Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

MESLEKTEN EĞİTİMCİ ZİVER BEY’İN ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 14, 156 - 168, 30.04.2017

Öz

Öğretmen yetiştirme meselesi
genelde tarihçilerin özelde ise Türk eğitim tarihçilerinin üzerinde durdukları,
araştırma-inceleme yaptıkları konuların başında gelmektedir. Tanzimat ile
birlikte Osmanlı Devletinin birçok kademesinde görülmeye başlanan yenileşme
hareketleri, kuşkusuz öğretmen yetiştirme ve “öğretmen” anlayışında da
yeni görüşlerin ve uygulamaların ortaya çıkmasına sebep olmuştur. Tanzimat
döneminden itibaren eğitimin bir bilim olarak kabul edilmesi üzerine dönemin
aydın ve eğitimcileri,  öğretim yöntemleri,  okuma-yazma öğretimi, yeni öğretim
yöntemlerinin uygulanılması gibi çeşitli sorunların üzerinde durmaya
başlamışlar, kitabî ve takriri öğretimi eleştirmişler, ezbere dayalı öğretimin
terk edilerek dayağın öğretimde yerinin olmadığı görüşünü benimsemişler,
bireysel öğretimden sınıf ve şube sistemine geçilmesini isteyerek, okuma-yazma
öğretimine aynı oranda önem verilmesini talep etmişlerdir Ziver Bey, bu
konulardaki görüşlerini yazmış olduğu eserler ile dile getiren öncü
eğitimcilerden birisidir. Bu çalışmada Ziver Bey’in öğretmenlik mesleğine ve bu
mesleğe ilişkin görüşlerine birinci ve ikincil kaynaklardan yararlanılarak yer
verilmeye çalışılmıştır. 

Kaynakça

  • Akyüz, Y.(1999). Türk Eğitim Tarihi (Başlangıçtan 1999’a), İstanbul: Alfa Yayınları
  • Binbaşıoğlu, C.(1995). Cavit, Türkiye’de Eğitim Bilimleri Tarihi, İstanbul: MEB yayını
  • Çelebi, N. (2014), “Bir Meslek Olarak Öğretmenlik”, Eğitim Bilimine Giriş (Editör: Ayşen Bakioğlu), Ankara: Nobel Yayınları
  • Çelikkaya H. (1997), Eğitime Giriş (Pedagojik Amaçlı), İstabul: Alfa Basım Yayım Dağıtım,
  • Çelikten, M., Şanal, M. Ve Yeni, Y. (2005) “Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 207–237.
  • Gündüzalp, F. (1955), Öğretmen Meslek Kitapları Kılavuzu (Arap Harfleriyle Basılmış Türkçe 257 Eserin İzahlı Bibliyofyası), s.4. İstanbul: Maarif Matbaası
  • Gürsoy, A. (2016), “Eğitimin Felsefi Temelleri”, (Eğitim Bilimine Giriş, Editörler: Yrd. Doç. Dr. Mustafa Onur-Prof. Dr. Mustafa Şanal), Ankara: Pegem Akademi yayını
  • Nizamoğlu, Y. (2013)., “Yanya Vilayetinin Durumuna Dair Hazırlanan Layihalar ve Sonuçları” OTAM, 33, 197-228.
  • Şanal, M. (2003) “Tarihsel Süreç İçerisinde Osmanlı Devleti’nde İlköğretime Erkek Öğretmen Yetiştiren Kurumların Doğuşu ve Gelişimi”, Eğitim Araştırmaları, 10, 116-122.
  • Şanal, M., (2002) Türkiye’de Öğretmen Okullarında Okutulan Meslek Dersi Kitaplarının Pedagojik Açıdan Değerlendirilmesi(1848-1918), Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şanal, M., (1999) Toplumsal Değişim Süreci İçerisinde Öğretmenler ve Öğretmen Rollerindeki Değişmeler, Eğitim Yönetimi, 5(17) ,53-64.
  • Topal, T. (2016), “Eğitim Biliminin Temel Kavramları”, (Eğitim Bilimine Giriş, Editörler: Yrd. Doç. Dr. Mustafa Onur-Prof. Dr. Mustafa Şanal), Ankara: Pegem Akademi yayını
  • Oğuzkan A. F. (1988), Öğretmenliğin Üç Yönü, Ankara: Kadıoğlu Matbaası,
  • Ziver, (1323) Bedraka-i Muallimin, İstanbul: Hanımlara Mahsus Gazete Matbaası,

OPINIONS OF PROFESSIONAL EDUCATOR ZIVER BEY’S ON TEACHING PROFESSION

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 14, 156 - 168, 30.04.2017

Öz

Teacher training is of the most important of the issues of historians in
general and in particular for Turkish educational historians, it is at the
forefront of their researches and studies. The renewal movements that begun to
be seen at several levels of the Ottoman State together with Tanzimat led to
bring forward ideas and practices in teacher education and "teacher"
understanding. On the basis of accepting education as a science from the
Tanzimat period, the intellectuals and the educators started to focus on
various problems such as teaching methods, literacy teaching, application of
new teaching methods, criticized booked based teaching and oral presentation,
and they are in favor of  abandonment of
memorization-based teaching and adoption of the notion that there is no place
for beating in teaching, demanded that reading and
writing instruction should be given as equal importance and preferred to
switching from individual instruction, branch system to class system. Ziver Bey
was one of the pioneer educators who expressed his views on these issues with
his studies. In this study, Ziver Bey's teaching profession and his views on
this profession have been tried to be used by drawing on first and secondary
sources.

Kaynakça

  • Akyüz, Y.(1999). Türk Eğitim Tarihi (Başlangıçtan 1999’a), İstanbul: Alfa Yayınları
  • Binbaşıoğlu, C.(1995). Cavit, Türkiye’de Eğitim Bilimleri Tarihi, İstanbul: MEB yayını
  • Çelebi, N. (2014), “Bir Meslek Olarak Öğretmenlik”, Eğitim Bilimine Giriş (Editör: Ayşen Bakioğlu), Ankara: Nobel Yayınları
  • Çelikkaya H. (1997), Eğitime Giriş (Pedagojik Amaçlı), İstabul: Alfa Basım Yayım Dağıtım,
  • Çelikten, M., Şanal, M. Ve Yeni, Y. (2005) “Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 207–237.
  • Gündüzalp, F. (1955), Öğretmen Meslek Kitapları Kılavuzu (Arap Harfleriyle Basılmış Türkçe 257 Eserin İzahlı Bibliyofyası), s.4. İstanbul: Maarif Matbaası
  • Gürsoy, A. (2016), “Eğitimin Felsefi Temelleri”, (Eğitim Bilimine Giriş, Editörler: Yrd. Doç. Dr. Mustafa Onur-Prof. Dr. Mustafa Şanal), Ankara: Pegem Akademi yayını
  • Nizamoğlu, Y. (2013)., “Yanya Vilayetinin Durumuna Dair Hazırlanan Layihalar ve Sonuçları” OTAM, 33, 197-228.
  • Şanal, M. (2003) “Tarihsel Süreç İçerisinde Osmanlı Devleti’nde İlköğretime Erkek Öğretmen Yetiştiren Kurumların Doğuşu ve Gelişimi”, Eğitim Araştırmaları, 10, 116-122.
  • Şanal, M., (2002) Türkiye’de Öğretmen Okullarında Okutulan Meslek Dersi Kitaplarının Pedagojik Açıdan Değerlendirilmesi(1848-1918), Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şanal, M., (1999) Toplumsal Değişim Süreci İçerisinde Öğretmenler ve Öğretmen Rollerindeki Değişmeler, Eğitim Yönetimi, 5(17) ,53-64.
  • Topal, T. (2016), “Eğitim Biliminin Temel Kavramları”, (Eğitim Bilimine Giriş, Editörler: Yrd. Doç. Dr. Mustafa Onur-Prof. Dr. Mustafa Şanal), Ankara: Pegem Akademi yayını
  • Oğuzkan A. F. (1988), Öğretmenliğin Üç Yönü, Ankara: Kadıoğlu Matbaası,
  • Ziver, (1323) Bedraka-i Muallimin, İstanbul: Hanımlara Mahsus Gazete Matbaası,
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Şanal

Temel Topal

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Şanal, M., & Topal, T. (2017). MESLEKTEN EĞİTİMCİ ZİVER BEY’İN ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Hak İş Uluslararası Emek Ve Toplum Dergisi, 6(14), 156-168.