Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Qualitatıve Research on Mixed or Single Sex Based Education in Higher Religious Education

Yıl 2018, Cilt: 17 Sayı: 34, 373 - 406, 30.12.2018
https://doi.org/10.14395/hititilahiyat.488670

Öz

The
fact that the education given in the faculties of theology is mixed is
sometimes a matter of debate. In the last years, especially after the campaigns
carried out by the students, this issue has 
been
discussed again. As a result of this, while the application of mixed education
has been terminated in some theology faculties, in some faculties the
application of mixed education continues despite objections. Mixed education
debates are carried out through political / ideological oppositions that shade
rational arguments and
on a floor where the parties do
not completely understand each other
rather than having a scientific
approach. For this reason, this issue remains a polemical issue and remains
unsolved. In order to find a solution to this important issue, first, it is
necessary to understand the demands and objections of the parties expressing
positive or negative opinions about the mixed education. Using qualitative
methods, the main aim of this research is to determine the opinions of the
participants who are currently studying or graduating in the theology faculties
on mixed education.
1335 people participated in the
research. "Descriptive analysis" technique has also been used to
interpret the data.
In the conclusion part, findings are evaluated in light
of the literature, and various suggestions are proposed. Of the 792
participants who objected to mixed education, 388 have pedagogical concerns,
358 have religious concerns, and 276 have concerns about male-female
relationships. 13 participants reject mixed education on the grounds that it is
impulsive rather than being an option. Of the 543 participants who are
defending mixed education, 284 do so based on social and professional
realities, 215 believe it contributes to healthy male and female associations,
196 view it as being crucial for personal and social development, 187 thinks it
contributes to pedagogy, while 40 participants encourage it because they don’t
believe it is incompatible with religious values. 55 participants rejected boys
or girls only education without providing any reason.

Kaynakça

  • Akyüz, Yahya. Türk Eğitim Tarihi. 26. Baskı. Ankara: Pegem Akademi, 2014.
  • Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri. Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi Yayını, 1997.
  • Aydın, M. Şevki. “Karma Eğitim Üzerine”. Ribat Dergisi. 2015.
  • Büyüköztürk, Şenel ve diğerleri. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 23. Baskı. Ankara: Pegem Akademi, 2017.
  • Eğitim-Sen. Karma Eğitimde Çarpıtmalar ve Gerçekler. Ankara: Eğitim-Sen Yayınları, 2014.
  • Eurydice. Eğitim Çıktılarında Cinsiyet Farkları: Avrupa’da Alınan Tedbirler ve Mevcut Durum. Brüksel: Avrupa Komisyonu, 2010.
  • Fırat, Erdoğan. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Problem Olarak Değerlendirdikleri Eğitimleriyle İlgili Konular”. D.E.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi. VI (1989): 17-42.
  • Gözütok, Şakir. “Batı ve İslâm Dünyasında Karma Eğitim”. Marife Dergisi 12/2 (2012): 93-112.
  • İbn Sahnun, Muhammed. Âdâbu’l-Muallimin. İstanbul: İFAV, 2006.
  • Kamer, S. T. Türk Eğitim Sisteminde Karma Eğitime İlişkin Fikirler, Tartışmalar ve Uygulamalar (1908-1950). Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2003.
  • Karataş, İbrahim H. “Eğitimde Fırsat Eşitliği İçin Karma Eğitim Mi? Ayrı Eğitim Mi?” Eğitime Bakış. 22 (2012): 50-53.
  • Oğuzkan, Ferhan. Eğitim Terimleri Sözlüğü. 1993.
  • Okumuş, Ejder. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Problemleri –Dicle Üniversitesi Örneği–”. Değerler Eğitimi Dergisi 5/3 (2007): 59-94.
  • Özkan, Feriha. Atatürk’ün Laiklik Anlayışının Eğitim Sistemimizdeki Yansımaları. Dumlupınar Üniversitesi, 2006.
  • Rumeysa, Ç. “Karma Eğitim İstiyorum, Bu Kadar”. 2016. http://recel-blog.com/karma-egitimistiyorum-bu-kadar/.
  • Somuncu, Ramazan Sercan. “Babanzade Gibi Adam Var Mıdır?” 2010. http://www.dunyabizim.com/portre/4515/babanzade-gibi-adam-var-midir.
  • Tezcan, Mahmut. Eğitim Sosyolojisi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları (No: 150), 1985.
  • Yıldırım, A. - Şimşek, H. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 10. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2016.

Yüksek Din Öğretiminde Karma ya da Tek Cinsiyete Dayalı Eğitim Üzerine Nitel Bir Araştırma

Yıl 2018, Cilt: 17 Sayı: 34, 373 - 406, 30.12.2018
https://doi.org/10.14395/hititilahiyat.488670

Öz

İlahiyat
fakültelerinde verilen eğitimin karma olması, zaman zaman tartışmalara sebep
olan bir konudur. Son yıllarda özellikle öğrencilerin yürüttüğü kampanyaların
neticesinde, bu konu tekrar tartışmaya açılmıştır. Bunun neticesinde bazı
İlahiyat fakültelerinde karma eğitim uygulamasına son verilirken, bazı
fakültelerde ise itirazlara rağmen karma eğitim uygulaması devam etmektedir. Karma
eğitim tartışmaları bilimsel yaklaşım yerine rasyonel argümanları gölgeleyen
politik/ideolojik karşıtlıklar üzerinden ve tarafların birbirini tam anlamadığı
bir zeminde yürütülmektedir. Bu sebeple söz konusu mesele, polemik konusu olarak
devam etmekte ve çözümsüzlüğe mahkum edilmektedir. Bu önemli konuyu
çözümsüzlüğe mahkum etmemek için öncelikle, karma eğitim ile ilgili olumlu ya
da olumsuz görüş belirten tarafların taleplerini ve itirazlarını anlamaya
ihtiyaç vardır. İşte bu ihtiyaçtan hareketle bu araştırmanın temel amacı,
ilahiyat fakültelerinde halen öğrenim gören veya mezun olan katılımcıların
karma eğitime ilişkin görüşlerini tespit etmektir. Bu çalışmada nitel araştırma
modelinden yararlanılmıştır. Araştırmaya 1335 kişi katılmıştır. Elde edilen
verilerin analizinde “betimsel analiz” tekniği kullanılmıştır. Sonuç kısmında
bulgular literatür ışığında değerlendirilmiştir, muhtelif önerilere yer
verilmiştir. Karma eğitime karşı olan 792 katılımcıdan 388’i pedagojik
kaygılarla, 358’i dini kaygılarla, 276’sı kız-erkek ilişkileriyle ilgili
kaygılarla, 13’ü karma eğitimin ideolojik dayatma olduğu gerekçesiyle, 125’i
herhangi bir neden belirtmeksizin karma eğitime itiraz ettiklerini ifade
etmişlerdir. Karma eğitim lehinde görüş beyan eden 543 katılımcıdan 284’ü
sosyal ve mesleki gerçeklik, 215’i sağlıklı kadın-erkek ilişkileri, 196’sı
kişisel ve sosyal gelişim, 187’si pedagojik katkı, 40’ı dini açıdan sakıncalı
olmaması açısından ve 55’i ise herhangi bir neden belirtmeksizin tek cinsiyetli
eğitime karşı olduklarını ifade etmişlerdir.




Kaynakça

  • Akyüz, Yahya. Türk Eğitim Tarihi. 26. Baskı. Ankara: Pegem Akademi, 2014.
  • Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri. Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi Yayını, 1997.
  • Aydın, M. Şevki. “Karma Eğitim Üzerine”. Ribat Dergisi. 2015.
  • Büyüköztürk, Şenel ve diğerleri. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 23. Baskı. Ankara: Pegem Akademi, 2017.
  • Eğitim-Sen. Karma Eğitimde Çarpıtmalar ve Gerçekler. Ankara: Eğitim-Sen Yayınları, 2014.
  • Eurydice. Eğitim Çıktılarında Cinsiyet Farkları: Avrupa’da Alınan Tedbirler ve Mevcut Durum. Brüksel: Avrupa Komisyonu, 2010.
  • Fırat, Erdoğan. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Problem Olarak Değerlendirdikleri Eğitimleriyle İlgili Konular”. D.E.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi. VI (1989): 17-42.
  • Gözütok, Şakir. “Batı ve İslâm Dünyasında Karma Eğitim”. Marife Dergisi 12/2 (2012): 93-112.
  • İbn Sahnun, Muhammed. Âdâbu’l-Muallimin. İstanbul: İFAV, 2006.
  • Kamer, S. T. Türk Eğitim Sisteminde Karma Eğitime İlişkin Fikirler, Tartışmalar ve Uygulamalar (1908-1950). Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2003.
  • Karataş, İbrahim H. “Eğitimde Fırsat Eşitliği İçin Karma Eğitim Mi? Ayrı Eğitim Mi?” Eğitime Bakış. 22 (2012): 50-53.
  • Oğuzkan, Ferhan. Eğitim Terimleri Sözlüğü. 1993.
  • Okumuş, Ejder. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Problemleri –Dicle Üniversitesi Örneği–”. Değerler Eğitimi Dergisi 5/3 (2007): 59-94.
  • Özkan, Feriha. Atatürk’ün Laiklik Anlayışının Eğitim Sistemimizdeki Yansımaları. Dumlupınar Üniversitesi, 2006.
  • Rumeysa, Ç. “Karma Eğitim İstiyorum, Bu Kadar”. 2016. http://recel-blog.com/karma-egitimistiyorum-bu-kadar/.
  • Somuncu, Ramazan Sercan. “Babanzade Gibi Adam Var Mıdır?” 2010. http://www.dunyabizim.com/portre/4515/babanzade-gibi-adam-var-midir.
  • Tezcan, Mahmut. Eğitim Sosyolojisi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları (No: 150), 1985.
  • Yıldırım, A. - Şimşek, H. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 10. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2016.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muhammed Esat Altıntaş 0000-0002-1677-9982

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 34

Kaynak Göster

ISNAD Altıntaş, Muhammed Esat. “Yüksek Din Öğretiminde Karma Ya Da Tek Cinsiyete Dayalı Eğitim Üzerine Nitel Bir Araştırma”. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 17/34 (Aralık 2018), 373-406. https://doi.org/10.14395/hititilahiyat.488670.
88x31.png
Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. 

Hitit Üniversitesi Kuzey Kampüsü Çevre Yolu Bulvarı 19030 - ÇORUM-TÜRKİYE
00 (90) 364 219 1100 - ilafdergi@hitit.edu.tr