Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Klinik Uygulama Yapan Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Sözel Şiddet ve Atılganlık Durumlarının Belirlenmesi

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 4, 19 - 26, 28.12.2018

Öz

Bu araştırma bir tıp fakültesi öğrencilerinin
klinik uygulamada sözel şiddet ve atılganlık durumlarının belirlenmesi
amacıyla yapıldı.  Bu
çalışma tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. Araştırmanın evreni, bir tıp
fakültesindeki 2014-2015 Eğitim ve Öğretim yılı bahar döneminde araştırmanın
yapıldığı zamanda stajda bulunan ve çalışmaya katılmayı kabul eden 249 kişidir.
Veri toplama aracı olarak soru formu ve Rathus
Atılganlık Envanteri (RAS) kullanılmıştır. Verilerin
değerlendirilmesinde sayı, yüzde, ortalama, independent samples t testi ve
ANOVA kullanıldı. Öğrencilerin %79,3’ü klinikte sözel şiddet gördüğünü belirtti. Katılımcıların
RAS puan ortalaması 13,58±20,9 olarak bulundu. Öğrencilerin %45,9’u çekingen ve
%54,1’i atılganlık özelliği göstermektedir. Öğrenciler klinikte en çok öğretim
üyeleri tarafından onur kırıcı konuşmalara maruz kalmaktadır. Öğrencilerin Klinikte sık sık psikolojik sıkıntı yaşadığını
belirten öğrencilerin RAS puan ortalaması yaşamayanlara göre daha düşük olup istatistiksel
olarak da anlamlı bulundu. Katılımcıların kendilerini stajda sık sık tehdit/baskı altında hissedenlerin
RAS puan ortalamaları, hissetmeyenlere göre daha düşük bulundu. Öğrencilerin
atılganlık düzeyini arttırılmalıdır. Ayrıca klinik ortamda öğrencilerin şiddete
maruz kalmalarını önleyici eğitim ve destek sağlanmalıdır.

Kaynakça

  • 1. Kahya, B. Çetin, Ç. Cebeci, F. (2016). “Acil servis hemşirelerine yönelik şiddet: sistematik derleme”. Fırat Tıp Dergisi; 21: 170-176.
  • 2. Liu, H. Zhao, S. Jiao, M. (2015). “Extent, nature, and risk factors of workplace violence in Public Tertiary Hospitals in China: A cross-sectional survey” Int. J. Environ. Res. Public Health; 12: 6801-6817.
  • 3. Unal S, Hisar F, Görgülü, U. (2012). “Assertiveness levels of nursing students who experience verbal violence during practical training”. Contemp Nurse. 42:11-9.
  • 4. Carmi-Iluz, T. Peleg, R. Freud, T. Shvartzman, P. (2005). “Verbal and physical violence towards hospital- and community-based physicians in the Negev: an observational study” BMC Health Serv Res ; 15: 54.
  • 5. Han, X. Wang, Y. Zhao, J. Yu, J. (2014). “Examining influence of violence against physicians on Chinese medical students’ career choice”. Chinese Medical Journal; 127: 4287-89.
  • 6. Acik, Y. Deveci, SE. Gunes, G. (2008). “Experience of workplace violence during medical speciality training in Turkey”. Occup Med 58: 361-66.
  • 7. Sheehan, KH. Sheehan, DV. White K. Leibowitz, A. Baldwin, DC Jr. (1990). “A pilot study of medical student “abuse”: Student perceptions of mistreatment and misconduct in medical school.” Jorunal of the American Medical Association. 263: 533-37.
  • 8. Stojčić, Ž. Perković, L. Stašević, I. Stojčić, N. Ropac, D. (2014). “Relationship of perception conflict and assertiveness in nurses”. Acta Med Croatica. 68: 259-71.
  • 9. Asi, Karakaş, S. Okanli, AE. (2015). “The Effect of assertiveness training on the mobbing that nurses experience”. Workplace Health Saf. 63:446-51.
  • 10. Ahmed, I. Banu, H. Al-Fageer, R. Al-Suwaidi, R. (2009). Cognitive emotions: Depression and anxiety in medical students and staff. J Crit Care 2009; 24: 1-7.
  • 11. Dinçer, F. Öztunç, G. (2009). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin benlik saygısı ve atılganlık düzeyleri. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi. 22–33.
  • 12. Rathus, SA. (1973). A 30-item chedule for assessing assertive behavior. Behavior Therapy. 4: 398–406.
  • 13. Voltan, N. (1980). Rathus Atılganlık Envanterinin geçerlik-güvenirlik çalışması. Psikoloji Dergisi. 10: 23-25.
  • 14. Çelik, SS. Bayraktar, N. (2004). A study of nursing student abuse in Turkey. Journal of Nurse Education. 43: 331–36.
  • 15. Paro, HB. Morales, NM. Silva, CH. (2010). Health-related quality of life of medical students. Med Educ. 44: 227-35.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Kemal Macit Hisar 0000-0002-9306-119X

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Hisar, K. M. (2018). Klinik Uygulama Yapan Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Sözel Şiddet ve Atılganlık Durumlarının Belirlenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(4), 19-26.
AMA Hisar KM. Klinik Uygulama Yapan Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Sözel Şiddet ve Atılganlık Durumlarının Belirlenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. Aralık 2018;7(4):19-26.
Chicago Hisar, Kemal Macit. “Klinik Uygulama Yapan Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Sözel Şiddet Ve Atılganlık Durumlarının Belirlenmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 7, sy. 4 (Aralık 2018): 19-26.
EndNote Hisar KM (01 Aralık 2018) Klinik Uygulama Yapan Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Sözel Şiddet ve Atılganlık Durumlarının Belirlenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 7 4 19–26.
IEEE K. M. Hisar, “Klinik Uygulama Yapan Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Sözel Şiddet ve Atılganlık Durumlarının Belirlenmesi”, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 7, sy. 4, ss. 19–26, 2018.
ISNAD Hisar, Kemal Macit. “Klinik Uygulama Yapan Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Sözel Şiddet Ve Atılganlık Durumlarının Belirlenmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 7/4 (Aralık 2018), 19-26.
JAMA Hisar KM. Klinik Uygulama Yapan Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Sözel Şiddet ve Atılganlık Durumlarının Belirlenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;7:19–26.
MLA Hisar, Kemal Macit. “Klinik Uygulama Yapan Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Sözel Şiddet Ve Atılganlık Durumlarının Belirlenmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 7, sy. 4, 2018, ss. 19-26.
Vancouver Hisar KM. Klinik Uygulama Yapan Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Sözel Şiddet ve Atılganlık Durumlarının Belirlenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;7(4):19-26.