Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Rousseau’da İnsan Doğası ve Değerler Eğitimi

Yıl 2017, Cilt: 16 Sayı: 32, 487 - 506, 30.12.2017
https://doi.org/10.14395/hititilahiyat.378974

Öz

Rousseau, insan doğasını ve bu doğadan kaynaklanan her şeyi ilk haliyle iyi kabul eder. Bu nedenle eğitimin insan doğasını törpülemeye dönük olmaması, insan doğasındaki olumlu duyguları açığa çıkarması gerektiği üzerinde durur. Rousseau’nun Emile adlı eserinde dile getirdiği bu düşüncelerin eğitimciler üzerinde büyük etkisi olmuş, özellikle modern eğitim yaklaşımlarının değer eğitimi anlayışlarına yön vermiştir. Bu makalede insan doğasının salt iyi olduğunu kabul eden Rousseau’nun negatif eğitim yaklaşımı incelenmiş, negatif eğitimin değerler eğitimi açısından önemi tartışılmıştır. Bu bağlamda Rousseau’nun özgün insan doğası anlayışı, çıkış noktası, temel iddiaları ve ana kavramları açısından irdelenmiştir. Rousseau’nun eğitim anlayışının değerler eğitimi açısından önemi ve Rousseaucu negatif eğitim anlayışının değerler eğitimine yansımaları da makale kapsamında ele alınmış, sonuç bölümünde negatif eğitim anlayışının günümüz değerler eğitimi açısından önemi tartışılmıştır. 

Kaynakça

  • Arslan, Ahmet, İlkçağ Felsefe Tarihi: Helenistik Dönem Felsefesi: Epikürosçular Stoacılar Septikler, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2012.
  • Aygören, Fatih, Yapılandırmacı Öğrenme Ortamlarının Sınıf Öğretmenlerinin ve Okul Yöneticilerinin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Çine İlçesi Örneği), Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Programları ve Öğretimi Ana Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Aydın 2009.
  • Balaban, Mustafa Rahmi, Filozoflarla Birer Saat: Muhtasar Felsefe Tarihi, Gayret Kitabevi, İstanbul 1947.
  • Cevizci, Ahmet, Aydınlanma Felsefesi Tarihi, Asa Kitabevi, Bursa 2007.
  • ………., Ahmet, Felsefe Tarihi, Say Yayınları, İstanbul 2010.
  • Cooper, Anthony Ashley, Earl of Shaftesbury, Characteristicks of Men, Manners, Opinions, Times, edit.: Douglas den Uyl, Liberty Fund, Indianapolis 2001. 3 Vols. Vol. 2., http://oll.libertyfund. org/titles/812, (23.08.2015).
  • Copleston, Frederick, Felsefe Tarihi: Hobbes-Locke, çev.: Aziz Yardımlı, İdea Yayınevi, İstanbul 1998. Dent, N.J.H. Rousseau Sözlüğü, çev.: B. Özkan, N. Ilgıcıoğlu, A. Çitil, A. Kovan, İ. Kaya, Sarmal Yayınları, İstanbul 2002.
  • Diş, Sebile Başok, “Bernard Williams’ın Ahlak Kavramı Analizi ve Sistem Eleştirisi”, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Üniversitesi, 2016.
  • Durakoğlu, Abdullah, Maria Montessori’ye Göre Çocuğun Doğası ve Eğitim, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ortaöğretim Sosyal Alanlar Eğitimi Anabilim Dalı Felsefe Grubu Eğitimi Bilim Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara 2010.
  • Erakkuş, Özgür, “Farklı Okul Modellerinde Din ve Değerler Eğitimi”, KaRaelmas Journal of Educational Sciences, sayı: 2, Yıl: 2014.
  • Fromm, Erich, İnsandaki Yıkıcılığın Kökenleri – I, çev.: Şükrü Alpagut, Payel Yayınları, İstanbul 1993.
  • Geras, Norman, Marx ve İnsan Doğası, çev.: İsmet Akça ve M. Görkem Doğan, Birikim Yayınları, İstanbul 2011.
  • Glover, Jonathan, İnsanlık/Yirminci Yüzyılın Ahlak Tarihi (çev.: Ayla Okyayuz Yazal), Phoenix Yayınevi, Ankara 2003.
  • Hobbes, Thomas, Leviathan, çev.: Semih Lim, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2010.
  • Kılıç, Yavuz, İnsan Doğası Kavramı Üzerine Bir Çalışma, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara 2004.
  • Kolay, Mehmet, Kant ve Rousseau’nun İnsan Doğası ve Eğitim Anlayışları, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sosyal Bilgiler Bilim Dalı, Kütahya, 2015.
  • Küken, A. Gülnihal, Felsefe Açısından Eğitim, Alfa Basım Yayım Dağıtım, İstanbul 1996.
  • Maboçoğlu, Mehmet Jean-Jacques Rousseau’nun Eğitim Felsefesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir 1990.
  • Miller, Ron, “Bütüncül Eğitimin Felsefi Kaynakları”, Değerler Eğitimi Dergisi, sayı: 10, c. 3, Yıl: 2005.
  • Montessori, Maria, Çocuk Eğitimi, çev.: Güler Yücel, Özgür Yayın Dağıtım, İstanbul 1992.
  • Noddings, Nel, Eğitim Felsefesi, çev.: Raşit Çelik, Nobel Yayınları, Ankara 2016.
  • Özgen, Rezzan, Eğitime Alternatif Yaklaşımlar, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyoloji Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kütahya 2012.
  • Plautus,Asinaria,49,http://www.thelatinlibrary.com/plautus/asinaria.shtml (15.12.2015).
  • Rousseau, Jean-Jacques, Bilimler ve Sanatlar Üzerine Söylev, çev.: Sabahattin Eyüpoğlu, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2007.
  • …………., Jean-Jacques, Emile, Bir Çocuk Büyüyor, haz.: Ülkü Akırmak, Selis Kitaplar, İstanbul 2011.
  • …………., Jean-Jacques, Emile, çev.: Yaşar Avunç, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2010.
  • …………., Jean-Jacques, İnsanlar Arasındaki Eşitsizliğin Kaynağı, çev.: Ünsal Oskay, Say Yayınları, İstanbul 2009.
  • …………., Letter to Beaumont, Letters Written from the Mountain, and Related Writings, tr. Christopher Kelly&Judith R. Bush, edit.: Christopher Kelly&Eve Grace, Dartmouth College University Press of New England, Hanover, USA 2001.
  • …………., Jean-Jacques, Toplum Sözleşmesi, çev.: Vedat Günyol, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2006.
  • …………., Jean-Jacques, Siyasal Fragmanlar/Ekonomik Politik Üzerine Söylev, çev.: İsmail Yerguz, Say Yayınları, İstanbul 2008.
  • Senemoğlu, Nuray, Gelişim, Öğrenme ve Öğretim, Kuramdan Uygulamaya, Gazi Kitabevi, Ankara 2005.
  • Spring, Joel, Özgür Eğitim, çev.: Ayşen Ekmekçi, Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2014.
  • Şimşek, Veli, J.J. Rousseau Felsefesinde İnsanın Özgürlüğü Problemi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara 2007.
  • Wookler, Robert, Rousseau, A Very Short Introduction, Oxford University Press, New York 2001.
  • Yüksel, Sedat, Örtük Program, Eğitimde Saklı Uygulamalar, Nobel Yayınları, Ankara 2004.

Rousseau’s View of Human Nature and Values Education

Yıl 2017, Cilt: 16 Sayı: 32, 487 - 506, 30.12.2017
https://doi.org/10.14395/hititilahiyat.378974

Öz

Rousseau considers human nature and everything arising from this nature as good as their original instances. Therefore, education should reveal the positive emotions in human nature, rather than to sculpt them. Rousseau’s thoughts in Emile, have been a great influence on the educators, especially on the values education approaches of modern education. In this article, we examine Rousseau’s negative education approach which acknowledges that human nature is merely good; and the importance of negative education has been discussed in the context of values education. In this context Rousseau’s original point of view on human nature has been examined in terms of its starting point, basic claims and main concepts. Rousseau’s approach to education and Rousseauian negative education concept were also discussed in terms of values education in the article. And finally, the article concludes dealing with the importance of negative education in today’s values education. 

Kaynakça

  • Arslan, Ahmet, İlkçağ Felsefe Tarihi: Helenistik Dönem Felsefesi: Epikürosçular Stoacılar Septikler, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2012.
  • Aygören, Fatih, Yapılandırmacı Öğrenme Ortamlarının Sınıf Öğretmenlerinin ve Okul Yöneticilerinin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Çine İlçesi Örneği), Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Programları ve Öğretimi Ana Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Aydın 2009.
  • Balaban, Mustafa Rahmi, Filozoflarla Birer Saat: Muhtasar Felsefe Tarihi, Gayret Kitabevi, İstanbul 1947.
  • Cevizci, Ahmet, Aydınlanma Felsefesi Tarihi, Asa Kitabevi, Bursa 2007.
  • ………., Ahmet, Felsefe Tarihi, Say Yayınları, İstanbul 2010.
  • Cooper, Anthony Ashley, Earl of Shaftesbury, Characteristicks of Men, Manners, Opinions, Times, edit.: Douglas den Uyl, Liberty Fund, Indianapolis 2001. 3 Vols. Vol. 2., http://oll.libertyfund. org/titles/812, (23.08.2015).
  • Copleston, Frederick, Felsefe Tarihi: Hobbes-Locke, çev.: Aziz Yardımlı, İdea Yayınevi, İstanbul 1998. Dent, N.J.H. Rousseau Sözlüğü, çev.: B. Özkan, N. Ilgıcıoğlu, A. Çitil, A. Kovan, İ. Kaya, Sarmal Yayınları, İstanbul 2002.
  • Diş, Sebile Başok, “Bernard Williams’ın Ahlak Kavramı Analizi ve Sistem Eleştirisi”, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Üniversitesi, 2016.
  • Durakoğlu, Abdullah, Maria Montessori’ye Göre Çocuğun Doğası ve Eğitim, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ortaöğretim Sosyal Alanlar Eğitimi Anabilim Dalı Felsefe Grubu Eğitimi Bilim Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara 2010.
  • Erakkuş, Özgür, “Farklı Okul Modellerinde Din ve Değerler Eğitimi”, KaRaelmas Journal of Educational Sciences, sayı: 2, Yıl: 2014.
  • Fromm, Erich, İnsandaki Yıkıcılığın Kökenleri – I, çev.: Şükrü Alpagut, Payel Yayınları, İstanbul 1993.
  • Geras, Norman, Marx ve İnsan Doğası, çev.: İsmet Akça ve M. Görkem Doğan, Birikim Yayınları, İstanbul 2011.
  • Glover, Jonathan, İnsanlık/Yirminci Yüzyılın Ahlak Tarihi (çev.: Ayla Okyayuz Yazal), Phoenix Yayınevi, Ankara 2003.
  • Hobbes, Thomas, Leviathan, çev.: Semih Lim, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2010.
  • Kılıç, Yavuz, İnsan Doğası Kavramı Üzerine Bir Çalışma, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara 2004.
  • Kolay, Mehmet, Kant ve Rousseau’nun İnsan Doğası ve Eğitim Anlayışları, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sosyal Bilgiler Bilim Dalı, Kütahya, 2015.
  • Küken, A. Gülnihal, Felsefe Açısından Eğitim, Alfa Basım Yayım Dağıtım, İstanbul 1996.
  • Maboçoğlu, Mehmet Jean-Jacques Rousseau’nun Eğitim Felsefesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir 1990.
  • Miller, Ron, “Bütüncül Eğitimin Felsefi Kaynakları”, Değerler Eğitimi Dergisi, sayı: 10, c. 3, Yıl: 2005.
  • Montessori, Maria, Çocuk Eğitimi, çev.: Güler Yücel, Özgür Yayın Dağıtım, İstanbul 1992.
  • Noddings, Nel, Eğitim Felsefesi, çev.: Raşit Çelik, Nobel Yayınları, Ankara 2016.
  • Özgen, Rezzan, Eğitime Alternatif Yaklaşımlar, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyoloji Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kütahya 2012.
  • Plautus,Asinaria,49,http://www.thelatinlibrary.com/plautus/asinaria.shtml (15.12.2015).
  • Rousseau, Jean-Jacques, Bilimler ve Sanatlar Üzerine Söylev, çev.: Sabahattin Eyüpoğlu, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2007.
  • …………., Jean-Jacques, Emile, Bir Çocuk Büyüyor, haz.: Ülkü Akırmak, Selis Kitaplar, İstanbul 2011.
  • …………., Jean-Jacques, Emile, çev.: Yaşar Avunç, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2010.
  • …………., Jean-Jacques, İnsanlar Arasındaki Eşitsizliğin Kaynağı, çev.: Ünsal Oskay, Say Yayınları, İstanbul 2009.
  • …………., Letter to Beaumont, Letters Written from the Mountain, and Related Writings, tr. Christopher Kelly&Judith R. Bush, edit.: Christopher Kelly&Eve Grace, Dartmouth College University Press of New England, Hanover, USA 2001.
  • …………., Jean-Jacques, Toplum Sözleşmesi, çev.: Vedat Günyol, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2006.
  • …………., Jean-Jacques, Siyasal Fragmanlar/Ekonomik Politik Üzerine Söylev, çev.: İsmail Yerguz, Say Yayınları, İstanbul 2008.
  • Senemoğlu, Nuray, Gelişim, Öğrenme ve Öğretim, Kuramdan Uygulamaya, Gazi Kitabevi, Ankara 2005.
  • Spring, Joel, Özgür Eğitim, çev.: Ayşen Ekmekçi, Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2014.
  • Şimşek, Veli, J.J. Rousseau Felsefesinde İnsanın Özgürlüğü Problemi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara 2007.
  • Wookler, Robert, Rousseau, A Very Short Introduction, Oxford University Press, New York 2001.
  • Yüksel, Sedat, Örtük Program, Eğitimde Saklı Uygulamalar, Nobel Yayınları, Ankara 2004.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Semra Tüfenkçi Bu kişi benim

Mustafa Çetin

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 16 Sayı: 32

Kaynak Göster

ISNAD Tüfenkçi, Semra - Çetin, Mustafa. “Rousseau’da İnsan Doğası Ve Değerler Eğitimi”. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 16/32 (Aralık 2017), 487-506. https://doi.org/10.14395/hititilahiyat.378974.
88x31.png
Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. 

Hitit Üniversitesi Kuzey Kampüsü Çevre Yolu Bulvarı 19030 - ÇORUM-TÜRKİYE
00 (90) 364 219 1100 - ilafdergi@hitit.edu.tr