Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Din ve Değer İlişkisi: İsrafa Karşı Farkındalık Üzerine Uygulamalı Bir Araştırma

Yıl 2018, Cilt: 17 Sayı: 33, 39 - 62, 30.06.2018
https://doi.org/10.14395/hititilahiyat.443570

Öz

Din-değer ilişkisinin temel alındığı bu araştırmada Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi (DKAB) dersinin öğrencilerin israf konusundaki dini yaklaşım (bilgi ve tutum) ve israfa karşı farkındalık düzeyleri üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırmada deneysel çalışma yönteminin tek gruplu ön-test sontest deneysel deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu 6. sınıfa devam eden 59 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada katılımcılara 6 hafta süre ile israf konusunda DKAB dersleri ile bütünleştirilmiş proje tabanlı ve aktif öğrenme merkezli etkinlikleri uygulanmıştır. Araştırma verileri araştırmacı tarafından geliştirilen Dini Bilgi ve Tutum Ölçeği (DBTÖ) ile İsrafa Karşı Farkındalık Ölçeği (İKFÖ) ile toplanmıştır. Verilerin analizinde bağımlı gruplar t-testi, bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans analizi ve pearson korelasyon testleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; öğrencilerin israf konusundaki dini bilgi ve tutumları arttıkça israfa karşı farkındalık düzeylerinin de arttığı; proje tabanlı ve aktif öğrenme merkezli gerçekleştirilen DKAB dersinin öğrencilerin DBTÖ ve İKFÖ ön test- son test puanlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılaşmaya neden olduğu tespit edilmiştir. Sonuçlar dinin, değerler üzerindeki etkisini uygulamalı olarak ortaya koyması açısından oldukça önemlidir. 

Kaynakça

  • Abalı, Osman. İlk Ve Ortaöğretim Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Derslerinde Çevre Eğitimi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, 2014.
  • Akbaş, Oktay. “Değer Eğitimi Akımlarına Genel Bir Bakış”. Değerler Eğitimi Dergisi 6/16 (2008): 9-27.
  • Ay, Mustafa Fatih. İlköğretim Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Derslerinde Hoşgörü Değerinin Öğretimi. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, 2013.
  • Aydın, Mehmet Zeki - Akyol Gürler, Şebnem. Okulda Değerler Eğitimi Yöntemler Etkinlikler Kaynaklar. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2012.
  • Aydın, Mehmet Zeki. “Okulda Çalışan Herkesin Görevi Olarak Değerler Eğitimi”. Erişim: 1 Nisan 2017. http://www.okuloncesi.net/upload/dosyalar/20111113/2300/2010-22.doc
  • Aydın, Mustafa. “Değerler, İşlevleri ve Ahlak”, Eğitime Bakış 7/19 (2011): 39-45.
  • Biberci, Fatmanur. 2-7 Yaş Arası Çocuklarda Sevgi ve Merhamet Değerlerinin Hadisler Işığında Öğretimi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, 2010.
  • Cebeci, Aylin. İlköğretim Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Derslerinde Ahlaki Değerlerin Eğitimi Ve Öğretimi. Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, 2005.
  • Çakmak, Ahmet. İlköğretim Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Derslerinde Adalet Değerinin Öğretimi. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, 2013.
  • Çınar, Fatih. Din Öğretiminde Değerler Eğitimi. Değerler Eğitimi. ed. Mevlüt Gündüz. 87-124. Ankara: Maya Akademi Yayınları, 2015.
  • Gör, Fatih. İlköğretim Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Öğretim Programında Merhamet Değeri. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, 2013.
  • Gücen, Ali. İlköğretim Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Derslerinde Bilimsellik Değerinin Öğretimi. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, 2014.
  • Güleç, Yasemin. Adil Davranışlar Göstermede Din Eğitiminin Rolü. Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2014.
  • Gümüş, Çağrı. Ekmek İsrafını Önleme Konulu Sosyal Sorumluluk Kampanyasına İlişkin Akademisyen, Uzman Ve Öğrenci Görüşleri. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, 2015.
  • Hökelekli, Hayati. “Modern Eğitimde Yeni Bir Paradigma: Değerler Eğitimi”. Eğitime Bakış 18 (2010): 4-10.
  • Kaymakcan, Recep - Meydan, Hasan. “Demokratik Vatandaşlık ve Din Öğretimi: Yeni Yaklaşımlar ve Türkiye’de DKAB Dersleri Bağlamında Bir Değerlendirme”. İ.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi 1/1 (2010): 29-53.
  • Kenan, Seyfi. “Modern Eğitimde Kaybolan Nokta: Değerler Eğitimi”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 9/1(2009): 259-295.
  • Köylü, Mustafa. “Kur’an’ın İnsanlığa Getirdiği Değerler ve Hedefler”. On Dokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 24-25 (2007): 65-88.
  • Köylü, Mustafa. Teoriden Pratiğe Değerler Eğitimi, Ankara: Nobel Yayıncılık, 2016.
  • Mehmedoğlu, Ali Ulvi. “İlâhiyat Fakültesi Öğrencilerinin Değer Yönelimleri ve Dindarlık-Değer İlişkisi (M.Ü. İlâhiyat Fakültesi Örneği)”. M.Ü. İlâhiyat Fakültesi Dergisi 30 (2006): 133-167.
  • Mehmedoğlu, Yurdagül. Ahlaki ve Dini Gelişim & Çocuğum Değerlerimizi Öğreniyor, İstanbul: Morpa Kültür Yayınları, 2004.
  • Nazıroğlu, Bayramali. “İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programında Vatandaşlık Eğitimi”. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi 11/ 2 (2011): 73-95.
  • Özden, Yüksel. Eğitimde Yeni Değerler, Ankara: PegemA Yayıncılık, 2005.
  • Sancaklı, Saffet. “Hadisler Çerçevesinde İsraf Olgusunun Analizi”, İ.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi 4/1 (2013): 45-86.
  • Selçuk, Mualla. Çocuğun Eğitiminde Dini Motifler. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 1991.
  • Şişman, Mehmet. Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: PegemA Yayıncılık, 2007.
  • Ünal, Vehbi. Çevre Sorunları ve Dindarlık İlişkisi (Kayseri Örneği). Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, 2010.

Correlation between Religion and Value: an Experimental Research on the Awareness on Waste

Yıl 2018, Cilt: 17 Sayı: 33, 39 - 62, 30.06.2018
https://doi.org/10.14395/hititilahiyat.443570

Öz

This study aims to investigate the effect of Religious Education and Moral Information (RCME) courses on levels of religious knowledge, attitude about waste and awareness against wastage; ıt also examines the correlation between religiosity and value. In this study was used singlegroup pretest-posttest experimental design from preexperimental methods. The sample of study was composed of 59 pupils from sixth grade students who studies in secondary schools. Project-based and active learning-centered activities related waste and integrated with RCME courses have been implemented to students during 6 weeks. Research data were collected “Religious Knowledge and Attitude Scale” and “Awareness on Waste Scale”which developed by the researcher. Paired samples t-test, independent sample t test, one-way analysis of variance, pearson correlation test and was used in the analysis of data in the .05 significance level. The result of the study showed that while a positive correlation was found between Religious Knowledge and Attitude and Awareness on Waste of students. The results also indicated that RCME courses have positive effect on Religious Knowledge and Attitude and Awareness on Waste of students. 

Kaynakça

  • Abalı, Osman. İlk Ve Ortaöğretim Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Derslerinde Çevre Eğitimi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, 2014.
  • Akbaş, Oktay. “Değer Eğitimi Akımlarına Genel Bir Bakış”. Değerler Eğitimi Dergisi 6/16 (2008): 9-27.
  • Ay, Mustafa Fatih. İlköğretim Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Derslerinde Hoşgörü Değerinin Öğretimi. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, 2013.
  • Aydın, Mehmet Zeki - Akyol Gürler, Şebnem. Okulda Değerler Eğitimi Yöntemler Etkinlikler Kaynaklar. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2012.
  • Aydın, Mehmet Zeki. “Okulda Çalışan Herkesin Görevi Olarak Değerler Eğitimi”. Erişim: 1 Nisan 2017. http://www.okuloncesi.net/upload/dosyalar/20111113/2300/2010-22.doc
  • Aydın, Mustafa. “Değerler, İşlevleri ve Ahlak”, Eğitime Bakış 7/19 (2011): 39-45.
  • Biberci, Fatmanur. 2-7 Yaş Arası Çocuklarda Sevgi ve Merhamet Değerlerinin Hadisler Işığında Öğretimi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, 2010.
  • Cebeci, Aylin. İlköğretim Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Derslerinde Ahlaki Değerlerin Eğitimi Ve Öğretimi. Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, 2005.
  • Çakmak, Ahmet. İlköğretim Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Derslerinde Adalet Değerinin Öğretimi. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, 2013.
  • Çınar, Fatih. Din Öğretiminde Değerler Eğitimi. Değerler Eğitimi. ed. Mevlüt Gündüz. 87-124. Ankara: Maya Akademi Yayınları, 2015.
  • Gör, Fatih. İlköğretim Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Öğretim Programında Merhamet Değeri. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, 2013.
  • Gücen, Ali. İlköğretim Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Derslerinde Bilimsellik Değerinin Öğretimi. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, 2014.
  • Güleç, Yasemin. Adil Davranışlar Göstermede Din Eğitiminin Rolü. Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2014.
  • Gümüş, Çağrı. Ekmek İsrafını Önleme Konulu Sosyal Sorumluluk Kampanyasına İlişkin Akademisyen, Uzman Ve Öğrenci Görüşleri. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, 2015.
  • Hökelekli, Hayati. “Modern Eğitimde Yeni Bir Paradigma: Değerler Eğitimi”. Eğitime Bakış 18 (2010): 4-10.
  • Kaymakcan, Recep - Meydan, Hasan. “Demokratik Vatandaşlık ve Din Öğretimi: Yeni Yaklaşımlar ve Türkiye’de DKAB Dersleri Bağlamında Bir Değerlendirme”. İ.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi 1/1 (2010): 29-53.
  • Kenan, Seyfi. “Modern Eğitimde Kaybolan Nokta: Değerler Eğitimi”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 9/1(2009): 259-295.
  • Köylü, Mustafa. “Kur’an’ın İnsanlığa Getirdiği Değerler ve Hedefler”. On Dokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 24-25 (2007): 65-88.
  • Köylü, Mustafa. Teoriden Pratiğe Değerler Eğitimi, Ankara: Nobel Yayıncılık, 2016.
  • Mehmedoğlu, Ali Ulvi. “İlâhiyat Fakültesi Öğrencilerinin Değer Yönelimleri ve Dindarlık-Değer İlişkisi (M.Ü. İlâhiyat Fakültesi Örneği)”. M.Ü. İlâhiyat Fakültesi Dergisi 30 (2006): 133-167.
  • Mehmedoğlu, Yurdagül. Ahlaki ve Dini Gelişim & Çocuğum Değerlerimizi Öğreniyor, İstanbul: Morpa Kültür Yayınları, 2004.
  • Nazıroğlu, Bayramali. “İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programında Vatandaşlık Eğitimi”. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi 11/ 2 (2011): 73-95.
  • Özden, Yüksel. Eğitimde Yeni Değerler, Ankara: PegemA Yayıncılık, 2005.
  • Sancaklı, Saffet. “Hadisler Çerçevesinde İsraf Olgusunun Analizi”, İ.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi 4/1 (2013): 45-86.
  • Selçuk, Mualla. Çocuğun Eğitiminde Dini Motifler. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 1991.
  • Şişman, Mehmet. Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: PegemA Yayıncılık, 2007.
  • Ünal, Vehbi. Çevre Sorunları ve Dindarlık İlişkisi (Kayseri Örneği). Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, 2010.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatih Çınar 0000-0002-0216-3714

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 33

Kaynak Göster

ISNAD Çınar, Fatih. “Din Ve Değer İlişkisi: İsrafa Karşı Farkındalık Üzerine Uygulamalı Bir Araştırma”. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 17/33 (Haziran 2018), 39-62. https://doi.org/10.14395/hititilahiyat.443570.
88x31.png
Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. 

Hitit Üniversitesi Kuzey Kampüsü Çevre Yolu Bulvarı 19030 - ÇORUM-TÜRKİYE
00 (90) 364 219 1100 - ilafdergi@hitit.edu.tr