metabolik hastalık taramaları”. Katkı Dergisi, 21: 151-162.
  • Tunçbilek, E. (2000). “Genetik taramalar ve etik”. Katkı Dergisi, 21: 469-471.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Funda Evcili

Gülbahtiyar Demirel Bu kişi benim

Z.Burcu Yurtsal Bu kişi benim

Emine Altun Yılmaz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Evcili, F., Demirel, G., Yurtsal, Z., Altun Yılmaz, E. (2017). YENİDOĞAN TARAMA TESTLERİ EĞİTİMİNİN ANNELERİN BİLGİ DÜZEYİNE ETKİSİ. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 80-86.
AMA Evcili F, Demirel G, Yurtsal Z, Altun Yılmaz E. YENİDOĞAN TARAMA TESTLERİ EĞİTİMİNİN ANNELERİN BİLGİ DÜZEYİNE ETKİSİ. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. Mart 2017;6(1):80-86.
Chicago Evcili, Funda, Gülbahtiyar Demirel, Z.Burcu Yurtsal, ve Emine Altun Yılmaz. “YENİDOĞAN TARAMA TESTLERİ EĞİTİMİNİN ANNELERİN BİLGİ DÜZEYİNE ETKİSİ”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6, sy. 1 (Mart 2017): 80-86.
EndNote Evcili F, Demirel G, Yurtsal Z, Altun Yılmaz E (01 Mart 2017) YENİDOĞAN TARAMA TESTLERİ EĞİTİMİNİN ANNELERİN BİLGİ DÜZEYİNE ETKİSİ. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6 1 80–86.
IEEE F. Evcili, G. Demirel, Z. Yurtsal, ve E. Altun Yılmaz, “YENİDOĞAN TARAMA TESTLERİ EĞİTİMİNİN ANNELERİN BİLGİ DÜZEYİNE ETKİSİ”, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 6, sy. 1, ss. 80–86, 2017.
ISNAD Evcili, Funda vd. “YENİDOĞAN TARAMA TESTLERİ EĞİTİMİNİN ANNELERİN BİLGİ DÜZEYİNE ETKİSİ”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6/1 (Mart 2017), 80-86.
JAMA Evcili F, Demirel G, Yurtsal Z, Altun Yılmaz E. YENİDOĞAN TARAMA TESTLERİ EĞİTİMİNİN ANNELERİN BİLGİ DÜZEYİNE ETKİSİ. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;6:80–86.
MLA Evcili, Funda vd. “YENİDOĞAN TARAMA TESTLERİ EĞİTİMİNİN ANNELERİN BİLGİ DÜZEYİNE ETKİSİ”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 6, sy. 1, 2017, ss. 80-86.
Vancouver Evcili F, Demirel G, Yurtsal Z, Altun Yılmaz E. YENİDOĞAN TARAMA TESTLERİ EĞİTİMİNİN ANNELERİN BİLGİ DÜZEYİNE ETKİSİ. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;6(1):80-6.